K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2011, 18:36   #1
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Vi lever i en ny tidsalder

Vi lever i en ny tidsalder. Jeg vil kalde den Simplificeringstiden.

I de sidste par år har jeg nemlig observeret en uheldig trend i den vestlige verden: Uvidenhed er blevet en dyd. Det er blevet en filosofi, en politisk holdning - endda en politisk ideologi!

Nutidens mennesker har en tendens til at simplificere alting. Og jeg mener - ALTING!

De vil ikke engang PRØVE at se på nuancerne, eller for at bruge mit eget udtryk "se på de andre sider af terningen".

Det er ikke et spørgsmål og simpel uvidenhed. Det her handler om ikke at VILLE vide mere. Det er blevet en dyd at ignorere nuancerne.

Tag et eksempel:

Siden 1950'erne har fibromyalgi, angst, depression, autisme og personlighedsforstyrrelser været i front i medierne. Folk forsøgte at forstå disse lidelser og problemer.

Men idag siger den største del af befolkning:

"Fibromylagi? HA! Det er ikke en sygdom, du er bare for doven til at arbejde"

"Angst? Vi bliver alle bange engang imellem. Bare lad være med at tænke på dine problemer, så går det altsammen."

"Depression? Åhhh nej... endnu en god undskyldning for ikke at tage sig sammen."

"Autisme og personlighedsforstyrrelser? Der findes mange sjove navner nu om dage for ikke at ville arbejde. Disse er bare mennesker der burde have en røvfuld og en lussing eller to, det er et spørgsmål om vores faldende moral, det er et spørgsmål om simpel misrøgt af simpel opdragelse!"

ALT bliver bare forsimplet disse dage!!!
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 19:30   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
*suk* hvor ville jeg gerne slippe for at give dig ret, men det vil være at lyve, og det dyts jeg bare ikke til. så ret får du.

Endnu et plætskud fra din hånd.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 20:15   #3
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Tag nu f.eks. Taberfabrikken af Ole Birk Olesen. Denne bog er en institutionalising af uvidenheden, en legalisering af uvidenhed, og en fuldstændig religiøs afvisning af det gamle videnskabelige ordsprog: "Korrelation implicerer ikke kausation!"
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 20:22   #4
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
http://www.information.dk/151395

“Vi lever i en tid, hvor det enkelte menneske går mere op i sin egen karriere, i sine børn, hvordan hjemmet tager sig ud, end det går op i samfundsanliggender. Vi har i mindre grad interesse i at sætte os ind i komplekse samfundsanliggender, fordi det kræver en indsats, både tidsmæssigt og intellektuelt, hvorfor nogle af os risikerer at blive til fals for opblæst handlekraft og ideologiske one-liners.”
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 21:56   #5
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Siden 1950'erne har fibromyalgi, angst, depression, autisme og personlighedsforstyrrelser været i front i medierne. Folk forsøgte at forstå disse lidelser og problemer.
I 1950´erne var der ikke noget der hed fibromyalgi.. angst og depression talte man slet ikke om.. den gang hed det sig at vedkommende havde noget med nerverne.. personlighedsforstyrrelser .. det ord fandtes heller ikke dengang .. der var neuroser og var det en tand mere "streng" så var man psykopat ..sindsyg... og autisme .. da talte man om åndsvage.. og dengang blev de stadig gemt af vejen på store anstalter... så som Brejninge..

Vi er blevet mere vidende idag pga internet.. TV osv osv .. da jeg var barn i 1950´erne var det ikke hver mands eje at ha et TV...

Så hvis du sammenligner 1950´erne med tiden nu så har du slet ikke ret..

Da jeg gik i skole da fandtes der stadig spanskrør.. og hørte du ikke efter så fik du en lussing... en eftersidning .. eller en tur udenfor døren..

Som barn dengang var man ikke vant til alle de goder som børn har i dag..
Jeg ved at da jeg var ca 4 år da havde min far en ugeløn på 99,-

Karrieren fylder meget mere idag end dengang... men der er sørme også mange flere muligheder idag end dengang..

Det er næsten som om man skal sammenligne æbler med pærer

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 23:32   #6
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
Da jeg gik i skole da fandtes der stadig spanskrør.. og hørte du ikke efter så fik du en lussing... en eftersidning .. eller en tur udenfor døren..
tja min menig er giv spanksrøret tilabge i skolerne og lade lærene overtage magten igen.

fibrokylagi kan huske hvad min mor gik igennem i 90 erne alt lige fra hypokonter osv troer alle de ord man kunne kalde noget blev hun kaldt og det sker stadig i dagens DK i dag der er frygteligt
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2011, 08:16   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
tja min menig er giv spanksrøret tilabge i skolerne og lade lærene overtage magten igen.
Det er jeg så absolut ikke enig i, at slå børn er bare overhovedet ikke ok, og den der med jeg tog ikke skade af det... jo du gjorde... holdningen om at jeg ikke tog skade fortæller alt om det.

En anden grund til at jeg absolut ikke er enig er de alt for mange udirignorstiserede bla (ikke kun) ADHD´ere der sidder der ude i klasserne, de bliver straffet for noget de ikke forstår, og det gør de selv uden de muligheder de havde før hen, de bliver straffet både af lærene og deres kamerater, og tit og ofte også af de voksende der har med dem at gøre uden for skoletiden.
De bliver straffet langt mere end man skulle tro, fx min søn, alle ved han ikke er som andre, alligevel er han dagligt udsat for mobning/drillerrier (fordi han er anderledes... noget han så absolut selv er skyld i, han forstår bare ikke hvad det er han gør galt, hvad det er der udløser det) og er der det mindste er det altid ham der hives fat i først, om så han er skyldig eller ej, pegefingeren ryger direkte på ham, fordi manb bare forventer det er ham (hvilket man gø'r fordi det er ham 8 ud af 10 gange) og derfor får han tit skylden for noget hvor han er uskyldig.

Jeg var selv udsat for nøjagtig den samme, det værste (både for ham og mig) er Emil ulykkerne, altså de der hvor man... nu vil jeg gerne gøre det godt gøre en glad og hjælpe, og så får man bare ballade (tag Emil der hejser Ida op i flagstangen, det er et hamrende godt eksempel... det kunne jeg have fundet på) Det er det værste fordi man mister lysten til at gøre noget godt for andre, og fordi man mister troen på at man er ok, man mister sit værd som menneske, til stor skade for hvordan man så fungere i voksenlivet.

Nej man havde ikke ADHD den gang, til gengæld havde man nogle børn som absolut ikke havde det særlig godt og som oven i ikke fik lov til at give udtryg for det, og som samtidig fik tæsk alt alt for tit både i skolen og der hjemme, prygl som de ikke forstod hvorfor de fik, og prygl de ikke havde en jordisk chance for at undgå, fordi de ikke evnede at lade være med at gøre det der udløste pryglen.

På det punkt er jeg glad for at jeg ikke voksede op i den gamle skole, jeg ville have været en af dem som ville havde fået tæsk flere gange dagligt, hvor det ikke ville have hjulpet en døjt, de røvfulde jeg fik hjemme hjalp ikke en døjt, hvilket faktisk var grunden til at min far stoppede med at uddele dem... det kunne ikke tæskes ind i hovedet på mig.

Så hurra for at revlsretten er ophævget, til fordel for viden om at ungernes hjerner bare ikke er udviklede til at tænke længere.

Problemet er ikke at revlsretten er ophævet, problemet er at samfundet ikke er fulgt med videnskaben, både den private side af samfundet, den som logikeren beskriver hvor folk tænker "dårlig undskyldning tag dig dog sammen" men også den mere profetionelle side... Nok ved vi ADHD er en diagnose, en fejl i hjernen der faktisk svarer til en hjerneskade (mange blodpropsramte får samme symptomer, lige som dem med kraftige slag mod hovedet.... endnu en god grund til revsretten er en dårlig ide, kom vi har en unge som har en fejl i hjernen nu gør vi da lige skaden endnu større ved at tæske ungen) MEN der er stdig SÅ mange fordomme forbundet med ADHD (og ligende diagnoser) at det halve kunne gøre det, folk tror stadig at det er mennesker som hænger i gardinerne, mennesker som er voldlige (hvilket de fleste faktisk ikke er og dem der er, oftest er fordi de selv har fået tæsk) uintiligente (hvor det modsatte faktisk er tilfældet... hvilket faktisk også tit er grunden tiol problemer fordi andre bliver bange for intiligensen, og det hjælper så ikke når den intiligente så ikke forstår de sociale spilleregler) og meget meget mere som bare overhovedet ikke har hold i virkeligheden.
Så når man står med en unge hvor man ved at der er tale om ADHD symmptomer, og man siger det højt, får man af vide at det ikke kan passe, bla fordi ungen er aaalt for klog, eller fordi ungen ikke hænger i gardinerne eller.... en anden fordom, pædagogerne psykologerne osv ved simpelthen ikke nok om det.

Og det jo så endnu en god grund til at sige hurra for at revlsretten er ophævet... Undskyld men jeg kan simpelthen ikke se nogle gode grunde til at den skulle være blevet, måske normale ville have godt af at få et par på låget fra tid il anden, men det nytter jo så ikke når man forventer mere af ungen end ungen er i stand til, og det barn som der kræves for meget af vil selv sagt få langt flere tæsk end godt er... og vi er som forældre lærer osv ikke udd´et til at kende forskeld på om barnet er i stand til at tænke så langt eller ej, og vi var da slet ikke tilbage i 50´erne hvor det var helt ok at skolen tæskede løs på de stakkels unger.

MEN når det så er sagt, så savner jeg faktisk muligheden for eftersidning, men desværre er det bare ikke muligt, for rigtig mange steder i landet vil ungerne ikke kunne komme hjem fra skole, i så fald. Bare for at tage os selv, ungerne har en time i bus hver vej, når de så har fri, og har fået fx 1 times eftersidning... jeg kan ikke hente dem for jeg har ikke kørekort, der kører ingen busser hjem (overhovedet, de kører med skolens egen bus af samme årsag) og måske far slet ikke kommer hjem fra arbejde fordi han skal direkte videre til et møde (hvilke han har mange af) hvad så medf ungen?? de kan jo ikke sove på skolen, og gå hjem kan de ligesom heller ikke.
Folkeskolerne har samme problem, de små landsbysskoler hvor det var muligt fordi der ikke var længere end ungerne kunne gå hjem, er nedlagt, så nu er der store mega skoler i store byer, hvor ungerne faktisk skal være 10 før de er i stand til at klare sig selv i trafikken, fordi deres hjerner simpelthen ikke er udviklede til at danne sig et overblik over trafikken før da, det er jo ikke længere bare 5 10 km på en landevej med hestevogne, og/eller langt i mellem bilerne og muligheden for at vade ind på en mark, der skal gås, men 20 30 km på stærkt trafikerede gader/veje med store tunge lastbiler.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2011, 21:08   #8
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
sagde jo ikke det skulle bruge.men ved at det bare er det for skræk og advarelse.tja eftersidning hjælpe jo desvære ikke meget du kommer ind i et rum der er ingen der holder øje med dig der kommer ne og sige så er tiden oppe.men så holder stadig på spanksrøret.til skræk og advarelse for at få magten bare lidt tilbage i skolerne.for nu styre eleverne skolerne desvære sandt.eftersidning lære man så desvære ikke noget af.

Citat:
e røvfulde jeg fik hjemme hjalp ikke en døjt, hvilket faktisk var grunden til at min far stoppede med at uddele dem... det kunne ikke tæskes ind i hovedet på mig.
jeg fik en og det er lige ved den dag idag jeg stadig kan mærke den den dag idag han gav mig en røvfuld for alle pengene den sad der var nok har stadig ond i røven 30 år efter .slag osv osv behøves ikke hvis man kan bruge munden rigtigt selv om det er børn med adhd osv.
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2011, 22:24   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Nu er der altså også en væsentlig forskæld på at få en på kassen en gang om året, og på at få en til flere gange dagligt, og netop de unger hvor det ikke hjælper, er dem som får flest.

Der hvor det bliver brugt rigtigt, kan en ordentlig en i ænden være effektiv (som skræmmemidel) problemet er bare at ikke ret mange er i stand til at styre det, og slet ikke dem med en unge som min, jeg siger dig det dagligt kræver en sej kamp med mig selv for ikke at lange ham sådan en så han ryger op til månen (så sent som for 1 time siden hvor han da lige sys søster skulle have en afstøbning af hans tandsæt) han ikke bare kan være, men ER noget af det mest øretævende indbydende... hvilket han absolut ikke er med vilje, han forstår som allerede skrevet slet ikke hvad det er han gør galt, eller hvordan han lader være med at gøre de ting (jamen mor tas hun xxx... søde skat det var ikke hende der bed, hun forsøgte at skylle tandbørsten hvor efter du ville have noget at drikke og vupti hovsa... det skal siges at jeg så det... men i hans hoved burde hun have vist at hun skulle have ventet, burde hun have vist at han altså ville have noget at drikke, forklare ham andet kan man godt droppe)
Ikke at jeg langer ham en, jeg har gud ske tak og lov så meget selvkontrol at jeg evner at gå min vej (heller det end slå) og heldigvis er det sjældent jeg når der ud (inden da får de en tur uden for eller ind på værlset, hvad de nu selv helst vil, bare de bliver fjernet fra siturationen og der bliver skabt lidt ro, så jeg netop ikke når det ud) Altså en ting er at have lyst til det, noget andet er så også at gøre det, og der kan jeg oplyse at jeg absolut ikke er ene om at have lyst til at lange ham sådan en, desværre hører jeg flere voksende sige at han burde få en på kassen, jeg hører alt for mange voksende TRO at det er den eneste måde han kan lære hvordan man opfører sig.
Det passer ikke, at jeg ikke har slået ham, en gang har han fået sådan en så det sang; han sparkede mig i min højgravide mave, der reagerede jeg altså bare, promte jeg tænkte overhovedet ikke den røg bare, den tror jeg så lige så meget var moder beskytter indstinkt, for han har sparket mig i maven senere, og der har jeg ikke reageret på samme meget uheldige måde.

Bla bla bla, risikoen for måske at kunne få en over fingrene af et spanskrør vil ikke virke, skrækken vil ikke virke på disse børn, de er impulsive, de ævner ikke at tænke, at hvis jeg gør det her så får jeg måske en, de gør det bare, og først bag efter kan de tænke hovsa, nu får jeg ballade (hvilket så gerne får dem til at reagere med flugt og benægtelse)

Igen normale børn der evner at tænke på en normal måde, der vil det sikkert ikke skade (der vil det virke) men igen har vi problemet med de faktisk mange børn som IKKE evner at tænke sådan, fordi de er født med en fejl i signalstofferne i hjernen så de fysisk er ude af stand til at tænke før de handler.

Det blev jo netop forbudt at revse sine unger fordi langt de fleste ikke kunne styre det (og alt for mange voksende stadig ikke kan) af samme årsag blev den mulighed frataget skolerne, alt for mange børn fik alt for mange tæsk.

Og så må man ikke glemme (det gjorde jeg selv i tidligere indlæg) de børn der får så mange slag at de holder op med overhovedet at have nogen effekt, jeg tænker ikke på, som med mig selv at de ikke virkede (hvilket de ikke gjorde fordi jeg fysisk var ude af stand til at ændre min opførsel) men på de børn som bliver i stand til bare at tage imod, som bliver kolde, fordi de får alt for mange slag.... der er den da først HELT gal.

Trudslen om at jeg ville få en røvfuld, gjorde ikke min hjerne i stand til at omdirigere signalstofferne, så jeg ikke længere var impulsiv, sådan er jeg født og sådan vil jeg dø, om så jeg får tæsk hver evig eneste dag, for jeg er ikke i stand til at tænke at hvis jeg er lidt for hurtig når jeg vil fylde denne her kande med vand, er der en stor risiko for at jeg banker den ind i vandhanen, med en smadret kande til følge (jo det en typisk LUM ting at gøre) Nej det gælder om at skynde sig at få vand i kanden for ellers glemmer jeg simpelthen at det var det jeg var ved, og glemmer jeg det bliver jeg snot forvirret, for i løbet af 0,5 har jeg 10 ting i hovedet jeg forsøger at huske jeg gerne vil (eller skal) have gjort, og så meget kan hovedet ikke rumme på en gang, og brander i stedet sammen og så står jeg ellers bare der og siger bøøøh.

Det er DE børn der vil få de tæsk, og DE børn der vil få alt for mange af dem. Så bestemt nej tak til revlsretten.

Mht eftersidning, mine ungers skole lader dem ikke bare side og passe dem selv (og tænke over tingene, med mindre ungerne selv ønsker det altså) man tager en snak om hvad der gik galt, hvad man kan gøre anderledes nælste gang, og inden så sidder de sammen med rektor på hans kontor ude i læreværelset (som er HELT åbent, vil de ind og fortælle om deres hundhvalpe, eller spille spil med lærene eller... så er de mere end velkommen... der er ren råhygge) eller også kommer de med ind til undervisningen i en anden klasse. De bruger netop ikke det der med ind alene, fordi det ikke virker og der til faktisk er ulovligt hvilket det blev den dag revlsretten blev ophævet, den psykiske revlsret blev også ophævet.
Nok kommer min knægt tit ind for sig selv at side, men det er hans eget ønske, fordi han ikke kan koncentrere sig, med det mindste lyd omkring sig, så det beder han selv om.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2011, 13:21   #10
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
...uvidenheden, en legalisering af uvidenhed...
http://politiken.dk/indland/ECE12504...nglende-viden/

»Jeg bliver forarget, når jeg hører til de unges uvidenhed om Besættelsen, som ikke må gå i glemmebogen. Det er beskæmmende, og jeg mener, at skolerne har svigtet i undervisningen«, påpeger Svend Erik Nielsen

http://www.youtube.com/watch?v=Pq4gQPReH2E
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
FP når man lever adskilt octagon Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 30-05-2013 09:33
KH og hvordan lever man med det? Funkytown Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 11-10-2012 23:20
Juristeriets tidsalder Peter Hansen Politik og Samfund 1 19-10-2009 09:48
Sikken en verden vi lever i........... CHNEVIDE Alt det andet 13 25-06-2009 18:05
De lever trods alt af Lilli Susanne Dit og Dat 0 21-05-2009 10:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension