K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-04-2013, 22:22   #1
whc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 11
Styrke: 0
whc er ny på vejen
Ny bil på afbetaling når man modtager kontanthjælp?

Hej, jeg og min kæreste som ikke bor sammen (hver vores lejlighed), jeg modtager kontanthjælp hun modtager førtidspension, vi overvejer at investere i en bil, da jeg har udsigt til job der er ca. 30 km væk, samt det generelt vil gøre vores hverdag lettere.

Vi har kigget på mange biler til de 10-16000, men ikke lykkedes at finde en vi begge har været tilfredse med. Derfor tænker vi over at købe en af de her små biler der går de 20+ på literen, til små 100.000,- med en udbetaling på 20.000,-

Vi er blevet godkendt til et billån på en nyere bil til 93.500,- mit spørgsmål er så bare, om det er muligt med hensyn til kommunen. Vi havde tænkt os begge tager lånet i begge vores navne, bilen står i min kærestes navn og jeg står som registret bruger af bilen til forsikringsselskabet.

Men er det muligt uden hverken hun eller jeg ville komme ud for økonomiske sanktioner af den ene eller anden art fra kommunen.

Skal nok lige tilføjes vi begge har psykiske lidelser, jeg har modtaget kontanthjælp snart 6år, og kæresten pension 9år. Arbejdet der er udsigt til er et fleksjob på en 15-20 timer.
whc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 00:39   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er der ingen problemer i! Førtidspensionisten står som ejeren og kontanthjælpsmodtageren som brugeren, det er som det skal være.

Kontanthjælpsmodtagere må gerne stifte gæld, også forbrugsgæld.

Er i registrerede partnere/kærester, må du - på kontanthjælpsdelen have 10.000 kr pr næse, hvilket for din side, opfylder grænsen for formue på 20.000 kr til sammen. Udbetaling i orden.

Førtidspensionisten, har ikke noget formueloft i denne henseende mht bilkøbet.

Held og lykke med bil og nyt job!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 04:25   #3
Pinny
Klart Afhængig af K10
 
Pinnys avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 494
Styrke: 13
Pinny er ny på vejen
Jobudsigt er jo desværre

Ikke lig med et job. Jeg ville købe en 45 (og godt tøj handsker og fodtøj) knallert (lovlig! ellers dækker forsikringen ikke!), og de fås ret billige brugte.

Der er forskel på k-30: Kasko kan ikke betale sig. Men en god solid model, virker i næsten alt vejr. Nypris- 12-134.000- brugt (men man skal se sig godt for! Mange er tunede!) 5-6.000. Ældre modeller har ikke nummerplade, men nyere har. (hvis den er malet-amatøragtigt -tjek stelnummeret FØR køb. Hælervarer er dyrere end alt muligt andet!) Stelnummer kan ses under sadlen på scootermodeller.

k-45: Kræver kørekort til bil/MC. En del fås billigt brugte, da folk ikke bruger dem så meget, som de tror. De er dyre fra ny 18.-25.000- billigere brugte. Kasko er dyr, men kan sommetider betale sig. Nummerplade er påkrævet.

Det vigtigste er: En ordentlig styrthelm (ny!).
En køredragt, handsker og støvler.

Gode låse- fx en svær motorcykelkædelås- og lås dyret fast. Skrivebremselåse.
Forsikring! (hvis man er involveret i en ulykke, selvom man ikke har skylden, så kan det blive milioner vi taler om. Bare i ansvar! Hvis man kører ulovligt, gælder ansvar ikke. Det kan blive dyrt i ulykker, hvis du begår en forholdsvis uskyldig færdselsforbrydelse, men at en bil må bremse op for dig- og får buler eller personskader ...).

Det er bare et forslag. Vi er selv k-30 scootermodel-kørerer, og medmindre der er ½ meter sne eller isslag, så har vi da kunnet komme frem i fleste af 15 år.

Husk at LÅSE! dem fast. Også i cykelskure. De er eftertragtede.
__________________
Mvh Pinny


"Det er godt at kunne det man vil, og ville det man kan"
Charles M. Schultz ("Radiserne")

Sidst redigeret af Pinny; 18-04-2013 kl. 04:31.
Pinny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 07:18   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg kan frygte, at kommunen (hvis i køber bil sammen, som beskrevet i indlægget) kan sætte spørgsmålstegn ved om i er reelt enlige.

Dette kan få betydning for evt. boligsikring.
Som reglerne er nu kan det få betydning for din kærestes fp, og hvis loven ændres (som der er lagt op til), så vil det også fremover kunne få betydning for din kh, hvis jobbet glipper.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 07:44   #5
whc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 11
Styrke: 0
whc er ny på vejen
Tak for svarene :-)

Ja det er også min bekymring, når vi begge står på lånet, måske kommunen kan stille spørgsmål til det?

Har en scooter, men var nede og ligge til vinter, så den har en del skader. Og Ja skulle køre 60km på den dagligt i alt slags vejr kunne jeg ikke forestille mig. Samtidig savner vi et transportmiddel vi begge kan få gavn af, og kæresten og jeg kan ikke lyde busser pga psykiske lidelser, så bliver ofte en taxa og så løber det jo op.
whc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 09:19   #6
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Jeg kan godt frygte at i vil blive erklæret som IKKE ENLIGE når i køber bil sammen, for så vil de se det som om at i har et samliv så vær lidt forsigtig med det....
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 09:21   #7
whc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 11
Styrke: 0
whc er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Jeg kan godt frygte at i vil blive erklæret som IKKE ENLIGE når i køber bil sammen, for så vil de se det som om at i har et samliv så vær lidt forsigtig med det....
Ja det er også min bekymring, men kan de se det ud fra lånet eller at vi begge er registret i bilen?

Og når vi har hver vores adresse?
whc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 10:43   #8
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Jeg ville ikke turde gøre det, når jeg ikke bor sammen med kæresten. Det er før set at kommuner har vurderet borgere ikke er reelt enlige når de deler en bil.
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 13:18   #9
whc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 11
Styrke: 0
whc er ny på vejen
Question

Jeg kontaktede Ydelsesservice og spurgte dem, de sagde der ikke var nogen problemer så længe jeg ikke står som ejer af bilen. De blander sig ikke i om man stifter gæld for det må man gerne, så er det bare op til om man kan dække udgiften med sin kontanthjælp men som skrevet det blandt de sig ikke i med mindre man står som ejer af bilen.

Men er der nogen med erfaring med lignende?
whc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 13:46   #10
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af whc Se meddelelser
Jeg kontaktede Ydelsesservice og spurgte dem, de sagde der ikke var nogen problemer så længe jeg ikke står som ejer af bilen. De blander sig ikke i om man stifter gæld for det må man gerne, så er det bare op til om man kan dække udgiften med sin kontanthjælp men som skrevet det blandt de sig ikke i med mindre man står som ejer af bilen.

Men er der nogen med erfaring med lignende?
Måske når du spørger ydelsesservice, men spørger du kontrolgruppen så får du nok et andet svar.

Hvis du så programmet socialt bedrageri, der bliver det lagt til grund at hun ikke er reelt enlig fordi at hun låner kærestens bil, derfor vil jeg være meget forsigtig med det.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Familie modtager 100 mio om året i kontanthjælp supersus Politik og Samfund 7 13-09-2012 08:45
Modtager du hjemmehjælp i Kbh.s Komm.? Carmen Alt det andet 29 01-04-2011 11:32
Stadig flere modtager kontanthjælp Webmaster K10 Nyheder 0 30-06-2010 20:20
Syg KH modtager beder om hjælp... Kayel Alt det andet 39 16-07-2009 20:37
Aktindsigt - hvem som modtager Miz Dit og Dat 3 30-04-2009 14:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension