K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-12-2007, 13:55   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
En kronik fra en garvet socialrådgiver.

Syntes den skal herind og læses af os...et par bevingede skideballer til Cepos fra Betinna Post.


Fattigdom og flid


http://www.information.dk/152431

og denne fra Cepos

http://www.information.dk/151345

bemærk man kan skrive kommentarer til kronik og der er flere der har skrevet.

29. december 2007 Information.

Af: Bettina Post, socialrådgiver og næstformand i Dansk Socialrådgiverforening

Den ultra liberale CEPOS-direktør Martin Ågerup har i disse dage travlt med at argumentere imod, at den førte politik over for de langvarigt ledige gennem de seneste seks år har skabt en ny og helt unødvendig fattigdom i Danmark.

Således mener Ågerup ikke, at man er fattig, hvis ens årsindkomst er på 76.000 kroner om året, fordi dette beløb er relativt i forhold til, hvad andre mennesker har.


Ågerup hylder ideen om enhver som sin egen lykkes smed, og det bør blive derved. For at få sine ideer solgt, sammenligner han den igangværende lighedsdebat med en fodboldkamp, hvor kundskaber, samspil, fightervilje og held jo også afgør, hvem der er vindere og tabere. Ingen ønsker vel at dommeren optræder partisk, blot for at sikre lighed? lyder det retoriske spørgsmål.

Det er yderst provokerende for en garvet socialrådgiver at følge denne frembrusende regnedrengs platte betragtninger om fattigdom, ulighed og overførselsindkomster.
Jeg kan ikke gennemskue, om det er udsynet fra den grønne gren, den er gal med, eller om det er genuin uvidenhed, der er Ågerups problem. Ulighed eller ej, så kan det ikke diskuteres, i et land, hvor en husleje på 5.000 kroner betragtes som lav, og hvor velfærd måles på evnen til at forbruge, om man er fattig, hvis man kun har i omegnen af 6.500 kroner om måneden at klare sig for. Det er man!

Ikke mindst Ågerups begejstring for starthjælpen provokerer. I foråret 2007 offentliggjorde Rockwool Fonden en undersøgelse, der viser, at 14 ud af 100 starthjælpsmodtagere kommer i arbejde inden for de første 16 måneder, de er i Danmark. End ikke fondens forskningschef Torben Tranæs mener, at det er en tilfredsstillende effekt, men Ågerup er uenig og kalder det en stor effekt, uagtet at en succesrate på 14 vel alt andet lige må give en fiaskorate på 86?

Og hvad mon der sker med dem, der ikke fik job, og som derfor, ofte af helbredsmæssige årsager, hænger fast på det umuligt lave starthjælpsniveau?
Læs mere om

SFI har for kort tid siden dokumenteret, at antallet af lejere der sættes på gaden er steget med hele 73 procent i 2002-2006. Det er en kæmpe stigning!

Udover at der er en kraftig overrepræsentation af socialt belastede familier iblandt disse 10.899 husstande, er det mest tankevækkende, at de udsatte lejere, der er kontanthjælpsmodtagere, i gennemsnit har en lavere disponibel indkomst end dem, der ikke er blevet sat ud. Og for dem, der sættes ud, ligger indkomsterne lavere for indvandrere og efterkommere end for danskere. Der er således al mulig grund til at antage, at diverse nedsatte sociale ydelser bærer en væsentlig del af ansvaret for, at stadig flere lejere smides på gaden.

Uanset om man vælger at kalde det ulighed, fattigdom eller fodboldkamp, er det en skamplet på vores lille dejlige samfund.

Poul Henningsen har engang sagt; "Der er noget selvmodsigende og tåbeligt ved, at netop borgerskabet hylder fattigdommen som flidens forudsætning. Rigdom er øjensynligt kun skadelig for fattigfolk. De rige kan sagtens tåle at være rige uden at tabe initiativet og arbejdsomheden." Man skulle tro, at han havde mødt Martin Ågerup.

Sidst redigeret af Stella; 29-12-2007 kl. 14:00.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2007, 14:10   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs up Min bare røv i boblevand

Læserbrev fra en forfatter ...SKAL MED her på årets sidste næstsidste dag og jeg håber vi fortsætter næste år på K10 med at deltage i debatten og samfundet...GODT NYTÅR til alle - trods alt...

Min bare røv i boblevand

http://www.information.dk/151232

1. december 2007 Information

Af: Peter Dyreborg

I netavisen 180 grader.dk, udtaler Martin Ågerup fra CEPOS, som udgiver ny bog på mandag, at "omfordeling til borgere, der ikke kan forsørge sig selv, er berettiget". Jeg er fuldstændig enig, men hans opfattelse af, hvilke borgere, der kan forsørge sig selv, og hvilke borgere, der har behov for støtte, er ude af trit med virkeligheden.

Han nævner, at der er kommet flere førtidspensionister under 30 år, men det er efterhånden almen kendt, at det er umuligt at få tildelt en førtidspension i dag, med mindre du er skingrende skør eller din fysiske formåen er så talentløs, at du knap kan brygge en kop frysetørret kaffe. Det er muligt, at visse rockere med ondt i ryggen fik jackpot for 10 til 15 år siden, men det var dengang.

Vi kan sagtens have et velfungerende velfærdssamfund selv om vi sænker skatten en anelse og fjerner lidt af børnechecken - i hvert fald hvad angår de familier, som er kunder hos Odder Barnevognsfabrik. Men det er vigtigt, at vi fastholder et princip om, at vores samfund forsørger dem, som ikke kan forsørge sig selv, og det er endnu vigtigere, at vi praktiserer det.

Martin Ågerups konklusion er, at økonomisk lighed i samfundet ikke er et mål i sig selv, og at større økonomisk ulighed ikke skader. Målet er et frit samfund med lige muligheder, og det lyder alt sammen meget fint på skrift. Økonomisk overskud er imidlertid arveligt og ophobes over generationer, og derved opstår der uvilkårligt økonomiske privilegier for enkelte grupper og altså ikke lige muligheder. Hvis livet er en fodboldkamp, hvilket er det billede Ågerup bruger, har han og hans en stor fordel i form af økonomisk doping.


Der er ikke noget galt i, at nogen har råd til lidt mere champagne og en større bil end andre, men Martin Ågerup tager fejl, når han siger, at lighed ikke er et mål i sig selv. For jo, en vis portion lighed er netop et mål, fordi det er med til at skabe et homogent samfund med stærkt fællesskab. Ideen om gavnlige effekter af større ulighed er et spændende tankeeksperiment, men heller ikke mere. Ulighed skaber misundelse og nedbryder de relationer, der holder samfundet sammen. Vi ved alle sammen godt, hvor ondt i røven folk får, og folk får også ondt i røven i Norge, Sverige og Kuala Lumpur.

Det virker som om, Ågerups ideer er baseret på, at han har ondt i røven over, at nogle personer får udbetalt 10.000 kroner om måneden uden at lave dagens gode gerning, mens andre som Ågerup og jeg selv knokler røven ud af bukserne. Men så længe både min og hans røv har råd til boblevand og en Jaguar, synes jeg egentlig ikke, at lighed er så slemt.


Peter Dyreborg er forfatter Og jurist

Sidst redigeret af Stella; 29-12-2007 kl. 14:13.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2007, 00:07   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Stella tænksomme artikler her på et af årets sidste dage og jeg vil give dig helt ret , vi trænger til flere debatter og til at råbe højre , også selv om vi ikke tror eller fornemmer at vi høres , lige til oplysning kan jeg fortælle at web har tjekket vores besøg her på siden og hver dag er der over 600 nye iper = computere der ikke er set her på siden før som besøger os og læser på siden....

Så nogen læser os og nogen høre os, så man skal blive ved og ved og man skal kæmpe for sin sag og det man tror på

så jeg er med på alle dine debatter Stella og håber og tror på lidt mere tid og energi når vi kommer om på den anden side af nytår (altså fra min side af ) det er jo desværre også en af de ting der høre med til ikke at være helt på top helbredsmæssigt og så have børn samtidig ...

Engang imellem må man priotere sine ressourcer og om ikke i julen hvornår skal man så priotere sine unger højst.... (for god ordens skyld så der ikke er nogen der kommer på ideen at hente mine unger, så priotere jeg dem højst hele året *GG*) men her er nu mere stille når huset ikke er fuld af ugers kammerater og julestemning

Jeg har allerede mange nye ideer til det nye år , men for mit vedkommen vil jeg se på en bestemt kamp (ressourceprofilen har jo altid været min akilleshæl og det forstætter den med he he )

men var det ikke på tide at vi snart fik fortalt de politikkere at det ikke er fair at en kommune opere med at kan man ikke arbejde 121½ time eller derover, så får man førtidspension , i nabo kommunen kan man så blive visiteret til fleks med en arbejdsevne på 9 timer (og aldrig komme i arbejdet ) de må sgi da lave en nedre grænse


men kors hvor vi trænger til at fortælle politikeren et og andet om flekser uden arbejde og syge på kontanthjælp og fornemmer vi at vi irritere dem eller at de bliver trætte af os , så fint ... det er den bedste måde at råbe dem op på ...

så jep Stella jeg er helt sikkert med på samfundsdebatter og kampe i 2008

Godt nytår
  Besvar med citat
Gammel 30-12-2007, 00:22   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
hej Hejdien

Jeg er helt med på at blive ved med at råbe op og ikke give op .. og Du må have en god nytårsaften...2008 bliver heftig og selv om jeg er drænet for energi som så mange er herinde så vil jeg blive ved med at gøre hvad jeg kan herinde...og når der er så mange der kender K10 er det vigtigt at vi holder os opdaterede med hvad der sker og det er vi jo gode til he...he..he .....men jeg forstår godt du prioriterer dine unger og din mand...sådan skal det også være... Jeg håber dit helbred og kræfter heler i 2008 og du får et rigtigt godt år...trods alt...

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2007, 00:54   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, vi må prøve at råbe endnu højere.

Jeg forstår heller ikke det med, at førtidspensionister ikke må arbejde.

Man må tjene næsten 60.000 kr. pr. år, hvilket svarer til 5.000 pr. måned.
Hvis vi laver det om til uger, svarer det til cirka 1.250,- pr. uge.

Hvis timelønnen er 100 kroner, så svarer det til 12,5 time.
(Det er uden regnemaskine. Vil prøve, om jeg kan finde noget lovstof på et andet tidspunkt.)

Og vupti... så er grænsen til fleksjob nået.

Vi må prøve at grave lidt dybere i det fremover.

Og rigtig godt nytår til jer også, og jeg håber, I får et større overskud næste år.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2007, 14:05   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Question

Når man sådan tænker tilbage på 2007... så er der intet sket...den reform der skulle have været er floppet helt ud ...( måske til vores bedste) men der er ikke kommet fokus på noget som helst for vores vedkommende fra Politikerne.og aldrig har de været SÅ stille som efter valget
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2007, 18:19   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, det er skummelt, så stille der er omkring evalueringen af førtidspensionsreformen... og omkring fleksjobbere.

Det nærmeste, de er kommet, er endnu et udvalg, der skal se på beskæftigelsen. Og dette skal munde ud i endnu en rapport i 2009???!!!

De giver sgu aben videre til den næste regering... der sikkert kommer i 2009, så får de lov at slås med arbejdsløshed, tvangsauktioner, totalt udbrændte offentligt ansatte og et udsultet kommunal- og sygehussystem.

Nå, det er bare flere af mine dystre fremtidsvisioner. Må hellere stoppe nu.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
NÅR "HJÆLPEN" SKADER - DAGENS KRONIK I POLITIKEN af økonom Henrik Herløv Lund Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 18 22-06-2014 15:48
Interessant kronik davenport Politik og Samfund 19 21-01-2010 00:13
Kronik: Hvor blev John af? beha Politik og Samfund 4 25-10-2009 20:45
Kronik om bl.a. fleksjob zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 14-11-2007 14:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension