K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2015, 22:46   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lave ydelser til syge har ét års jubilæum

http://medarbejdercare.dk/lave-ydels...ars-jubilaeum/

På årsdagen for nye ydelser til syge på arbejdsmarkedet er flere end 8.000 sygemeldte henvist til et beløb på niveau med kontanthjælp. Det viser tal fra Beskæftigelses ministeriet. Den lave ressourceforløbsydelse er på 14.416 kroner pr. måned til syge med hjemmeboende børn og 10.849 kroner til sygemeldte uden. Hvis sygemeldte på ressourceforløbsydelse har bevaret deres job, vil arbejdsgiveren få tilsvarende lav refusion.

Stat og kommuner sparer penge

Syge på lav ydelse skal i jobafklaring

Afgørelse uden om lægepapirerne

En anden del af jubilæet består i, at kommunen skal træffe valget mellem forlængelse af sygedagpenge og overgang til den lave ydelse uden hensyn til, om alle lægelige udtalelser er nået frem.

Kommunen har pligt at træffe sin afgørelse inden de 22 uger uanset om vigtige papirer fra læger er nået frem eller ej. Tidligere kunne kommunen udsætte sin afgørelse, hvis sagen ikke var tilstrækkelig oplyst, men efter lovændringen 1. juli 2014 gælder dette ikke længere.


Det fremgår af en ny principafgørelse fra Ankestyrelsen fra foråret 2015.

Principafgørelse 16-15

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=169586



Resumé:

Principafgørelsen fastslår

Kommunen skal have foretaget en revurdering af sygedagpengemodtagerens situation, inden sygedagpengeudbetalingen ophører som følge af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1. Afgørelsen om forlængelse af sygedagpengeudbetalingen skal derfor træffes inden udløbet af sygedagpengeperioden.

På revurderingstidspunktet er kommunen som følge af undersøgelsesprincippet forpligtet til at have et tilstrækkeligt grundlag til at kunne træffe afgørelse om eventuel forlængelse af sygedagpengeperioden. Kommunen kan derfor som den absolutte hovedregel alene inddrage oplysninger, der foreligger på revurderingstidspunktet.

Hvis sagen undtagelsesvist ikke er tilstrækkeligt oplyst på revurderingstidspunktet, skal kommunen træffe afgørelse og standse udbetalingen på tidspunktet for revurderingen og herefter indhente de oplysninger, der er nødvendige for at oplyse sagen tilstrækkeligt. De indhentede oplysninger skal beskrive den sygemeldtes tilstand, som den var på revurderingstidspunktet.

I tilfælde, hvor borgeren har klaget over kommunens afgørelse, og oplysningerne indgår hos kommunen inden genvurderingen af afgørelsen, skal de indhentede oplysninger indgå i grundlaget for kommunens genvurdering. I sager, hvor borgeren ikke har klaget over afgørelsen, skal kommunen vurdere, om oplysningerne er af så væsentlig betydning, at sagen skal genoptages med henblik på ny afgørelse.


Tillykke med det 1ste år!

Hilsen Peter

Bilag
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30235

Sidst redigeret af phhmw; 02-07-2015 kl. 22:54.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 23:30   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Og de satser er desværre ikke engang de laveste til syge.
Hvis man f.eks. ikke nåede at være på sygedagpenge, og er under 25 år, ikke forsørger, er satserne lavere. (her tales om aktivitetsparate på kontanthjælp)

Synes det er skræmmende at det går så ofte udover de syges ret til hjælp
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2015, 14:55   #3
Catwoman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-12 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Catwoman er ny på vejen
Ja, der er ingen tvivl om, at systemet påfører sine syge borgere en del stress og bekymringer ud over selve sygdommen

Når det så er sagt, må man lige huske, at sygedagpengereformen til gengæld reddede en del mennesker fra at stå helt uden indtægt. Jeg er selv én af dem, og er i den forbindelse trods alt taknemmelig for at have lidt i stedet for ingenting. Kender et par stykker, der nåede at ryge helt ud af systemet, fordi de hverken kunne få forlænget sygedagpengene eller opnå kontanthjælp, og de lever nu af deres ægtefælles indtægt, hvilket er både svært og en smule ydmygende, da man jo af gode grunde ikke har mulighed for at bringe sig selv ud af situationen.

Det er mig stadig en kæmpe gåde, hvordan en borgerlig regering i fuld alvor kunne mene, at syge nok blev raske, hvis man tog deres forsørgelsesgrundlag fra dem...?? Nu frygter jeg bare, at de får samme "gode" idé igen.....
Catwoman er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2015, 16:10   #4
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Da jeg var på sygedagpenge og stadig troede, at jeg snart ville kunne melde mig rask og arbejdsløs hos A-kassen kan jeg huske at jeg tænkte, at hvis det går helt galt, så står jeg trods alt ikke helt uden indtægt.

Efterfølgende blev jeg den 01.12.2014 indstillet til jobafklaringsforløb og min økonomi fylder rigtig meget. Jeg mangler omkring 2.000 kr bare for at betale min faste udgifter, så hvis jeg ikke have fået udbetalinger fra pensionskassen for kritisk sygdom så aner jeg ikke hvad jeg skulle have gjort.

Den ene dag tænker man, at der nok skal komme en løsning i tide - og den næste dag er man ved at se efter en ny lejlighed. Det fylder hele tiden.
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension