K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-02-2011, 18:27   #11
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mitte Se meddelelser
Er her nogen og ved hvor lang tid man kan gå/få ledighedsydelse inden første fleksjob?? MVH/Mitte
Undskyld, Mitte, der kom jeg til at stjæle din tråd lidt, men som du kan forstå, har jeg haft ledighedsydelse siden 2004 uden at være i flexjob (er sygemeldt).

Men som Curls siger, skal man revurderes, hvis loven følges!

Dét er så også et godt alternativ til at en borges sag ligger i en støvet kælder i et eller andet Jobcenter her i byen - og der bare ingenting sker i flere år!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2011, 18:40   #12
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...det sidste, tror jeg, har du helt ret i :-)

Hvis du "falder over" årstallet, hvor revurderingen blev indført, så vend gerne tilbage... (er det i "Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats", der skal søges...).
Det jeg kunne finde indtil nu kan måske tyde på, det kom i år 2006/2007:
http://www.adir.dk/sw18072.asp og
http://www.google.dk/url?sa=t&source...sE-9vQ&cad=rja

Jeg mener, der står et sted, at førhen skulle man revurderes ved efter 18 måneders ledighed. (mellem 18 og 24 mdr.). Det med de 18 mdr. synes jeg, jeg selv husker og kendte til fra, da jeg blev fleksjobber. Har dog aldrig været ledig siden, jeg blev visiteret, så har ikke prøvet det. I dag er det så efter 12 måneders ledighed. Det var vist det, der blev ændret til i år 2006/2007, hvor ændringen trådte i kraft. Der blev vist også ændret noget omkring refusionen.

Nu har jeg ikke læst det hele, kun lige skimmet det igennem.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2011, 18:49   #13
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tak, Curls, du er en ørn til at finde relevante links på nettet :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2011, 22:36   #14
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Nogle der ved om man også skal tilbydes en anden aktør efter 6 måneder på ledighedsydele når man er visiteret via A-38 og ikke er afklaret?

Hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2011, 22:46   #15
Sofia
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Indlæg: 20
Styrke: 15
Sofia er ny på vejen
Lidt info fra en paragraf-nørd

Reglerne for ledighedsydelse/revurdering findes under Aktivloven - § 74a-h.

Med de nye refusionsregler indført i år, vil nyvisiterede fleksjobbere opleve at blive sendt i praktikker som aldrig før, da kommunerne kun får 50% refusion fra staten, hvis det er en virksomhedsrettet indsats - og ikke længere ved kurser o.l. som 'kun' giver det samme som hvis man ikke er i aktivering (30%).

Det er korrekt, at man nu skal revurderes én gang årligt (eller hver gang man har modtaget ledighedsydelse i 12 mrd. indenfor 18 mrd.). Dette sker som regel også i form af praktik. Hvis kommunen ikke laver revurderingen rettidig, mister kommunen refusionen i 3 år fra staten.

Kommunen skal altid give folk flere aktører at vælge imellem. Man kan bede kommunen om at oplyse, hvilke andre aktører de samarbejder med. Faktisk skal kommunen skrive det i brevet, når de henviser. Efter 6 mrd. har man ret til at komme til anden aktør, efter 12 mrd.s ledighed bliver man automatisk henvist. Man 'optjener' retten hertil igen efter min. 9 mrd.s arbejde og starter forfra med de 6 mrd. og 12 mrd.

Hvis man ikke har indbetalt til fleksydelse, har man kun 6 mrd.s sammenlagt ledighedsydelse efter de 60 år. Herefter er det kontanthjælp.

Hvis man træder ud af fleksjobordningen, har man ret til ledighedsydelse i op til 78 uger bagefter - til brug ved bl.a. ledighed eller ved ferie. Og husk at melde dig ind i en A-kasse!

Håber ovenstående kan være til brug for nogen

Sidst redigeret af Sofia; 01-02-2011 kl. 22:54.
Sofia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2011, 23:10   #16
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sofia Se meddelelser
Hvis man træder ud af fleksjobordningen, har man ret til ledighedsydelse i op til 78 uger bagefter - til brug ved bl.a. ledighed eller ved ferie. Og husk at melde dig ind i en A-kasse!

Håber ovenstående kan være til brug for nogen
Ja jeg er så også en paragraf nørd.... Man skal IKKE være i en a-kasse, når man er fleksjobber. Det er for folk, som er på dagpenge.... Men man bestemmer selv, om man vil betale kontigent til fagforeningen for at få råd og vejledning, hvis der opstår problemer på arbejdspladsen.

Jeg er selv fleksjobber.

Ang. revurdering, så vil jeg blot sige, at jeg synes, det er for dårligt, at jobcentrene mange gange åbenbart kun vil sende ledige i ulønnet praktik - jeg hader det bare så meget, kan jeg godt sige dig.... Det er bedre, at de laver en pulje, så de ledige kan få LØN. Det er faktisk jobcentrets ansvar at OPKVALIFICERE ledige, så de kan få noget arbejde - det kan være i form af kurser. F.eks. Ventura har faktisk lavet et rigtigt fint tilbud til ledige fleksjobber, hvor de kan få taget en regnskabsuddannelse på mindre antal timer ugentligt i løbet af nogle uger.... Det er noget, flere steder bør lave, for mange kurser i dag er på 30 timer ugentligt, og det magter sygdomsramte ledige fleksjobbere slet ikke.... Det er jobcentrets PLIGT at VURDERE hvilket behov en ledig fleksjobber har for at komme tilbage til arbejdsmarkedet - og ikke bare sende dem konstant i praktik bare for at få refusion. De tænker kun nærmest på refusion fremfor at tænke på de lediges behov. Jeg kender nogen, som bliver ved med at være i ulønnet praktik i flere måneder.... Hvis jeg blev sat i ULØNNET praktik i nærmest flere måneder, ville jeg føle mig snydt!

Jeg har faktisk ikke så vidt jeg husker lige nu, hørt om nogen af de ledige herinde, der har fået lov at vælge, hvad de skal lave (ved valg af anden aktør - at vælge en af dem)

Jeg er dog så heldig at have været i job siden, jeg blev visiteret.

Til mams: Hvad er A-38...? For mig lyder det som den yougurt, jeg spiste meget engang hahahah... (sorry kunne ikke lade være) hehe

Sidst redigeret af curls; 01-02-2011 kl. 23:18.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2011, 23:12   #17
Sofia
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Indlæg: 20
Styrke: 15
Sofia er ny på vejen
Jeg skrev også at det er hvis man træder ud af fleksjobordningen, at A-kassen kommer ind i billedet
Sofia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2011, 23:21   #18
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sofia Se meddelelser
Jeg skrev også at det er hvis man træder ud af fleksjobordningen, at A-kassen kommer ind i billedet
Oh sorry læste for hurtigt... Men jeg undrer mig over, at nogen skulle ville træde ud af fleksjobordningen - netop fordi de har fået det grundet den svære og nedsatte arbejdsevne. Alternativet ville være førtidspension.

Men ok ja rart at kunne få dagpenge, hvis man står i den situation. Jeg kender dog en del, som ikke engang gider at betale til A-kasse og nøjes bare med kontanthjælp, hvis de er ledige... De er ligeglade... Desværre...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2011, 23:32   #19
Sofia
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Indlæg: 20
Styrke: 15
Sofia er ny på vejen
Nu skrev jeg det egentlig også, fordi jeg lige kom i info-mode vedr. lovgivningen. Dejligt at have en artsfælle i den henseende, mange synes jeg er skingrende skør fordi jeg gider at sætte mig ind i love og paragraffer

Men jeg skrev det egentlig også, fordi jeg har en bekendt som blev fleksjobber for mange år siden, og på et rimeligt kritisabelt grundlag dengang. Som han selv siger, han tror ikke kommunen vidste hvad de ellers skulle gøre af ham. Men hans arbejdsevne er blevet så god, at han selv valgte at melde sig ud og tage et ordinært fuldtidsjob. Men man skal godt nok være sikker i sin sag!
Sofia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2011, 23:40   #20
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sofia Se meddelelser
Nu skrev jeg det egentlig også, fordi jeg lige kom i info-mode vedr. lovgivningen. Dejligt at have en artsfælle i den henseende, mange synes jeg er skingrende skør fordi jeg gider at sætte mig ind i love og paragraffer
Hehe ja jeg ved heller ikke hvorfor, men jeg er vild med love og paragraffer...

Jeg ville ønske, jeg var uddannet socialrådgiver... Men har dog taget en kommunal uddannelse (en del af den), så kan derfor sætte sig ind i noget...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor lang tid må der gå? rosa34 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 29-04-2013 00:36
Hvor lang tid går der mon?? Udeiskoven Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 21-12-2011 09:31
Hvor lang RP annagw Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 28-11-2011 23:22
Hvor lang tid går der? Sunnydob Alt det andet 23 09-01-2011 10:16
Hvor lang tid gik der fortvivletpige At søge førtidspension 1 16-03-2008 11:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension