K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-07-2013, 09:32   #1
linda.me
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2008
Lokation: Århus
Indlæg: 4
Styrke: 0
linda.me er ny på vejen
træk i flekslønstilskud ifm ferie

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr kommunens fratræk i flekslønstilskud.

Jeg er i fleksjob ( ny ordning) Jeg har afholdt 3 ugers ferie for feriepenge optjent i et fleksjob på gammel ordning.

Jeg har hævet 15 dage ( ca 16000 kr) til afholdelse af ferien.

Det vil sige at jeg i Juli har holdt 3 ugers ferie for egne feriepenge og været 1 uge på arbejde.

Jeg har fået besked på at jeg IKKE får flekslønstilskud for den uge jeg har arbejdet i Juli ( jeg har kun 10 timer pr uge)
Kan det passe at kommunen ikke beregner egne feriepenge pr dag men tager beløbet og modregner?
linda.me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 09:37   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at det er rigtigt nok, i og med at tilskuddet beregnes ud fra lønnens størrelse, og ikke timetallet.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 10:27   #3
linda.me
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2008
Lokation: Århus
Indlæg: 4
Styrke: 0
linda.me er ny på vejen
fratræk

Hvis det havde været i samme job, og jeg derfor havde haft ferie med løn, så kunne jeg forstå det...men da det er feriepenge optjent på andre vilkår, så undrer jeg mig over at man ikke beregner dage, da det jo også er antal feriedage jeg har hævet.
Hvis man feks er på dagpenge, så er det jo heller ikke beløbet, men dagene der fratrækkes.
linda.me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 11:00   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg mener, at det hele kommer an på, om du har optjent feriepenge i forvejen eller ej, og hvor du har feriepengene tilgode fra.

I den gamle ordning i fleksjob var det sådan, at hvis man ikke havde optjent feriepenge, så kunne man søge ledighedsydelse fra kommunen/jobcentret, og det skal man søge inden afholdelse af ferien.

Når man er f.eks. i et nyt job, mener jeg, at det er normalt, at de trækker lønnen fra, hvis der ikke er optjent feriepenge fra samme sted. Men andre må lige rette mig.

Jeg fandt lige lidt paragraf her:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144807

Beregning af fleksløntilskud
§ 2. Fleksløntilskuddet nedsættes med 30 pct. af lønindtægten, indtil indtægten inkl. arbejdsgiverens og den ansattes pensionsbidrag pr. måned før skat udgør 13.208 kr. (2013-niveau). For den lønindtægt, der ligger over 13.208 kr. (2013-niveau) pr. måned før skat, nedsættes fleksløntilskuddet med 55 pct.
Stk. 2. Hvis en ansat i fleksjob har anden lønindtægt eller indtægt fra selvstændig bibeskæftigelse, finder stk. 1, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Hvis en ansat i et fleksjob får udbetalt løn under sygdom, barsel eller ferie eller modtager feriegodtgørelse under ferie, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse.


Men under alle omstændigheder, kan du jo bede om en skriftlig begrundelse fra jobcentret om, hvorfor du ikke skal have fleksløntilskud... Jeg har selv lidt svært ved at gennemskue, hvordan tingene kan hænge sammen i den nye fleksjobordning...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 17:47   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af linda.me Se meddelelser
Hej

Jeg har et spørgsmål vedr kommunens fratræk i flekslønstilskud.

Jeg er i fleksjob ( ny ordning) Jeg har afholdt 3 ugers ferie for feriepenge optjent i et fleksjob på gammel ordning.

Jeg har hævet 15 dage ( ca 16000 kr) til afholdelse af ferien.

Det vil sige at jeg i Juli har holdt 3 ugers ferie for egne feriepenge og været 1 uge på arbejde.

Jeg har fået besked på at jeg IKKE får flekslønstilskud for den uge jeg har arbejdet i Juli ( jeg har kun 10 timer pr uge)
Kan det passe at kommunen ikke beregner egne feriepenge pr dag men tager beløbet og modregner?
Om du ikke skal have flekslønstilskud for den sidste uge, kommer lidt an på din normale indtægt.. Det kan sagtens beregnes, men kræver at du lige oplyser din timeløn i fleksjobbet ;-)

Et andet spørgsmål som vedkommer beregningen, er om de 16.000 kr er udbetalt, eller brutto før skat.

Det kan naturligvis forekomme uretfærdigt at der ikke modregnes dag for dag.

MEN.. Til næste år vil du være lykkelig for den metode. Som fleksjobber på ny ordning bliver vores feriepenge jo kun beregnet af løndelen. Så med dine 10 timer, vil du ikke spare mange feriepenge op til næste ferieår.
Hvis kommunen brugte "dag til dag" modregning, så fik du alvorligt lavvande i kassen næste år.

Så hvad der er skidt i år, er godt for dig til næste sommer ;-)
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 12:19   #6
linda.me
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2008
Lokation: Århus
Indlæg: 4
Styrke: 0
linda.me er ny på vejen
Hej

De 16.000 er efter skat....min nuværende timeløn er 135kr.

Når det nu bliver næste ferieår, så får jeg rigtigt nok ferie med løn + ferietillæg.

Ferietillæget modregnes også ???
Jeg kan godt se ideen i træk pr dag vil være " bad " for mig fremadrettet, da jeg kun har 10 timer nu, men mener da lige der mangler noget i lovgivningen om feriepenge optjent på andre vilkår som i mit tilfælde. Hvis jeg havde været smart, så havde jeg jo holdt alle dagene, da jeg alligvel ikke havde kunnet få flekslønstilskud i den måned hvor jeg havde hævet de 15 af dagene.
linda.me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 21:21   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af linda.me Se meddelelser
Hej

De 16.000 er efter skat....min nuværende timeløn er 135kr.

Når det nu bliver næste ferieår, så får jeg rigtigt nok ferie med løn + ferietillæg.

Ferietillæget modregnes også ???
Jeg kan godt se ideen i træk pr dag vil være " bad " for mig fremadrettet, da jeg kun har 10 timer nu, men mener da lige der mangler noget i lovgivningen om feriepenge optjent på andre vilkår som i mit tilfælde. Hvis jeg havde været smart, så havde jeg jo holdt alle dagene, da jeg alligvel ikke havde kunnet få flekslønstilskud i den måned hvor jeg havde hævet de 15 af dagene.
Det er sgu´da et spændende regnestykke ;-)

Hvis dine 16000 kr er udbetalt og vi blot siger at du har betalt 40% rent i skat af dem, så svare det til ca. 26.666,- kr FØR skat.

Du har med dine normale 10 timer/ uge, hvilket er det jo 43,33 timer på en normalmåned.
Men du har så holdt 3 uger´s ferie uden løn. Derfor skal der trækkes 3 x 10 timer = 30 timer fra feriemåneden. 43,33 minus 30 timer er så 13,33 løntimer i den måned.
Omregnet til gennemsnittimer pr uge er så: 13,33 timer/md delt med 4,33 uger/md giver så en teknisk ugenorm på 3,08 timer/uge. ( altså i pågældende feriemåned.)

Med 135 kr/time og evt 8% i pension så er en normal månedsløn på 21640,- kr for jobbet på fuld tid ( som en rask kollega vi have fået )

Så hvis du i vores beregner skriver 21640,- kr som månedsløn i øverste rubrik. 8 % i arbejdsgivers pensionsandel. Sætter ugetimetallet til 3,08 timer.. Og endelig sætter din ekstra bruttoindtægt (feriepenge) på 26666,- kr i rubrikken "Indtægter som IKKE kommer fra fleksjobbet"..

Resultatet er at beregneren "går amok" . Dog ikke mere end at vi kan se hvor du bliver "straffet"

Du bliver ganske enkelt ramt af det som jeg kalder "2 beregning" Det er den regel som siger at: Een måneds løn + pensionen + flekslønstilskuddet samlet aldrig må være højere end hvad en rask kollega på fuld tid ville have fået.

Hvis man så ser på "2 beregning" nederst i beregneren, så viser den at der fjernes 5239,80 kr i tilskud den pågældende måned. ( 2 beregning modregner 100 % og rammer hårdt )

SÅ JA. Du skulle have holdt en ferieuge ekstra sammen med de 3 uger du har afholdt. ( Og i samme kalendermåned )

Ovennævnte regnestykke er korrekt set ud fra loven.. Men totalt sindsygt, da det betyder at vi som fleksere SKAL overveje hvordan, hvornår og hvor længe vi vil holde ferie uden at straffe os selv økonomisk.

Den anvendte beregner ligger HER

Sidst redigeret af mik16; 06-08-2013 kl. 21:27.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2013, 15:31   #8
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Det er sgu´da et spændende regnestykke ;-)

Hvis dine 16000 kr er udbetalt og vi blot siger at du har betalt 40% rent i skat af dem, så svare det til ca. 26.666,- kr FØR skat.

Du har med dine normale 10 timer/ uge, hvilket er det jo 43,33 timer på en normalmåned.
Men du har så holdt 3 uger´s ferie uden løn. Derfor skal der trækkes 3 x 10 timer = 30 timer fra feriemåneden. 43,33 minus 30 timer er så 13,33 løntimer i den måned.
Omregnet til gennemsnittimer pr uge er så: 13,33 timer/md delt med 4,33 uger/md giver så en teknisk ugenorm på 3,08 timer/uge. ( altså i pågældende feriemåned.)

Med 135 kr/time og evt 8% i pension så er en normal månedsløn på 21640,- kr for jobbet på fuld tid ( som en rask kollega vi have fået )

Så hvis du i vores beregner skriver 21640,- kr som månedsløn i øverste rubrik. 8 % i arbejdsgivers pensionsandel. Sætter ugetimetallet til 3,08 timer.. Og endelig sætter din ekstra bruttoindtægt (feriepenge) på 26666,- kr i rubrikken "Indtægter som IKKE kommer fra fleksjobbet"..

Resultatet er at beregneren "går amok" . Dog ikke mere end at vi kan se hvor du bliver "straffet"

Du bliver ganske enkelt ramt af det som jeg kalder "2 beregning" Det er den regel som siger at: Een måneds løn + pensionen + flekslønstilskuddet samlet aldrig må være højere end hvad en rask kollega på fuld tid ville have fået.

Hvis man så ser på "2 beregning" nederst i beregneren, så viser den at der fjernes 5239,80 kr i tilskud den pågældende måned. ( 2 beregning modregner 100 % og rammer hårdt )

SÅ JA. Du skulle have holdt en ferieuge ekstra sammen med de 3 uger du har afholdt. ( Og i samme kalendermåned )

Ovennævnte regnestykke er korrekt set ud fra loven.. Men totalt sindsygt, da det betyder at vi som fleksere SKAL overveje hvordan, hvornår og hvor længe vi vil holde ferie uden at straffe os selv økonomisk.

Den anvendte beregner ligger HER
Der er kommet et svar fra Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering vedr. modregning af feriepenge i fleksjobtilskuddet:

Citat:

Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering kan på baggrund af din henvendelse om beregning af fleksløntilskud og feriegodtgørelse vejledende oplyse, at det fremgår af § 70 f, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at ved beregning af fleksløntilskuddet indgår feriegodtgørelsen efter de samme principper, som gælder for lønindtægten.

Så ovennævnte regnestykke er korrekt beregnet..

Det betyder at det bestemt ikke er ligegyldigt hvordan ferien lægges, hvis man vil undgå at blive modregnet 100 % i flekslønstilskuddet p.g.a. lønloftetet (beregning 2)

Måske skal der så laves en beregner, som fortæller HVORDAN ferien planlægges med mindst mulige fradrag i tilskuddet ;-)
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2013, 08:54   #9
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Håber det er ok at jeg lige stiller et spørgsmål her i denne tråd...
Jeg har været på ledighedsydelse siden dec. 2006.
Får så et fleksjob maj 2013 6 timer pr uge til 125 kr/t + 8% pension

Min chef fortæller mig at "for resten så holder vi ferie i næste uge".. ok ..
Det ender med at jeg afholder ferie i 1½ uge. Dvs. 9 timer.

Jeg forventer at jobcentret tager feriedage for alle dagene og ikke kun de 9 timer, er det korrekt?

Jeg læste i indlæg højere oppe at det kan blive et problem økonomisk næste år, da man kun får ferie efter de timer man har optjent på fleksjobbet... Er det korrekt forstået?

Hvad kan jeg så holde af ferie næste år- i fald det er korrekt?

Og jeg fatter hat at disse regler og jeg er ikke så god til tal, så vær sød at forklare mig det så jeg også forstår det :-)

På forhånd mange tak :-)
__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2013, 20:56   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af mawebbro Se meddelelser
Håber det er ok at jeg lige stiller et spørgsmål her i denne tråd...
Jeg har været på ledighedsydelse siden dec. 2006.
Får så et fleksjob maj 2013 6 timer pr uge til 125 kr/t + 8% pension

Min chef fortæller mig at "for resten så holder vi ferie i næste uge".. ok ..
Det ender med at jeg afholder ferie i 1½ uge. Dvs. 9 timer.

Jeg forventer at jobcentret tager feriedage for alle dagene og ikke kun de 9 timer, er det korrekt?

Jeg læste i indlæg højere oppe at det kan blive et problem økonomisk næste år, da man kun får ferie efter de timer man har optjent på fleksjobbet... Er det korrekt forstået?

Hvad kan jeg så holde af ferie næste år- i fald det er korrekt?

Og jeg fatter hat at disse regler og jeg er ikke så god til tal, så vær sød at forklare mig det så jeg også forstår det :-)

På forhånd mange tak :-)
Jeg forstår godt at du ikke "fatter en hat" af det hele.. Der er og BLIVER kaos, med det svar jeg har fået.. ( se svaret herover )

Men som udgangspunkt skal du blot dækkes ind for den manglende ferieperiode med ledighedsydelse, når du ikke har gamle feriepenge at trække på.
Altså så skal jobcenteret dække den reelle periode du mangler, med ledighedsydelse.

M.h.t. til næste år.. Tja.. Hvis ikke reglerne bliver ændret, så sker de følgende:

I dit nuværende job optjener du jo feriepenge.. Det er ikke mange, fordi du kun har få timer og kun optjener feriepenge af din løn i firmaet.

Hvis vi fx. siger at du holder 2 ugers ferie til næste år, OG du stadig arbejder som fleksjobber. Så vil du mangle løn for de 2 uger. Men du vil i den måned du holder ferie, stadig have en løn for den tid du ikke holder ferie.

Det betyder at man SKAL lægge din løn og feriepenge sammen i dén måned.
De 2 beløb tilsammen er din lønindtægt dén måned. Det er også det dit flekslønstilskud beregnes af.

Men rolig nu ;-) Hvis du stadig er i samme job til næste år som nu, så vil du ikke mærke meget til at du holder ferie til næste år.
Dem som bliver ramt, er dem som kommer med en stor pose feriepenge fra et tidligere job. Altså hvis de er i et fleksjob med ikke så stor månedsløn.

Du kan holde 5 x 5 dage til næste år, efter 1 maj. Altså 5 ugers ferie ;-)

Det ER svært stof. Jeg fortalte idag min jobkonsulent om de regler som vi iflg. svaret skal følge.. Han var noget chokeret.

Sidst redigeret af mik16; 21-08-2013 kl. 21:07.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
træk i ledighedsydelse fredlyhus Spørgsmål ang fleksjob 5 26-08-2013 13:21
Træk i ledighedsydelse Senna Spørgsmål ang fleksjob 3 15-04-2013 21:47
spørsmål ang træk af skat piamus2002 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 14 09-01-2013 15:03
Træk i løn elller kontanthjælp stampe Alt det andet 29 21-08-2012 19:07
Træk i ledighedsydelse MEK Spørgsmål ang fleksjob 0 09-01-2010 16:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension