K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2013, 18:46   #1
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Behandling under aktivering

Hej

Jeg synes simpelthen ikke jeg kan finde noget om rettigheder, når man er i aktivering som syg på kontanthjælp.

Nogen der ved, hvilke regler der er for at få fri til behandling?
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2013, 18:51   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er ingen regler, så det er nok derfor du ikke kan finde noget om det.

Hvis du er i aktivering og skal modtage behandling samtidig, så er det sagsbehandleren der skal godkende det.
Vil sagsbehandleren ikke dét, så kan din læge evt sygemelde dig på baggrund af, at du SKAL modtage behandlingen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2013, 20:32   #3
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Der er heldigvis et par muligheder i lovgivningen


1. Hvis du har modtaget kontanthjælp i 12 sammenhængende måneder, har du ret til 5 ugers ferie. Dem har du mulighed for at bruge af.

2+3 Du skal som borger have mulighed for at medvirke i behandlingen af din sag. Så med andre ord, tal med din sagsbehandler. Det er de færreste sagsbehandlere, der vil nægte dig behandling fremfor at deltage i aktivering.

4. Der er i § 13, stk 4 i lov om aktiv socialpolitik en række undtagelser for, hvornår man ikke har pligt til at deltage.
Behandling er ikke nævnt, men der fortsættes i § 13, stk. 5

Ønsker ansøgeren eller ægtefællen at modtage eller modtager ansøgeren eller ægtefællen hjælp på grund af problemer ud over ledighed, skal kommunen vurdere, om der i det enkelte tilfælde foreligger andre forhold end de i stk. 4 nævnte, der kan begrunde, at den pågældende ikke har pligt til at udnytte sine
arbejdsmuligheder.


Og her kan man sagtens presse behandling ind. Sagsbehandler skal i det mindste forholde sig aktivt til det.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2013, 23:23   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis behandlingen er lægeligt dokumenteret og nødvendig feks for at forbedre funktionsevnen oa, SKAL kommunen tage hensyn til dette.

Hvis du er syg på kontanthjælp, SKAL DU IKKE aktiveres, men først og fremmest følge den lægelige behandling.

NÅr og hvis din tilstand er stationær SKAL du have afklaret din RESTarbejdsevne, hvis du ikke er til rådighed for det ordinære arbejdsmarkedet.(37timer).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2013, 23:43   #5
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis behandlingen er lægeligt dokumenteret og nødvendig feks for at forbedre funktionsevnen oa, SKAL kommunen tage hensyn til dette.
Det er fysioterapi, som lægen har henvist til, men det er ikke for at forbedre, men for at lindre smerterne.

Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis du er syg på kontanthjælp, SKAL DU IKKE aktiveres, men først og fremmest følge den lægelige behandling.
Jeg har været i to arbejdsprøvninger og der kunne kommunen ikke lide resultaterne, og de har fundet på behandlingsmuligheder, nu er jeg på kontanthjælp grundet varighedsbegrænsningen, og aktiveringen ser ikke ud til at kunne stoppes, før jeg har bevist, at jeg ikke kan klare det og lægen kan gribe ind.

Her er lige et link til et andet indlæg fra mig.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27510
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 09:13   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Se mit råd til dig der!

Du er IKKE til rådighed for ordinært arbejde, hvorfor du IKKE skal aktiveres!

Du kan enten be kommunen følge loven, og holde dem op på erstatningsansvar, ved evt forværring, da de IKKE vil følge dine skånebehov, og/eller tage hensyn til din sygdom/skader, eller også må du følge loven som rask.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 31-07-2013 kl. 09:16.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 11:02   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Måske behøver du ikke det store skyts. Behandlingen tager som regel kun kort tid på en dag og kan ofte lægges på et tidspunkt, der passer ind i andre gøremål. Mange har aftentider. Men gå i dialog med din sagsbehandler, måske løses det hele med et snuptag uden du skal komme med diverse paragraffer.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 11:05   #8
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Se mit råd til dig der!

Du er IKKE til rådighed for ordinært arbejde, hvorfor du IKKE skal aktiveres!

Du kan enten be kommunen følge loven, og holde dem op på erstatningsansvar, ved evt forværring, da de IKKE vil følge dine skånebehov, og/eller tage hensyn til din sygdom/skader, eller også må du følge loven som rask.

VH Popiae
Tak igen - jeg har kæmpet en brav kamp sammen med min læge, men hun kan p.t. ikke stoppe aktiveringen. Dog vil hun kunne bryde ind, hvis (når) forværring viser sig. Der står jo også i loven, at man skal aktiveres som syg - har da læst om tilfælde, hvor selv folk med arbejde, men som blot er sygemeldt en periode, har været sat i aktivering.

Jeg har lavet tillæg til min underskrift på jobplanen og noteret, at kommunen påtager sig ansvaret for forværring. Så hvis sagsbehandler har underskrevet, har han samtidig skrevet under på det.

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Måske behøver du ikke det store skyts. Behandlingen tager som regel kun kort tid på en dag og kan ofte lægges på et tidspunkt, der passer ind i andre gøremål. Mange har aftentider. Men gå i dialog med din sagsbehandler, måske løses det hele med et snuptag uden du skal komme med diverse paragraffer.
Problemet er, at aktiveringen er mere end jeg kan holde til, alene transporten er for meget, og mine fys tider er altid om formiddagen (hun har ganske få eftermiddagstider, og de er svære at få), og der skal slappes af bagefter, ellers mister behandlingen sin effekt. Så en behandling er for mig ensbetydende med, at der ikke rigtig kan foregå andet den dag.
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 15:29   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan klage over den aktivering hvis du ikke mener du kan klare den...

I klagen kan du jo komme med dine argumenter om hvorfor du mener du ikke kan klare den...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2013, 15:50   #10
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Har forsøgt at klage og argumentere for, hvorfor den aktivering ikke kan fungere, men man skriver bare at de ikke mener, at der ud fra mine lægepapirer er en forklaring på, at jeg ikke skulle klare det (det er der hvis man samler alle papirerne, men de ser ud til at læse dem enkeltvis). Så nu er planen at vise, at jeg har ret - altså at jeg bliver dårligere af aktiveringen. Det er hårdt, men umiddelbart den eneste måde jeg kan komme videre.
Jeg skal efter halvanden uge have lavet LÆ265 (har søgt fleksjob på foreliggende grundlag), og håber så, at man allerede der kan se, at der er håbløst med den aktivering. Skaderne skulle jo helst ikke blive permanente denne gang.
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fys behandling nielsen69 Alt det andet 8 10-05-2012 18:54
God behandling Timmy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 14-04-2012 08:57
Re5-behandling extra Alt det andet 8 31-05-2011 23:21
Behandling Trold Dit og Dat 7 17-12-2009 00:49
TRANSPORT TIL BEHANDLING Lynge Dit og Dat 5 26-11-2008 10:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension