K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2014, 15:25   #1
sommer7502
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2014
Indlæg: 18
Styrke: 11
sommer7502 er ny på vejen
hjælp søges

Jeg skriver på min mands vegne. Han ser ud til at blive fanget i systemet.

Kort fortalt blev han efter en kræftoperation i 2009 påført en permenent nerveskade i hovedet. Han fik fleksjob i 2011 på 18 timer men allerede dengang var det for meget. Men han var meget glad for sit job og de var søde ved ham og vidste han arbejdede lidt for meget så de gav ham ekstra snakketid og alt i hans tempo. i 2012 blev de virksomhedsoverdraget og der startede de en hets mod de 4 fleksjobbere der var og en efter en blev de fyret. i September var min mand presset for meget og havde fået af vide han skulle køre bil de 5 timer han var på job hvilket er i strid mod hans skåbehensyn. Han må sygemelde sig og 14 dage efter blev han fyret og fritstillet. Her 1.3.14 ledigmeldte han sig og sygemeldte sig efter aftale med lægen. Han skal starte på smerteklinik igen her i april og det oplyser han og umiddelbart er hun meget forstående. Så har han 14 dages restferie og dem får han af vide han skal holde ellers går de tabt. Han melder ferie nu og resten af april. Jeg hører så fra en kollega der sidder oppe i sygedagpenge at de ikke kan tvinge ham til det da han kan få det udbetalt i maj. Da lægen har sygemeldt hele april meddeler vi dem dette. Så ringer hans sagsbehandler og er dybt fornærmet over jeg blander mig og at hun har styr på det sammen men min mand. Jeg siger så til hende at han jo ikke kan huske og nemt bliver forvirret så derfor er jeg inde i hans sag. Hun fastholder han skal holde ferie da han selv har bedt om ferien. Nej han spurgte hvad der skete hvis han ikke holdte ferie. Hun siger så at han står ved hende som sygemeldt fleksjobber men at der ikke skal laves opfølgning andet end det hun laver og de havde styr på det.
Nu er det sådan at min mand tit bare siger ja og amen hvis han ikke forstår hvad der bliver sagt eller bliver presset. Jeg kan høre hun er typen der kan presse ham. Han glemmer og kan ikke koncentrere sig ret lang tid af gangen. Så jeg ved han går ned på det her. Fra en kollega der er ½ i SB afdeling ved jeg hun påtænker et afkllringsforløb til ham men hvordan håndtere han det når han ikke kan have nye mennesker, mange mennesker eller meget larm om sig uden han får meget ondt og det så tager flere dage at komme sig.
Jeg ved hvis han var i stand til at arbejde bare 1 time gjorde han det men han er virkelig så dårlig at han ikke kan og selv nu hvor han går hjemme har han store smerter bare han sætter en vask over og rengøring kan han slet ikke.
Er der nogen der ved hvordan vi gør systemet klar over hvor galt det står til? Jeg har jo gjort ham en bjørnetjeneste ved at have alt offentlig kontakt og lave alle offentlige papir for ham fordi han aldrig får lavet det de beder om. Det stopper jeg med nu og gør jeg noget så skriver jeg på papirene at de er udfyldt af mig.
sommer7502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2014, 15:42   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
"Jeg skriver på min mands vegne. Han ser ud til at blive fanget i systemet.

Kort fortalt blev han efter en kræftoperation i 2009 påført en permenent nerveskade i hovedet.

Han fik fleksjob i 2011 på 18 timer men allerede dengang var det for meget. Men han var meget glad for sit job og de var søde ved ham og vidste han arbejdede lidt for meget så de gav ham ekstra snakketid og alt i hans tempo.

i 2012 blev de virksomhedsoverdraget og der startede de en hets mod de 4 fleksjobbere der var og en efter en blev de fyret. i September var min mand presset for meget og havde fået af vide han skulle køre bil de 5 timer han var på job hvilket er i strid mod hans skåbehensyn. Han må sygemelde sig og 14 dage efter blev han fyret og fritstillet.

Her 1.3.14 ledigmeldte han sig og sygemeldte sig efter aftale med lægen. Han skal starte på smerteklinik igen her i april og det oplyser han og umiddelbart er hun meget forstående.

Så har han 14 dages restferie og dem får han af vide han skal holde ellers går de tabt. Han melder ferie nu og resten af april. Jeg hører så fra en kollega der sidder oppe i sygedagpenge at de ikke kan tvinge ham til det da han kan få det udbetalt i maj. Da lægen har sygemeldt hele april meddeler vi dem dette.

Så ringer hans sagsbehandler og er dybt fornærmet over jeg blander mig og at hun har styr på det sammen men min mand. Jeg siger så til hende at han jo ikke kan huske og nemt bliver forvirret så derfor er jeg inde i hans sag.

Hun fastholder han skal holde ferie da han selv har bedt om ferien. Nej han spurgte hvad der skete hvis han ikke holdte ferie. Hun siger så at han står ved hende som sygemeldt fleksjobber men at der ikke skal laves opfølgning andet end det hun laver og de havde styr på det.

Nu er det sådan at min mand tit bare siger ja og amen hvis han ikke forstår hvad der bliver sagt eller bliver presset. Jeg kan høre hun er typen der kan presse ham. Han glemmer og kan ikke koncentrere sig ret lang tid af gangen. Så jeg ved han går ned på det her.

Fra en kollega der er ½ i SB afdeling ved jeg hun påtænker et afkllringsforløb til ham men hvordan håndtere han det når han ikke kan have nye mennesker, mange mennesker eller meget larm om sig uden han får meget ondt og det så tager flere dage at komme sig.


Jeg ved hvis han var i stand til at arbejde bare 1 time gjorde han det men han er virkelig så dårlig at han ikke kan og selv nu hvor han går hjemme har han store smerter bare han sætter en vask over og rengøring kan han slet ikke.


Er der nogen der ved hvordan vi gør systemet klar over hvor galt det står til?

Jeg har jo gjort ham en bjørnetjeneste ved at have alt offentlig kontakt og lave alle offentlige papir for ham fordi han aldrig får lavet det de beder om. Det stopper jeg med nu og gør jeg noget så skriver jeg på papirene at de er udfyldt af mig."

Hejsa

Har lige lavet lidt "lufthuller" - har svært ved at koncentere mig om en så kompakt tekst

1.) rigtig god ide at du skriver på, hvis det er dig der udfylder papirer.

2.) jeg tror ikke der vil ske meget (ved det selvfølgelig ikke), før han har været på smerteklinik. Det kan være en ide at jobcenteret bagefter får udtalelse fra smerteklinikken.

3.) hold hele tiden lægen informeret om hvad der sker, så I er sikre på støtte derfra.

4.) det lyder som I er stødt ind i en rigtig træls sagsbehandler. Og du er nok nød til at være med han til møderne og fortælle hvordan virkeligheden er. F.x hvis han siger ja til hendes forslag og du kender konsekvensen - så tag tyren ved hornene og fortæl "jamen, hvis du gør det, så betyder det jo at du får så ondt at du ikke kan ....."

Lige nu ville jeg, hvis han ikke skal holde ferie, skrive et brev til jobcenteret-

ang. Xxx med personnr 123456-8889
Vi har forhørt jer om reglerne om ferieafholdelse. Men at dette er blevet tolket som om at xxx afholder ferie i perioden xxxx. Dette er ikke tilfældet og det meddeles hermed at xxxx ikke afholder ferie i perioden xxxx, men er sygemeldt.
Mvh o.s.v.

Aflever det i jobcenterets skranke. Hav en kopi med selv og bed om underskrift på modtagelse på kopien
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.

Sidst redigeret af gisne; 07-04-2014 kl. 15:45.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2014, 15:44   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
lige nu er han sygemeldt på sygepenge eller på ledigheds ydelse er han på sygepenge kan han få sine penge udbetalt uden modregning er han på ledigheds ydelse skal de modregnes.

Nu skal han jo under den nye ordning ved fleks job, det betyder mindre løn men det betyder også han kan gå ned i tid, det vil sige han kan finde sig et job der passer til de timer han kan holde til, dette er det eneste gode ved den nye ordning men for din mand er det jo en stor fordel.
kan han finde et job på 5 timer kan han også sige tak til det, hvilket jo nok vil hjælpe på helbredet
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2014, 00:10   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
I skal selvsagt fastholde, at han er sygemeldt!

Han kan så få sine feriepenge, uden modregning, når ferieåret slutter, dvs maj, når han stadig er sygemeldt.

Han modtager ledigheds ydelse, under sygemeldningen, men følger derudover , loven om sygedagpenge, vedr. samtaler, opfølgning, og evt ny afklaring af restarbejdsevne, når han af lægen vurderes stationær.(dvs efter smerteklinik, formodentlig).

Det lyder som en god ide, hvis han ikke har fagforening, at du følger ham til møder på kommunen, således at han ikke får sagt ja, til noget dumt.

Han undgår formodentlig ikke et nyt afklaringsforløb, men dette kan evt foretages i et Reva-center? Alternativt, kan han få lavet funktionsbeskrivelse i hjemmet.(inddrag gerne lægen, for råd).

Begrundelsen er, at han jo er blevet dårligere, end da han blev tilkendt fleks i sin tid, dvs at han skal have tilpasset sit fleksbevis, aktuelle situation, når tilstanden igen er stationær.

Hvis han igen bliver istand til at genindtræde på arbejdsmarkedet.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2014, 05:44   #5
sommer7502
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2014
Indlæg: 18
Styrke: 11
sommer7502 er ny på vejen
Tak for svarene.

Han har en fagforening men de er intet værd og vi overvejer seriøst om han skal melde sig ud. Da han blev fyret var de der heller ikke og jeg stod for den kamp det var at få ham fritstillet.

Han er på ledighedsydelse. Har været det siden 1.3.14 og sygemeldt. Eller som sb sagde han var i hendes gruppe over sygemeldte borgere.
Da han er på ledighedsydelse er det fleksteamet der varetager opfølgning altså hende selv.og når man er på ledighedsydelse kan ferie ikke udbetales efter ferieåret sagde hun. Jeg droppede diskussionen for havde ikke lige § på mig. Men kan regne ud jeg skal op på mærkerne med hende fremover.

Jeg tænker lige hvis lægen siger ro mens forløb på smerteklinik skal de så rette sig efter det eller må han så sendes ud i afklaringsforløb imens.
sommer7502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2014, 06:01   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Kan han ikke holde til at være i begge ting samtidig, kan han læge sygemelde ham fra afklaringsforløb. Men det kan trække sagen ud og måske viser det det mest sande billede at han deltager når det går dårligt.

Men selvfølgelig kun i det omfang at det ikke forværrer hans tilstand
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2014, 06:14   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
når han får ledighedsydelse kan han ikke få feriepenge udbetalt, så skal han holde ferie for at få dem.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2014, 08:21   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Når en sagsbehandler siger mærkelige ting, kan I altid be om at hun henviser til hvor i lov det står.

Der gælder de samme regler, som var Han på sygedagpenge. At ydelsen ligger på ledighedsniveau, har intet at gøre med, at han ikke skulle kunne få sine feriepenge, som alle andre.

Han kan som syg være fuld uarbejdsdygtig, og skal derfor IKKE aktiveres. Og medmindre at hans tilstand, IKKE forbedres via smerteklinik eller andet, kan det IKKE betale sig, at han bliver afklaret før tilstand er stabil.

Vedr. dine feriepenge; spørg evt i fagforeningen, hvis du er i tvivl.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 08-04-2014 kl. 08:25.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2014, 08:39   #9
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Jeg synes han skal vente til maj og få feriepengene udbetalt med årsag feriehindring. Han har været syg og har ikke kunnet holde ferie.

Efterfølgende skal han oplyse det til sagsbehandler. Hvis han så trækkes i ledighedsydelse/sygedagpenge skal han klage over dette. Der vil så komme en afgørelse spm andre har truffet. Herved bliver det ikke kun sagsbehandlers vurdering der gælder.

Feriepengene går på denne måde ikke tabt.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2014, 11:58   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Vil blot lige oplyse dig, hvis du ikke allerede ved det, at det er meget vigtigt, at du sørger for at din mand giver dig en skriftlig fuldmagt til, at DU må føre hans sag.

Ellers giver det bare rod i kommunen, og derfor kan de sagtens sige, at du ikke har noget at sige i hans sag.

Det er bare, hvis du ikke allerede har afleveret en fuldmagt til jobcentret.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension