K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2010, 00:38   #1
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
ansøgning om pension

Hejsa

Jeg har været på sygedagpenge længe og min forlængelse stopper den 31. oktober 2010.

Har været i arbejdsprøvning på Reva og sluttede der den 15. april 2010. Har siden da kun haft telefoninsk kontakt med en sagsbehandler 1 gang. Sidst ejg ringede stod jeg igen igen uden sagsbehandler.

Har så hørt at jeg selv kan bede om at få rejst en pensionssag, men hvem skal så lave papirerne, mig selv eller skal ens sagsbehandler gøre det?

Er det rigtigt at de ikke kan stoppe mine sygedagpenge hvis der er rejst sag om FP?

Hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 08:08   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, indtil afklaring foreligger.

Men din Ressourceprofil skal laves, opdateres, af sagsbehandler.

Du skal afklares til anden forsørgelse. (se i sygedagpengeloven §28, + 7a i Retsikkerhedsloven).

Men er du afklaret i det lægelige system?
Er din tilstand varig?
Har kommunen alle papir, har du selv?

Læs iøvrigt sygedagpengeloven §27 vedr, forlængelser.

PS det er vigtig, at du har en chance for at få pension(§17 i pensionsloven), ellers er det bedst at sagsbehandler indstiller §18.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 08:34   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis du vil søge en §17
1 lægerne skal have skrevet din erhvervsevne er ubetydelig og behandlingsmulighederne er udtømte og reva skal skrive i sin konklusion de ikke kan se dig på arbejdsmarkedet
ellers er det helt sikkert du får afslag.
2 husk ved afslag ryger du på kontanthjælp med det samme, så det eneste er du opnå sygedagpenge i 3 måneder.

så den eneste grund til selv at søge, er hvis kommunen ikke vil tage stilling efter flere år og alt peger på en pension, eller en kommune ikke vil ud med hvad der mangler af lægeundersøgelser selvom man har læger som siger ingen erhvervsevne.

så hvis man ikke har flere læger bag sig og ens arbejdsprøvning også peger på pension
så kan det faktisk give et forkert indtryk over for kommunen, hvis man stadig har erhvervsvne til revalidering eller flex. Derved kan ens sag trække endnu længere ud
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 08:43   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det bedste er forlængelse af sygedagpenge, indtil afklaring.

Du skal klage over sygedagpengestop, når du får den afgørelse.

be din fagforening i at være med til møde §28 og 7a.
Be fagforeningen om at deltage i møde med kommune. De kan måske
Sørge for at du får en sagsbehandler.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 09:14   #5
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej mams.

Du har allerede fået mange gode råd.

Hvad var formålet med din arbejdsprøvning på reva?

Har du fået reva-rapporten, så du kan se konklusionen - ugentlige timer - skånehensyn?

Selv om alt i din sag peger på pension, (lægepapirer siger behandlingsmuligheder udtømte - tilstanden stadionær - ubetydelig restarbejdsevne) synes jeg du skal vente til sidste øjeblik med at søge pension selv. Og ja, hvis du selv søger pension, inden dagpengestop, beholder du dine dagpenge til sagen er afgjort. Kommunen har 3 mdr. til det. Hvis du selv søger pension, skal kommunen opdatere din sag, men skal du være meget sikker på, at sagen er til pension - ellers er det, som tidligere skrevet - kontanthjælp.

Skriv evt. til jobcenterchefen i din kommune og bed om en sagsbehandler, der kan videreføre din sag. Måske ender det med, at kommunen vælger at søge pension for dig efter §18, og så er du meget bedre stillet, selv om der ikke er nogen garanti.

Jørgine

Sidst redigeret af Jørgine; 21-08-2010 kl. 09:34.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 10:23   #6
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hejsa

Tak for svar til jer alle.

Min fagforening er med i hele sagen.

Jeg afsluttede Reva den 15. april. De skriver i deres rapport at de ikke at jeg kan varetage nogle former for flexjob, selv når der tages hensyn til alle skånehensyn. Jeg kan arbejde siddende og mit arbejdsområde er en lille firkant lige foran mig og i 10 minutter af gangen, så har jeg brug for 45 minutters pause liggende.

Selv med den rapport ville min gamle sagbehandler visitere mig til et flexjob 2 timer pr. dag. Min sagsbehandler gik på barsel den 1. maj og siden der har jeg haft en som har indhentet lægepapirer fra Give Rygcenter hvor jeg er afsluttet da de ikke kan hjælpe mig samt fra smertelæge hvor jeg i øjeblikket går. Jeg er i gang med afprøvning af det sidste præperat medicinsk og hvis dette heller ikke virker kan han ikke hjælpe mig med mine smerter medicinsk.

Sidst jeg ringede til kommunen havde jeg ingen sagsbehandler og nu får de så lige næste uge med så ringer jeg igen og rykker. Jeg fik af vide sidst, at mine papirer ligger ved lægekonsulenterne lige pt.

Og ja min sygdom er kronisk og som min fagforening siger, du er så syg at vi taler om flex 2 timer pr. dag eller en pension.

Hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 11:17   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mams Se meddelelser

Og ja min sygdom er kronisk og som min fagforening siger, du er så syg at vi taler om flex 2 timer pr. dag eller en pension.

Hilsen Annemette
Så er der altså en vis sandsynlighed for, at du bliver visiteret til fleks i stedet for fp. Jeg er ikke helt inde i tallene, men der kan være en økonomisk fordel, for kommunen, i at visitere dig til fleks fremfor fp, og det er altså ofte økonomien (altså kommunens) der sætter dagsordenen.

Form dit eget vedkommende kan der også godt være en økonomisk fordel i, at blive visiteret til fleks fremfor fp, hvis dagen altså bliver afgjort før de smider dig af sdp.

Hvis du bliver visiteret til fleks mens du stadig er på sdp overgår du til ledighedsydelse.
Hvis du først bliver visiteret til fleks når du er smidt af sdp vil du være henvist til kontanthjælp, evt. den særlige ydelse.

Såvidt jeg kan se er det vigtigste, at du sætter dig ind i sdp-reglerne (der er vist et link til dem på forsiden af K10), sådan at du ikke bliver smidt af sdp for derefter at blive visiteret til fleks.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 18:29   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Mams/ Anne-Mette,

Som Vovse beskriver ville jeg også arbejde på at blive visiteret til fleks inden dine sygedagpenge udløber, det er ikke værd at miste sygedagpengene og så ryge på kontanthjælp som du måske så ikke kan få ?

Det kan godt være at du tænker "jamen jeg er kun til pension", der skal MEGET til at få pension idag og det er en lang, lang udredning, jeg taler af erfaring. Tænk hvis du kunne blive visiteret til fleks direkte fra sdp. og så bare få ledighedsydelse, det ville da være drømme scenariet for enhver sygedagpenge modtager, der står til at miste ydelsen. Endnu bedre er det naturligvis hvis du kan bestride et fleksjob og der kan findes et til dig, men pt taler vi vel om økonomiske overlevelse eller ?

Du bør også checke de punkter i sygedapenge loven og kriterierne for forlængelse heraf, der er refereret på forsiden af K10, måske er der nogle du kan bruge, således at du i første omgang bare kan få forlænget dine sygedagpenge, det er jo klart det bedste ?

Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 21-08-2010 kl. 18:33.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning om pension på foreliggende grundlag? Stuen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 09-05-2012 11:24
Hvordan kommer man igang med ansøgning om pension?? MetteMusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 02-09-2011 08:53
Ansøgning om pension oceania1020 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 12-07-2011 09:58
Ansøgning om pension, under flex job svedel77 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 10-11-2010 10:45
ansøgning om pension CHL Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 20-08-2009 20:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension