K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-03-2013, 16:51   #1
Valencia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Valencia er ny på vejen
"At søge et passende antal job"

Hej alle.
I forlængelse af at tage kontakt til Jobcenter og kunne få ret til kontanthjælp, fortalte en sagsbehandler mig at det kræves at man søger "et passende antal job".
Jeg bad hende om at uddybe, hvilket ikke videre gav noget svar.
Derfor håber jeg at i kan svare på følgende:
Hvad er et 'passende antal job' for mit vedkommende?

Der blev lagt en uddannelsesplan for mig på stedet, og jeg blev dermed tilmeldt en Uddannelsesklub i jobcenteret.
'Et passende antal job' er et meget uspecifikt udtryk, og med min uddannelsesplan/klub i mente, hvor meget lægges der så vægt på at søge jobs i min situation?

På forhånd tak.

*Jeg er meldt ledig på jobcenteret.
Valencia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2013, 17:02   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- for at tage udgangspunkt i min svigerdatter som blev fyret her til Januar, skrev hun omkring 30 ansøgninger i løbet af Januar, og mødte personligt op med ansøgningerne.

Hun startede på nyt job her 1 Marts (fuldtid), og måtte tage deltid gennem Februar, to steder. Som hun fik via ansøgningerne fra Januar.
Men hun fik jobs, det var det vigtigste.

Så et passende antal ansøgninger må vel ligge fra 10 og op efter, alt efter hvor længe en periode vi taler om og hvor man er bosat. Min svigerdatter bor så i Købehavn, hvor der jo er ansøgningsmuligheder hver 5 meter.....

Hun havde sat sig for, at 20-30 ansøgninger om måneden ville være realistisk. Heldigt hun så fik alle jobs på Januar søgningerne. 5 ville have hende, resten skrev hende enten op, eller lod ikke høre fra sig.....

Kontanthjælp har så aldrig været inde i diskussionen - de bor i andelslejlighed, og hun kunne leve af sin børneopsparing.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2013, 18:26   #3
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
En god tommelfingerregel er mindst to om ugen i gennemsnit - og gerne spredt ud over måneden - 10 søgte jobs den sidste i måneden går ikke, det ligner mest jobsøgning for at gøre kommunen glad.

Men det er ikke så nemt at svare direkte på, de søgte jobs skal også være relevante.

Hvis man f.eks. søger kontanthjælp som 18-årig og lige er droppet ud af gymnasiet i 2.G, så er stillinger som hjerneforsker og ambassadør i Canada næppe relevante. Du er velkommen til at søge dem, men så skal der også bare være 10 andre relevante derudover.

Udgangspunktet er korteste vej til arbejdsmarkedet. Så selvom der er uddannelsesplan, skal du stadig søge jobs, det ville være bedre, hvis du var selvforsørgende, indtil du kan starte på uddannelse, end at modtage kontanthjælp.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2013, 19:25   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Som Hans skriver er det mindst 2, for et par år siden var det 3, men en bunke kritik fik dem så til at gå ned på 2.

OG de 2 skal være relevante for at tælle, som også Hans skriver.

Dog ser de helst at man søger 5 eller flere (men man kommer ikke i fedtefadet ved kun at søge 2)

Men lad være med bare at skrive en eller anden virksomhed på, de kan sagtens finde på at tjekke ved at kontakte virksomheden og spørge.

Hvis du er rask-regi i systemet så ligger de ekstrem vægt på det og de trækker i din KHJ hvis du ikke søger de der mindst 2 jobs, for søger du ikke tolkes det som at du ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet og det SKAL du.

De har helt sikkert ikke ønsket at svare dig konkret, med et håb om at du så bare søger der ud af. Men var det mig ville jeg spørge (igen) skriftligt, og får jeg samme ukonkrete svar, ville jeg klage over manglende vejledning.
Eller provo som jeg kan være, nøjes med at søge et, når de så brokker sig så henvise til at det var det eneste jeg fandt relevant, og der med passende at søge den uge, hvilket fuldt ud vare til den vejledning jeg har modtaget hvilket jeg jo kan bevise. (men jeg har så heller intet at miste )
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 11:41   #5
Valencia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Valencia er ny på vejen
Betyder det at de jobs der er obligatoriske/passende for mig at søge, skal have relevans i forhold til min uddannelsesplan (valgte uddannelser), og/eller have relevans i forhold til mit angivne beskæftigelsesmål, som er grafikerelev.. for at 'tælle' som passende antal?

Jeg har da helt sikkert tænkt mig at søge det jeg kan, men jeg spørger fordi der næsten ikke er nogle jobs af relevans for min uddannelsesplan/beskæftigelsesmål, på dette tidspunkt og stadie før min reelle uddannelse.
Valencia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 11:46   #6
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Dem jeg kender som har fået lavet uddannelses planen har fået besked på at søge job også UDEN relevans fordi det er job der skal bruges til uddannelsen starter, og at det selvfølgelig er smartest at få job med relevans til uddannelse men at det desværre ikke lige er sådan at man så nemt som ingen ting finder de job ...
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 11:55   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, man må netop IKKE KUN søge udfra uddannelse og fagområde, man skal søge bredt - og står det til kommune/jobcenter, så søger man også over kommunegrænserne (men den kan du godt undlade på nuværende tidspunkt)....

Kogt ned, er det eneste de vil se, er at du er aktivt jobsøgende og selv er interesseret i at få et arbejde, frem for at blive forsørget af kommunen....

Så længe de kan se du selv søger med lys og lygte, er de tilfredse.....

Synes de 2 ansøgninger om ugen giver meget god mening, min svigerdatter søgte også kun så mange, fordi hun ville undgå kontanthjælp.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 14:37   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Som de andre har svaret nej, men det skal være fra din formåen og lavere... hvis du forstår.

Du bør ikke søge overdrevet over dine kvalifikationer (fordi du alligevel aldrig vil blive ansat som fx astronaut)

Et job er et job men det skal være realistisk at du kan ansættes, Dog er der ikke rengørings M/k afløser hos MD aften job i Netto ol i samme dur, eller inden for det fag du skal i udd i, men netop kun urealistiske jobs så skal du søge dem, fordi de der ligges mange gange mere vægt på at du har søgt, end på relevansen (men igen de kan sagtens finde på at tjekke)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 14:46   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis LUM, med andre ord skal man søge, som vil man gerne have jobbet - for der er jo en chance man får det

Man får alvorlige ridser i lakken hvis man pludselig takker nej.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 16:01   #10
Valencia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Valencia er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Et job er et job men det skal være realistisk at du kan ansættes, Dog er der ikke rengørings M/k afløser hos MD aften job i Netto ol i samme dur, eller inden for det fag du skal i udd i, men netop kun urealistiske jobs så skal du søge dem, fordi de der ligges mange gange mere vægt på at du har søgt, end på relevansen (men igen de kan sagtens finde på at tjekke)
Så ansøgninger til jobs hvor jeg evt. er underkvalificeret, vil også være 'passende'?: )
Valencia er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
"Afklaring" på sygedagpenge kontra "Opkvalificering" på ledighedsydelse amaranth Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 18-06-2012 02:20
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension