K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-11-2011, 06:05   #1
khalifa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
khalifa er ny på vejen
Thumbs down sygedagpenge selvstændig

Kan det virkelig passe at en selvstændig der kæmper til det sidste nærmest skal straffes i sit forsøg på at klare tilværelse selv.
Jeg kan få 6500 som der skal svares skat af. Fair ok
mit problem er så bare at jeg gennem de sidste par år ikke har haft penge til at opvarme min bolig og desuden har solgt ud af private ejendele, og udlejet værelse for at overleve og disse penge bliver ikke indregnet trods de har været årsagen til jeg har overlevet.
Det er umuligt at overleve for så lidt og med det jeg har i udsigt når jeg læser her på siden kan jeg slet ikke overskue hvor katastrofalt det vil gå.
Findes der virkelig ikke en nedre grænse for hvad man kan forlage folk skal kunne leve af.
khalifa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 08:04   #2
PiaTT
Hvor skulle jeg ellers være
 
PiaTTs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Lokation: Vestjylland
Alder: 50
Indlæg: 151
Styrke: 13
PiaTT er ny på vejen
Hej khalifa.

Du skriver du er selvstændig, har du forsikret dig selv ved sygdom? Og under hvilken sats 1/3 eller 1/1 og hvilken dækning 50 eller 100 procent?
PiaTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 12:05   #3
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
...det er nok en ringe trøst men da jeg som selvstændig uden forsikring måtte sygemelde mig kunne jeg få 0, nul NUL sip ingenting overhovdet...

Så en nedre grænse findes vist ikke.

Som selvstændig har man ret til sygedagpenge hvis ens regnskaber viser at man ville kunne opbære dagpenge ved ledighed...det var hvad jeg fik at vide dengang.
__________________
Fra Siv
Med felxjobbevilling siden 12/12 2011

Vær opmærksom på dine tanker...de er starten på dine handlinger
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 12:08   #4
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Puha det er en drøj en for dig - øv.
Som jeg ser det, er det bedste du kan gøre at lukke dit firma, og søge kontanthjælp.
Måske en mulighed?
Knus til dig
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 14:21   #5
Siv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2010
Indlæg: 136
Styrke: 14
Siv er ny på vejen
....eller lukke firmaet og få beregnet udnerstøttelse af din indtægt INDEN du blev selvstændig....hvis altså din virksomhed er mindre end 3 år gammel.

Og så derefter sygemelde dig for så har du igen ret til sygedagpenge...
__________________
Fra Siv
Med felxjobbevilling siden 12/12 2011

Vær opmærksom på dine tanker...de er starten på dine handlinger
Siv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2011, 14:23   #6
PiaTT
Hvor skulle jeg ellers være
 
PiaTTs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Lokation: Vestjylland
Alder: 50
Indlæg: 151
Styrke: 13
PiaTT er ny på vejen
Som selvstændig kan du først få sygedagpenge efter 2 ugers sygdom. Dog kan du gennem Økonomistyrelsen tegne en forsikring, som giver dig ret til sygedagpenge fra første eller tredje hele fraværsdag.

Som selvstændig beregner kommunen sygedagpengene på baggrund af virksomhedens overskud i følge den seneste årsopgørelse. Hvis virksomheden ikke har haft overskud, kan du som hovedregel ikke få sygedagpenge, medmindre du har tegnet forsikring gennem Økonomistyrelsen.

Du kan i 2011 max. få 3.830 kr. pr. uge. Der skal ikke betales AM-bidrag af beløbet.

Hvilke krav skal du opfylde?

Når du driver selvstændig virksomhed, har du ret til sygedagpenge fra kommunen efter 2 ugers sygdom, hvis du:
-inden for de sidste 12 måneder har drevet selvstændig virksomhed i mindst 6 måneder med 18,5 timer pr. uge og
-i den seneste måned forud for fraværet har drevet virksomhed i mindst 18,5 timer pr. uge.

Er du ansat i et selskabb (A/S eller ApS), som du ejer, er du i forhold til sygedagpengeloven lønmodtager, selv om du overfor a-kassen er selvstændig.
PiaTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 01:44   #7
khalifa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
khalifa er ny på vejen
tak for svar
men jeg kan slet ikke rumme at svare ej heller at sætte mig ind i alverdens regler
da jeg har fået paranoia over myndigheder og regler m.v i forbindelse med årelang sagsbehandling omkring børn, hvilket har kørt mig ned.
kan kun tage en dag af gangen og vil man ha mig helt ned at ligge så kommer jeg det jo nok også ved bare allerede nu at jeg ikke tåler at være under systemets ledelse og jeg begynder så småt at forstå hvorfor nogle melder sig ud af samfundet eller nærmere bliver smidt ud af samfundet og ender som hjemløse.
ser mange skriver man skal være stært for at klare det her system og den styrke kan jeg godt mærke jeg desværre ikke har længere........jeg magter ikke en eneste klage eller kamp mod systemet mere.
skulle bare lige ha vished for at det er sådan man behandler folk der har kæmpet for ikke at være til økonomisk byrde for samfundet
khalifa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 15:30   #8
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af khalifa Se meddelelser
tak for svar
men jeg kan slet ikke rumme at svare ej heller at sætte mig ind i alverdens regler
da jeg har fået paranoia over myndigheder og regler m.v i forbindelse med årelang sagsbehandling omkring børn, hvilket har kørt mig ned.
kan kun tage en dag af gangen og vil man ha mig helt ned at ligge så kommer jeg det jo nok også ved bare allerede nu at jeg ikke tåler at være under systemets ledelse og jeg begynder så småt at forstå hvorfor nogle melder sig ud af samfundet eller nærmere bliver smidt ud af samfundet og ender som hjemløse.
ser mange skriver man skal være stært for at klare det her system og den styrke kan jeg godt mærke jeg desværre ikke har længere........jeg magter ikke en eneste klage eller kamp mod systemet mere.
skulle bare lige ha vished for at det er sådan man behandler folk der har kæmpet for ikke at være til økonomisk byrde for samfundet
ja det er vist sådan det er. Jeg ville også gerne klare mig selv istedet for at komme på fleksjob, så jeg meldte mig til en uddannelse med fjernundervisning og det gik faktisk ok, lige indtil vi skulle i praktik. Jeg kunne ikke holde til praktikken. Nu er jeg sygemeldt til 1. januar hvor skolen starter igen. For i det SU system kan man ikke være sygemeldt og få hjælp af kommunen. Man kan kun være sygemeldt hvis man påbegynder samme uddannelse igen. og jeg ved jeg ikke kan klare den. Men fordi jeg gjorde det som jeg gjorde det, så mistede jeg retten til penge fra nogen systemer, selvom jeg betaler til akasse. Ergo er jeg nødt til at læse videre for at få penge. Jeg kan ikke få kontanthjælp pga. mandens job.
Når jeg engang er færdig, hvad kan jeg så? Jeg kan vel ikke få dagpenge, når de ved jeg er syg. Men jeg tænker at jeg nåede ikke at blive arbejdsprøvet, så måske kan jeg sige at jeg ikke tror jeg er syg og så tage den derfra. Mange vil nok sige, at hvis jeg kan klare en uddannelse, så er jeg ikke syg nok til fleksjob. Men fjernundervisning er en speciel størrelse. Jeg kan sidde herhjemme uden at blive smittet af andre og jeg kan arbejde når energien er der og sove når den ikke er. Alt andet lige, så kan man ikke regne med systemet men må klare sig selv. Det er hvad jeg er kommet frem til.
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 03:10   #9
khalifa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
khalifa er ny på vejen
haha, så smukt........er af to i kommunen blevet rådgivet og anbefalet at sygemelde mig pga min situation. med lovning om 6500 i sygedagpenge mdl........frasiger mig planlagte jobs og sygemelder mig...........har nu fået afslag på sygedagpenge..............hvad sker der i lille danmark........hvordan er det dog i råder og hjælper folk...........det er det her land der har kørt mig ned og gjort mig syg, hvor er så hjælpen til et knækket menneske...........ja undskyld mig men noget er da helt og aldeles galt i danmark.
khalifa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2011, 04:02   #10
Pinny
Klart Afhængig af K10
 
Pinnys avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 494
Styrke: 13
Pinny er ny på vejen
Arrow Du må have fået

Dårlig rådgivning.

Har du prøvet disse: http://www.sr-bistand.dk/ ?

---
Hvis du fravælger jobs, er du så syg? Jeg studser bare over din formulering.

Du ønskes held og lykke fremover. (Y) (Y) (Y)
Pinny er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Selvstændig boowam Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 12-03-2012 13:48
Selvstændig? Tutteren Spørgsmål ang fleksjob 1 30-06-2011 13:27
Selvstændig hobbymanden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 05-02-2011 19:43
Selvstændig. boowam Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 28-03-2010 11:24
selvstændig Anygirl Dit og Dat 0 23-08-2006 00:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension