K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-06-2015, 14:41   #11
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dobar Se meddelelser
Hej

Det er rigtigt at kvinde sagde til mig at jeg optjent kun 8 timer ferie og jeg sprugte hende om er det rigtig kun 8 timer for 4 mdr. eller 8 dage så hun bekræfte igen 8 timer sagde det er fordi du arbejder kun 4 timer om ugen og hun sagde jeg skal få den som hedder løn under ferien derfor fik jeg ikke ferien kort

i dag kontakte jeg kvinde i kommune som er ansvarlig til beregning på flexløn og fortalt hende alt og hun sagde at hun vil ringe til hende på lønkontor så hun vil give til mig besked i denne uge
Ja men så har du jo ferie med løn i ferieåret 2015/16.. Men stadig har du optjent 2,08 x 4 dage i 2014.. Altså har du ret til de 8,32 dages ferie med løn.. Resten er på ferieLY

Sidst redigeret af mik16; 03-06-2015 kl. 14:58.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2015, 15:37   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ferieloven er minimumslov.

Overenskomster eller aftaler kan ofte give 30 dage.

4 måneder er en trediedel af et år - altså 10 dages ferie.

Der skal bruges 10 dage til at holde 2 ugers ferie.

Arbejder man 2 dage om ugen og har 3 arbejdsfri dage, anvendes der 5 feriedage pr uge.

Så de 10 feriedage kan række til 2 uger.

En ferieuge har samme timelængde som ens arbejdsuge - 4 timer.

Her taler vi om 2 uger - altså 8 timer, der ikke skal udføres arbejde.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2015, 10:56   #13
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Feriepenge/ ferie med løn..

Jeg indrømmer blankt at jeg ud fra trådstarten ikke læste/ kunne læse, at der er tale om ferie med løn

Men regner man lidt på forskellen, så er her stort set kun en lille forskel på om vi taler dage eller timer.. Lige præcis i dette tilfælde

Får man feriepenge, så opspare man altid de nævnte 2,08 feriedag pr. ansat måned.. Det betyder jo så at 4 mdr. skal give 4 x 2,08 = 8,32 feriedag.

Her regnes der i timer, fordi der er ferie med løn.

Der arbejdes 4 timer uge.. Og når det er ferie med løn, så bruger man 12 % og ikke de normale 12,5 % optjening.. Udover de 12 %, så ligger der typisk et ferietillæg på mellem 1 og 3,5 % alt efter overenskomst.. Men ferietillægget indgår ikke i optjent ferieret med løn.

Så hvis istedet vi omregner 4 timer uge til timer måned, så bliver de 4 timer uge til (4 x 4,3333) 17,33 timer/md. (4,3333 er gennemsnitsuger af alle årets måneder)

12 % af 17,33 timer/md = 2,07 timer optjent pr. ansat måned.

4 mdr. ansættelse i 2014 giver så ( 4 x 2,07 ) = 8,28 timers ferie med løn. Hvilket sjovt nok svare rimeligt til de 8,32 dages ferieret hvis man istedet fik feriepenge.

Der bliver en lille forskel på feriepenge og ferie med løn. Det ligger delvist i forskellen på de 12,5 % og de kun 12 % der regnes med her.

Hvis vi så regner videre fordi det er et fleksjob, så kommer der yderligt en mindre diff.

Da der kun delvist er dækning for opsparet ferieret, så kan der evt suppleres op med ferieledighedsydelse.. Ferie LY kan max. gives for 25 dage i et ferieår.. Men minus egen ferieret med feriepenge eller ferie med løn.

Så tager vi regnestykket med feriepenge, så ville de 4 mdr. i 2014 give 8,32 feriedage. Og supplerende ferieLY giver så 25 dage minus de 8,32 dage = 16,68 dage på ferieLY.

Når der så er ferie med løn.. OG at der arbejdes 4 timer/ uge, så giver de 8,28 timers ferieret lige over 10 feriedage ( 2 x 5 dage ) Hvilket så "kun" giver lidt under 15 dages ret på ferieLY. Af de max. 25 dage..

Det lyder unfair.. Men der er så også et ferietillæg ( i kroner ) der suppleres op med når de typisk udbetales i april/maj..


Så for at svare på det oprindelige spørgsmål, om de kun 8 timers optjente ferieret med løn giver problemer.. Så ser ferieåret 2015/16 således ud..

Du har lidt over 2 uger med fuld løn under ferie.. Og ALT ( løn og fleksløntilskud ) er helt som det plejer..

Du har så 3 ugers ret til supplerende ferieLY uden løn og fleksløntilskud under den ferie..
( Ferieledighedsydelsen svare til den LY man ville have ret til, som HVIS man var ledig på ferietidspunktet)

Sidst redigeret af mik16; 04-06-2015 kl. 11:43.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2015, 22:10   #14
dobar
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2009
Indlæg: 577
Styrke: 15
dobar er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Jeg indrømmer blankt at jeg ud fra trådstarten ikke læste/ kunne læse, at der er tale om ferie med løn

Men regner man lidt på forskellen, så er her stort set kun en lille forskel på om vi taler dage eller timer.. Lige præcis i dette tilfælde

Får man feriepenge, så opspare man altid de nævnte 2,08 feriedag pr. ansat måned.. Det betyder jo så at 4 mdr. skal give 4 x 2,08 = 8,32 feriedag.

Her regnes der i timer, fordi der er ferie med løn.

Der arbejdes 4 timer uge.. Og når det er ferie med løn, så bruger man 12 % og ikke de normale 12,5 % optjening.. Udover de 12 %, så ligger der typisk et ferietillæg på mellem 1 og 3,5 % alt efter overenskomst.. Men ferietillægget indgår ikke i optjent ferieret med løn.

Så hvis istedet vi omregner 4 timer uge til timer måned, så bliver de 4 timer uge til (4 x 4,3333) 17,33 timer/md. (4,3333 er gennemsnitsuger af alle årets måneder)

12 % af 17,33 timer/md = 2,07 timer optjent pr. ansat måned.

4 mdr. ansættelse i 2014 giver så ( 4 x 2,07 ) = 8,28 timers ferie med løn. Hvilket sjovt nok svare rimeligt til de 8,32 dages ferieret hvis man istedet fik feriepenge.

Der bliver en lille forskel på feriepenge og ferie med løn. Det ligger delvist i forskellen på de 12,5 % og de kun 12 % der regnes med her.

Hvis vi så regner videre fordi det er et fleksjob, så kommer der yderligt en mindre diff.

Da der kun delvist er dækning for opsparet ferieret, så kan der evt suppleres op med ferieledighedsydelse.. Ferie LY kan max. gives for 25 dage i et ferieår.. Men minus egen ferieret med feriepenge eller ferie med løn.

Så tager vi regnestykket med feriepenge, så ville de 4 mdr. i 2014 give 8,32 feriedage. Og supplerende ferieLY giver så 25 dage minus de 8,32 dage = 16,68 dage på ferieLY.

Når der så er ferie med løn.. OG at der arbejdes 4 timer/ uge, så giver de 8,28 timers ferieret lige over 10 feriedage ( 2 x 5 dage ) Hvilket så "kun" giver lidt under 15 dages ret på ferieLY. Af de max. 25 dage..

Det lyder unfair.. Men der er så også et ferietillæg ( i kroner ) der suppleres op med når de typisk udbetales i april/maj..


Så for at svare på det oprindelige spørgsmål, om de kun 8 timers optjente ferieret med løn giver problemer.. Så ser ferieåret 2015/16 således ud..

Du har lidt over 2 uger med fuld løn under ferie.. Og ALT ( løn og fleksløntilskud ) er helt som det plejer..

Du har så 3 ugers ret til supplerende ferieLY uden løn og fleksløntilskud under den ferie..
( Ferieledighedsydelsen svare til den LY man ville have ret til, som HVIS man var ledig på ferietidspunktet)
Hej Tak for din forklaring.

Som jeg forstår din forklaring jeg vil ikke have mindre penge i denne måned når jeg holder ferie ? derfor sagde kvinde fra lønkontor at jeg har optjent 8 timer hende som lovede at ringede til mig har ikke ringet så skal selv gå i kommune og snakker med hende.
dobar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 10:56   #15
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dobar Se meddelelser
Hej Tak for din forklaring.

Som jeg forstår din forklaring jeg vil ikke have mindre penge i denne måned når jeg holder ferie ? derfor sagde kvinde fra lønkontor at jeg har optjent 8 timer hende som lovede at ringede til mig har ikke ringet så skal selv gå i kommune og snakker med hende.
Nej de 2 uger med løn bliver jo som altid..

Men de resterende 3 uger på LY, KAN betyde mindre end normalt. Det kommer helt an på om du er højt eller lavtlønnet. Eller hvilken sats LY du kan få.
Men med 4 mdr`s ansættelse i 2014 OG nu 5 mdr i 2015 (ialt 9 mdr),så er din ferieLY højeste sats.. Ca. 736 kr brutto pr. feriedag (5 dage/uge)

Men vær obs på at de 14 dage MED løn skal afholdes først.. Og at du SKAL bede om ferieLY INDEN ferien på LY starter.. Ellers får du den ikke, og de er helt tabt.
De mindst 14 dage før gælder KUN ledige

Sidst redigeret af mik16; 05-06-2015 kl. 11:16.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 16:24   #16
dobar
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2009
Indlæg: 577
Styrke: 15
dobar er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Nej de 2 uger med løn bliver jo som altid..

Men de resterende 3 uger på LY, KAN betyde mindre end normalt. Det kommer helt an på om du er højt eller lavtlønnet. Eller hvilken sats LY du kan få.
Men med 4 mdr`s ansættelse i 2014 OG nu 5 mdr i 2015 (ialt 9 mdr),så er din ferieLY højeste sats.. Ca. 736 kr brutto pr. feriedag (5 dage/uge)

Men vær obs på at de 14 dage MED løn skal afholdes først.. Og at du SKAL bede om ferieLY INDEN ferien på LY starter.. Ellers får du den ikke, og de er helt tabt.
De mindst 14 dage før gælder KUN ledige

hej

tak for din forklaring. men vedr. LY har snakket med hende i kommunen om jeg kan få nu højeste sats og hun sagde det kan jeg ikke fordi jeg var ikke i job i samme år i 9 mdr.

kan det passe som hun sagde til mig.

før end jeg startede i job fik jeg LY på niveau med konthjæ. sats

hvis det er rigtig som du skrev hvor kan man se den event. vil printe den ud og bringe til hende i kommunen
dobar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 17:02   #17
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er da vist absolut en and

Du skal have været ansat i fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.

Det kan jo i princippet berøre 3 kalenderår.

Mik16 kommer nok med paragraffen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 18:24   #18
dobar
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2009
Indlæg: 577
Styrke: 15
dobar er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er da vist absolut en and

Du skal have været ansat i fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.

Det kan jo i princippet berøre 3 kalenderår.

Mik16 kommer nok med paragraffen.
t

Det vil være dejligt hvis jeg kan få og printe den ud og vil gå til dem på mandag
dobar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 21:07   #19
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dobar Se meddelelser
t

Det vil være dejligt hvis jeg kan få og printe den ud og vil gå til dem på mandag
Der står i § 74 a stk 4. BEMÆRK at der står "ansat i fleksjob i 9 mdr." Der står IKKE "ansat i ET fleksjob i 9 mdr."

Stk. 4. Personer, der ikke opfylder betingelserne i stk. 2, får ret til ledighedsydelse efter stk. 2, når de har været ansat i fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.

Yderligt står der under:

Ledighedsydelse efter ophør af fleksjob

Personer, der ikke opfylder betingelserne for at få ledighedsydelse på 89 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb ved visitationen til et fleksjob, kan optjene ret hertil gennem ansættelse i et fleksjob i sammenlagt 9 måneder i fleksjob inden for de seneste 18 måneder (referenceperioden). Al ansættelse i fleksjob inden for referenceperioden indgår i optjeningen af ret til ledighedsydelse. Det gælder også, hvis personen i en periode har været sygemeldt eller på barsel under ansættelsen i fleksjobbet.

Referenceperioden er fra ansættelsesdato til slut ansættelsedato..

Det hele kan findes på dette link: http://www.socialjura.dk/content-sto...7-2013/#c89465

Sidst redigeret af mik16; 05-06-2015 kl. 21:50.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 22:57   #20
dobar
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2009
Indlæg: 577
Styrke: 15
dobar er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Der står i § 74 a stk 4. BEMÆRK at der står "ansat i fleksjob i 9 mdr." Der står IKKE "ansat i ET fleksjob i 9 mdr."

Stk. 4. Personer, der ikke opfylder betingelserne i stk. 2, får ret til ledighedsydelse efter stk. 2, når de har været ansat i fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.

Yderligt står der under:

Ledighedsydelse efter ophør af fleksjob

Personer, der ikke opfylder betingelserne for at få ledighedsydelse på 89 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb ved visitationen til et fleksjob, kan optjene ret hertil gennem ansættelse i et fleksjob i sammenlagt 9 måneder i fleksjob inden for de seneste 18 måneder (referenceperioden). Al ansættelse i fleksjob inden for referenceperioden indgår i optjeningen af ret til ledighedsydelse. Det gælder også, hvis personen i en periode har været sygemeldt eller på barsel under ansættelsen i fleksjobbet.

Referenceperioden er fra ansættelsesdato til slut ansættelsedato..

Det hele kan findes på dette link: http://www.socialjura.dk/content-sto...7-2013/#c89465
tak for det
dobar er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension