K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2015, 14:27   #21
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jovelyn Se meddelelser
Misty du er fyldt med gode ideer.Ja jeg ved ihvertfald en overlæge på Bispebjerg der vil skrive dette. Tror jeg skriver et brev til hende nu. Hun kan også argumentere for at jeg skal have plads til at komme rundt i hjemmet med hjælpemidler. Tak igen
Jeg håber at de ting er noget der kommer til at hjælpe dig til at få en fungerende bolig og økonomi-situation

Synes stadigvæk at du også skal prøve at ringe til dukh, og høre om de kan komme med noget rådgivning der kan hjælpe dig : )
http://www.dukh.dk/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 14:28   #22
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Jovelyn jeg har også elscooter... den står uden for min hoveddør til daglig og når den skal lades op kører jeg den ind om aftenen og sætter den i laderen. Og ind her betyder ind i entreen. Det er ikke fedt, og fylder meget men går da...

I forhold til forsikring - jeg har på skrift fra mit forsikringsselskab at den er dækket ved tyveri når den står foran min hoveddør 24/7... jeg skrev simpelthen en mail og spurgte

I forhold til dine drenge og deres økonomi... jeg har selv haft voksne studerende børn boende hjemme og kender alt til sorgen over ikke i det mindste at kunne give dem husly uden at skulle bede om penge. Det er virkelig forfærdeligt og rædselsfuld.
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 14:33   #23
Jovelyn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2015
Indlæg: 15
Styrke: 9
Jovelyn er ny på vejen
Sun-lady har kigget på dit link ang boliger.Der er 4-10 års ventetid.Og så skal jeg flytte så langt væk fra den smule familie jeg har og fra mine drenge.Ingen af dem vil flytte så langt.

Hej Gana
Ja jeg hader at skulle bede dem om penge.
Men den store betaler hvad han kan, og kommer også hjem med indkøb han selv betaler.
Den yngste skal også betale, men får intet i ferien.
Mit forsikringsselskab forlanger min scooter skal være låst inde. Køre ind i entreen, kan den komme igennem døren?
Tak
Jovelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 14:38   #24
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jovelyn Se meddelelser
Man får flere penge som udeboende studerende, men man skal bo 25 km fra forældrene for at få det højeste. Han vil gerne bo i Holbæk.Men alt er så dyrt. Og inde i byen hvor han læser er det endnu dyrere. Han har talt om at flytte, men han gør alt for at klare skolen og fik også 12.
Han ville intet kunne spare op når han bor i samme by som hans far. Men vi har det godt sammen som det er nu, vi har bare ikke råd til at bo her, Og det nye problem er at jeg ikke kan komme rundt med mine hjælpemidler, fordi dørene er så små.
Tak for dit svar.
Venligst Jovelyn
Din søn er 21 år, så kan kan i princippet flytte ind i lejligheden ved siden af dig og stadig få SU som udeboende.

Der er ingen uddannelser som tager så lang tid at det er nødvendigt at stå op kl. 5 og først komme hjem kl. 18.30, så må det være fordi han har meget lang transport hver vej og det vil netop gøre det nemmere for ham at finde et kollegieværelse tættere på sin uddannelse.
Og der er rigtig mange som er nød til at tage SU lån, et surt onde, men et nødvendigt onde når man gerne vil have en uddannelse og ikke har et fritidsjob.

Husk at der kan fåes ungdomskort til offentlig tarnsport eller kilometer penge

Kommunens hjælp er til boligløse, syge og handicappede evt med mindreårige børn ifht boliganvisning. Ikke til to voksne sønner.

Og selv om din bolig ikke er optimal, har du en bolig. Du må gøre som alle os andre, skrive dig op et sted hvor ventelisten ikke er for lang, søge blandt de private boliger og ikke være for kræsen med hvor boligen ligger men mere se på pris og handicapvenlighed.

Ja, undskyld hvis jeg lyder skrap, men du kan ikke bare forvente at kommunen løser dine problemer, når du har to voksne mennesker boende som kan hjælpe både praktisk og økonomisk.

Slip dem fri, så de kan begynde at leve deres eget voksne liv, det er ikke sundt for voksne børn at bo hjemme og vi er nød til at lære at klare os selv uden dem, også selv om vi er syge. Ellers må ders far træde til, hvilket han måske vil, når de er flyttet hjemmefra eller må de som alle andre arbejde og tage SUlån.

Hvis din søn på 19 er så syg at han ikke kan klare sig selv, må der jo sættes igang med hjælp til ham så han på sigt kan leve et godt voksenliv selv.

Og ja, det skinner nok igennem at min holdning er at den bedste gave vi kan give vores børn er at skubbe dem ud af reden og lære dem vejen til et godt og selvstændigt voksen liv.
Har selv en søn der bor på kollegie (21 år) mens han læser en universitetuddannelse, han klarer sig 100% selv. Vi har endda mulighed for at hjælpe, men han ser en værdighed i at klare sig selv og er rigtig stolt af det.


Det blev lidt en ordentlig svada, og det er egentlig ikke min mening at skælde ud, eller affeje at du har et problem, men for mig lyder det ikke som om du er villig til ret meget andet end at forvente hjælp fra kommunen og det støder mig lidt.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 15:01   #25
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
gisne:
Til det du skriver vil jeg lige erklære mig enig i nogen ting:
Det at få muligheden for at klare sig selv, er ret vigtig. Selvfølgelig i det omfang man kan på trods af sygdom.
De første måneder koksede jeg fuldstændig rundt i det med at få madpengene til at række til hele måneden, men jeg fik lært mig nogen teknikker, så det den dag i dag fungerer. Dvs jeg får endda tit at vide at min økonomi er meget striks/fornuftig.

Den hjælp jeg har sat mest pris på fra mine forældre, efter jeg flyttede hjemmefra, er faktisk viden og vejledning.
Jeg ved at hvis jeg har spørgsmål, kan jeg altid kontakte dem, og så vejleder de efter bedste evne.

Dog er en ret vigtig ting ved at flytte hjemmefra som studerende, at man har en chance for at finde en billig bolig. Hvis man starter ud med en økonomi der slet ikke hænger sammen, bliver det svært.

Du nævner at det netop kan være smart for den ældste søn at finde noget studiebolig tættere på uddannelsen. Nu aner jeg selvfølgelig ikke hvor det mere præcist er, men mange studerende er nødt til at have en lang transporttid, fordi boligerne tættere på uddannelsen simpelthen er for dyre.
-
Så nogen ting giver jeg dig ret i, men det er virkelig ikke bare ligetil at finde studiebolig i nærheden af ens studie : ) (det er dog bestemt en god idé at undersøge muligheden)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 15:04   #26
Jovelyn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2015
Indlæg: 15
Styrke: 9
Jovelyn er ny på vejen
Gisne
Ja vi bor meget langt fra hvor uddannelsen er, så jo tiderne passer.
Og jeg er skrevet op alle steder og kun til lejlighed hvor jeg evt kunne bo i stuen hvis ikke den ældste finder et sted. Jeg ringer folk ned hver dag.Har været ude og kigge på mange ting, og jeg er bestemt ikke kræsen. Da min mand skred fik alle et chok, og det har stoppet alle.Den ældste er rejst til et andet land og bosat sig, fordi han ikke kan klare smerten. Den yngste har fået den hjælp han kan få, alle er enige om at han bare skal have fred til at finde sig selv. Jeg har også haft kræft og de var bange for at miste mig. Det er efter det jeg har fået alle de her sygdomme. Vi har været så meget igennem. Så det at vi 3 holder sammen lige nu betyder meget.Men min søn og jeg ved at han kan blive nødt til at flytte. Deres far kommer aldrig til at hjælpe dem, han er hjernevasket. SU lån er i min verden ikke muligt,det ligger i min opdragelse. Og jeg ved at han nok skulle kunne klare sig hvis han flyttede hjemmefra. Han har 1år måske 2 til han er færdig med sin uddannelse. Og ja indeni ville jeg gerne give ham husly indtil da. De venner der kommer her, bor også hjemme og flere betaler ikke engang hjemme. Hvis deres far havde været sammen med os ville han også have sagt at de skulle blive hjemme til uddannelsen er færdig. Men kan godt se at han nok er nødt til at flytte.
mht den store tv pakke, så betaler de 50 kr hver, hver måned og så er der råd til den.Så det mener jeg er okay. De er meget fodbold interresseret, og sports kanalerne er ik i den lille pakke.

Misty 1. det er undersøgt med uddannelseslejligheder i nærheden af der hvor han læser.De er sindsygt dyre. ". I wekenden vil han gerne være sammen med sine venner der bor i nærheden af Holbæk.Det andetsted ville han blive ensom og meget fattig.
Ja det er ik alid lige til.

Gisne jeg gik først til kommunen efter 5 år alene. Jeg har søgt alt i 3 år. Og nu kan jeg heller ikke komme rundt her. Jeg har sgu knoklet for selv at finde noget, jeg har også en ære her i livet, det er så svært for mig at bede om hjælp. Jeg har altid været en der kunne klare alting selv. Men jeg er nået min grænse og er ved at gå ned. Så min ven bad mig gå herind og se om der var hjælp at hente.Hvornår mine børn er klar til at få sparket ved jeg bedst.Jeg holder ikke på nogen der er klar til at flytte, og ingen skal blive hjemme for at passe mig, disse ting er jeg meget opmærksom på. Jeg tror ikke bare kommunen kan løse mine problemer. Men da jeg ikke selv kan finde noget handicapvenligt, ville jeg spørge herinde ang love og regler. Og jeg er her ikke for at få at vide jeg skal sparke mine børn ud. Så ville jeg sidde i et alt for dyrt hus, og ikke kunnet få ordnet have eller noget.
Jovelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 15:43   #27
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Essensen er at kommunen kan hjælpe dig med at blive skrevet op til en handicapbolig - de er ofte 65 m2, hvis du visiteres til at have det behov.

De kan ikke hjælpe dig med så meget andet, så hvis det du har brug for ikke matcher de tilbud de har, så skal du selv finde det der gør.

Der er ikke så meget andet at gøre end at lede på nettet, sætte sedler op rundt omkring og få venner til at holde øje..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 17:19   #28
Jovelyn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2015
Indlæg: 15
Styrke: 9
Jovelyn er ny på vejen
Pip det har jeg gjort i 3 år og mere end du skriver. Problemet er at vi ikke har penge til mad, og ja jeg har brug for et sted jeg kan komme rundt med krykker,ender måske i kørestolen for evigt, også derfor jeg bare må have ro i mit hoved nu, så jeg ved at jeg kan flytte mens jeg stadig kan gå lidt rundt. Jeg må vide at jeg bor der hvor jeg skal være resten af livet. Jeg trænger så meget til ro.
Jovelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 19:37   #29
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg kan sagtens forstå dit problem @Jovelyn

Problemet er at der ikke lige findes nogen regler/love som vil kunne hjælpe dig i den situation...

Hvor uretfærdig det end måtte være...ja så vil kommunen se anderledes på det end en forældre vil...

Tror de fleste vil tænke sådan....at man helst ikke ser at ens børn sætte sig i gæld for at kunne klare sig....

Problemet er at det kan være den eneste vej...at de tager det SU lån og at i på den måde vil have flere penge...

Det er jo et valg man tager...om man vil holde sammen og blive sammen...eller i nærheden af hinanden....og ud fra det kommer til at mangle penge....

Det man er nødt til....det er at se på hvad der er muligt...

Der er rigtig mange unge under uddannelse som bliver nødt til at tage SU lån....for i det hele taget at kunne klare sig...

Deres forældre ville sikkert hellere end gerne have at de ikke var nødt til at gøre det....men hvis forældrene ikke selv har mulighed for at hjælpe dem med penge....ja så kan man være tvunget til at gøre det...

Feks ang din el scooter...

Jeg har også en el scooter...som jeg har fået som hjælpemiddel af kommunen....

Jeg har ikke nogen forsikring....og jeg har ikke mulighed for at den kan stå indenfor....dette ved kommunen...

Kommunen har valgt at sætte et strømstik op uden for min lejlighed hvor den kan oplades...

Jow de har da sagt til mig at det er bedst hvis den kan stå indenfor eller under et halvtag...så den ikke står åben for vejr og vind....

Men det er simpelthen ikke muligt....jeg har dog sagt til dem at de hjertens gerne må udbygge min hoveddør, ændre på min entre....sådan at jeg kan køre hele vejen ind i min lejlighed....men det ønsker de dog ikke....

Ang ventetider i boligselskaber...

Selvom der står at der kan være 4 års ventetid...ja så kan man faktisk være heldig at det går meget hurtigere...

Boligindskudslån....ja det vil man kunne låne af kommunen...hvis man finder en lejlighed i et socialt boligbyggeri....og hvis man samtidig har lægelige papirer på at man ikke kan bruge trapper...ja så bliver det endnu nemmere at låne til det...

Det kræver dog at man selv finder lejligheden...

Selv folk der står uden tag over hovedet....ja de kan have svært ved at få kommunen til at hjælpe med en akut lejlighed...

Har man i forvejen tag over hovedet ja så vil de slet ikke hjælpe med akut lejlighed..

Den eneste måde jeg kan se en løsning i din situation...

Ja det er ved at dine børn tager SU lån for på den måde at i vil have flere penge....

Blive skrevet op i flere boligselskaber...og så håbe på at der ikke går så lang tid før der kommer et tilbud til dig...

Ved godt at ovenstående ikke er den store hjælp...men mit eneste bud på en løsning...

Ved godt at det ikke er en optimal løsning....men dog bedre end ingen penge som nu...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 23:41   #30
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jovelyn Se meddelelser
Jeg er skrevet op i 3 boligselskaber, har ik råd til flere, men boligerne lever ikke op til jeg er handicappet. Fx 1 sal. Og intet skur til min scooter der skal være låst inde rent forsikringsmæssigt, og stå til opladning hver gang den står stille. Da jeg sad og talte med en dame fra boligselskabet, fandt vi ud af at de ikke kan leve op til de krav der er til alle hjælpemidler. Og tro mig jeg har søgt og søger hele tiden,er skrevet op overalt. privat DBA, og sender ud på facebook offentligt hver uge.

Hundene er mit liv. De er der altid for mig. At aflive dem ville slå mig ihjel.
Nu ved jeg jo ikke hvilke hjælpemidler du har, men min mor bor i en almindelig lejlighed (3-værelses, stue-etage), i byggeri fra allerførst i 60'erne, d.v.s. køkken og bad er ikke særligt store.
Da min far levede kunne han komme rundt med sin rollator.
Badekarret blev fjernet, så der kunne blive plads til en bade-skammel.

Foran opgangen blev der lavet en rampe (den slags ting finder kommunens ergoterapeuter ud af i samarbejde med boligselskabet), så hans el-scooter kunne komme ind i opgangen, hvor der blev lavet stik til oplader.

Nu bor min mor alene i lejligheden, hun har fået en el-scooter og benytter den eksisterende installation, derudover har hun en vela-stol, som hun bruger i køkkenet.

Jeg får en fornemmelse af, at du fokuserer for meget på begrænsningerne.

Må jeg have lov at spørge hvilke krav du stillede, siden damen fra boligselskabet ikke mente de kunne leve op til dine krav?

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Angående dine hunde, har du nogen behandler eller lignende, der måske ville kunne argumentere for at dine hunde øger din livskvalitet?
Jeg kender ikke til de præcise regler for de områder, men tænker at det måske ville kunne styrke din sag ift om de skal tage hensyn til om du kan beholde dine hunde : )
For at få lov at have hund i en afdeling, hvor der ikke er husdyrtilladelse, er det desværre ikke nok, at en hund øger livskvaliteten.

For at have lov til, at holde hund i en afdeling med hundeforbud skal der være tale om en servicehund, og det er straks noget mere indviklet.
Der har været en tråd om det tidligere: http://www.k10.dk/showthread.php?t=2...ht=servicehund


Mit bedste råd er, at jovelyn søger en stue-lejlighed i byggeri, hvor der kun er et enkelt trin op til gadedøren, og ingen indvendige trapper til stue-lejlighederne.
Hvis du evt. kender nogen, der bor i etage-ejendom, så prøv at se på lejlighederne med positive briller.

Det er mit indtryk, at de fleste afdelinger med ældre-boliger ikke har hundetilladelse.

Jeg står selv i en situation hvor jeg skal finde noget andet at bo i indenfor det næste års tid.
Jeg har rigtig mange ønsker/krav til min næste bolig, men jeg véd også, at de sikkert ikke kan opfyldes alle sammen, så jeg har gjort mig mange overvejelser om hvilke ønsker/krav jeg kan gå på kompromis med, og hvilke jeg ikke kan.

Det samme er du nødt til at gøre.

En billig handicap-venlig ældrebolig, med plads til 2 voksne hjemmeboende børn, og med husdyrtilladelse, det tror jeg simpelthen ikke på, at det findes i DK. Desværre.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension