K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-05-2014, 06:47   #1
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Vejen Kommune, kassetænkning

Blev lige mindet om, hvor jeg glad jeg er, og skal være, for min afklaring, inden reformen.

"Hvor mange skal skrive under på, at man aldrig kommer til at arbejde, før man kan få tilkendt en førtidspension? Det spørgsmål har Kim Damgaard stillet sig selv og Vejen Kommune flere gange i løbet af det seneste år."

"Ud fra en samlet vurdering, i forhold til de opgaver Kim har udført, hans effektivitet og hans begrænsninger vurderes der, at Kims funktionsniveau er væsentligt nedsat i forhold til det, han tidligere evnede. Kims effektivitet er lig 0 procent, også i hjemmet."

"Vi vurderer, at muligheden for uddannelse, opkvalificering, aktivering og andre afklarende foranstaltninger, enten er afprøvet eller formålsløse, og det vurderes, at der ikke findes yderligere udviklingsmuligheder i forhold til Kims funktionsniveau,' konkluderer rapporten fra BUC"


Hos Vejen Kommune ønsker man ikke at kommentere Kims sag, men man vil dog gerne tale om pensionssager generelt. Her forklarer man, at en førtidspensionssag altid vurderes individuelt, og at et forløb sagtens kan bestå af flere forskellige dele.

- Den nye reform er stadig under indkøring, så det er nyt for mange mennesker. Før skulle der ikke så meget til, inden man tilkendte en pension. Så hvis man sidder med en sag i dag, hvor man ikke kan blive tilkendt pension, så kan det meget vel være, at man kunne være blevet sendt på førtidspension for bare to eller tre år siden, slutter Aldenborg.

Kilde: Hele artiklen http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014...B8rtidspension
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 07:39   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Thomas1981 Se meddelelser
Blev lige mindet om, hvor jeg glad jeg er, og skal være, for min afklaring, inden reformen.
Jeg tror vi er mange, der glæder os over vores afklaring før reformen, men samtidig har en meget stor medfølelse med de, som skal kæmpe mod den nye pensionslov.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 08:13   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
min mand har været på reva, de skriver arbejdes evne 3 timer ugeligt under 30%

så kommunen siger nu, vi må heller prøve en privat praktik og se om det går beder, hvis ikke kan vi måske snakke om rc forløb.

Så nu prøver vi en §17, det kan jo ikke blive værer
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 08:55   #4
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg tror vi er mange, der glæder os over vores afklaring før reformen, men samtidig har en meget stor medfølelse med de, som skal kæmpe mod den nye pensionslov.
Helt enig.

Min egen mor er lige tilkendt fleksjob efter mén fra meningitis. Det var hårdt som for de fleste af os, men vil sige hendes forløb var rigtig kort, især de nye regler taget i betragtning (2 år, Horsens kommune). Hun har så heldigvis også en arbejdsgiver på hånden, der vil ansætte hende.
Man må sige der er stor forskel stadigvæk, på kommunerne.

Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
min mand har været på reva, de skriver arbejdes evne 3 timer ugeligt under 30%

så kommunen siger nu, vi må heller prøve en privat praktik og se om det går beder, hvis ikke kan vi måske snakke om rc forløb.

Så nu prøver vi en §17, det kan jo ikke blive værer
Puha, jeg føler med jer...
Håber virkelig det går igennem
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013

Sidst redigeret af Thomas1981; 07-05-2014 kl. 08:58.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 09:15   #5
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Ja bare tanken om det er blevet sværere at få ...FTP..

Jeg havde ik svært ved det - men hvem ved idag hvordan det havde været..bare tanken
Og alle deres tiltag som ressourceforløb ka få mig til at krybe træer ..for nogen ka det være en god løsning med de forløb - for andre et Mareridt og total uoverskuelig med op til 5 års overvågning ...

Jeg føler med alle jer der kæmper derude ,,,


Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 18:50   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg er ikke sikker på at det er blevet sværere at få pension, jeg tror bare det er dokumentationskravet der er blevet større.
Og "omvejen" med ressourceforløb benyttes desværre for ofte, selvom det er åbenbart formålsløst.

Jeg kom jo igennem med en pension på rekordtid, under den nye lovgivning.
Sagsbehandlingstiden var fra 1/5-13 til 24/10-13, dette dog kun fordi jeg hang dem i haserne så snart de prøvede på noget overhovedet.

Og ressourceforløbet slap jeg også for fordi jeg nægtede at deltage i en farce.

Dokumentation for hvad man kan og fejler er meget vigtigere end alt muligt andet i den her type sager !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2014, 17:06   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er nu blevet sværere at få førtidspension....det er det i kraft af at hvis man kan rynke med sin næse i 20 min 3 gange om ugen ja så kan man tilkendes et fleksjob...

Dette selvom det mere eller mindre er fuldstændig urealistisk at man vil kunne blive ansat med denne lille arbejdsevne...

Det at både Karen Hækkerup og Mette Frederiksen har sagt at der SKAL være et udviklingsperspektiv med så få timer....ja det ser kommunerne åbenbart stort på....for de følger det ikke...

Man kan jo have et (måske) naivt håb om at aknestyrelsen på et tidspunkt kommer med en klar afgørelse på dette område...så de ikke visitere folk til fleksjob med et så lavt timeantal...

Samtidig vil de jo gerne have alle igennem ressourceforløb....og her de har rimelige brede rammer for at smide folk i disse....specielt når de bare skal kunne tro at tingene kan bedres "på sigt"...altså at man "på sigt" vil kunne få det bedre og "måske" ville kunne arbejde 1 time...

På sigt....tja hvad er det....det kan jo være hvad som helt...

Der burde være meget klarere rammer for disse forløb og hvornår man tildeler dem og ikke gør...

Helt enig i at dokumentationen er alt i en sag....den er absolut alfa omega...

Men er der bare en micro åbning i denne dokumentation....måske en læge som bruge vage termer....ja så vil kommunerne bruge dette til at holde folk i uvished og ikke tildele pension/fleksjob...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2014, 19:08   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det er nu blevet sværere at få førtidspension....det er det i kraft af at hvis man kan rynke med sin næse i 20 min 3 gange om ugen ja så kan man tilkendes et fleksjob...
Præcis.

"Dengang" skulle arbejdsevnen "bare" være under 12 timer, så var man for dårlig til fleks og kunne tilkendes fp.

Jo, jeg ved godt, at mange blev fastholdt med en lavere arb.evne end dette. '

I dag tilkendes man ikke fp så længe der er en arb.evne på et par timer om ugen.

I min sidste afprøvning havde jeg et fremmøde på ca. 8 timer pr. uge, så jow, jeg er glad for, at jeg blev afklaret inden den nye fp-lov.

Og jeg føler virkelig med dem, der skal kæmpe med den nye fp-lov.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2014, 09:07   #9
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Hold da op!!

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/18329153
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2014, 10:59   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
en grotesk sag må man sige

hvis loven bliver fulgt op med 40 min om ugen og ingen pension

så bliver det kun folk med kort leve tid og multihandicappet
som kan få pension. som der stå i loven

husk Ankestyrelsen har givet medhold i sagen.

men er desværre hele grunden til den nye reform blev lavet
folketinget som har vedtaget loven er udmærket klar over det dette kunne ske

Sidst redigeret af MTVRV1; 09-05-2014 kl. 11:05.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension