K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-04-2010, 16:42   #1
epli
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
epli er ny på vejen
Hvorfor er det så svært

Hej

Min kone er uddannet sygeplejerske med speciale i intensiv sygepleje.

I dag er hun 59 år og arbejdet indenfor sundhedsvæsenet i 30 år.

Hun har nu i 5 år været sygemeldt med diagnosen svær depression. Denne diagnose er stillet af 2 af hinanden uafhængige psykiatrere. 1 psykiater- ansat af Horsens kommune, og ansat til som han udtryktr det til at få folk i arbejde, har modsat sig denne diagnose.

Efter 2 arbejdsprøvninger blev revalideringsydelserne stoppet og alle ydelser fra kommunen ophørte.

Det 1. job var på et plejehjem. Her måtte min kone give op efter et par dage, idet hun mødte tidligere patienter og kolleger, der gerne ville tale om alt det de havde været igennem sammen og som måske netop havde gjort hende syg.

Det 2. job var på en virksomhed hvor hun skulle pakke varer til forsendelse.
Her var hun glad for at være.
Arbejdtiden var fra 8.00-12.00.

Grundet stærk medicinering -noget at falde i søvn på og noget at stå op på-
samt skift af medicin- resulterede det i at hun oftr kom op til en ½ time forsent om morgenen.
Denne aktiverin stoppede kommunen med begrundelse i for meget fravær fra arbejdet.

Vi ankede denne afgørelse til Statsamtet- fik medhold - men samtidig mente man at kommunen havde ret til at fratage min kone revalideringsydelsen.

(Kontanthjælp kan min kone ikke få grundet min indtægt)

Herefter gik der ca. 3 år hvor vi ikke var aktive for at få en afgørelse da både socilarådgiveren i sygeplejerskenes arb.-løshedskasse og psykiateren var af den overbevisning at det bedste ville være at min kone kunne få ro- såfrmt vi da havde råd- og det havde vi.

Medio 2009 tog vi igen kontakt til Horsens Kommune for en afklaring .

Nu kunne hun få en arbejdsprøvning på en restaurant, drevet af kommunen, hvor psykisk syge arbejder, men med en del fastansatte udenfor "systemet".
Desværre var der ventetid..

Nu er der gået 7 mdr. og intet er sket....

Hvad kan vi gøre for at fremme yingenes tilstand --og er der mulighed for pension ?
Hilsen

epli
epli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 17:42   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Epli,

Såfremt din kone ser det som den allerbedste løsning af hun får førtidspension, bør I gå igang med at søge dette. Ønsker hun trods alt at komme ud at arbejde i forbindelse med en ftp. kan hun jo senere søge et skånejob.

Alle personer mellem 18 og 65 år kan søge førtidspension og man gør det jo oftest når man ikke ser nogen anden udvej eller mulighed for tilknytning til arbejdsmarkedet i form af fleksjob eller revalidering.

Om hvorvidt din kone tilkendes pension vil jo vise sig, det kan ingen spå om. Dog ved vi at alle behandlingsmuligheder skal være udtømte og hendes lidelser er varige.

Held og lykke.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 19:34   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Epli og frue.

Velkommen til.

Bliv her på jeres tråd. Jeg vil også råde til at i tager sagen i egen hånd og omgående søger pension iht §17. Så kommer der skred i sagen.

Da i allerede har fået frataget jeres kontanthjælp har i intet at miste.

Søg aktindsigt hos alle....kommunen....læger....hospitaler og hold orden på disse papirer. Der kommer mange. Søg råd her hver gang i er i tvivl om det mindste.

Når i har afleveret ansøgningen har kommunen 3 mdr, der skal overholdes, til en afgørelse. Forbered jer på afslag men så skal i derefter have den hjælp og begrundelse om hvad planen så fremover skal være.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 22:53   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kan kun tilslutte mig EE og Peter som det er lige nu er i en gratis omgang for kommunen og de vil ikke have travlt med at komme med en udredning af din kone , men forvent ikke at i bare sådan får pension til hende der er næsten med sikkerhed en anke efter de tre måneder (men det kan jo være i er heldige ) men hvorom er så vil i på den måde få sparket gang i sagen, men allerførst så søg aktindsigt alle relevante steder , der ligger en aktindsigt erklæring her under nyttige link med den er i sikker på at de forstår at i skal have ALLE papir ...
  Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 09:06   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
I kunne prøve om I kunne få jeres egen læge/speciallæge til at udtale sig om hvorvidt hendes situation er uændret fra de 2 arbejdsprøvninger.

Det ville i givet fald stille hende langt bedre, fordi man så via de forløb, kan dokumentere den nedsatte/manglende arbejdsevne.

nu ved jeg ikke hvor hendes arbejdsevne ligger; Kunne hun evt varetage et fleksjob?
Det mener jeg så der kan være nogle problemer med kva alderen? Er der andre der kan svare på dette?
I givet fald hvad gør man så?
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Etik og prioritering i sundhedsvæsenet – hvorfor det er så svært L.S. Politik og Samfund 0 27-02-2013 02:37
Hvorfor skal det være så svært at skifte bank.?? Enteneller Alt det andet 15 03-05-2012 13:55
Hvorfor så svært med flexjob? Camille Er det overhovdet til at få fleksjob? 8 13-03-2010 14:34
Svært ved at gennemskue Phönix Dit og Dat 8 13-08-2008 13:11
Svært at finde et job Pedersen 69 Spørgsmål ang fleksjob 17 29-04-2007 22:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension