K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2008, 08:18   #1
Yasmin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2008
Lokation: København
Alder: 66
Indlæg: 112
Blog Indlæg: 23
Styrke: 17
Yasmin er ny på vejen
Udbrændthed...er det er sygdom ?

Er der nogen der ved noget om det at være udbrændt og selv har prøvet det på egen krop. Jeg har nu været syg i 21 dage og jeg er blevet mere afslappet og sover bedre om natten. Men der skal ikke meget til at vælte læsset. Til en af mine venner har jeg skrevet " jeg har svært ved at klare mere end en ting af gangen." Jeg kan ikke have mange bolde i luften samtidig som jeg kunne engang, jeg bliver hurtig træt. Måske er det fordi der er så meget udafklaret, og uvished om min fremtid, man spekulere nogen gange. Jeg har en fornemmelse i kroppen at det hele er ved at falde fra hinanden, ingen kræfter. Jeg opbygger langsomt kræfter igen. Spiser sundt, plus vitaminpiller. Jeg lever i det hele taget et meget regelmæssigt liv, så har jeg det godt. Men en ting er helt sikkert.........JEG SKAL IKKE TAGE MIG AF ANDRE SOM JEG HAR GJORT TIDLIGERE.....jeg skal kun tage mig af mig selv. Men hvor mærkeligt det end lyder er det ikke nemt. Jeg har altid været vandt til at der var nogen jeg tog mig, af samtidig med at jeg tog mig af mig selv. I en dagligdag i en institution kommer du ud i den friske luft, laver kreative ting, og meget andre. Alt det gør du sammen med andre. Nu skal sætte mig selv igang.

I dag tandlæge og støvsugning. I morgen købe en julegave og ?. Jeg bruger de redskaber jeg lige har lært på det kursus jeg har været på. Jeg læser meget, aviser og lidt fagblade. Jeg kan godt lide ro.Og vender langsomt tilbage og skaber nye kontakter og (især) sortere ud i de gamle. Nogen er bedre til at "læse" mig end andre, især folk med livserfarring. Dem holder jeg mig til.

Det var lidt om hvordan det går hos mig.

Hilsen Yasmin
Yasmin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2008, 18:21   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nja, udbrændthed er ikke lige en sygdom, men det kan jo udmærket være et symptom på noget alvorligere (stress, lurende depression osv), men det kan jo også været et symptom på forkert kost, manglende motion osv....ting som du jo er ved at få rettet op på

.........Så det er jo bare om at fortsætte i dét spor du er i nu, og tage det hele stille og roligt, og som du skriver, én dag af gangen!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 02:29   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
helenekr he he det var en ny defination af det og jeg vil som en del af den gruppe der har en diagnose som hedder stress og udbrændt ikke give dig ret i at det ikke er en sygdom, og jeg vil som en af dem der har lært at leve med det sige at det som det kommer nærmest i min verden at være udbrændt er at man er sindsyg (ja ja det går bedre for mig nu ) men da jeg i sin tid fik diagnosen eller hvad vi skal kalde den, der var jeg på en hård oprydning i min omgangskreds og familie , jeg var ligeglad med alt og alle , det eneste der gjaldt for mig var at overleve selv ...

Min familie blev kraftigt reduceret og det samme gjorde omgangskredsen (ja sågar manden røg ud , men det var nu nok sket alligevel )

Men for at kunne klare sig og overleve selv er man nød til at sætte et filter på og som jeg fik det forklaret af min terapeut så var det når det skete at man kom frem til udbrændthed...

Stress er en sygdom og udbrændthed er en udlægger af stress ..

Så ja Yasmin jeg ved noget om det og har i den grad prøvet det på egen krop ..

Prøv engang at læse den her artikel


http://www.unicoaching.dk/stress-udb...braendthed.htm

Den er ekstremt oplysende jeg nåede helt frem til sidste fase inden jeg fik hjælp til at håndtere det og jeg kan mærke i stress situation og når det hele spidser til at netop mange af symptomerne på udbrændthed melder sig og så er det om at tage sig sammen og sætte fokus på og begynde at bruge de værktøjer som man trods alt kan lære og kan lære at bruge ....

Men det er hårdt arbejde at komme ud af tilstanden og for mit vedkommen er det opgivet at jeg nogensinde kommer helt ovenpå og af med det igen ...

Der er kun mig selv til at huske på signalerne og der er kun mig selv til at arbejde med det og vær sikker på at omgivelserne har svært ved at forstå det hvis først du kommer langt ud i faserne ved udbrændthed ... men det er til at lære at leve med og sige at man aldrig vil eller kan arbejde med mennesker igen , det er en sandhed med modifikationer men det er svært
  Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 10:33   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Nu blander jeg mig igen i noget, hvor det ikke er mit bord, så slå mig over naldrene hvis jeg jokker for langt, ikke *ss*

Jeg tror at det helenekr mener med at det ikke er en sygdom, er at det ikke er en del af diagnosesystemerne.

Damp er heller ikke et handicap, eller en sygdom for den sags skyld, det er faktisk slet ikke eksisterende i DK, for det er ikke beskrevet i noget diagnosesystem, som bruges her hjemme, og kan derfor heller ikke bruges i forhold til systemet. ADHD er, et meget nyt handicap, og er kun kommet til, fordi man fra højere sted har besluttet at det amerikanske diagnosesystem også kan bruges her hjemme, ellers ville ADHD (altså Damp) stadig ikke være eksisterende i DK, og altså totalt ubrugeligt.

Så jeg tror ikke helenekr forsøger at nedtone problemerne med at være udbrændt, men blodt forsøger at... det kan ikke bruges til en dyt i forhold til systemet, for systemet kræver altså en godkendt diagnose, ellers er problemet bare ikke eksisterende på papiret.

Ind til ADHD blev godkendt her hjemme, lover jeg dig hejdien at ADHD forældre havde de svært i forhold til specielt skolegang til deres børn, for der var bare ikke noget hjælp at hente nogle stedder, kun de ekstrem vedholdende, med gode sagsbehandlere var heldige (min brors mor var meget stædig og fik hjælp til ham, men det tog næsten 10 år... vi er bække bortadopterede jeg har fået kontakt som voksen) og stadig er det et problem, fx her i region nord, mener man endnu at man gror fra handicappet, dvs når man er blevet 25 er der bare ikke mere hjælp at hente (ud over muligheden for merudgift) og man mener at hvis man ikke har fået diagnosen inden man bliver 25 så kan man ikke få den (en værrer omgang vrøvl, men sådan er det altså) Før hen var det endnu værre, man blev rask som 18-årig, helt rask dvs heller ingen merudgifter. og stadig i dag er det et stort problem at få anderkendt (i praksis) at ens barn eller en selv har et handicap, på trods af at det nu er et godkendt handicap.

Jeg tror altså at det er det helenekr mener, jeg tænkte nemlig noget af det samme, da jeg så indlægget, men ville ikke svare i frygt for at få det til at lyde som om at jeg ville bagatellisere Yasmins problemer, og det er bestemt ikke min hensigt, jeg ved udmærket hvordan det er at have det svært, men det ved systemet ikke, og det vil ikke forstå det hvis man ikke har en godkendt diagnose, og selv med sådan en i hånden er det ikke med deres gode vilje at de acceptere at den enkle har problemer.

Jeg tror bare helenekr tænkte rent praktisk og ikke så meget menneskeligt.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 10:49   #5
jose
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2008
Indlæg: 35
Styrke: 16
jose er ny på vejen
jeg kom bare til at tænke på Hjorth Frederiksens sidste udtalelse:
Man er da ikke udbrændt, når man er 65.
Jeg spørger bare. Skal man da være udbrændt, når man skal ha' folkepension?
Bare en tanke.
Hilsen Jose.
jose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 15:25   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det bliver meget kort det her for jeg har lige lidt halvtravlt men ville ikke lade den stå usagt hen

Lum jeg tror bestemt heller ikke at helenekr prøver at batgtallisere noget

Men vil gøre opmærksom på at jo udbrændthed er en sygdom men den følger med stress ...

Jeg er fleksvisiteret det er pga smerter, men det er smerter der dengang var så modrate at man godt kunne forestille sig at man kunne revalidere mig , men pga min hukommelse lyder min fleksvisitation på at jeg ikke kan revalideres da det ikke kan formodes at jeg kan klare en revaldiering pga min nedsatte hukommelse og koncentration ...

i mine psykolog rapport står der så at min hukommelse og koncentration kommer sig af stress og udbrændthed (og måske også de andre ting men det har man ikke nok viden om ) i mine skånehensyn er der også taget højde for min stress og udbrændthed , forstået på den måde at hvis jeg stresser så bliver alt meget værre og jeg ender med at have alle symptomer på udbrændthed igen ...

For mig er det sådan set underordnet om man kan få fleks førtidspension eller andet til netop de to ting (stress og udbrændthed ) men jeg mener at det er ekstremt vigtigt at man kan få hjælp til at lære at leve med det og arbejde med det ....

og at der ikke er en diagnose kode eller noget , ja det burde en ressourceprofil jo så kunne godtgøre hvis den er lavet ordentligt og kommunener følger reglerne

Fib har trods alt en diagnose kode og er anerkendt i store dele af verden som en invaliderene sygdom , men her til lands er mange kommuner skrot ligeglade lige som mange læger er det , for her til lands har vi en Lise Ehlers som forstå at plante mistro...

og en tidligere sundhedsminister som LL som på et spørgsmål om fib som lyder sådan her

Citat:
Kan ministeren bekræfte, at WHO med tildeling af selvstændig diagnosekode placeret under "Diseases of musculoskeletal system and connectiv tissue" (M79.7 Fibromyalgia) har godkendt fibromyalgi som værende en fysiologisk sygdom med kroniske smerter, og oplyse, om man med baggrund i WHO`s anerkendelse også i Danmark anerkender fibromyalgi som en fysiologisk sygdom med koniske smerter?
Kan svare sådan her

Citat:
Sundhedsstyrelsen har videre oplyst, at diagnosen er en såkaldt deskriptiv (beskrivende) diagnose, der oplyser, at der er smerter (-algi) i bindevæv (fibro-) og muskler (myo-), og den stilles alene gennem en klinisk undersøgelse (sygehistorie og objektiv undersøgelse). Årsagen til tilstanden samt mekanismen ved sygdomsudviklingen er fortsat uafklaret trods mange års intensiv forskning, herunder også fra dansk side. Man kan således heller ikke entydigt fastslå, at der er tale om en fysiologisk årsag.



Jeg kan således ikke bekræfte, at WHO’s klassifikation indebærer ”godkendelse” af fibromyalgi som værende en fysisk sygdom med kroniske smerter.
læs det hele her

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/...5663/index.htm

så en diagnose er ikke altid det der skal til , det er en god ressourceprofil der skal til for at få det rigtige tiltag , og dertil så burde alle med kronisk stress og udbrændthed have lov at have en teraput til at lære dem at leve med det ...
  Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 15:46   #7
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Se også http://www.ast.dk/page_pic/pdf/diagn...2006_14_43.pdf
som er Ankestyrelsens Diagnoseliste til brug ved diagnoseregistrering i førtidspensionssager; koderne refererer til WHO’s sygdomsklassifikation.
På side 6 står stress og belastningsreaktioner - mig bekendt hører udbrændthed ind under belastningsreaktioner; men der er nok en del læger der "ikke tror på den sygdom", ligesom med den andre "nye sygdomme"
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 16:20   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej præcis LUM, det jeg mener er, at man ikke kan have udbrændthed som diagnose der står fuldstændig alene - udbrændthed skal som jeg skrev, stå sammen med stress eller depression, for at man kan forholde sig til udbrændtheden via diagnosesystemet...
Og overskriften lød ''er udbrændthed en sygdom'' (og nej det er det ikke!), men et symptom grundet noget andet.....eller en følge af nogle omstændigheder, eller anden diagnose.
Og iøvrigt skal man jo have stillet en diagnose af én med forstand på den slags, som så kan konkluderer at man Feks er stresset og udbrændt, deprimeret og udbrændt osv...

De fleste af os kan jo også føle os udbrændt, uden at det nødvendigvis har noget med en diagnose at gøre, men hvor det 'bare' kræver lidt Time-out. Det var nok mere dén jeg tænkte på da Yasmin skrev, for hun blomstre jo i sit nye liv, tager initiativer, søger nye muligheder, er ude i kostomlægning, deltager på kusus som hun vinder ved mm og det kan være temmelig uoverskueligt hvis man også kæmper med stress og/eller depression.....

Sidst redigeret af Ninja; 02-12-2008 kl. 16:24.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2008, 22:09   #9
Yasmin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2008
Lokation: København
Alder: 66
Indlæg: 112
Blog Indlæg: 23
Styrke: 17
Yasmin er ny på vejen
Jeg har da sat nogen tanker igang hos nogen, kan jeg se og er da godt. Jeg er stadigvæk ikke klar til et job, efterhånden bliver det sværere og sværere at forstille sig i gang i det tempo der er "derude". Jeg afventer at der sker noget og jeg bliver indkaldt til en sygesamtale efter jul. Det er rigtigt at hvis man har taget sig af andre i mange år og ikke får meget igen, så brænder man ud. Jeg savner ikke de job jeg har haft de sidste par år, hvorfor skal man pine sig selv i nogen hårde sammenhænge sammen med andre mennesker, til sidst stille man spørgsmålstegn ved hele institutionstanken. Hvis jeg reagere så kraftigt på det liv der er i småbørns institutionerne, hvordan har børnene det så ikke. De børn der ikke trives....hvad med dem? Nå det var bare nogen tanker jeg har haft. Jeg håber næste generation kan gøre institutionslivet godt for kommende generationer. Jeg er stået af.
Yasmin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2008, 23:29   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Men heldigvis er der jo også en masse andet spændende du kan kaste dig over, når du på et tidspunkt får mod på det..

Men det er da foreløbigt dejligt du er fredet julen over, og efterhånden ved hvad du vil, og hvad du ikke vil!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygdom mm. pallepunk Spørgsmål ang fleksjob 18 23-06-2011 19:26
Udbrændthed busser24 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 27-11-2010 19:30
FP pga sygdom nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 03-05-2010 11:36
Ledighedsydelse og sygdom Ozelot Spørgsmål ang fleksjob 4 17-02-2010 12:35
Ferie ved sygdom Yasmin Alt det andet 1 06-01-2009 10:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension