K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-09-2009, 21:40   #1
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Arrow Brøkpension, EF-traktaten, EF-forordning 1612/68 og EF-forordning 1408/71

Jeg bliver desværre nødt til at foretage en ordentlig kovending, hvad angår mine tråde om EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71.

For desværre kan vi brøkpensionister, der er omfattet af EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71, ikke påberåbe os art. 50 i EF-forordning 1408/71 som tillæg til vores brøkpension.

Art. 50 i EF-forordning 1408/71 er tiltænkt medlemsstater med et bidrags-pligtigt pensionssystem, som råder over lovbundne minimumsydelser, som har til formål at forhøje et pension, som beregnes på grundlag af bidragspligt, med en minimumsydelse, jf. de EU-domme, jeg allerede har henvist til ang. denne bestemmelse i forordningen, altså f.eks. sag C-22/81, sag 132/96 og sag C-65-/92.

Danmark har afgivet erklæring om ikke at råde over en minimumsydelse iht. art. 50 i EF-forordning 1408/71, fordi en sådan ydelse heller ikke nødvendig, hvis Danmark anvender art. 45 og art. 46, stk. 1, litra b) samt Danmarks erklæring til art. 89 under bilag VI, afsnit Danmark, nr. 7 korrekt.

Så der er stadig håb forude, for vi er berettiget til fuld pension, og jeg har allerede foretaget denne kovending i min sag ved Ankestyrelsen, Det Sociale Nævn, Beskæftigelsesankenævnet og EU-Kommissionen, som alle behandler klager fra min side, fordi jeg ikke vil finde mig i at blive behandlet som en brøkpensionist, der skal henvises til § 27a i aktivloven.

Fejlen ligger nemlig begrundet i, at Danmark siden førtidspensionsreformen fra 2003 og siden de nye vejledninger nr. 53, 54, og 55 fra 31.8.2007 trådte i kraft, helt bevidst tilsidesætter art. 45 og art. 46, stk. 1, litra b) samt Danmarks erklæring til art. 89 under bilag VI, afsnit Danmark, nr. 7 i EF-forordning 1408/71.

Art. 45 i EF-forordning 1408/71 fastslår, at medlemsstater, som anvender optjeningsregler, skal medregne forsikrings- eller bopælstider tilbagelagt i en anden medlemsstat, som om det drejede sig om perioder, der der var tilbagelagt efter den for institutionen gældende lovgivning.

For åbning af ret til dansk pension gælder en optjenings-/forsikringstid på 3 år, hvoraf 3 år skal være tilbagelagt under bopæl i Danmark, heraf skal en unionsborger eller vandrende arbejdstager iht. EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 mindst have tilbagelagt 12 måneder under bopæl eller beskæftigelse i Danmark og de resterende 12 måneder under beskæftigelse eller bopæl i anden medlemsstat, fordi en dansk pension ikke kommer til udbetaling, hvis den ligger under 1/40.

For ret til en fuld dansk alderspension gælder en optjenings-/forsikringstid på 40 år, hvoraf 40 år skal være tilbagelagt under bopæl i Danmark mellem det 15. leveår og den lovbundne alder for alderspension.

For ret til en fuld dansk førtidspension gælder en optjenings-/forsikringstid på 4/5 mellem det 15. leveår og tidspunktet for førtidspensioneringen, hvoraf 4/5 mellem det 15. leveår og tidspunktet for førtidspensioneringen skal være tilbagelagt under bopæl i Danmark.

Derfor falder alle disse bestemmelser i de danske pensionslove under reglerne for optjening og beregning af optjeningsperioden, som er underlagt art. 45 i EF-forordning 1408/71.

Art. 46, stk. 1, litra b) i EF-forordning 1408/71, som blev indført for at tage hensyn til Danmarks ikke-bidragspligtige pensionssystem, fritager Danmark for at skulle anvende EF-forordning 1408/71's pro-rata-temporis-princip, altså den forholdsvise beregning mellem de forsikrings- eller bopælstider, som den vandrende arbejdstager har tilbagelagt efter den for institutionen gældende lovgivning og de forsikrings- eller bopælstider, som den vandrende arbejdstager har tilbagelagt i samtlige medlemsstater, og hvor der også henvises til, at Danmark også har måttet erklære ikke at ville anvende reglerne om nedsættelse af en pension efter bestemmelserne i kap. 3 i EF-forordning 1408/71.

Danmarks erklæring til art. 89 under bilag VI, afsnit Danmark, nr. 7 skal således ses i lyset af indførelsen af art. 46, stk. 1, litra b) i EF-forordning 1408/71.

Denne erklæring betyder for Danmark, at Danmark hverken må anvende regler om nedsættelse af en dansk social pension eller anvende § 7 i gennemførelsesforordning 574/72, som forbyder dobbeltydelser.

Derudover er ydelser ved invaliditet, alderdom, død og erhvervssygdom netop undtaget for forbuddet mod dobbeltydelser iht. art. 12, stk. 1, 2. punktum i EF-forordning 1408/71.

Men alle disse bestemmelser i EF-forordning 1408/71, som bygger på princippet i art. 42 i EF-traktaten, som fastslår, at medlemsstaterne skal medregne forsikrings-, beskæftigelses- eller bopælstider fra andre medlemsstater ved åbning af ret til såvel som fastsættelsen af størrelsen af en social ydelse, overholdes ikke længere af Danmark siden førtidspensionsreformen fra 2003 og helt klart ikke, siden de nye vejledninger nr. 53, 54 og 55 af 31.8.2007 trådte i kraft - eller også har Danmark aldrig overholdt dem.

For det fremgår klart og tydeligt af de nye vejledninger til pensionslovene, at Danmark kun medregner forsikrings- eller bopælstider fra andre medlemsstater i forhold til bestemmelsen om 3 års bopæl i Danmark mellem det 15. og 65. levår, samt at Danmark vil anvende EF-forordning 1408/71's pro-rata-temporis-princip, og derfor foretager en forholdvis beregning på forsikrings- eller bopælstider tilbagelagt i den pågældende medlemsstat, som har tilkendt den vandrende arbejdstager en pension, og mellem de samtlige forsikrings- eller bopælstider, den vandrende arbejdstager har tilbagelagt i alle medlemsstater, hvor personen også har optjent pensionsrettigheder, jhvilket kan medføre en dansk pension helt ned til 1/40, jf. pkt. 52 i vejledning nr. 53 og pkt. 40 i vejledning nr. 54 af 31.8.2007, som også skal anvendes som supplement til førtidspension fra 1.1.2003.

Denne fremgangsmåde er som sagt i strid med art. 45, art. 46, stk. 1, litra b) og Danmarks erklæring til art. 89 under bilag VI, afsnit Danmark, nr. 7 i EF-forordning 1408/71.

I mit tilfælde betyder art. 45, at Danmark skal medregne mine optjening-/forsikringstider fra Tyskland på 244 måneder og lægge dem sammen med mine optjenings-/forsikringstider fra Danmark på 257 måneder, hvilket giver faktisk tilbagelagte bopælsmåneder på 501 måneder ud af 358 teoretisk mulige bopælsmåneder (4/5 mellem det 15. leveår og tilkendelsen af min førtidspension).

Divederes 501 med 358, så får jeg en brøk på 1,399, som ligger over 1, hvilket betyder, at jeg er berettiget til fuld pension.

En brøk på under 1 skal anvendes efter reglerne om nedsættelse af en fuld dansk pension, jf. § 7 i de danske pensionslove, og som endda skal anvendes som sidste led i nedsættelsesbestemmelserne i de danske pensionslove, hvis en dansk pension skal nedsættes.

Det fremgår klart og tydeligt af de danske love bestemmelser om nedsættelse af dansk social pension foretages på grundlag af en fuld dansk pension, og dermed minimumsydelserne i § 49 i lov om social pension og § 48 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Disse minimumsydelser i de danske pensionslove nedsættes derfor kun, hvis pensionisten ikke opfylder betingelserne for optjening i de danske pensionslove, eller hvis indtægtsgrundlaget ved siden af pensionen er for høj, jf. § 4, § 5, stk. 1 og 2 og § 7 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og § 4, § 5, stk. 1 og 2 og § 6, stk. 1 og 2 samt § 7 i lov om social pension.

Så selv, hvis en vandrende arbejdstager efter EF-traktaten eller Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 skulle få en brøk under 1, så må Danmark ikke anvende denne brøk, fordi brøken har til formål at nedsætte en dansk pension, hvilket Danmark jo har måttet afgive erklæring om til art. 89 i EF-forordning 1408/71, at Danmark ikke anvender bestemmelser om nedsættelse af den dansk social pension.

Kort sagt så, har vandrende arbejdstagere iht. art. 42 i EF-traktaten, art. 7, stk. 2 i EF-forordning 1408/71 og art. 45 og 46, stk. 1, litra b) samt Danmarks erklæring til art. 89 i EF-forordning 1408/71 ret til fuld pension.

Hilsen til alle lidelsesfæller fra

brøkpensionist

Sidst redigeret af brøkpensionist; 06-09-2009 kl. 21:58.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2009, 21:53   #2
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Tusind tak....

for opdateringen. Det er meget information på en gang, så jeg vil se det grundigt igennem de næste par dage og rette min egen klage til.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2009, 12:48   #3
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Kære Brøkpensionist !
Det er meget forvirrende det hele som du skriver....
Mvh
A-Odense
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2009, 23:02   #4
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Kære A-Odense,

iht. art. 45 i EF-forordning 1408/71 skal Danmark medregne forsikrings- eller bopælstider som beskæftiget fra en anden medlemsstat og lægge dem sammen med danske bopæls- og beskæftigelsestider, så en vandrende arbejdstager har mulighed for at opfylde de danske optjeningsregler i § 4, § 5, stk. 1 og 6, stk. 1 i lov om social pension eller § 4 og § 5, stk. 1 i loven om førtidspension før 1.1.2003.

Jeg var 44 og 10 måneder gammel, da jeg blev førtidspensioneret den 1.9.2008. Jeg skal have tilbagelagt 4/5 af mit liv mellem det 15. og tidspunktet for førtidspensioneringen i Danmark, altså 4/5 af 358 måneder (44 og 10 måneder - 15 år = 29 år og 10 måneder = 358 måneder), dvs. sige jeg skal have bopælstider på mindst 286 måneder for at være berettiget til fuld pension.

Iht. art. 45 i EF-forordning skal jeg således have boet eller arbejdet som grænse- eller sæsonarbejder eller iht. § 8, stk. 1 i lov om social pension i Danmark samt under en pensionsordning i en anden medlemsstat iht. EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 i mindst 286 måneder for at være berettiget til fuld førtidspension.

Jeg har tilbagelagt 257 bopælsmåneder und bopæl eller beskæftigelse i Danmark og 244 måneder i en tysk pensionsordning, hvilket sammen lagt giver en optjeningstid på 501 måneder, dividerer jeg 501 med 358 får jeg en brøk på 1,399, som skal nedsættes til nærmeste fyrretyvendel, altså 40/40, hvilket giver ret til fuld pension.

Var brøken under 1, skal dette tal afrunden til nærmeste fyrretyvendel.

Men jeg kan også henvise til schultz-onlines beregner under http://schultz-online.dk/beregning/

Jeg håber, det er nemmere nu at kunne forstå, hvordan optjeningstiden i Danmark beregnes for en førtidspensionist.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 09-09-2009 kl. 00:13.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 09:04   #5
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Kære Brøkpensionist !

Vi skal ikke bruge komplicerede matematiske modeller til at påberåber os vores rettigheder.
Optjeninsprincippet er i sig selv diskriminerende og i strid med art.43 EF ( mod restriktioner ), fordi EU borgere, der udnytter deres ret til fri bevægelighed, stilles dårligere end dem , som ikke udnytter denne ret ( EF dom-C-45 /92 og C-46 / 92.
Optjeningsprincipet stiller helt urimeligt krav , som er næsten umuligt at opfylde for det fleste, nemlig, at man skal først være syg, når man har boet i Danmark i 4 år.
Optjeningsprincippet er ligeledes i strid med art. 7 stk 2 i Forordning 1612 / 68-EF-dom C-157/84, C-299 /01

Mvh
A-Odense
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2009, 12:45   #6
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Det har du fuldstændig ret i

Kære A-Odense,

det har du fuldstændig ret i, og derfor kommer der en ny tråd fra min side på søndag.

Hilsen
brøkpensionist
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Klagesag mod brøkpension - EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Fremtiden for fleksjob og førtidspension 5 21-01-2010 14:33
Brøkpensionister og EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 11-12-2009 11:42
Matematiske modeller iht. EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 7 19-09-2009 10:12
Brøkpensionister, EF-traktaten, EF-forordning 1612/68, EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 0 24-07-2009 17:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension