K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2014, 01:30   #1
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Ressourceforløb ved §18

Et interessant spørgsmål:

Kan et REHAB-Team indstille en person til et ressourceforløb, når alle muligheder i LAB-lov er udtømte (Jobcenterets eget udsagn), lægekonsulent i Jobcenter ikke vil anbefale arbejdsprøvning og SB har indstillet til FTP efter § 18?

Hvis i svarer, så gerne henvisning til relevant lovgivning.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 01:47   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Et interessant spørgsmål:

Kan et REHAB-Team indstille en person til et ressourceforløb, når alle muligheder i LAB-lov er udtømte (Jobcenterets eget udsagn), lægekonsulent i Jobcenter ikke vil anbefale arbejdsprøvning og SB har indstillet til FTP efter § 18?

Hvis i svarer, så gerne henvisning til relevant lovgivning.
Det primære er om alt dette er dokumenteret tilstrækkeligt, eller om det "bare" er noget de mener, siger og synes.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 02:57   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg ved ikke når og hvis de har indstillet dig efter §18...for så er sagen jo overgået til behandling efter reglerne om førtidspension...

Sådan som jeg læser dit indlæg...så er det ikke tilfældet...og dermed er du ikke blevet indstillet efter §18...

Måske din sagsbehandler mener at du skal...men har ikke gjort det..

Ang ressourceforløb...

Det er netop først når alt er udtømt efter beskæftigelseslovgivningen at de kan tilbyde et ressourceforløb...

Hvis der stadig er muligheder tilbage i lov om aktiv social politik og LAB ja så kan de ikke give disse forløb...

Det er så en sandhed med modifikationer...for nu skal de jo til at tilbyde ressourceforløb til folk på sygedagpenge...

Ang at linke til lovgivning...ja der kan du se disse love under nyttige links herinde..

Plus det har været oppe og vende så mange gange alle steder...alle er i oprør over det...netop fordi det ikke er en tidlig indsats som de har solgt disse ressourceforløb på...

Du finder ikke en avis der ikke har skrevet om dette...

Men find de to love under nyttige links...der står at alle muligheder efter de to love skal være fuldstændigt opbrugt før man kan tilbyde et ressourceforløb..

Du kan læse om ressourceforløb her https://www.retsinformation.dk/Forms...=146382#Kap12a
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 09:25   #4
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
I hvilken forbindelse vil de give ressourceforløb?

For det er jo et lovkrav med mindst ét ressourceforløb før der behandles sag om pension.

Så måske ressourceforløbet er en forsmag ift paragraf 18 ansøgning?

Hvem har beslutningskompetencen, når sb og rehab er kommet med deres indstilling?

I nedenstående link er der besvaret en masse spørgsmål ang rehab.team.
Meget enkelt og overskueligt sat op i bokse, så selv en sb kan følge med

http://ams.dk/~/media/AMS/Dokumenter...022013pdf.ashx

http://ams.dk/~/media/AMS/Dokumenter...20C%20doc.ashx

"Det er helt afgørende for, at teamets indstilling kan omsættes til en effektiv og koordineret indsats for den enkelte borger, at det enkelte kommunale medlem af teamet har den nødvendige kompetence, erfaring og viden inden for sit fagområde til at kunne bidrage til en indstilling, der efterfølgende kan omsættes i praksis inden for kommunens økonomiske rammer".

Som jeg ser det, er det en "Teamleder" der har beslutningskompetence, spørgsmålet er så hvordan man vægter anbefalingerne?

Her er DUKH.DK' "råd om din ret"

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...iliteringsteam

Frida

Sidst redigeret af frida; 05-01-2014 kl. 09:41.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 14:32   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
For det er jo et lovkrav med mindst ét ressourceforløb før der behandles sag om pension.
Ja, men loven siger også at man ikke skal gennemføre ressourceforløb hvis det er "åbenbart formålsløst"
MEN det betyder så også at man skal have dokumentation for at ALT og meget mere, som er prøvet, og at der er ført nøje DOKUMENTATION for det hele...
Ellers kommer man ingen vegne med "påstanden" om at ressourceforløb er "åbenbart formålsløst"...!
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 17:59   #6
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Jeg tænker her på hvad Tolik har gennemført af fx afprøvninger forinden.

Som jeg har forstået kan rehab.team indstille, at sidste gennemførte forløb kan gælde som ressourceforløb.

Jeg må lige tjekke hvor jeg har set dette....

Vender tilbage....

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2014, 19:10   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Som jeg har forstået kan rehab.team indstille, at sidste gennemførte forløb kan gælde som ressourceforløb.

Jeg må lige tjekke hvor jeg har set dette....
Du kan ikke finde det i lovgivning eller vejledning, det der står der, er som jeg skriver længere oppe.

Det kan så godt i nogle tilfælde betyde at sidste forløb bliver udslagsgivende, men der kan være tusinde andre ting som også kan være det der giver det endelige "udslag"
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 00:26   #8
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Min sag er veldokumenteret og Jobcenteret har skrevet ordret: Der er ikke flere muligheder i forhold til LAB.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 09:09   #9
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Tolik:

Se her Wiederquist:

http://www.wiederquist.dk/media/405/...ob.pdf#page127

Her kan du finde alt om reformens udformning, lovtekst, retningslinier.

Den er meget enkel at slå op i og giver mange gode svar og klarhed over tvivls spørgsmål.

Fx her;

Wiederquist; s 61, retningslinier ressourceforløb.

"Forudsætningen for tilkendelse af ressourceforløb (både det første og evt. efterfølgende) er, at der er et potentiale for at udvikle arbejdsevnen. Det skal fremgå af sagen, hvordan et nyt ressourceforløb kan bidrage til at udvikle arbejdsevnen yderligere."

Frida

Sidst redigeret af frida; 07-01-2014 kl. 10:15.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 09:56   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Vedr. Ressourceforløb, SKAL arbejdsevnen kunne UDVIKLES.

(Som jeg tolker formålet med disse ressourceforløb, er de målrettet, de uden uddannelse, og/eller med psykisk sygdom).

Udvikling kan selvsagt IKKE lade sig gøre hvis sygdom feks har et fremadskridende forløb, og arbejdsevnen dermed er under afvikling.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension