K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2013, 23:26   #1
Reika
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2012
Indlæg: 32
Styrke: 13
Reika er ny på vejen
Er tilkendt pension med kontrol om 3 år

Hej med jer

Den 19. december 2012 søgte jeg en §17 på det foreliggende grundlag og er nu pr. 1. marts 2013 tilkendt pension med kontrol om 3 år.

Det har været et langt og opslidende forløb på næsten 4 år og jeg havde aldrig klaret mig igennem det uden de mange gode indlæg her på K10 og ikke mindst hjælp fra privatrådgiver Ricky Magnussen.

Jeg er lettet over at der nu er en afgørelse på min sag, men jeg er også allerede bekymret over, hvad der skal ske om 3 år.

Jeg har læst nogle principafgørelser fra BAN og kan forstå at alder alene ikke giver kommunen ret til at sætte pensionen i kontrol. Alle mine lægepapirer siger varigt og uden behandlingsmuligheder, så der er ikke noget der umiddelbart peger på, at jeg vil kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet om 3 år. Ej heller noget der peger på at der om 3 år findes nye behandlingsmuligheder, da alt er afprøvet. Jeg er derfor i tvivl om kommunen bruger muligheden for kontrol af pensionen forkert i min sag.

Min bekymring går dog mest på hvad jeg kan forvente i forbindelse med den nye reform og kontrol af pensionen. Især da jeg på kontroltidspunktet vil være 39 år og dermed under de magiske 40 år.

Det er der sikkert ingen som kan svare mig nøjagtigt på, men måske i kan svare på følgende:

I afgørelsen står der intet om, hvorfor pensionssagen er sat i kontrol om 3 år. Skal der ikke være en begrundelse herfor?

Kan jeg anke den del af afgørelsen som omhandler kontrollen eller kan jeg så risikere at hele pensionssagen tages op igen og derved miste min pension?

Med venlig hilsen
Reika
Reika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2013, 02:57   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Allerførst : Tillykke !

Dernæst : Slap af !

Men jeg kan godt forstå din frustration, når den er givet med revurdering !

Jeg mener ikke, at der skal gives en forklaring på, hvorfor sin sag skal tages op igen om 3 år.

Umiddelbart vil jeg fraråde dig at anke afgørelsen, og bare afvente at de 3 år går.

Sandsynligvis vil din pension gøres permanent, når de 3 år er gået,
medmindre dit helbred har ændret sig.

Ved revurdering om 3 år, vil kommunen indhente oplysninger fra din læge,
og hvis der ikke er nogen ændringer i din funktionsevne,
gøres din pension permanent.
Ovenstående procedure har indtil nu været almindelig,
men ingen kan vide hvordan "revurderingen" vil foregå med de nye regler.

Lad dig ikke stresse, få ro på, din sag er på plads lige nu !

Når de 3 år er gået, må du tage den derfra
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2013, 04:18   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du vil blive revurderet ud fra de regler der var da du fik din pension...

Normalt skal din ressourceprofil opdateres ved revurdering....de skal have lov til at indhente papirer ved din læge og ud fra det vil de fortage den revurdering og er du ikke blevet bedre eller kommet tættere på arbejdsmarkedet...ja så fastsætter de din pension....

Nu ved jeg ikke hvad du fejler....men det er faktisk ikke mange sygdomme hvor de kan tillade sig at sætte en revurdering på....

Så hvis din(e) sygdomme er nogle hvor der er et uforsigeligt forløb...ja så bør du ikke anke...

Hvis der ikke er nogen chance for at du kan komme i arbejde senere ud fra de ting du fejler....og det kun er pga alderen de har sat den revurdering på....ja så ville jeg personligt anke...

Jow du risikere desværre at de tager hele sagen op til overvejelse.....meen når kommunen har givet dig en pension nu.....ja så må det være fordi de mener du opfylder de krav der var i 2012...og så vil BAN sikkert synes det samme...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2013, 18:17   #4
KatrineB
Afhængigheds tegn af K10
 
KatrineBs avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Lokation: Mariagerfjord
Alder: 42
Indlæg: 363
Blog Indlæg: 9
Styrke: 18
KatrineB er ny på vejen
Det lyder da mærkeligt at de vil tage din pension op igen om 3 år pyhha jeg føler mig heldig når jeg fik min pension igennem på 3 Mdr selvom jeg syntes det var længe men det er det da ik så kan jeg se

Håber det bedste for dig fremover og stort tillykke med pensionen.
__________________
Førtidspensionist pr. 1/3-2013
KatrineB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2013, 00:26   #5
Lotus1
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 198
Styrke: 14
Lotus1 er ny på vejen
Hejsa.

Jeg fik tilkendt Førtidspension i 2011 med kontrol på 2 år. Jeg var slet ikke enige om at der skulle kontrol på så jeg klaget til kommunen, de fastholde kontrollen og min klage blev sendt videre til Ban.

Jeg skrev en hel a4 side om hvorfor at jeg mente at de skulle fjerne kontrollen på min pension og at jeg bestemt ikke var enige. De sagde inde i Ban at de godt kunne tage hele min sag op igen men at de meget sjældent gjorde det og som regel kun koncentreret sig om det der var blevet klaget om. For kommunen havde jo tilkendt mig pensionen. De havde ingen interesse i at tage pensionen fra mig.

Jeg fik heldigvis medhold i Ban og har fået den varige pension, jeg er meget glad for at jeg valgt at anke kommunens afgørelse da jeg jo fik medhold.

Jeg ved så ikke lige om det kan betale sig at anke nu med de nye regler, men på den anden side hvis du har stærke papirer, og du mener at du burde få den varige pension kan du jo prøve.
Lotus1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2013, 15:19   #6
Reika
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2012
Indlæg: 32
Styrke: 13
Reika er ny på vejen
Hvis man bliver revurderet ud fra de regler der var da man fik pensionen, så må det jo i mit tilfælde blive de nye regler. Jeg fik jo først pensionen pr. 1. marts 2013 selvom der var søgt i december 2012.

Nu er der jo ingen som ved om man ændrer proceduren for revurdering i fremtiden, men med de nye ressourceforløb og fleksjob ned til 1 time om ugen, så føler jeg mig ikke tryg ved situationen. Ressourceprofilen bruges jo heller ikke mere.

Om min sygdom tilhører gruppen, hvor kommunen kan sætte revurdering på ved jeg ikke. Jeg kan jo heller ikke med sikkerhed sige om jeg kunne få det bedre i fremtiden. Det er der vel ingen som kan spå om.

Jeg har diagnosen Myalgic Encephalomyelitis. På dansk kaldet Postviralt Træthedssyndrom eller Kronisk Træthedssyndrom.

Om denne sygdom hører under dem der har et uforudsigeligt forløb ved jeg ikke. Jeg ved kun at jeg selv har været syg konstant i næsten 4 år og at jeg i den periode ikke har haft en bedring.

Jeg har opsøgt alt hvad der er af muligheder for behandling i både udlandet og i Danmark. I udlandet forsøgte jeg med medicinsk behandling (mest antibiotika) gennem 16 måneder og i Danmark flere former for alternativ behandling. Herunder også kognitiv terapi, mindfullness og meditation. Det har været en økonomisk dyr fornøjelse som desværre ikke har ført til en bedring af min tilstand. Jeg er dog ikke i tvivl om, at jeg uden antibiotikabehandlingen ville have haft det meget værre i dag.

På grund af en udtalelse fra lægekonsulenten blev min diagnose pludselig skrevet om til at være en funktionel lidelse og kommunen har på den baggrund flere gange forsøgt at få mig på Forskningsklinikken For Funktionelle Lidelser. Dette har jeg nægtet, da det er forskning som i mine øjne er fuldstændig useriøs og som man ikke kan få dokumentation for. Jeg er også stadig rystet over at man i Danmark mener det er ok at tvinge syge mennesker til at deltage i forskning.

En dygtig psykiater satte dog det sidste punktum i min sag, da hun skrev at jeg intet fejlede psykisk og at kognitiv terapi eller andre terapiformer ikke kunne ændre min situation.

Trods flere advarsler fra læger om at det kunne forværre mit helbred, så sendte kommunen mig alligevel i 3 måneders praktik i sommeren 2012. Jeg endte med en effektiv arbejdstid på 3 timer om ugen. Det skal dog siges at jeg ikke kunne klare noget derhjemme i den periode og måtte bo en del af tiden hos mine forældre for at komme igennem praktikken.

Jeg har adskillige lægepapirer fra neurolog, infektionsmediciner, psykiater og egen læge. Jeg har en uddybende funktionsevnebeskrivelse og en uddybende rapport fra min praktik. Alle har lige fra starten af sagt varigt, ingen behandlingsmuligheder og et meget lavt funktionsniveau.

Psykiateren synes det var en af de værste sager hun nogensinde havde set og da Ricky Magnussen og jeg søgte pension i december 2012 var der simpelthen ikke mere dokumentation at komme efter. Alligevel havde kommunen brugt hele efteråret på at trække sagen ud. Helt sikkert for at få den ind under de nye regler.

Kommunen har overtrådt et utal af regler i min sag og 2 gange forsøgt at stoppe mine sygedagpenge uretmæssigt. Jeg har haft 8 forskellige sagsbehandlere på 4 år og ved hvert skift skulle min sag vendes på hovedet. En chef på jobcentret har en gang skrevet at jeg aldrig ville kunne få pension på grund af min alder og min sygdom trods det at sygdommen har været på listen over pensionsgivende sygdomme i mere end 20 år.

I februar 2013 fik jeg at vide at min § 17 anmodning fra december 2012 på ingen måde kunne behandles efter de gamle regler, da kommunen jo havde 3 måneder til at behandle sagen og så var vi jo kommet ind i 2013. Derfor skulle jeg forberede mig på et ressourceforløb. Her måtte Ricky og jeg endnu engang fortælle kommunen om, hvordan loven er skruet sammen og bede dem om at rette sig efter gældende regler.

Det er simpelthen rystende at de mennesker der skal træffe vigtige beslutninger i ens liv simpelthen ikke kender loven eller bevidst forsøger at omgås reglerne.

Jeg er selvfølgelig lettet over at pensionen er gået igennem, men jeg sidder alligevel tilbage med en følelse af vrede og afmagt over hvordan jeg er blevet behandlet.

Dagen før min pension gik igennem var jeg hos egen læge. Da jeg skulle til at gå sagde han at det var meget tydeligt at jeg havde taget skade af den lange sagsbehandlingstid og at jeg var begyndt at udvise symptomer på posttraumatisk stress.

Jeg har endnu ikke besluttet om jeg anker kontrollen eller ej. Jeg orker ikke flere kampe lige nu, men jeg er også bange for fremtiden nu med den nye reform. Mest af alt er jeg bange for at BAN kunne finde på at tage pensionen fra mig og den usikkerhed tror jeg ikke jeg kan leve med.
Reika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2013, 03:18   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej du tager fejl....

Du er bevilget din førtidspension efter de regler der var gældende i 2012...også selvom de først har truffet afgørelsen i marts 2013...

Så når du skal revurderes skal det ske efter de regler som var gældende i 2012...og IKKE efter de nye regler som er kommet i 2013...

Hvor vidt du skal anke eller ej...det kan du kun selv afgøre...

Men du skal vide at det er kun hvis du har fået det væsentligt bedre om 3 år at de kan overveje at tage pensionen fra dig....

De fleste tilfælde...ja der bliver der bare givet en varrig pension efter revurdering...

Det er selvfølgelig en ringe trøst for det er sikkert noget du vil gå og tænke over i samtlige tre år...og det vil nok ikke give dig den fred du sikkert gerne vil have....

Så måske du bør overveje at lige vende den med ham Ricky om hvordan og hvorledes med en evt anke over selve revurderings spørgsmålet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pension med kontrol og A-kasse Reika Alt det andet 3 19-04-2013 18:04
Blev tilkendt førtidspension med kontrol Guardian96 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 13-08-2012 18:31
Pension med kontrol. picasso At søge førtidspension 12 15-12-2011 16:56
Pension med kontrol gitte12 Alt det andet 9 07-06-2010 18:45
pension med kontrol gitte12 Alt det andet 17 27-04-2010 15:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension