K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-11-2015, 17:05   #1
Stine1979
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2015
Indlæg: 14
Styrke: 9
Stine1979 er ny på vejen
Erstatning fra pensionsselskabet

Hejsa

Jeg er i den heldige situation, at min foregående arbejdsplads forsikrede mig hos pensionsselskabet.

Det betyder, at så længe min erhvervsevne er under 50% (og den er pt. på omkring 25%) og min indtægt er mere end halveret, så får jeg udbetalt invaliderente. I samme situation vil jeg få udbetalt en engangssum.

Men. De bliver ved med at udskyde afklaringen, og jeg har ret svært ved at finde ud af, hvad det er, de venter på. Pt. går jeg på midlertidig udbetaling, som løbende forlænges, og de fortæller mig, at dette max kan stå på i 24 mdr, før ydelsen bortfalder. Det er ellers min forståelse, at jeg ved permanent afklaring får denne invaliderente frem til min pension, forudsat at min indtægt forbliver under 50% af det, den var før fyringen. Jeg har også virkeligt svært ved at få dem til at fortælle mig, hvordan denne regel påvirkes af inflationen. Før eller siden må vi jo formode, at min indtægt stiger over min 2015-løn alene på baggrund af reallønsreguleringer.

Jeg blev fleksjobber i august, og går arbejdsløs.

Er det på tide at pudse advokat på dem, eller skal jeg væbne mig med tålmodighed?

MVH

Stine
Stine1979 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2015, 17:22   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kan policen ikke belyse tingene klart, kan du anmode dem om at forklare nærmere, hvad dine betingelser er.

Håber du snart får et job, så forholdene kan blive mere permanente.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2015, 17:23   #3
Stine1979
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2015
Indlæg: 14
Styrke: 9
Stine1979 er ny på vejen
Jeg kan ikke finde ud af, om de decideret misforstår mine spørgsmål eller om de snakker udenom. Jeg mistænker lidt det sidste, da der sjovt nok aldrig er kommunikationsvanskeligheder med andre parter.

Jeg har skrevet "forsikringsvilkår" på min to do-liste, da linket på deres hjemmeside igen belejligt er defekt.
Stine1979 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2015, 18:36   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan da bede dem maile dig betingelserne, hvis deres link ikke virker.
Alternativt sende pr post med ben på.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2015, 20:59   #5
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Jeg kan ikke helt gennemskue "problemstillingen"....

Som jeg forstår det, får du udbetaling fra din forsikring nu, ik'? Og forsikringsselskabet skriver til dig at det er "midlertidig" udbetaling?

For mit eget vedkommende fik jeg udbetaling af TAE fra ca. 1 år efter jeg var blevet syg, men forsikringsselskabet fulgte op flere gange i de følgende år, med nyt skema der skulle udfyldes af mig/samt behandlende læge.

Jeg ved ikke hvad du mener med at de må lave midlertidig afgørelse i 24 mdr. - er det noget der står i deres betingelser?

Hvis der er usikkerhed omkring om ens erhvervsevne er varigt nedsat, eller der eventuelt kan opnås bedring med tiden, så udbetaler forsikringsselskabet jo ikke TAE til man når pensionsalderen. Men er det dét du mener ?
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2015, 18:13   #6
Stine1979
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2015
Indlæg: 14
Styrke: 9
Stine1979 er ny på vejen
Hej Fleks10

Det er en ordning hos pensionsselskabet, som overordnet er beskrevet her: http://www.sampension.dk/Forside/kun...f-erhvervsevne


Jeg har nu bedt dem om at sende mig vilkårene, og så får vi se, om der står det, jeg mener at have læst.

Men jeg må indrømme, jeg undrer mig lidt over, at der i det her er skrevet, at Sampension selv vurderer, om man er berettiget eller ej.
Stine1979 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2015, 20:27   #7
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Forsikringsselskabernes afgørelse er ikke bestemt af om man er tilkendt fleksjob eller førtidspension eller......Disse 2 offentlige tilkendelser medfører ikke at man automatisk får udbetaling fra forsikringsselskabet.

De foretager deres egen vurdering af om man er berettiget til udbetaling af TAE, typisk om erhvervsevnen er nedsat tilstrækkeligt i forhold til at varetage ethvert erhverv.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2015, 22:31   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fleks10 Se meddelelser
Forsikringsselskabernes afgørelse er ikke bestemt af om man er tilkendt fleksjob eller førtidspension eller......Disse 2 offentlige tilkendelser medfører ikke at man automatisk får udbetaling fra forsikringsselskabet.

De foretager deres egen vurdering af om man er berettiget til udbetaling af TAE, typisk om erhvervsevnen er nedsat tilstrækkeligt i forhold til at varetage ethvert erhverv.
Spørger får fra sit pensionsselskab ikke et forsikringsselskab.

Ved nogle pensionsselskaber er berettigelsen netop at man er tilkendt fleks eller pension. det gælder fx PBU, hvor den eneste dokumentation de skal se er tilkendelsespapiret

De er ikke interesseret i andet og de udbetaler kun hvis der er sket en tilkendelse af fleks eller pension
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2015, 06:50   #9
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Gisne: Når jeg læser de betingelser som trådstarter har vedhæftet, læser jeg, at Sampension (ligesom mange andre forsikringsselskaber/pensionsselskaber) selv vurderer om man er berettiget til at få udbetaling fra dem, og at denne kan være midlertidig eller varig.

Der står intet om at deres afgørelse har tilknytning til om det offentlige har tilkendt en fleksjob eller førtidspension.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2015, 07:28   #10
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fleks10 Se meddelelser
Gisne: Når jeg læser de betingelser som trådstarter har vedhæftet, læser jeg, at Sampension (ligesom mange andre forsikringsselskaber/pensionsselskaber) selv vurderer om man er berettiget til at få udbetaling fra dem, og at denne kan være midlertidig eller varig.

Der står intet om at deres afgørelse har tilknytning til om det offentlige har tilkendt en fleksjob eller førtidspension.
Ok, det er så meget fprskellige fra min selskab PBU, hvor de det er tilkendelsen af fleks/pension som er afgørende.

Det gør så også sagsbehandlingen meget mere enkel, det tog fx. Tre dage at sagsbehandle da jeg blev tilkendt fleks og tre dage igen da jeg fik pension - de har ikke skulle se andre papirer
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension