K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2013, 21:54   #1
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Læs om, hvornår borgere kan få tilkendt førtidspension af kommunen.

Hvornår førtidspension ?

Efter vedtagelsen af Pensions- og fleksjobreformen er fremover således at der som udgangspunkt ikke kan tilkendes førtidspension til personer under 40 år.

Dog kan personer i alderen 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres.

Personer, der er i risiko for at ende på førtidspension, skal derfor som udgangspunkt have tilbud om deltagelse i et eller eventuelt flere ressourceforløb med henblik på at udvikle arbejdsevnen og dermed undgå at ende på førtidspension. Ressourceforløb skal sikre en tidligere, tværfaglig og sammenhængende indsats for at forebygge førtidspension. Et ressourceforløb kan vare fra 1-5 år.

En forudsætning for at træffe afgørelse om førtidspension, at der er udarbejdet en rehabiliteringsplan. Den udarbejdes af sagsbehandleren sammen med borgeren.

Rehabiliteringsplan forelægges rehabiliteringsteamet, som drøfter sagen og indstiller til kommunen om borgeren skal have førtidspension. Borgeren og sagsbehandleren deltager i teamets møde. Kommunen træffer den endelige afgørelse om borgeren skal have pension.

Et grundlæggende princip er, at alle muligheder for at hjælpe en person i job skal være afprøvet, før førtidspension kan komme på tale.

For det første skal kommunen, herunder jobcenteret, behandle en sag ud fra alle de muligheder, som lovgivningen rummer.

For det andet kan kommunen ikke tage hul på en sag om førtidspension, før alle veje til beskæftigelse via behandling, revalidering, fleksjob, ressourceforløb og forskellige støtte- og hjælpemuligheder er forsøgt.

Der kan dog være situationer , hvor det vil være nytteløst at sætte yderligere beskæftigelses- og behandlingstiltag i gang. Hvis en person fx er så alvorligt syg, at beskæftigelse hverken nu eller i fremtiden er en mulighed, vil det være relevant at påbegynde førtidspensionssagen uden videre.

En sådan vurdering beror på en kortlægning af personens arbejdsevne.

Borgeren har ret til at få afprøvet spørgsmålet om førtidspension og kan ved uenighed med jobcenteret anmode om, at spørgsmålet behandles på det foreliggende materiale i sagen.

http://www.cabiweb.dk/lovstof/andet/...førtidspension

Sidst redigeret af mookmik; 13-01-2013 kl. 22:00.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2013, 22:39   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ergo bliver det jo også umuligt, især for folk under 40 år, med mindre man har kort levetid eller er
multihandicappet som de selv har skrevet i loven
eller både er fysisk og psykisk handicappet

men vi får se om et par år, hvor mange der har fået
for det første år, alså 2013 kommer der ikke til at ske noget
ikke før reformen er på plads i jobcenter og de rent lægefaglige funktionser som skal ind over vurdere.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2013, 23:13   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
ergo bliver det jo også umuligt, især for folk under 40 år, med mindre man har kort levetid eller er
multihandicappet som de selv har skrevet i loven
eller både er fysisk og psykisk handicappet

men vi får se om et par år, hvor mange der har fået
for det første år, alså 2013 kommer der ikke til at ske noget
ikke før reformen er på plads i jobcenter og de rent lægefaglige funktionser som skal ind over vurdere.
Det er jeg så ikke helt enig i...
Der står 'Der kan dog være situationer , hvor det vil være nytteløst at sætte yderligere beskæftigelses- og behandlingstiltag i gang. Hvis en person fx er så alvorligt syg, at beskæftigelse hverken nu eller i fremtiden er en mulighed, vil det være relevant at påbegynde førtidspensionssagen uden videre.'
Det er jo ikke naturgivent, at der her skal være tale om, at man enten skal være døende eller multihandicappet.
Der står jo, at hvis man er så syg, at beskæftigelse nu eller i fremtiden ikke er muligt, ja så vil det være relevant at påbegynde en sag om førtidspension.

Der er jo trods alt en del, der hverken er døende eller multihandicappede, men som alligevel er så syge, at det er åbenlyst, at de aldrig bliver bedre - blot for at bevare lidt håb hos folk (inkl. mig selv)
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2013, 23:24   #4
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Det er jeg så ikke helt enig i...
Der står 'Der kan dog være situationer , hvor det vil være nytteløst at sætte yderligere beskæftigelses- og behandlingstiltag i gang. Hvis en person fx er så alvorligt syg, at beskæftigelse hverken nu eller i fremtiden er en mulighed, vil det være relevant at påbegynde førtidspensionssagen uden videre.'
Det er jo ikke naturgivent, at der her skal være tale om, at man enten skal være døende eller multihandicappet.
Der står jo, at hvis man er så syg, at beskæftigelse nu eller i fremtiden ikke er muligt, ja så vil det være relevant at påbegynde en sag om førtidspension.

Der er jo trods alt en del, der hverken er døende eller multihandicappede, men som alligevel er så syge, at det er åbenlyst, at de aldrig bliver bedre - blot for at bevare lidt håb hos folk (inkl. mig selv)
Jeg er helt enig i det sidste du skriver. Selvfølgelig er der folk, der er alvorligt syge uden at være handicappede eller døende, og som derfor bør have en førtidspension. Det er VI enige om. Jeg er bare (som MTVRV1) bange for, at kommunen ikke tolker loven, som vi ville gøre. Og så snart der er mulighed for at tolke på noget (hvem afgør f.eks. hvad "alvorligt syg" betyder?), så ved vi godt, hvem der ofte drager fordel heraf (læs: kommunen).

Jeg læser MTVRV1s indlæg som et bud på, hvordan kommunen vil vurdere sagerne. Det vil blive et andet bud, hvis vi snakker om, hvordan det burde være.
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2013, 23:28   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, er undtaget fra ressource-forløb og skal stadig kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx være borgere med en betydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort le-vetid, eller at sygdommen er hastigt accelererende."

http://www.gigtforeningen.dk/files/e...n_fleksjob.pdf

Der skal meget til før man hører ind under den gruppe... det er jo ikke nok at man ikke bliver bedre, man skal være døende eller sygdommen hastigt forværres.

Sidst redigeret af Pip; 13-01-2013 kl. 23:31.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2013, 23:31   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
min vurdering er udfra når man bliver tildelt et ressourceforløb og tænker pension
så bliver et ressourceforløb, nemlig en slags førtidspension bare på en lav ydelse
man skal tænke på at ressourceforløb er et som kommunen skal afholde udgiften til
ergo kommer der nok ikke til at ske ret meget når man er på et ressourceforløb
så er ens sats som regel det samme som en kontanthjælp og det er langt blilligere end at give en førtidspension. når man så snakker fleks ned til 2 timer om ugen og som mange har fået en penison i dag, de vil så ikke kunne få med den nye reform

ingen kan sige hvad der sker, men med tanke på hvad man skulle i gennem før
så kan man nok regne ud det bliver i hvertfald ikke nemmere

husk alt skal være afprøvet før man overhovedet kan få et ressourceforløb

Sidst redigeret af MTVRV1; 13-01-2013 kl. 23:34.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2013, 23:32   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Er bange for at du har ret..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2013, 23:37   #8
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Ja, måske I har ret, men såfremt det bliver aktuelt for mig (altså hvis § 18 ikke går igennem i næste uge), så vil jeg kæmpe videre. Og mon ikke der med tiden vil falde nogle principafgørelser på det område, så det bliver specificeret, hvem der er syge nok...
Føj, for en tid vi går i møde
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2013, 00:04   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nu sakser jeg lige fra Pip, men der bliver ikke noget med pension hvis ikke man høre ind under den kategori de udførligt har skrevet om i reformen..

''Det kan fx være borgere med en betydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort le-vetid, eller at sygdommen er hastigt accelererende."

Altså hvor mange er det lige der matcher ind der????

Ydermere må ens læge SLET IKKE skrive om, hvad man ikke kan, lægen må KUN skrive om det patienten kan - uanset hvor lidt det så end er. Og der SKAL tages udgangspunkt i det ''lidt'' - og det ''lidt'' skal som bare kunne passe med 20 minutter om dagen væk fra hjemmet, for så kan man ryge på fleks i 2 timer om ugen.

Læger og/eller speciallæger må ikke længere fastholde patienten i et sygdomsbillede, der må kun fokuseres på succesoplevelserne, de små gode ting i hverdagen og det faktum, at alle har godt af at komme lidt ud blandt andre, uanset man ikke kan bidrage med noget nævneværdigt ret arbejdsmæssigt. Mette Frederiksen har flere gange sagt, at et fleksjob på få timer om ugen, også kan gøre en positiv forskel for et menneske, rent socialt, og at disse mennesker også skal være en del af fællesskabet i stedet for at blive parkeret på førtidspension (i ensomhed). Vi skal have alle med har hun sagt!

Samtidig skal ens egen læge også være MED i sagen, og skal ''holdes i ørerne'' så klienten/patienten ikke bliver overladt til sig selv og sit sygdomsbillede.
Så det bliver da fremover meget meget svært, at blive førtidspensionist. Endvidere kan man heller ikke længere bruge egne speciallægeerklæringer, for nu godtager kommunen KUN de lægeerklæringer/speciallægeerklæringer Klinisk funktion laver - man kan simpelthen ikke få førtidspension uden Klinisk funktions erklæringer.
- Og dem forestiller JEG mig jo, bliver som en hel enhed af lægekonsulenter der kan kaste bolden (klienten) til og fra hinanden efter behag, men håber naturligvis jeg tager fejl....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2013, 00:17   #10
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Der står jo, at hvis man er så syg, at beskæftigelse nu eller i fremtiden ikke er muligt
Men til forskel fra før, så kan man blive benægtet førtidspension hvis du bare hare 2 timers arbejdskraft og det har det fleste, selv alvorligt syge.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilkendt førtidspension jennse Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 22-10-2012 18:54
Det er fortsat en god forretning for kommunen at snyde sine egne borgere. phhmw Skal kommuner ikke overholde loven? 1 15-04-2012 10:34
Tilkendt Førtidspension kalona Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 08-10-2011 22:38
Kan kommunen bestemme, hvornår jeg holder ferie? azgul Spørgsmål ang fleksjob 2 05-07-2011 16:13
Hvornår kan man forvente kommunen kontakter en? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 29-01-2008 17:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension