K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2010, 16:34   #1
Betty
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 19
Styrke: 15
Betty er ny på vejen
Kommunen vil stoppe sygedagpenge - hjælp

Hej til jer alle

først en stor tak til denne side og hvilket held at jeg har fundet den og jer

Jeg dobbelt-poster godt nok lidt - da jeg havde et spørgsmål omkring Førtidspension, som jeg gerne ville have lidt info omkring, men vil høre om der er nogen af jer der har været i min situation og forhåbentligt kan muntre mig lidt op!?

Min historie kort:

For 10 år siden havde jeg min første nedtur med en stressrelateret depression. Desværre sket det igen for mig for 1½ år siden. Stress på arbejdet, min far fik kræft og vi mistede et ønskebarn på vej i 14 uge tror jeg var medvirkende hertil.

Men under alle omstændigheder har jeg været sygemeldt med en depression/angst i 1½ år nu. Fik først forlænget 26 uger for at afklare mig, og her var de rigtigt søde, men alligevel har det været rigtigt svært for mig. Hele tiden går det op og ned som i en rutchebane, og først i marts var jeg til et møde på afklaringsstedet med min sagsbehandler fra kommunen.

Her fortalte de mig at de ikke kunne afklare mig mht. fleks, revalidering pension mm. fordi jeg simpelthen havde det/har det for dårligt. De ville derfor visitere mig til et daghus med psykiatrisk behandling inden jeg kunne komme tilbage i afklaring.

Det fik sagsbehandleren til at meddele mig at de stoppede sygedagpengene pr. 31/3-10 og at jeg var henvist til at søge kontanthjælp!.

Gik herefter grædende hjem til min mand. Havde sådan håbet at de kunne hjælpe mig - og istedet blev alt kastet ud i kaos. Hvis jeg ender på kontanthjælp mister vi alt. Mens jeg har været på dagpenge har min mand dobbelt-jobbet for at få det til at løbe rundt (vi har begge gammel gæld efter skilsmisse mm.), og vi har ikke meget at gøre med.

Så fandt vi heldigvis siden her - og min mand fandt ud af at vi skulle partshøres, at vi ikke var klagevejledt og at mente da også at jeg måtte falde ind under §27 st. 3 da jeg fortsat er i behandling og afventer dette.

Partshøringen kan i se herunder - men vi har ikke fået svar. I dag er sidste dag på dagpengene, de svarer ikke på mine henvendelser, spørgsmål om kontanthjælp mv. og ved snart ikke mine levende råd!

Hvad har I gjort - hvad kan jeg forvente? er der overhovedet nogen chance for at de kan have taget fejl?? Har bestemt ikke fået det bedre siden dette, har det ok indenfor vores lille hjems 4 vægge med min mand, alt andet virker uoverskueligt - men har heldigvis den sødeste læge....
Hvad gør vi nu - og hvis der kommer afslag??

Vedlægger lige mit partshøringssvar som min mand skrev - med hjælp fra jer alle her.

snøft og knus til alle jer derude...

knus Betty

PARTSHØRINGSSVAR:

Bilag 3

Indsigelse mod sygedagpengestop 18/3-2010

Jeg vil hermed gerne gøre indsigelse mod det mig meddelte forestående sygedagpengestop, som jeg mener er foretaget på et mangelfuldt og dermed forkert grundlag.

Som det fremgår af retssikkerhedslovens §7.a. SKAL der indhentes oplysninger fra borgeren, egen læge, den faglige organisation m.fl., for at afgøre hvilke foranstaltninger, der skal sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophør af en nuværende job-afklarende foranstaltning.

Til min store forundring er der end ikke indhentet oplysninger fra min egen læge. Dette har jeg så hermed selv gjort. Som det fremgår af min egen Læge X´s henvisning (bilag 1) er jeg i såvel samtale- som medicinsk behandling hos hende, ligesom jeg venter på at komme i behandling hos psykiater Y.

Jeg mener derfor ikke at I kan stoppe sygedagpengene (SDP), da jeg falder ind under SDP-lovens §27, st. 3, der netop foreskriver at SDP. SKAL forlænges, når man enten er under eller venter på lægelig behandling . Dette forudsat at man forventeligt kan genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden.
X nævner ligeledes i bilag 1, at det NETOP er realistisk at jeg vil være arbejdsdygtig indenfor 12 mrd med fortsat behandling!.

Samtidig fremgår det af beslutningsgrundlaget for SDP-stoppet, som jeg har fået aktindsigt i, at det er den forældede lovparagraf 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge, som danner grundlag for mit SDP-stop og som jeg har fået tilsendt af jer!.

Det er viser i bedste fald en manglende indsigt/viden fra jeres side, hvilket er dybt, dybt bekymrende – da jeg vælger at tro der ikke er tale om en bevist vildledende handling fra jeres side!.

Den reviderede lov nr. 480 af 12 juni 2009, indskriver i punkt 16. et nyt §27, stk. 4 afsnit, hvori det fremgår, at hvis den sygemeldte ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er afklaret om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således forlænges dagpengene i op til 26 uger!.

I bilag 2 – Referat fra opfølgningsmøde fra afklaringsstedet V den 2/3-2010, hvilket indeholder den seneste udtalelse fra mit øjeblikkelige afklarende tilbud, som I heller ikke – meget kritisabelt – har ladet indgå som beslutningsgrundlag for SDP-stoppet, fremgår det at jeg ikke er færdigafklaret på V, men først skal i et behandlingsforløb på Daghus Z (igen §27, stk. 3) inden jeg efterfølgende kan færdigafklares på V.

Ud fra dette mener jeg også at falde ind under den REVIDEREDE §27, stk. 4 som ikke har indgået i jeres beslutningsgrundlag – jvnf. Aktindsigt.
Det skal måske også nævnes, at jeg indtil et behandlingsforløb på daghus Z – fortsat indgår og har plads i intensiv opfølgning på V.

Special-læge erklæringen fra Psykiater K, finder jeg desuden ganske useriøs. Ved det første møde en sen fredag eftermiddag, undlod K at præsentere sig med hånd overfor undertegnede samt min mand, på trods af fremstrakt hånd fra vores side. Han meddelte derefter at dette foregik udenfor hans sædvanlige arbejdstid og han forventede at der skulle en 2-3 samtaler til før han kunne komme med en indstilling. Den første samtale tog mindre end en time – og da jeg aflyste og prøvede at flytte det andet møde pga. sygdom var han først ikke til at få fat i – svarede ikke på lagte beskeder og da det endelig lykkedes at få fat i ham – mente han pludselig ikke det var nødvendigt med yderligere samtaler, men kom med en indstilling som jeg efterfølgende må se som ubrugelig og useriøs, fejlbehæftet og med et indtryk af stort hastværk.

Jeg finder på baggrund af ovenstående, hele forløbet omkring mit SDP-stop for stærkt kritisabelt og mener at det hviler på et forkert og mangelfuldt grundlag. Denne partshøring er også først kommet i stand efter at jeg selv har bedt om den!. Jeg anmoder derfor om en øjeblikkelig genoptagning af SDP-udbetaling, så vi sammen kan arbejde seriøst hen imod, at få mig godt tilbage på arbejdsmarkedet, noget jeg håber I også ønsker?.

Mvh

Betty
Betty er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2010, 17:51   #2
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Betty jeg kender ikke reglerne og kan ikke hjælpe. Men ville lige give dig et knus og håber du kan få hjælp og ikke kommer på kontanthjælp.
Jeg har prøvet meget af det samme som du.

Knus
Nilla

så lige den her tråd:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=12190

mon ikke det kan forlænges lidt endnu så?!

Sidst redigeret af Stezu; 31-03-2010 kl. 21:58. Årsag: indlæg slået sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser og skriv til flere brugere i samme indlæg
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2010, 19:36   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er nok ikke så nemt at få forlænget når tidsfristen for forlængelse ér overskredet.

Men en anke ville kunne flytte noget.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2010, 20:16   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Betty... kan ikke lige forstå, hvorfor du har oprettet en ny tråd som minder om din den anden tråd??

Vær sød at blive i samme tråd, det er lettest for os andre, så vi ikke skal finde dine baggrundshistorier i flere tråde.

Her er Betty´s anden tråd:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=12189
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2010, 20:42   #5
Betty
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 19
Styrke: 15
Betty er ny på vejen
hej curls

kan desværre ikke redigere i den første tråd!!??
ellers ville jeg gerne slette det der - da jeg har fået spørgsmålet besvaret omkring FP idag.

synes det hører bedre til her. hvordan sletter jeg den anden tråd??
Betty er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2010, 20:50   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Betty Se meddelelser
hej curls

kan desværre ikke redigere i den første tråd!!??
ellers ville jeg gerne slette det der - da jeg har fået spørgsmålet besvaret omkring FP idag.

synes det hører bedre til her. hvordan sletter jeg den anden tråd??
du bliver bare på denne tråd og den anden kan du ikke slettet.
Men vi andre har bare brugt den lidt, den vil forsvinde stille og roligt jo flere indlæg der kommer
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2010, 21:15   #7
Betty
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 19
Styrke: 15
Betty er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
du bliver bare på denne tråd og den anden kan du ikke slettet.
Men vi andre har bare brugt den lidt, den vil forsvinde stille og roligt jo flere indlæg der kommer
tak
Betty er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 16:07   #8
Betty
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 19
Styrke: 15
Betty er ny på vejen
svar fra kommunen d.d.

Nå - så kom der da lidt nyt fra kommunen. Havde ellers besluttet jeg ville skrive til borgmester og kommunalbestyrelse imorgen.

De har forlænget partshøringen og opfordrer til at indsende udtalelse fra min læge - forstår dog ikke helt hvorfor da jeg allerede har vedlagt mail/udtalelse fra min læge? Tror de selv jeg har skrevet den?

I får også mit svar med til hende. Er det ikke rigtigt at jeg opppebærer sygedagpenge sålænge jeg ikke har fået et endeligt afslag og endda 14 dage efter?

**************

Hej Betty

Jeg synes du skal vedlægge det du finder relevant i forhold til partshøringen, herunder altså oplysninger fra din læge du skriver at have modtaget. Jeg udvider fristen for partshøring til d. 12.04.10.

vedr. sygedagpengeudbetalingen vil du have erfaret at disse er kommet til udbetaling sidst i marts måned,- helt som vanligt. Det betyder at såfremt der træffes endelig afgørelse om stop af sygedagpenge vil du skulle søge om kontanthjælp, og såfremt du er berettiget dertil vil disse komme til udbetaling sidst i april måned. Kontanthjælp søges på Ydelseskontoret.

For så vidt angår spørgsmålet angående interview bedes du og din ægtefælle rette henvendelse til afdelingsleder Y


Med venlig hilsen


X

Socialrådgiver

Betty er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 16:13   #9
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Havde du varighed d. 31.03.10 eller først d. 30.04.10?
For var det d. 31.03.10 er det ikke sikkert du får sygedagpenge, kommunen må nemlig gerne, og helt lovligt, udsætte afgørelsen i fire uger, hvor man ikke får sygedagpenge. Så skal man søge om kontanthjælp, men i så fald at man får medhold, så annuleres det så, og man får sygedagpenge fra den dag det ellers stoppede.

Men jeg ved, at der er en del kommuner, der ikke har opdaget det (en forholdsvis ny udmelding fra beskæftigelsesankenævnet), så en del forlænger administrativt sygedagpengene (det er så faktisk ulovligt, men det er jo til borgerens gunst så...).

Hov forresten, for at man så selvfølgelig har lov til at stoppe sygedagpengene og udsætte afgørelse, skal der selvfølgelig lægge et brev om det. Man kan ikke bare udsætte og stoppe, uden at give besked om det.

Sidst redigeret af Andersine85; 07-04-2010 kl. 16:17.
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2010, 16:13   #10
Betty
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 19
Styrke: 15
Betty er ny på vejen
Hej X

Jeg forstår ikke helt hvad det er du efterlyser? Jeg vedlagde da kopi af mail fra min læge V. Det er en intern mail fra hende til mig på lægevejen.dk. Er det fordi den ikke er underskrevet af hende eller hvad? Du er altid meget velkommen til at henvende dig til V. hvis der er noget i indholdet du ønsker at få bekræftet. V.´s telefonnummer er ******** og hun er indforstået med at du evt. ringer.

Var der andre af bilagene der er blevet væk?

Derudover er jeg bekendt med at sygedagpengene fortsætter sålænge der ikke er en endelig afgørelse om ophør af disse - og så fremt dette bliver udfaldet så yderligere 14 dage. Reglerne for dette forventer jeg selvfølgelig også I overholder i mit tilfælde, så jeg ikke skal besværes med at rykke for et uretmæssigt ophør i slutningen af denne måned. Vil du bekræfte dette på mail?

I og med at jeg endu ikke har fået afslag på sygedagpenge og således også modtager sygedagpenge pr. 1/4-2010, vil jeg også gerne at I medtager den nye sygedagpengeregel, som fremgår af den vedhæftede pdf.fil., i min partshøring.

Deri fremgår det at Folketinget har den 16. marts 2010 vedtaget L 117: Lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, lov om aktiv socialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Ændring af reglerne om forlængelse af sygedagpengeperioden, sygedag-penge til selvstændige og ophævelse af bestemmelser om indbetaling til Sær-lig Pensionsopsparing (SP) m.v.).

Lovforslaget L 117 med bemærkninger kan ses på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Indhold
Lovændringen indeholder følgende elementer:
1. Udvidelse af forlængelsesreglen ved afklaring af sygemeldtes ar-bejdsevne
2. Forbedring af selvstændiges sygedagpenge ved delvist sygefravær
3. Ophævelse af bestemmelser om indbetaling til Særlig Pensionsopsparing
4. Øvrige ændringer.
Ad 1. Udvidelse af forlængelsesreglen ved afklaring af sygemeldtes arbejds-evne

Efter forlængelsesreglen i sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2, kan syge-dagpengeperioden forlænges i op til 26 uger, når det er nødvendigt at afklare den sygemeldtes arbejdsevne og muligheder for at varetage et almindeligt job, eller når den sygemeldtes helbredsmæssige situation er uafklaret, men denne afklaring i alle situationer kan ske inden for de 26 uger.

Med lovændringen udvides forlængelsesmuligheden med yderligere 13 uger til 39 uger i alt. Baggrunden for ændringen er, at det i komplekse sygedag-
pengesager med væsentlige ændringer i sygdomsforløbet kan være vanske-ligt at afklare borgerens sag inden for de 26 uger.

Indsatsen for at sikre sygedagpengemodtagere en tilknytning til arbejdsmar-kedet er fortsat væsentlig. Jobcentrene bør derfor have afgørende fokus på sygemeldtes gradvise tilbagevenden i job, relevante jobrettede tilbud og op-følgningssamtaler.

Ændringen af forlængelsesreglen træder i kraft den 1. april 2010. Ændringen finder anvendelse på personer, der modtager sygedagpenge den 1. april 2010

Jeg håber at du vil bekræfte på mail at I medtager dette i min partshøring og vurderer om jeg falder indefor ovennævnte lov, samt ændringerne som fremhævet med rødt, således at mine sygedagpenge evt. forlænges med 1x13 uger.
I mit tilfælde er jeg endnu uafklaret på jobmæssigt fra N. men også helbredsmæssigt.

Angående interview afventer vi afgørelsen på min forlængelse.

Mvh
Betty

sygedagpengeforlængelse 3x13 uger.pdf

Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Havde du varighed d. 31.03.10 eller først d. 30.04.10?
For var det d. 31.03.10 er det ikke sikkert du får sygedagpenge, kommunen må nemlig gerne, og helt lovligt, udsætte afgørelsen i fire uger, hvor man ikke får sygedagpenge. Så skal man søge om kontanthjælp, men i så fald at man får medhold, så annuleres det så, og man får sygedagpenge fra den dag det ellers stoppede.

Men jeg ved, at der er en del kommuner, der ikke har opdaget det (en forholdsvis ny udmelding fra beskæftigelsesankenævnet), så en del forlænger administrativt sygedagpengene (det er så faktisk ulovligt, men det er jo til borgerens gunst så...).
øv - havde varighed til 31.3.10. Det vil sige det er endnu et slag mod mig/os og mulighederne for at klare os overleve økonomisk?

orker snart ikke mere...

Sidst redigeret af Stezu; 07-04-2010 kl. 21:44. Årsag: indlæg slået sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser og skriv til flere brugere i samme indlæg
Betty er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Må kommunen stoppe mine sygdagpenge? Jette91 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 23-11-2011 22:52
Stoppe sygedagpenge siffeline Alt det andet 31 24-01-2011 17:09
sygedagpenge stoppes siger kommunen hjælp dreamz786 Din historie 23 13-05-2010 18:23
Tjener på at stoppe sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 28-02-2010 13:20
De vil stoppe mine sygedagpenge... Hjælp! Pussi83 Alt det andet 27 27-01-2009 18:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension