K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2010, 21:50   #1
hvadgørvinu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
hvadgørvinu er ny på vejen
Fra almindeligt job til fleksjob?

Hej - jeg har snust lidt rundt på k10 uden at finde svar på mit spørgsmål, så nu prøver jeg at spørge her. Så håber jeg, at jeg har lagt spørgsmålet det rigtige sted...

Jeg er ansat i et vikariat nu. Jeg har pga. helbredet (dårlig ryg) fået nedsat min arbejdstid fra 37 til 30 timer om ugen på eget initiativ, men det kniber i perioder også med at holde til det. Lægen siger, at flexjob måske var en ide, men jeg ved ikke ret meget om, hvad et fleksjob egentlig er. Jeg har selvfølgelig læst en del om det, bl.a. her på k10, men jeg er stadig i tvivl om flere ting, fx:

Kan et almindeligt job laves om til et flexjob?

Jeg har nemlig søgt "drømmejobbet", som jeg naturligvis håber at få. Jeg tvivler bare på om jeg nu også kan klare det. Hvis det viser sig, at jeg får jobbet, men ikke kan klare det på fuld tid, er der så mulighed for at jeg kan få det lavet om til et fleksjob? Lægen siger, at der er rigelig med lægelig dokumentation for at jeg kan få et fleksjob, så den side af sagen er i hvert fald i orden.
hvadgørvinu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2010, 22:38   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af hvadgørvinu Se meddelelser
Hej - jeg har snust lidt rundt på k10 uden at finde svar på mit spørgsmål, så nu prøver jeg at spørge her. Så håber jeg, at jeg har lagt spørgsmålet det rigtige sted...

Jeg er ansat i et vikariat nu. Jeg har pga. helbredet (dårlig ryg) fået nedsat min arbejdstid fra 37 til 30 timer om ugen på eget initiativ, men det kniber i perioder også med at holde til det. Lægen siger, at flexjob måske var en ide, men jeg ved ikke ret meget om, hvad et fleksjob egentlig er. Jeg har selvfølgelig læst en del om det, bl.a. her på k10, men jeg er stadig i tvivl om flere ting, fx:

Kan et almindeligt job laves om til et flexjob?

Jeg har nemlig søgt "drømmejobbet", som jeg naturligvis håber at få. Jeg tvivler bare på om jeg nu også kan klare det. Hvis det viser sig, at jeg får jobbet, men ikke kan klare det på fuld tid, er der så mulighed for at jeg kan få det lavet om til et fleksjob? Lægen siger, at der er rigelig med lægelig dokumentation for at jeg kan få et fleksjob, så den side af sagen er i hvert fald i orden.
Hej det sker, at man godt kan lave det nuværende job om til fleksjob, men jeg mener, det er meget sjældent, man gør det, da alle revalideringsmuligheder skal afprøves. I revalideringen har man muligheden for bl.a. blive omskolet til et andet fag, et job som du i fællesskab med sagsbehandleren, mener du kan klare i fremtiden.

Læs gerne om revalidering og mere om fleksjob i HK´s pjece. Den er meget nem at forstå:
http://www.hk.dk/www/content/view/full/204535

Det handler om den nedsatte arbejdsevne, jobcentret skal have vurderet hos dig. Funktionsnedsættelsen skal være varig.
Det lyder godt, at din læge bakker op om dig. Du kan prøve selv at henvende dig til jobcentret eller arbejdsgiveren kan også - og søge om hjælp til at fastholde dig på arbejdsmarkedet.

Som regel er der en lang vej til at blive visiteret som fleksjobber. For nogen tager det kun nogen måneder, andre flere år.

Der er mange flere informationer under Nyttige Links som du kan søge lidt rundt i for at få svar om fleksjob/revalidering.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2010, 06:05   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan læse her om de krav der er forud for en fleksjobsvisitation https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=128679#K13

Bemærk at hvis du kun arbejder 30 timer om ugen nu...så skal de "kun" give dig et tilbud om et deltids fleksjob...medmindre du kan påvise at grunden til at du kun har arbejdet 30 timer pr uge kan findes i grunden til visitationen...men du kan læse mere om det på ovenstående link...under § 72...

Hvis du skulle nå at få drømejobbet som du har søgt...så tror jeg næppe at du skal regne med at det kan blive lavet om til et fleksjob....da alle muligheder skal undersøges...herunder omplacering, arbejdsprøvning osv osv...

Det er yderst sjældent at folk kan gå direkte fra deres alm job og over i et fleksjob på samme arbejdsplads...

Men hvis arbejdsgiveren er til at snakke med...så kunne man måske prøve at snakke med ham om ikke jobbet kunne laves om til et fleksjob hvis du vender tilbage efter at kommunen har afprøvet dig i de ting som de nu vil afprøve dig i...og visiteret dig til fleksjob...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2010, 09:57   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja desværre er ikke lægen som bestemmer om man kan få flexjob.
for så havde jeg fået pension for længe siden.

har desværre heller ikke endnu hørt om nogen som er gået fra almindeligt arbejde til flexjob.
man skal nemlig igennem hele møllen først, som de andre har beskrevet.
det kan tage år i systemet
Husk med 30 timer, kan du ikke blive suppleret op til 37 timer.

en anden ting flex er snart lige så svært og få som pension i dag.
så glæder mig ikke lige frem til at se deres reform efter sommerferien.
så det bliver ikke nemmere og lide af noget
kommunen træder faktisk først til, når man er sygemeldt i systemet

men håber du nogenlunde kan klare dit drømmejob.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2010, 17:51   #5
hvadgørvinu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
hvadgørvinu er ny på vejen
Tak for jeres svar. Lægen, jeg talte med, var ikke min egen læge (min egen læge er nu også nem at snakke med og vil med garanti også bakke mig op ligemeget hvad) men den kirurg, der opererede mig, og som nu siger, at fleksjob ville være en god ide. Han sagde, at man kunne gå lige fra almindeligt job til fleksjob uden om al revalideringshalløjet. Jeg gik så bare ud fra, at han mente, at det gælder hvis lægen siger, at det er bedst - men jeg ved jo som sagt ikke meget om emnet. Endnu.

Der er nok desværre ringe mulighed for at jeg kan klare drømmejobbet på længere sigt, men jeg håbede lidt, at hvis jeg nu kan FÅ jobbet, så kunne vi måske få det lavet om til fleksjob efter en tid. Helbredet bliver ikke bedre end det er nu, kun ringere, så det er jo nok den vej jeg skal før eller siden. Og jeg er bange for ryggen siger "før".

Som sagt er det pga. helbredet, at jeg er gået ned i tid, så mon ikke kommunen også synes, det er et 37 timers flexjob, jeg skal have? Jeg har sagt på min nuværende arbejdsplads, at jeg blev nødt til at gå ned i tid pga. ryggen, og jeg har faktisk også været omkring kommunen med det, da jeg ville høre, om der var mulighed for at få sygedagpenge eller noget for de sidste 7 timer (det var der så ikke), men jeg hørte ikke rigtig mere til det, og har ikke selv gjort mere ud af det, da jeg sådan set ikke ønsker noget, som kommunen ville kunne hjælpe mig med, i mit nuværende vikariet. Netop fordi der jo altså kun er 1½ måned tilbage. Jeg har dog netop søgt om en § 56 ordning, så kommunen har (snart, jeg skal til lægen med papirerne i morgen) allerede dokumentation for, at jeg ikke kan det, jeg gerne skulle kunne.

Jeg må lige have set på "nyttige links" og pjecen fra hk når jeg får tid - lige nu står der børn, aftensmad og den slags på programmet.
hvadgørvinu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2010, 14:47   #6
jettemulle
På vej til at lære K10
 
jettemulles avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2010
Lokation: Vest jylland
Alder: 46
Indlæg: 3
Styrke: 0
jettemulle er ny på vejen
Smile

Hejsa.
Da jeg læste dit indlæg var det næsten lige som at læse min egen historie..
Så jeg kan godt sætte mig ind i din situation og i dine tanker.
For 6 år siden havde jeg det som jeg syntes var mit drømme job. Jeg brækkede så desværre min ryg i en ulykke men prøvede efter lang tids sygdom at kæmpe mig tilbage på mit arbejde. Men efter nogle måneder på mindre timer end normal måtte jeg smide håndklæden i ringen...
Jeg blev efter kort tid visiteret til flexjob og ville selvfølgelig lige som dig tilbage til mit gamle arbejde... men det kunne desværre ikke lade sig gøre. Jeg skulle i arbejdsprøvning først for at se hvad jeg kunne klare og hvad jeg ikke kunne klare. Jeg kom i arbejdsprøvning på et kontor og det blev afgjort at jeg kunne klare 17.5 time om ugen. Jeg blev tilbudt flexjob på kontoret hvor jeg var i arbejdsprøvning. Jeg havde nu aldrig forestillet mig tidligere at jeg skulle arbejde på et kontor men sådan var situationen altså.... Jeg har nu arbejdet dette sted i næsten 5 år og jeg er meget glad for det nu.
Det jeg vil frem til er : at muligvis mister du dit drømmejob men du må tænke på at du stadigvæk vil have et liv hvor du kan fungere og hvor tingene er på en måde hvor du kan klare det. Og den daglige livs kvalitet er meget vigtig
jettemulle er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Almindeligt job ved siden af førtidspension? Lime Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 17-06-2010 18:36
Fra Flexjob til almindeligt Arbejde laust Spørgsmål ang fleksjob 6 21-12-2006 11:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension