K10 - Flexjob & Førtidspension

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar

Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-08-2020, 22:06   #621
phhmw
Jeg bor her på K10

Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Styrke: 27
phhmw er fast beboer på K10phhmw er fast beboer på K10phhmw er fast beboer på K10
Kommuner reagerer sjældent, når børn mistrives på grund af forældres psykiske sygdom

https://www.kristeligt-dagblad.dk/da...eknyochZsZKvxQ

Nyt studie viser, at mindre end hver tredje akutte underretning om bekymring for mistrivsel hos børn på grund af deres forældres psykiske sygdom, fører til efterfølgende hjælpeindsatser i kommunen. Forskere frygter, at sagsbehandlere drukner i underretninger, hvorfor hjælpen til udsatte børn udebliverHvis en psykiatrisk patient er til fare for at skade sit barn, skal psykiatrien foretage en underretning om mistrivsel, som kommunen kan handle på.

Det afgørende i denne sammenhæng er ordet ”kan”. Et nyt, dansk studie viser således, at mindre end hver tredje akutte underretning fra psykiatrien efterfølgende fører til hjælpeforanstaltninger som eksempelvis familieterapi i kommunen. Et konkret eksempel på en akut underretning fra undersøgelsen er eksempelvis et barn, som kommer hjem og finder sin forælder efter et selvmordsforsøg og kan fortælle, at der var blod overalt. For de familier, der får hjælp, viser studiet modsat, at de i gennemsnit må vente 73 dage på den.

Hvad er en underretning?

En underretning er en henvendelse til kommunen, hvor en borger eller fagperson udtrykker bekymring over mistrivsel for et barn under 18 år. Alle har underretningspligt, og kommunen skal vurdere behovet for at iværksætte akutte foranstaltninger inden for et døgn.I 2015 blev der foretaget 97.000 underretninger. I 2019 var antallet steget til 137.986 underretninger.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2020, 16:09   #622
phhmw
Jeg bor her på K10

phhmw er fast beboer på K10phhmw er fast beboer på K10phhmw er fast beboer på K10
DELTAG I DEBATTEN OM AUTORISATION��*♂️��*♀️��

Psykologerne har det. Social- og sundhedsassistenterne har det.

Sygeplejerskerne har det. Autorisation.

Nu debatterer vi i Dansk Socialrådgiverforening om det også er en god idé for socialrådgiverne.

Intet er besluttet endnu. Men der er sat en proces i gang, så vi kan få mere viden og en debat med flest mulige socialrådgiverstemmer og -holdninger repræsenteret.

Men autorisation er et vidt begreb. For at kvalificere debatten har vi beskrevet fem mulige modeller for en socialrådgiver-autorisation, som kan gøre samtalen mere konkret.

Jeg håber I har lyst til at høre mere og være med til at kvalificere debatten sammen med mig i den kommende tid:
21/9 Online
28/9 København
29/9 Fredericia

https://socialraadgiverne.dk/arrange...wp_arranger=ds
https://socialraadgiverne.dk/faglig-...Eue6PqVGuDKVYo

https://socialraadgiverne.dk/faglig-...EJnHYBpw6kxooc

Autorisation: Hvilken model matcher socialrådgivere?

Hvad taler vi om, når vi siger ”autorisation”?

Dansk Socialrådgiverforening har skitseret fem modeller for autorisation som input til debatten om, hvorvidt faget skal autoriseres.

phhmw

Peter Hansen

Kære Dansk Socialrådgiverforening, Ditte Brøndum og alle socialrådgivere.

Til Jeres orientering

Ingen af de 98 kommuner udsteder, hverken byggetilladelse eller ibrugtagningsattest, hvis du skal bygge et kolonihavehus, hvis ikke der er tilknyttet en AUT.-Kloakmester, med personligt ansvar over for givne love.

Så højt prioriterer samfundet afledning af vores menneskelige efterladenskaber, at samfundet kræver en autorisation ved nedlæggelse af kloakrør.

Derimod findes der i dag ikke een eneste autoriseret professionel, med personligt ansvar over for lovgivningen, i tunge børnesager, tvangsfjernelser, § 50 børnefaglige undersøgelser.

Børnesager, måske med adskillige anmeldelser fra pædagoger, lære, politi eller andre ansvarlige borgere.

De nye regler om, at der skal foretages en vurdering inden 24 timer giver stadig ikke garanti for, at de professionelle omkring barnet, sagsbehandler til barnets bedste.

Dansk Socialrådgiverforening samt adskillige socialrådgivere har påstået, at der bliver presset til ulovlig sagsbehandling.

Mange børn har betalt en meget høj pris, når kommunerne har dokumenteret svigtet disse børn.

KL Kommunernes Landsforening rådgiver kommunerne i disse modbydelige sager med bizarre råd, som ikke tilgodeser de svigtede børn, der som voksne stævner kommunerne for disse svigt.

Derfor skal Dansk Socialrådgiverforening bakkes op i denne vigtige debat.

Især i lyset af, at Mette Frederiksen politisk ønsker flere børn tvangsfjernet, trods store mængder af fejl i sagsbehandlingerne pr nuværende 2020.

Ansvaret i en tung børnesag må ansvaret ikke være som et vådt stykke sæbe, uden ejermand.

Derfor bør socialrådgivere være autoriserede og juridisk adskillelse fra kommunens budgetansvarlige embedsmandsledelse, men skal refererer, som Borgerrådgiveren og Handicaprådet, direkte til kommunalbestyrelsen.

Jeg ønsker Dansk Socialrådgiverforening og socialrådgivere held og lykke med Jeres debat og senere beslutning.

Med venlig hilsen
, ����
autoriseret flymekaniker, A-pilot

Bilag

http://www.k10.dk/showthread.php?t=19235&page=51

https://socialraadgiverne.dk/faglig-...EJnHYBpw6kxooc

https://socialraadgiverne.dk/wp-cont...5TzwIITDAzBPtA

https://socialraadgiverne.dk/faglig-...aadgiverfaget/

http://www.k10.dk/showthread.php?t=37930

Mette Frederisen ønsker 50.000 flere tvangsfjernelser af børn

Sidst redigeret af phhmw; 09-09-2020 kl. 16:14.
Gammel 16-09-2020, 19:16   #623
phhmw
Jeg bor her på K10

SOSU-assistenter er autoriserede

Chefredaktør Netavisen Pio.Kære Niels Jespersen

VEDR.: Autorisation for SOSU-assistenter

I en artikel kræves der en autorisation for SOSU-assistenter, for at undgå den sidste tids bizarre situation, hvor vores ældre bliver behandlet, helt i strid med dansk anstændighed.

Der nævnes et navn Helena Mikkelsen, muligvis en journalist?

https://piopio.dk/autorisation-af-so...indre-overgreb

""Social- og sundhedshjælper-titlen er nemlig ikke beskyttet ""

En god tanke, som socialrådgiverne også debaterer i skrivende stund, om de ønsker sig en forhandling om en autorisation, med personligt ansvar over for lovgivningen.

Hermed til din og Helena Mikkelsens orientering:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/731

""Kapitel 24 a
Social- og sundhedsassistenter
Autorisation
§ 70 a. Autorisation som social- og sundhedsassistent meddeles den, der har bestået dansk eksamen som social- og sundhedsassistent eller en udenlandsk eksamen, som kan sidestilles hermed, jf. §§ 2 og 3
.""

Stk. 2. Ret til at betegne sig som social- og sundhedsassistent har kun den, der har autorisation som social- og sundhedsassistent.
Stk. 3. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om udøvelse af virksomhed som social- og sundhedsassistent og om afgrænsning af virksomheden.""

Så løsningen må findes på anden måde, skulle jeg mene.

Faktuelt : ""Ret til at betegne sig som social- og sundhedsassistent har kun den, der har autorisation som social- og sundhedsassistent.""

Med venlig hilsen 🤝👍

Peter Hansen.

PS Samfundet kræver ved byggeri af et kolonihavehus, at der er tilknyttet en AUT.-Kloakmester for nedlæggelse af kloakrør, der afleder vores menneskelige efterladenskaber, ellers vil kommunen, hverken udskrive byggetilladelse eller ibrugtagningsattest vs socialrådgiveres manglende autorisation i tunge børnesager, tvangsfjernelser af børn, som pt er højaktuel.

Med andre ord samfundet kræver intet af ansatte der har med børn at gøre.
Den lader vi lige stå, til eftertanke.

Hilsen Peter
Gammel 26-09-2020, 19:56   #624
phhmw
Jeg bor her på K10

Et paradoks af de store........

Socialrådgivere i tunge børnesager, tvangsfjernelser, § 50 børnefaglige undersøgelser er ikke autoriserede, med personligt ansvar over for lovgivningen.

Tværimod kan de blive presset til ulovligheder af de budgetliggende chefer.

Ref Dansk Socialrådgiverforenings egne opråb i det offentlige rum om de bliver presset til ulovligheder og deres egen lille "Bibel" "Sig NEJ, til ulovlig praksis" om hvordan socialrådgiveren kan og skal, samt burde navigerer i det sociale system, uden at komme i klemme.

Men,.......

https://www.foa.dk/forbund/temaer/a-...t-autorisation

Autorisation som social- og sundhedsassistent

Du skal søge autorisation hos Styrelsen for Patientsikkerhed, når du er færdig med din uddannelse. Uden autorisation kan du nemlig ikke kalde dig social- og sundhedsassistent.

Det må siges at være et paradoks af de store, som må kræve et seriøst svar på, HVORFOR er socialrådgivere i tunge børnesager ikke er autoriserede?

Hilsen Peter
Gammel 14-10-2020, 17:13   #625
phhmw
Jeg bor her på K10

Autoriserede socialrådgivere, derfor........

Med seksuelle overgreb på børn.

Svaret er stilhed, som får mig til at uddybe, at det er spørgsmål, jeg bliver nødt til at stille som journalist for at finde ud af, om der er statistisk belæg for hans påstand om, at det sker igen og igen.

- Problemet med det spørgsmål er, at man ikke ved det, før børnene bryder ud af den tilstand, de har været i. Det så man også i Tønder-sagen, hvor det først kom frem efter flere år, at de børn havde haft det dårligt, siger forfatteren.

- Det er svært at tale om noget, som ingen ser.

Som på side 103-104 i digtsamlingen 'Så tavsheden ikke længere kun er mellemrum i min tale'.

Gentagelserne udvider min muskel

jeg kan ikke holde på mit affald

jeg vasker mine underbukser i håndvasken

fjerner blod og lort

med en neglebørste
...

Casper Havser er færdig med at overveje sine ord.
- Jeg har ikke selv været udsat for overgreb. Jeg skriver bogen for flere forskellige personer, jeg har været omgivet af i min barndom.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boe...boern-der-blev

Casper på 27 debuterer med rystende historier om overgreb på børn:

'Der blev aldrig talt om det'

Vi har glemt de børn, der hver dag bliver udsat for seksuelle overgreb, mener forfatteren.

Casper Havser er ikke forfatterens rigtige navn. Han skriver under pseudonym for at fjerne fokus fra ham selv og over på det, som digtene handler om.

Seksuelt misbrug af børn.

phhmw alias Peter Hansen

Ingen i denne Verden kan forhindre at børn bliver udsat for sex overgreb af karakter, som den voksne næsten ikke kan forstå modbydeligheden af.

Men denne tråd handler om det naturlige krav, at de kommunale socialrådgivere i tunge børnesager bliver autoriserede, med personligt ansvar for overholdelse af lovgivningen, som de trods alt er ansat til.

Socialrådgivere i børnesager, tvangsfjernelser, børnefaglige § 50 undersøgelser og anmeldelser til kommunen om bekymringer for, et eller flere børn, i en familie skal naturligvis være autoriserede.

Som andre autoriserede faggrupper, hvor samfundet kræver en autorisation med personligt ansvar over for den givne lovgivning.

Eksempelvis flymekanikere, AUT-Kloakmester, AUT.-EL-Installatør Sundhedspersoner etc.

I børnesager anno 2020, trods skærpede regler, findes der ikke een eneste autoriseret fagperson med en autorisation omkring et barn, med personligt ansvar over for lovgivningens overholdelse.

Ikke een eneste med personligt ansvar.

Derfor ser vi fortsat ansvaret som et vådt stykke sæbe, uden ejermand.

Derfor ser vi stadigvæk børn, hvor der er indløbet anmeldelser, bekymringsskrivelser fra politi, pædagoger, lærer, ansvarlige naboer som indberetter deres bekymringer, uden at der bliver grebet ind.

Trods at offentligheden, samfundet , politikere, socialrådgiverne med deres Dansk Socialrådgiverforening i spidsten oplyser, at socialrådgivere bliver presset til ulovligheder.

Ingen tør sætte navn på, hvem der præcis presser til ulovligheder.

Ref #MeToo bevægelsen i skrivende stund.

Derfor skal danske kommunale socialrådgivere være autoriserede, med personligt ansvar over for lovgivningen.

Autoriserede socialrådgivere skal juridisk adskilles fra de kommunale ansatte ledelsespersoner, som prioriterer deres egne budgetforslag til politikerne, meget højt.

Glem ikke, at en bekymringsanmeldelse til en kommune, fra omgivelserne, kan foranledige store udgifter, § 50 børnefaglig børneundersøgelser, hvis der findes flere børn i den anmeldte familie.

Her ser vi muligvis baggrunden modstanden fra KL Kommunernes Landsforening, privat interesseforening og andre der har interesse i stadige jagter, ofte ulovlige, på besparelsernes Hellige Navn.

Derfor skal socialrådgivere være autoriserede, med personligt ansvar over for lovgivningen. Med retten til at sige STOP, NEJ eller JA uden pres fra omgivelserne.

Det kræver en juridisk adskillelse fra socialrådgivernes daglige chefer, som står til ansvar over for lovgivningen og reffererer direkte til den politiske kommunalbestyrelse.

Præcis som Borgerrådgivere, som er ansat direkte under kommunalbestyrelsen, uden om borgmesteren og forvaltningen.

Hilsen Peter

Bilag

https://www.k10.dk/showpost.php?p=322848&postcount=296

»Vi beskrev, at alle tegnene på incest var der,« fortæller pædagogen Grete Horn-Jeppesen. »Man måtte ikke røre drengen. Han sad med en hætte over hovedet. Han ville ikke tale om sin familie.« Men kommunen tog hverken denne eller andre mistanker seriøst. Da Horn-Jeppesen ingen respons fik, anmeldte hun i juni 2009 anonymt sagen til politiet. Det opdagede hendes ledelse i 2010 og suspenderede hende for at bryde sin tavshedspligt."

»Min far fik en af mine brødre til at sætte kroge op i loftet i stuen. Han satte hvidt snor op i dem og bandt mine ben fast. Så voldtog han mig, mens jeg hang fastspændt,« fortæller Mai. De gråblå øjne skælver et øjeblik. På én gang sårbare og stærke som stål."

»Det var i midten af tredje klasse. Jeg var ni år. Snoren gjorde ondt.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=19235&page=36

"Det er dermed meget usandsynligt, at socialrådgivere kan opnå autorisation. Da problemet trods alt har et lille omfang, kan vi glæde os over ikke at være underlagt tilsyns- og kontrolreglerne på sundhedsområdet for at sikre beskyttelsen af “socialrådgiver”-titlen."

Tønderpigen.

http://www.k10.dk/showpost.php?p=335767&postcount=360

En pige fra Tønder, en historie der fik nyt liv efter terror, en gyser.

»Jeg har det, som om jeg bliver holdt kunstigt i live«

Tidslinje

Uddrag fra Nadjas journal i Løgumkloster og Tønder kommuner:

1994
Nadja fødes.

1996
Moderen siger nej til hjemmebesøg af sundhedsplejerske.

1997
Nadja’s søster bliver født. Psykiatrisk konsulent på besøg i hjemmet beskriver huset som rodet og beskidt.

2000

31. august: Børnehaveklasseleder: »Nadja fungerer fungerer dårligt. Vi har behov for støtteperson«.

25. oktober: Melding til Løgumkloster Kommune. De to piger chikaneres af andre børn. Der henvises til politiet.

2001

6. juni: Familiens hus er til salg og en mulig køber fortæller kommunen, at han er »meget bekymret, der er meget beskidt i huset. Kunne høre børn, men de var bag låst dør«. Han skældes ud af forældrene for uanmeldt ankomst.

19. juni: Sundhedsplejerske kontakter kommunen om Nadjas vredesanfald. Moderen siger: »Nadja gør det fordi hun er jaloux på sin lillesøster«.

9. juli: Psykiatrisk konsulent fortæller, at han har hørt rygter om, at Nadjas mor sælger sig selv til sex.

10. juli: Psykiatrisk konsulent opsøger hjemmet to gange.

11. juli: Moren frabeder sig al kontakt fra amtets psykiatri. Konsulent er »stærkt bekymret« for, om der sker misrøgt. Løgumkloster Kommune overvejer forældreevneundersøgelse.

5. september: Underretning fra skolefritidsordning: Nadja er opmærksomhedskrævende, uroskabende og støjende.

17. september: Kommunen vil tilbyde aflastningsfamilie.

24. september: Moren frabeder sig at kommunens folk kommer i hjemmet.

28. september: Familien møder op på forvaltningen. Faren erkender at hans børn er svære at komme i kontakt med.

2002

7. februar: Første aflastningfamilie siger fra efter én weekend. De magter ikke pigerne.

8. maj: Psykolog finder børnenes adfærd »bekymrende«. Det »indikerer massivt omsorgssvigt«. Foreslår forældreevneundersøgelse.

6. juni: Anonym underretning fra borger, der har haft sex med Nadjas mor adskillige gange. Mindst ti forskellige »husvenner« får sex med hende mod betaling. Han har aldrig set børnene, de er låst inde på et værelse.

Juni: Klasselærer kalder Nadjas adfærd »ukurant«. Hun er umættelig med mad, spiser de andres madrester, samler brød, ølkapsler, sten og affald i tasken. Er højtråbende, hysterisk eller grædende utrøstelig og kan ikke klare berøringer på ryggen. Fortæller ikke noget hjemmefra eller siger: »Det må jeg ikke sige«.

9. juli: Ny aflastningsfamilie giver også op.

12. juli: Familien frabeder sig hjemmebesøg igen.

6. august: Møde på kommunen. Forældrene siger, at børnene er mere rolige. Ægteskabet går i stykker, hvis der skal laves undersøgelser, siger faren.

August: Underretning fra tidligere familiepleje: Begge piger giver indtryk af at de lever i en isoleret verden.

5. november: Børnehave sender underretning: Medarbejder fra plejehjem fortæller om en kollega, der har haft sex med moderen til Nadja i otte timer, mens børnene var låst inde.

2003

16. januar: Forslag om at øge aflastning til hver 14. dag.

3. april: Underretning fra aflastningsfamilie: Hårbalsam er et problem for pigerne, fordi den slags »får vi mellem benene derhjemme». Pigerne snakker også om at drikke tis.

13. maj: Skolen underretter: Raserianfald hos Nadja.

27. maj: Forældrene konfronteres for første gang med underretninger. Moderen siger sat hun ikke har haft sex med nogen. Faderen tror, det er chikane fra tidligere samlevere/ægtefæller. At pigerne ikke kan lide hårbalsam forklarer de med, at pigerne har haft udslæt og fået zinksalve. At pigerne har talt om at drikke tis afviser Nadjas forældre med høj latter. De konfronteres med, at hjemmet er lukket og mystisk – og bliver nu positive overfor hjemmebesøg. Men om tre måneder. Forældrene vil ikke medvirke til forældreevneundersøgelse, hvor de skal på observationshjem sammen med børnene.

Psykologisk Rådgivning: »Der foreligger åbenbar risiko for børnenes sundhed eller udvikling vil lide alvorlig skade ved fortsat ophold i hjemmet eller ved manglende foranstaltninger…«. Sagsbehandleren beder om faglig sparring.

4. juni: Borger, der for et år siden underrettede kommunen, får en anonym trussel, som han tror er fra Nadjas far.

5. september: Møde hjemme hos familien - kun moderen er til stede. Moderen er positiv overfor forældreevneundersøgelse, men Nadjas far vil modsætte sig. Hun viser rundt i hjemmet, men kommunens folk skal være ud af huset kl. 11, så hun kan lave frokost til manden, »da alt skal være som det plejer«.

2004

18. marts: Moderen sender afbud til møde og vil ikke mødes tre måneder frem »grundet forskellige aktiviteter«.

29. marts: Underretning fra skolefritidsordning: »Vi har mærket en forandring ved pigerne, som bekymrer os«. Nadja er svær trænge ind til. »Jeg vil ikke have at I skal se mine sure øjne«, siger hun, da de spørger til hendes lange pandehår. Bliver rædselsslagen, da hun ser hul i bukser efter fald: »Hvis far opdager det kan jeg ikke være til mere«, siger hun flere gange og græder hulkende.

1. april: Nyt møde mellem familieplejen og sagsbehandleren: Børnene er »hermetisk lukkede« om hjemlige forhold.

26. maj: Underretning fra sundhedsplejerske om Nadjas moders abnorme sexadfærd og at manden videofilmer seancer med andre mænd.

14. juni: Forældrene afviser underretninger om pigerne.

16. juli: Der har nu været fire hjemmebesøg af to konsulenter. Moderen vil vide, hvad de skal bruges til. Forældreevneundersøgelse fra et behandlingshjem siger, at forældrene ikke har »forudsætninger for at varetage omsorgen og opdragelsen…«. Pigerne bør fjernes fra hjemmet og anbringes på et observationshjem.

Her slutter Løgumkloster Kommunes journal, idet familien flytter til nabokommunen Tønder.

14. september: Løgumkloster Kommune underretter Tønder Kommune om den nye familie, der er flyttet over kommunegrænsen.

Her begynder Tønder Kommunes journal:

21. september: Moderen melder afbud til møde – hun vil skilles og fralægger sig forældremyndigheden.

23. september: Faderen kalder på et møde det hele ’justitsmord’ og siger, at hans ægteskab er gået i stykker på grund af undersøgelsen.

26. oktober: Behandlingshjem aflægger nogle få besøg i hjemmet.

2005

Der er ikke noteret noget af betydnig i Tønder Kommunes journal før august, da forældrene anholdes og pigerne anbringes.

Publiceret 5. januar 2014

251.077

Sidst redigeret af phhmw; 14-10-2020 kl. 17:26.
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du fået genoptaget din ftp-sag, fordi du er 'i bedring'? L.S. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 31-01-2014 17:26
Jeg elsker K10 fordi (hey det rimer ;-)) Enteneller Alt det andet 4 21-08-2012 11:03
i klemme fordi jeg fejler mere end én ting... frup Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-05-2012 19:23
Tak fordi I er her alle sammen empowerment Din historie 2 24-06-2010 22:23
Kasseret som socialrådgiver fordi han er handicappet Odenseaneren Politik og Samfund 2 09-01-2009 02:11

Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:50.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension