K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-02-2013, 11:31   #11
fireman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
fireman er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
For at kunne få §34 er der helt særlige forhold der skal gøre sig gældende (det er de færreste der kan få §34)..

§ 1. Der kan ydes støtte til personer, som har været ude for en ændring af deres forhold, og som er særligt vanskeligt stillede på grund af høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde. Støtten ydes særskilt eller som supplement til udbetaling af kontanthjælp efter lovens § 25

- der falder du helt uden for kategori, da du hverken har børn (stor forsørger byrde) eller høje boligudgifter.

Måske svært for sagsbehandleren at oplyse dig om hvad du har krav på, når det kun er boligsikring det drejer sig om?
- og du har jo selv styr på at du kan søge det.

Boligsikring er jo noget ALLE kan søge (også dem der arbejder og ikke tjener styrtende), det er jo ikke kun noget folk på kontanthjælp kan søge......det er for alle der ligger i den lavere ende økonomisk.
Så alle kan ikke få §34, hvis de bare har en husleje på over 2.700 kr.?

Der står jo følgende i Bekendtgørelse om særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik:

§ 3. Der kan ydes støtte, når nettoboligudgiften, som opgjort efter § 4:

1) overstiger 2.700 kr. pr. måned for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn,

2) overstiger 3.900 kr. pr. måned for personer, der har forsørgelsespligt over for et hjemmeboende barn, eller

3) overstiger 4.000 kr. pr. måned for personer, der har forsørgelsespligt over for et ikke hjemmeboende barn.

Stk. 2. For personer, der har forsørgelsespligt over for mere end et barn, nedsættes grænsebeløbet efter stk. 1 med 750 kr. pr. måned pr. hjemmeboende barn ud over det første barn og med 600 kr. pr. måned pr. udeboende barn ud over det første barn, forudsat det udeboende barn har bopæl her i riget.

Stk. 3. For personer, der havde folkeregisteradresse her i riget den 30. juni 2002 og har forsørgelsespligt over for et barn, der opholder sig i udlandet, foretages nedsættelse af grænsebeløbet efter stk. 2, hvis det kan dokumenteres, at den forsørgelsespligtige yder bidrag til barnets forsørgelse.

Stk. 4. For personer, der har opnået folkeregisteradresse her i riget den 1. juli 2002 eller senere og har forsørgelsespligt over for et barn, der opholder sig i udlandet, foretages nedsættelsen af grænsebeløbet efter stk. 2, hvis forsørgeren efter EU-retten ville være berettiget til kontanthjælp.

Stk. 5. De beløb, der er nævnt i stk. 1-2, reguleres en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De regulerede beløb afrundes til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 50. Beskæftigelsesministeren bekendtgør størrelsen af de regulerede beløb.

Stk. 6. Grænsebeløbet opgøres på grundlag af den pågældendes forsørgelsespligter på udbetalingstidspunktet.

Sidst redigeret af fireman; 25-02-2013 kl. 11:35.
fireman er ikke logget ind  
Gammel 25-02-2013, 11:41   #12
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
det er da kun folk på kontanthjælp der kan få 34 så nej ikke alle
nensypigen er ikke logget ind  
Gammel 25-02-2013, 11:52   #13
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Kodeordet er til at starte med "Der kan ydes støtte"

Det vil rent faktisk sige kan, ikke skal

Desuden bør du læse hele bekendtgørelsen

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140247

Især § 5-7, hvor det står beskrevet, hvorledes beregning af § 34 udregnes.

Så nej, du får ikke automatisk dækket alt over kr. 2700.
Hans er ikke logget ind  
Gammel 25-02-2013, 11:53   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af fireman Se meddelelser
Så alle kan ikke få §34, hvis de bare har en husleje på over 2.700 kr.?

Der står jo følgende i Bekendtgørelse om særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik:

§ 3. Der kan ydes støtte, når nettoboligudgiften, som opgjort efter § 4:

1) overstiger 2.700 kr. pr. måned for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn,

2) overstiger 3.900 kr. pr. måned for personer, der har forsørgelsespligt over for et hjemmeboende barn, eller

3) overstiger 4.000 kr. pr. måned for personer, der har forsørgelsespligt over for et ikke hjemmeboende barn.

Stk. 2. For personer, der har forsørgelsespligt over for mere end et barn, nedsættes grænsebeløbet efter stk. 1 med 750 kr. pr. måned pr. hjemmeboende barn ud over det første barn og med 600 kr. pr. måned pr. udeboende barn ud over det første barn, forudsat det udeboende barn har bopæl her i riget.

Stk. 3. For personer, der havde folkeregisteradresse her i riget den 30. juni 2002 og har forsørgelsespligt over for et barn, der opholder sig i udlandet, foretages nedsættelse af grænsebeløbet efter stk. 2, hvis det kan dokumenteres, at den forsørgelsespligtige yder bidrag til barnets forsørgelse.

Stk. 4. For personer, der har opnået folkeregisteradresse her i riget den 1. juli 2002 eller senere og har forsørgelsespligt over for et barn, der opholder sig i udlandet, foretages nedsættelsen af grænsebeløbet efter stk. 2, hvis forsørgeren efter EU-retten ville være berettiget til kontanthjælp.

Stk. 5. De beløb, der er nævnt i stk. 1-2, reguleres en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De regulerede beløb afrundes til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 50. Beskæftigelsesministeren bekendtgør størrelsen af de regulerede beløb.

Stk. 6. Grænsebeløbet opgøres på grundlag af den pågældendes forsørgelsespligter på udbetalingstidspunktet.
Print det ud og tag det med til sagsbehandleren - bedste tip herfra
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 25-02-2013, 11:58   #15
fireman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
fireman er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hans Se meddelelser
Kodeordet er til at starte med "Der kan ydes støtte"

Det vil rent faktisk sige kan, ikke skal

Desuden bør du læse hele bekendtgørelsen

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140247

Især § 5-7, hvor det står beskrevet, hvorledes beregning af § 34 udregnes.

Så nej, du får ikke automatisk dækket alt over kr. 2700.
Okay. Men skal sagsbehandleren ikke sørge for, at man får de ydelser og penge, man er berettiget til? Eller skal man selv sørge for det?
fireman er ikke logget ind  
Gammel 25-02-2013, 12:06   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Kommunerne skal spare Fireman - man skal SELV finde ud af det, det er yderst sjældent de fortæller én noget, med mindre de ser man er tvunget så meget i knæ, at det vurderes at være livsnødvendigt.....

Jeg havde fx ALDRIG hørt om §34, den paragraf lærte jeg først at kende længe efter jeg selv var kommet væk fra kontanthjælpen. Tror endda jeg den gang ville have været berettiget til at søge den, og få den....

Men igen fortalte om muligheden.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 25-02-2013, 15:28   #17
fireman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
fireman er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Kommunerne skal spare Fireman - man skal SELV finde ud af det, det er yderst sjældent de fortæller én noget, med mindre de ser man er tvunget så meget i knæ, at det vurderes at være livsnødvendigt.....

Jeg havde fx ALDRIG hørt om §34, den paragraf lærte jeg først at kende længe efter jeg selv var kommet væk fra kontanthjælpen. Tror endda jeg den gang ville have været berettiget til at søge den, og få den....

Men igen fortalte om muligheden.
Hvordan kan det så være, at der står følgende i §5, 1. punktum i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:

"Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning."

Desuden er man berettiget til §34 med tilbagevirkende kraft, hvis man skulle have modtaget det. Og man kan søge gratis hjælp hos Retshjælpen, som giver gratis advokathjælp for danskere med en samlet husstandsindtægt på maksimalt ca. 300.000 kr. årligt.

Sidst redigeret af fireman; 25-02-2013 kl. 15:43.
fireman er ikke logget ind  
Gammel 25-02-2013, 15:29   #18
fireman
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
fireman er ny på vejen
Fjernes ens kontanthjælp?

Fjernes ens kontanthjælp, eller bliver man trukket i den, hvis man har indtægter som sæddonor og forsøgsperson ved siden af?
fireman er ikke logget ind  
Gammel 25-02-2013, 15:31   #19
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af fireman Se meddelelser
Fjernes ens kontanthjælp, eller bliver man trukket i den, hvis man har indtægter som sæddonor og forsøgsperson ved siden af?
Jeg vil tro du bliver modregnet. Spørg på kommunen.
__________________
mange hilsner

Bumblebee

Førtidspensionist siden 2009
bumblebee er ikke logget ind  
Gammel 25-02-2013, 17:26   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af fireman Se meddelelser
Hvordan kan det så være, at der står følgende i §5, 1. punktum i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:

"Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning."

Desuden er man berettiget til §34 med tilbagevirkende kraft, hvis man skulle have modtaget det. Og man kan søge gratis hjælp hos Retshjælpen, som giver gratis advokathjælp for danskere med en samlet husstandsindtægt på maksimalt ca. 300.000 kr. årligt.
Igen, det er jo ikke noget du skal spørge MIG om - jeg ville holdet det 100% hvis jeg var sagsbehandler.
Men det gør sagsbehandlere ikke altid.

Så igen, føler du dig ikke godt behandlet, så print ud og tag det med!

Som kvinde har jeg så ikke lige de store erfaringer med sæddonation som indtægtskilde.

Og personligt har jeg kun brugt en kendt donor til kunstige befrugtninger.

Sidst redigeret af Ninja; 25-02-2013 kl. 17:28.
Ninja er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
krav om Bmi under 25 som ny fleksjobber syrenen Spørgsmål ang fleksjob 19 24-06-2013 16:30
mærkelig krav.. havheks Alt det andet 32 23-06-2012 15:14
Kontanthjælp, ægteskab og §74 - hvad har jeg krav på? H.M. Spørgsmål ang fleksjob 6 01-07-2010 13:00
Flexjob/Får du den løn du har krav på? viola Spørgsmål ang fleksjob 17 29-12-2009 01:34
Hvad har man krav på at få udleveret ifbm aktinsigt Benjamin Alt det andet 18 06-11-2008 23:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension