K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-12-2009, 14:48   #21
Sonnie
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Sonnie er ny på vejen
Det er bare IKKE i orden, at tilkende pension på det psykiske, efter at kommunen har tonset rundt med fysisk syge mennesker i årevis. Det er IKKE i orden, og slet ikke i orden at sende fysisk syge mennesker til psykiatiker eller til psykolog i håb om at få en psykisk diagnose oveni alle de andre. Fordi systemet åbenbart ikke rigtig kan anerkende diagnoser som "ondt i ryggen" "fibromyalgi" "piskesmæld/WP" "gigt" "KOL" astma/allergi"

Det er vildt grænseoverskridende, efter et normalt arbejdsliv i 34 år, først at blive tilkendt et fleksjob på det rent fysiske, få sin fysiske tilstand forværret dels af en ulykke og dels den "naturlige" forværring de fleste fysiske sygdomme har over årene, og så alligevel ende med at psykisk diagnose (stillet af psykiatiker) der står med flammeskrift i hele sagen nu.

Det er vildt grænseoverskridende at få psykiske diagnoser oveni, især psykiske diagnoser som åbenlyst er blevet stillet på baggrund af en voldsom og voldelig barndom i et misbrugsmiljø....temmelig voldsomt og grænseoverskridende som 54 årig at blive spurgt ud om barndommen, da man jo HAR arbejdet normalt i 34 år, og aldrig nogensinde før har været til psykiatiker eller i nærheden af medicin for en psykisk diagnose, livet var normalt og incl. fuldtidsarbejde i hele den voksne tilværelse.....lige pludselig er man psykisk syg OGSÅ og psykofarmaka bliver udskrevet i store mængder. Systemet kan nemlig heller ikke forstå, at mennesker "på trods af" (nogle af os) kan leve en normal tilværelse, i mit tilfælde indtil fysisk sygdom satte en stopper for et normalt arbejdsliv.

Jeg kæmper for at blive anerkendt som KUN fysisk syg, og vil have pension KUN på baggrund af det fysiske....bliver jeg i perioder deprimeret og angst, så skyldes det KUN at systemet har været år undervejs, med en sag som fra begyndelsen skulle være oplagt.

Jeg syntes ikke det er ligemeget hvilken diagnoser de bruger, jeg ER fysisk syg opfatter mig selv som fysisk syg, hele min dagligdag er præget af det fysiske....bliver jeg psykisk påvirket, så er det vel en menneskelig følelse og nærmest en naturlig reaktion på ufornuft i et system der er årevis om en ret simpel afgørelse.

Foruden at kommunen kan blive ved og ved, nu er der nemlig opstået "behandlingsmuligheder" for nye psykiske diagnoser, man KAN nemlig ikke udelukke at kognitiv terapi i årevis kan hjælpe på "periodisk depression" og "uspecificeret angst" diagnoser som jeg fastholder er opstået at en uetisk sagsbehandling og langvarigt umenneskeligt forløb....men desværre sad jeg en anelse skævt på potten for 55 år siden, og så tæller fysisk sygdom pludselig ikke.

Skulle bare have lidt luft, og vil tage til mig at min nye ressourceprofil skal indeholde det fysiske også.
Sonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2009, 15:10   #22
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Man kunne få den skumle tanke, at "nogen" ønsker, at borgerne kommer til at hade det offentlige/kommunale, så borgerne ønsker privatisering, ikke?

For det er da skummelt, at statistikkerne nu siger, at størstedelen får pension pga. noget psykisk.

En anden "metode" er, at man får en "personlighedsforstyrrelse", fordi man ikke KAN arbejde, selvom man gerne vil. .... og selvom meget få arbejdsgivere ønsker at ansætte folk med nedsat arbejdsevne.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2009, 15:25   #23
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
1. Man kan heldigvis skifte psykiater hvis man mener diagnoserne er opdigtede!

2. Man kan nægte at tage psykofarmaka på baggrund af opdigtede diagnoser.

3. Man kan bede om at få slettet diagnoser som man ikke er enige i og/eller bede om at få dem gjort mindre vægtende i sagen. Evt kommenterer dem i ressourceprofilen og redegøre for hvorfor man mener de er irellevante for sagen.

Da det psykiske netop rykker en førtidspension nærmere, så kan man roligt forvente et lettelsens suk fra sagsbehandleren, da de hellere vil kassetænke og trække sager i langdrag. Så det er absolut en fremragende måde at gøre dét på.....envidere er den slags udredninger enormt dyre for budgettet.

Så hvis man har overskudet og nerverne til det, så vil jeg da også anbefale at man kun får noteret dét man selv mener er relevant for sagen. Dog må man så påregne en ekstra lang sagsbehandlingstid, en masse syltning og smøl, men det KAN lade sig gøre.

Jeg ville da selv meget nødigt have nogle diagnoser stående, som jeg ikke har. Ikke at det betyder noget overhovedet, men det er princippet jeg ikke bryder mig om.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2009, 16:09   #24
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Havde også samme mening omkring min sygdom og der ikke måtte stå noget psykiske.
det gør der heller ikke endnu. Men er efterhånden ved at være ligeglad med hvad der stå
bare jeg kan får en afgørelse på min pensionssag.
Men ja hvis jeg skal foresætte i flere år, så kommer der jo en psykiske lidelser med i det.
det kan man vel så takke kommunen for.
Men ja i princippet burde der stå hvilken sygdom man har fået sin pension på.
men det er stadig ens arbejdsevne man bliver bedømt på.

Hørte ellers nu skulle psykiske syge i rigtig arbejde, frem for beskyttede værksteder.
kilde: radio i dag
Alle de psykiske syge var så glad for den ordning.
fint for nogen af dem
problemet er bare ingen fortalt hvilken psykiske sygdom de havde. Så kan man hurtig frygte af kommunerne synes alle deres psykiske syge også skulle.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2009, 18:17   #25
anetta
Hvor skulle jeg ellers være
 
anettas avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-03 2007
Lokation: Lolland
Indlæg: 127
Styrke: 18
anetta er ny på vejen
ja,som jeg kan se hos dig Trold,står der nøjagtig det samme i mine afgørende akter,som gav udslag i en FP...så det er ikke nemt,at hitte ud af,hvad systemet brugte i min sag,som gav mig en FP...jeg vil aldrig få,at vide hvad det var i akterne som gav mig FP,har spurgt min læge,han siger,at systemet ikke har pligt til,at give mig det afgørende svar,fra pensionsteamet i min sag,andet end det,som jeg fik,i min 20 siders ressource profil...samt det sidste afgørende brev,med til kendt FP,men det er fint nok med mig,jeg ved hvad jeg kan står inde for,jeg kan nu bruge mit liv, som jeg magter i min hverdag,så resten kan jeg godt leve med...jeg tror selv,at jeg fik en FP,både på det psysiske og fysiske...

til helenekr,i min ressourceprofil,står der også,at jeg har fået,flere helbredsattester og udfaldet af disse,samt specieallæge/psykiater,men ikke nævnt i de afgørende akter...at din arbejdsevne er varigt nedsat osv. som hos Trold...

Sidst redigeret af anetta; 28-12-2009 kl. 18:34.
anetta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2009, 20:27   #26
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Man kan tjekke her, hvad statistikken siger om diagnose og førtidspension.

http://ast.statistikbank.dk/statbank...0&ShowNews=OFF

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2009, 22:21   #27
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
helenekr, jeg kan sagtens forstå din pointe, og jeg kan sagtens forstå de mennesker der ender med at være totalt ligeglade med på hvilket grundlag de får en fp (bare de får den), men hvis tingene forholder sig som popia skrev i indlæg nr. 17 er jeg bange for at det kan give bagslag, og jeg synes det er noget svineri at kommunerne r..render borgerne på den måde.

Jeg ser på ingen måde ned på psykisk syge mennesker, men vi ved vist allesammen hvordan mange mennesker forholder sig til psykisk syge, sikkert p.g.a. berøringsangst o.l., og på den baggrund kan jeg godt forstå de mennesker der, som Sonnie, nægter at acceptere en psykisk diagnose når det er fysiske problemer der forhindrer dem i at være på arb.markedet.

M.h.t. danskernes syn på psykisk syge er jeg ikke sikker på, at meget har ændret sig siden min moster var ung (nu er hun ca. 70).
Hun boede i Randers og var under uddannelse til sygeplejerske, og som et led i uddannelsen skulle hun i en periode være på Sct. Hans Hospital.
Da min moster sidder i toget mellem Jylland og Sjælland er der en ældre dame der henvender sig til hende og spørger hvor hun skal hen.
Og uden at tænke nærmere over noget som helst svarer min moster, at hun er på vej til Sct. Hans.
Inden ret længe sad min moster alene tilbage i kupéén.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2009, 23:40   #28
Sonnie
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Sonnie er ny på vejen
Det er da supervigtigt at holde sig til sandheden, og sandheden er at jeg er fysisk syg. I yderste konsekvens er alle syge mere eller mindre angste, bekymrede og meget kede af deres tilstand, for andre har sygdom haft frygtelige konsekvenser for familie og økonomi. Rigtig mange har et eller andet i deres fortid, som en snild eller "dygtig" psykiatiker kan diagosticere som "depression" og/eller "angst". Også deres levevej skal jo sikres, på den ene eller den anden måde.

Det har været chokerende at opleve, at jeg bestemt ikke har indflydelse....mit eneste håb er at egen læge er lodret uenig, og simpelthen nægter at udskrive mere psykofarmaka med begrundelsen at det ER afprøvet nu, at det ikke virker som det skal (klart nok, da jeg netop IKKE er psykisk syg, ifølge hans vurdering) og i øvrigt ikke kan tåle det.

Jeg tænker også, at hvad vil der ske på sigt, hvis man gør en naturlig (meget ked af det) reaktion på at ens liv vender 180 grader til en ny "folkesygdom" præcis som man har gjort ved diagnoser som "ondt i ryggen og gigt" for at tage et par eksempler, og efterhånden ikke mere tager (rigtig) depression alvorligt....der er allerede tegn i sol og måne på at den udvikling kommer. Før eller siden bliver det FOR dyrt at smide folk på pension p.g.a depressioner, og vi ender måske dèr hvor den bliver vendt om....til at pension KUN kan gives til psykisk syge HVIS de samtidig fejler noget fysisk.

Men det bliver spændende nu, det er nu kommunens opgave at redde trådende ud, for der er for stor diskrepans. Det passer ikke kommunen at sidde med speciallægeerklæringer som de har betalt i dyre domme og som samtidig understøtter en tilkendelse af pension, og så en borger og hendes egen læge som er lodret uenige og aldeles nægter at der også er noget psykisk i vejen.

Det er frygteligt at systemet kan drive mennesker derud, at de skal føle sig evigt taknemmelig for diagnoser som nærmest garanterer pension og give folk den ro som man netop trænger til uanset psykisk eller fysisk sygdom.

Jeg overlever nok med mine nye flotte psykiske diagnoser, men kan alligevel ikke se logikken. Det virker som om at min kommune, slet ikke kan forholde sig til nogen som helst fysiske sygdomme eller begrænsninger, en dårlig ryg kan trænes væk, fibro og piskesmæld er modediagnoser, den smule gigt er jo ingenting, for så har man netop brug for at holde leddene i gang, den smule astma og lidt KOL kan medicineres og man kan iøvrig lægge tobakken på hylden (har aldrig røget) og så skal man endelig huske på, at smerteoplevelser foregår i hovedet, det kan man også få hjælp til....kommunerne tror at rigtig smertetackling også gør folk smertefri.

Jeg får se hvad det hele bliver til, måske skal jeg bare "æde" mine nye diagnoser og så få min sag overstået.
Sonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2009, 00:10   #29
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
I min RP står/fremgår det tydeligt; Fysisk sygdom, ligesom seneste Speciallægeerklæring udarbejdet af psykiatisk overlæge, som Pensionssamrådet indhendtede, klart er understreget at jeg ingen psykiask sygdom har. Men vurderes psykiask stærk.

Det er derfor, at det pisser mig af, at det bliver antydet i begrundelse for afgørelse, at der kunne ligge andet bagved, ligesom antydet mangel på uddannelse. FRÆKT.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2009, 02:14   #30
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Jeg får se hvad det hele bliver til, måske skal jeg bare "æde" mine nye diagnoser og så få min sag overstået
Ja, desværre sker det ofte sådan.

Jeg husker ikke hvem, men der var for længe siden en her på siden, der gav det en særlig "diagnose": Systeminvalid.

Og det dækker desværre alt for godt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Årsag til migræne måske fundet sun-lady Et godt link! 4 17-10-2012 01:41
Oplyse årsag til sygemelding fra aktivering? annagw Alt det andet 56 03-08-2011 09:36
Clairvoyance for at finde årsag til angst?? Enteneller Alt det andet 53 20-07-2009 02:10
Indstilling: Pension af Psykisk årsag i stedet for den reelle fysiske? @PerChr Alt det andet 30 03-11-2008 16:20
DIAGNOSE - ÅRSAG OG R O D thor01 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 22-10-2008 22:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension