K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2015, 19:02   #11
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det her er fra bekendtgørelsen for JOBPARATE på kontanthjælp, dvs de har lidt strengere krav. Men der står:
"En person, der er åbenlyst uddannelsesparat eller jobparat, skal kunne overtage rimeligt arbejde med op til fuld sædvanlig arbejdstid. Dog er en person, der ikke kan tage arbejde med op til fuld sædvanlig arbejdstid, men som vurderes at kunne tage et ordinært arbejde, så pågældende bliver i stand til at forsørge sig selv inden for 3 måneder, omfattet af bekendtgørelsens regler.

Rimeligt arbejde er alt arbejde, som den pågældende skønnes at kunne klare. "

Ja, kommunen må gerne lave deres egne regler, men ikke nogen der strider imod bekendtgørelser.
Jeg kan ikke lige finde nogen bekendtgørelse angående folk på ledighedsydelse, men man er ikke forpligtet til at tage arbejde der ikke er rimeligt.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2015, 19:22   #12
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
gisne;327916 skrev:
Jobcenteret/kommunen må altså gerne lave sone egne regler om hvor mange job man skal søge og ligende.

Hvor står det henne at de må det efter forgodtbefindende ?

Der er jo stadig delvis komunalt selvstyre og alting skal ikke nødevendigvis skrives ned i love og paragraffer.

Reglerne er forskellige fra kommune til kommune og forskellige.

Det kan vi godt blive enige om...
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2015, 19:43   #13
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
gisne;327916 skrev:
Jobcenteret/kommunen må altså gerne lave sone egne regler om hvor mange job man skal søge og ligende.

Hvor står det henne at de må det efter forgodtbefindende ?

Der er jo stadig delvis komunalt selvstyre og alting skal ikke nødevendigvis skrives ned i love og paragraffer.

Reglerne er forskellige fra kommune til kommune og forskellige.

Det kan vi godt blive enige om...
Bekendtgørelsen (igen dog til jobparate kontanthjælpsmodtagere, vær opmærksom på det!)
" § 11. En person, som er jobparat, skal være aktivt arbejdssøgende. En person, der er åbenlyst uddannelsesparat, skal være aktivt arbejdssøgende, indtil den pågældende skal påbegynde ordinær uddannelse. Personen skal søge rimeligt arbejde, jf. § 8, stk. 2, og skal så vidt muligt søge arbejde med fuld sædvanlig arbejdstid eller arbejde, der kan føre til selvforsørgelse, jf. § 8, stk. 1, og arbejde, der udbydes hele året.

Stk. 2. Personen skal søge arbejde på den måde, der er sædvanlig inden for det pågældende område.

Stk. 3. Personen skal efter krav fra jobcenteret eller anden aktør søge konkrete job.

Stk. 4. Personen skal overholde de aftaler, der fremgår af Jobnet, der er indgået med kommunen om, hvordan og inden for hvilke områder, den pågældende skal søge job. "

Der står netop at jobcentret kan lave nogen specifikke krav
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2015, 19:44   #14
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvor står der at de ikke må. Alt skal ikke nødvendigvis stå i en lov. Så ville vi få et endnu mere usmidigt og rigidt system

Det som ikke står i loven er det som kommunerne/jobcenterne selv må bestemme
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2015, 20:45   #15
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Hvor står der at de ikke må. Alt skal ikke nødvendigvis stå i en lov. Så ville vi få et endnu mere usmidigt og rigidt system

Det som ikke står i loven er det som kommunerne/jobcenterne selv må bestemme

Men hvordan skal man som borger, i denne tids Danmark, hvor vi praler af at bo i et land hvor myndighederne skal udvise retssikkerhed over for borgerne, så borgerne kan følge de regler og love der er, hvis de ikke er offentlig tilgængelige for os borgere, og hvis kommunerne efter forgodtbefindende kan lave og ændre regler som de lyster ?

Jeg kan give dit flere eksempler, her er et fra sidste uge med mit møde med en SB i Jobcenter Kbh.

Jeg får nu foretaget et "målgruppeskift" fra "jobparat" til "aktivitetsparat", jeg spørger om hvordan skal jeg så forholde mig... ?
Hun svarer, øhhh, jeg går lige ind på kommunens hjemmeside (www.kk.dk/) og søger efter det, der må det stå hvordan en borger skal forholde sig, i denne situation... Hun søger og søger, næe der stod intet...


Mvh Kio

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Bekendtgørelsen (igen dog til jobparate kontanthjælpsmodtagere, vær opmærksom på det!)
" § 11.

Stk. 4. Personen skal overholde de aftaler, der fremgår af Jobnet, der er indgået med kommunen om, hvordan og inden for hvilke områder, den pågældende skal søge job. "

Der står netop at jobcentret kan lave nogen specifikke krav
Nej, jeg er ikke enig.
Det må tolkes som at borgeren skal overholde de aftaler, som Jobnet har indgået med kommunen.

Men hvorfor er disse aftaler så ikke offentlig tilgængelige ?

For at skjule noget over for borgerne ?

Jeg vil have det på skrift, hvis en eller anden SB siger at jeg skal overholde disse og disse regler, så går jeg selv ind på retsinfo og læser i dem.

Det er nemmere at "true" borgerne med nogle regler, som ikke findes.

Og ud fra hvilke spilleregler, er disse aftaler lavet på ?

Kan jobnet f.eks ændre reglerne efter behov ?

I min sidste jobplan, talte jeg 8 henvisninger til div love og regler, om hvad der kunne ske, hvis jeg ikke gjorde dit og dat, hvad de skrev til mig, fandt lige mailen her med min klage:


Emne: Fra Kxxx XXXxx - Spørgsmål Vedr den Nye Jobplan.
15. april 2015
"Til
Xxx XXxXx
Beskæftigelseskonsulent
[email protected]
_______________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Jobcenter København - Arbejdsmarkedscentret


Hej Xxxxxxxx.

Jeg sidder her og læse den nye "Min Plan" og bliver nødt til at spørge ind til præcist hvordan reglerne er.

Jeg har klikket på ” "JEG HAR LÆST MIN NYE PLAN", men vil gerne bede om svar på mine spørgsmål.

Det er ikke for at være krakilsk, men der må da være fornuft og logik i hvad der skrives til borgerne samt hvad men kræver af borgerne, så du bedes venligst svare på følgende.


Nå du/I skriver under ”De vigtigste punkter fra seneste møde var”


"Kio er herudover orienteret om, at han fortsat skal være aktiv jobsøgende,
ugentlig bekræfte jobopslag på Min Side" fint nok, det er til at forstå ...


"samt registrere minimum 2 søgte job som chauffør og andet hver uge på Joblog fra uge 17, 2015 og fremadrettet."

At "minimum 2 søgte job som chauffør og andet hver uge " hvad betyder det præcist ?

Jeg bede dig om at henvise til de § eller bekendtgørelser der utvetydigt præcist udlægger, hvad der menes med "minimum skal søge 2 job om ugen" ?

Er det gennemsnitlig 2 job om ugen, gennemsnitlig på et år, gennemsnitlig hver ½ år, gennemsnitlig hver 3 mdl eller gennemsnitlig pr mdl ?

Hvis der menes at man skal søge minimum 2 job om ugen, er det dybt urealistisk, især for mig med de skånebehov jeg har.

Den ene uge kan jeg måske, afhængig af hvilke job der bliver opslået, måske søge 10 stillinger, vil det så sige at jeg ikke skal søge de næste 5 uger ?

Andre uger er der helt 'dødt' i de stillinger jeg søger, pga de skånebehov jeg har, og jeg har derfor svært ved søge 2 job om ugen, vi I så have man skal søge uopfordret, så virksomhederne bliver endnu mere bombarderet med ansøgninger ?

Og er det ikke meningen at de jobs en borger søger, skal være realistiske, dvs det vil jo være godnat hvis jeg søger jobs jeg ikke kan bestride pga mine dårlig knæ ?

Så henvis venligst til de § der præcist fortæller hvad reglerne er inde i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, reglerne om kontanthjælp i lov om aktiv socialpolitik, eller andre diverse bekendtgørelser, der utvetydigt siger at man skal søge 2 jobs om ugen ?

Der er altid blevet skrevet i Min Plan:

"søge job aktivt og overholde de aftaler, som du har indgået med kommunen om din jobsøgning, løbende registrere alle jobsøgningsaktiviteter i jobloggen på Jobnet..."
samt
" tjekke dine jobforslag på jobnet mindst hver 7. dag, samt indskrive søgte job i joblog på jobnet."

Det har jeg altid gjort.

Eksempelvis, Tirsdag den 17. marts 2015 kl. 13:58 blev der skrevet i Min Plan:

"Du skal også dokumentere din jobsøgning med mindst 2. job
hver 30.dag på Jobnet.dk/Min Side/Min Jobsøgning/Joblog."

Her var det 2 jobs hver 30 dag....Det kan jeg dokumentere.


Ligeledes under "Dine rettigheder og pligter" skrives der:

"Din kommune har visiteret dig til at være 'jobparat'. Det vil sige, at kommunen vurderer, at du kan tage et almindeligt arbejde, som gør det muligt for dig at forsørge dig selv i løbet af en periode på tre måneder."

er det helt korrekt, jeg mener, jeg har jo en del skånebehov med mine knæ, hvordan kan kommunen så vurdere at jeg kan tage et almindeligt arbejde ?


Kommunen har en tendens til at henvise til en masse §§ samt bekendtgørelser når de sender en sådan ny jobplan ud til en borger, vil det ikke være rimelig retfærdigt, at hvis man bliver påbudt at søge 2 jobs om ugen, at kommunen så kan redegøre for hvor henne i lovgivningen det står ?

Kommune er jo dygtige nok til at henvise til div §§ og bekendtgørelser når de sender breve ud til borgerne, for ligesom at "presse" borgeren til at forstå at man skal følge lovgivningen, helt okay, derfor syntes jeg også der er på sin plads at kommunen kan redegøre for diverse "påbud" som at man skal søge minimum 2 job om ugen, hvor henne står det ?

Jeg har lige talt dem her fra Min Plan i dag på https://job.jobnet.dk/CV/Citizen/MyPlan

1. jf. § 36, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik.
2. jf. § 41 i lov om aktiv socialpolitik.
3. jf. §§ 39, stk. 1, nr. 3 og 40 i lov om en aktiv socialpolitik.
4. afgørelser om sanktioner efter lov om aktiv socialpolitik
5. Du kan læse mere om reglerne om jobplanen i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
6. Du kan også finde loven og tilhørende bekendtgørelser på www.retsinfo.dk.
7. reglerne om kontanthjælp i lov om aktiv socialpolitik på følgende link:
8. Du kan også finde loven og tilhørende bekendtgørelser på www.retsinfo.dk


Her henvises 8 gange til diverse §§ og bekendtgørelser som man som borger skal følge.

Hvor mange borgere tror du sidder og har overskud samt viden og indsigt i og gennemlæser disse § og tilhørende bekendtgørelser, som iøvrigt skal 'tolkes' inde på retsinfo.dk og hvor kommunen tolker dem som de lyster... ?

Jeg møder selvfølgelig op på mandag kl 9:00 på DUCAS, eller, når du skriver "Du bliver indkaldt af DUCAS på adressen" skal jeg så afvente et brev fra dem, om hvornår jeg skal møde ?

Svar venligst skriftligt og snarest."
-------------------------------------

Jeg fik aldrig svar...
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2015, 21:59   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Kio:
Jeg har ikke styr på hvor frit de kan lave deres interne regler i kommunerne, kun at de ikke må overskride lovgivningen.
Kan sende dig et link til den bekendtgørelse jeg har citeret, hvis det har interesse?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2015, 06:29   #17
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Kio:
Jeg har ikke styr på hvor frit de kan lave deres interne regler i kommunerne, kun at de ikke må overskride lovgivningen.
Kan sende dig et link til den bekendtgørelse jeg har citeret, hvis det har interesse?
Jo tak, det må du gerne
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2015, 10:48   #18
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kio Se meddelelser
Jo tak, det må du gerne
Husk (igen) at den er for kontanthjælpsmodtagere
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-2312-2014/
Den hører til §13 aktivloven

Prøv f.eks. at læse kapitel 5, hvor der står beskrevet at det er kommunen der vurderer om man udnytter sine arbejds-muligheder
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2015, 17:43   #19
Flex64
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Flex64 er ny på vejen
Prøv at se her. Jeg tror det er den her vi skal have fat i:

http://www.folketingstidende.dk/RIpd...m_vedtaget.pdf

I følge paragraf 2 stk. 3 er der dog lidt "elastik" i reglerne.

Sidst redigeret af Flex64; 02-07-2015 kl. 17:45.
Flex64 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension