K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2010, 14:37   #1
kirsten01
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Indlæg: 97
Styrke: 15
kirsten01 er ny på vejen
ledighedsydelse til kontanthjælp???

hej

tænkte at jeg må hellere oprette en tråd så jeg ikke tager mere af energizers plads.

Jeg skrev som sagt til sagsbehandleren om det var rigtig at jeg kunne komme på kontanthjælp, med hjælp fra hejdiens forslag:

Att: *****

Du udtalte til mig og min kæreste som var bisidder til mødet den 9/12 samt skrev det efterfølgende i min journal, at hvis ikke jeg kom op i tid i den resterende tid af arbejdsprøvningen, så ville alternativet være at jeg fik taget min ledighedsydelse og komme på kontanthjælp.

Jeg skal derfor bede dig om at skrive til mig og henvise til lov og § hvoraf det fremgår at hvis en borger der er visiteret til fleks får forværring i sit helbred og ikke kan klare et fleksjob længere så er det kontanthjælp.

Hans svar:
Du kan se på Lov om Aktiv Socialpolitik § 74b, stk. 3.

Min udtalelse om emnet skulle ses som en oplysning til, hvordan en mulig konsekvens i yderste tilfælde kan blive, hvilket var en del af forventningsafstemningen med dig den 09-12-2009 om praktikforløbet og målene hermed.

I den forbindelse sagde du, at du forstod dette.

Ja, jeg må indrømme at jeg sagde ikke så meget, da han forinden havde sagt "det er ikke en trussel men det bliver kontanthjælp hvis ikke du kommer op i timer", og der må jeg sige at jeg gik blank og tankerne fór rundt i hovedet. Det var godt min kæreste var med til at høre resten.
Men er der nogen som kan sige om det er rigtigt? har prøvet at finde den § men jeg bliver kulret af det og kan ikke forstå alle de lovord. Jeg prøver bare at overleve


På forhånd tak
kirsten01 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 14:51   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tja... det øger jo blot forvirringen, fordi det nu er meget vigtigt, at du har din læge med på sidelinjen til at dokumentere, at du er blevet mere syg.

Jeg skal prøve at oversætte, hvad loven siger.

Først prøver jeg med een formulering i loven, og bagefter den paragraf, som du selv skriver:

Citat:
Ledighedsydelse

§ 74. Ledighedsydelse udbetales af kommunen til personer, der er berettiget til fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Ledighedsydelse kan udbetales

1) i perioden efter visitationen, indtil den pågældende ansættes i fleksjob,

2) ved ledighed efter et fleksjob,

3) i perioder med sygdom eller barsel,
Se det forstår jeg som udbetaling af ledighedsydelse under sygdom (hvor andre end fleksere ville få eks. sygedagpenge).

Der står OGSÅ, at man er på fleksordningen, hvilket vil sige, at helbredet OG arbejdsevnen er VARIGT NEDSAT, så man IKKE kan blive selvforsørgende på anden måde end med fleksjob.

Og så til den paragraf, du beskriver:

Citat:
§ 74 b. Det er en forudsætning for udbetaling af ledighedsydelse,

3) at modtageren tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få et arbejde,
Spørgsmålet er så, om det er et RIMELIGT tilbud, da du åbenbart ikke kan magte det.

Og det er DET, du skal koncentrere dig om.

En kommune må IKKE frakende dig fleksordningen, fordi du er for syg til at klare et fleksjob. Så er det enten ledighedsydelse (sygedagpenge som i det første, jeg skrev), eller også hedder det ændrede skånebehov evt. i form af nedsættelse af antal timer, arbejdsredskaber, flere pauser osv. osv.

Din ressourceprofil SKAL opdateres med nye helbredsoplysninger, skånebehov, osv.

Hvis jeg har rodet i forklaringen, så spørger du bare igen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 16:10   #3
kirsten01
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Indlæg: 97
Styrke: 15
kirsten01 er ny på vejen
Tusinde tak for din hjælp. Det lettede meget i mine bekymringer, så det er jeg rigtig meget glad for

Ja, jeg kan godt se at det er med at få lægen med på banen. Heldigvis har jeg også fået en tid ved ham på mandag, da sagsbehandleren endelig har sagt at der skal indhentes en statusattest ved egen læge. Da jeg var oppe ved ham i sidste uge, da sagde han efter at have undersøgt ryg/lænd, at den var meget stiv i bevægeligheden, samt det samme for min nakke, så jeg tror nok han kan se det nu. Han kunne også godt se at jeg var ved at nå vejs ende, da jeg sad med tårer i øjnene, at jeg simpelthen ikke kunne klare at forløbet blev trukket endnu mere ud.

Mht fleksjobbevillingen, så fik jeg den med det samme, da jeg dengang var i et job men ikke kunne klare det fuldtids alligevel. Samt mine papirer fra bl.a. neuropsykologen sagde, at jeg havde moderat til svære problemer med hukommelse og koncentration, så de indså at ny uddannelse med bøger var udelukket. Altså ingen revalidering.

Blev sygemeldt 14/9 06, var på reva i foråret 2008 hvor de gav mig revalideringsydelse. Derefter sendte min daværende sagsbehandler mig til fleksjobenheden selvom jeg kun kunne få timer. Den sendte sagen retur, men er så i tvivl nu om jeg får sygedagpenge eller ej, men der står i hvert fald ledighedsydelse på sedlen. Er ikke raskmeldt af nogen, men er tilsyneladende på §74, men kan se ud fra det du viser mig, at det stadig har med sygdom at gøre… Efter deres revurderingsdato hedder det nu ledighedsydelse efter 18 mdr, og nu vil kommunen gerne modregne min invalidepension fra PFA. Det har de ikke gjort før sept 09. Ved du om de må det eller skal jeg forlænges på det andet?

Mht afprøvningen så gør jeg alt hvad jeg kan i at deltage i tilbudet, og vi blev alle enige om at stedet var det mest optimale for mig, da jeg selv styrede arbejdsgangen og alle mine skånehensyn var taget højde for. Alligevel kunne jeg ikke komme op i tid, selvom det ville være dejligt, da jeg nød at være sammen med dem, men helbredet kan bare ikke. Under forløbet var det kæresten som lavede alt mht indkøb og madlavning, rengøring blev sat på et minimum. Jeg kunne ingenting andet end at sove, spise og tænke på hvordan fremtiden nu ville være hvis det var kontanthjælp. For op tid kunne jeg ikke selvom jeg gerne ville.

Sagsbehandleren har skrevet at han mangler at opdatere ressourceprofil som jeg får til partshøring. Derudover har jeg skrevet en geneliste samt hvordan jeg havde det imens jeg ventede kontra da jeg var under afprøvning. Listen tager jeg med til lægen.
kirsten01 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 16:53   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, der modregnes krone for krone.

Du kan læse mere her: http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...ar.asp?id=1653

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 18:39   #5
kirsten01
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Indlæg: 97
Styrke: 15
kirsten01 er ny på vejen
Når jeg er i fleksjob eller har fået sygedagpenge(ledighedsydelse) så har de netop ikke fratrukket (firmapension som jeg senere overtog som privat efter opsigelse). Og der er ikke sket nogen ændring i mit forløb fra september måned til oktober måned udover kommunens deadline for revurdering er overskredet men det er pga kommunen ikke fandt en arbejdsprøvning før i oktober, som skulle vise den fysiske del af revurderingen. Derfor måtte de godt trække revurderingen de 13 uger sagde kommunen... Synes derfor ikke jeg skal straffes med fratrækning pga deres snøl.
Før deadlinen 30/9 hed det ledighedsydelse(som jeg troede var sygdagpenge da de ikke fratrak noget) og så nu ledighedsydelse efter 18 mdr. hvor de pludselig vil have mine pensionsoplysninger.
kirsten01 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kontanthjælp vs ledighedsydelse Jassy Spørgsmål ang fleksjob 5 01-07-2013 20:13
Fra ledighedsydelse til kontanthjælp? Texas Spørgsmål ang fleksjob 11 10-06-2012 15:44
fleksjob/kontanthjælp/ledighedsydelse WILGOTTMINE Spørgsmål ang fleksjob 6 02-11-2011 11:52
Kontanthjælp/ledighedsydelse Susanne2412 Spørgsmål ang fleksjob 3 07-04-2010 19:37
kontanthjælp / ledighedsydelse Larzini Spørgsmål ang fleksjob 1 18-08-2008 16:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension