K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-02-2016, 19:50   #1
Muttii
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2016
Lokation: greve
Indlæg: 2
Styrke: 0
Muttii er ny på vejen
Question Opsagt men har ferie til gode som skal holdes med det samme

Jeg er opsagt i mit fleksjob pr 31.3 og har 9 dages ferie til gode inden 30. april, men hvordan får jeg lov at få mine feriepenge inden 30 apr. når jeg er på fleksydelse fra 1. apr.? Feriepengene anvises til feriekonto men hvis jeg anmoder om dem via borger.dk kan jeg vel ikke undgå at der trækkes i fleksydelsen eller kan kommunen ikke se denne feriepengeanmodning... har desperat brug for pengene, men har en bange anelse om at jeg ikke kan få både og trods jeg går syg herhjemme. At jeg er syg ved kommunen jo ikke da jeg stadig er i opsigelsesperioden indtil 31.3...uhmmm Hvordan er man feriehindret så man kan få feriepengene alligevel?
Muttii er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2016, 20:21   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du beder dig sagsbehandler om at holde ferie i 9 dage i april og så får du feriepengene udbetalt og modregnet i ledighedsydelsen.

Du er nok ikke på fleksydelse, som er det samme som efterløn for fleksjobbere
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2016, 21:02   #3
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Når man er syg kan man ikke holde ferie... kan hun ikke bare lade dem være og så få dem udbetalt til september? måske i håb om at være kommet i job igen? det er jo kun restferie tænker jeg?
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 17:39   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Muttii Se meddelelser
Jeg er opsagt i mit fleksjob pr 31.3 og har 9 dages ferie til gode inden 30. april, men hvordan får jeg lov at få mine feriepenge inden 30 apr. når jeg er på fleksydelse fra 1. apr.? Feriepengene anvises til feriekonto men hvis jeg anmoder om dem via borger.dk kan jeg vel ikke undgå at der trækkes i fleksydelsen eller kan kommunen ikke se denne feriepengeanmodning... har desperat brug for pengene, men har en bange anelse om at jeg ikke kan få både og trods jeg går syg herhjemme. At jeg er syg ved kommunen jo ikke da jeg stadig er i opsigelsesperioden indtil 31.3...uhmmm Hvordan er man feriehindret så man kan få feriepengene alligevel?
Tungen lige i munden

Du har 9 dages ferie/feriepenge til gode.. Bliver ledig 1 april 16.

Altså har du under ledigheden hele april (minus weekender/helligdage) til at afvikle de 9 dage. MED hævet feriepenge..

Så er det kun et spørgsmål om de feriepenge FØR skat har større værdi pr. feriedag, end den ledighedsydelse du får pr. dag normalt.

1. Hvis bruttoferiepengene er MINDRE end ledighedsydelsen, så suppleres dine feriepenge op til din normale ledighedsydelse. Altså vil feriepenge OG supplerende ledighedsydelse TILSAMMEN svare til normal ledighedsydelse uden ferie. Men i det tilfælde hjælper hævet feriepenge ikke på din "desperate" brug for penge.

2. Omvendt HVIS dine brutto feriepenge er STØRRE end ledighedsydelsen pr. dag, så mister du hele ledighedsydelse for de 9 feriedage. MEN da dine feriepenge er større end den ledighedsydelse du sætter til, så er der "penge i overskud"

Det gælder selvom at det er feriepengeværdi FØR skat det regnes med. Dine feriepenge er allerede beskattet.. Og bliver det ikke igen..

PS!!! De fleste kommuner får automatisk besked i deres system fra feriekonto om udbetalte feriepenge.. Så ja, de ser det. Dog har man altid pligt til selv at oplyse det..

Du SKAL rent faktisk holde de 9 dage når du kan nå det, inden ferieåret udløber..

Citat: Lov fra april 2014

»§ 74 e Stk. 6. Personer, der har optjent ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse, og som er ledige, kan få suppleret den løn under ferie eller feriegodtgørelse, som udbetales under ferien, med ledighedsydelse. Ledighedsydelsen og lønnen under ferie eller feriegodtgørelsen kan tilsammen højst udgøre et beløb, der svarer til det beløb, som personen er berettiget til efter § 74 a, stk. 2 og 3.

Hvis en person, der har optjent ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse, vælger ikke at holde ferie, kan der ikke udbetales ledighedsydelse for det antal dage, den optjente ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse udgør.«

Sidst redigeret af mik16; 01-03-2016 kl. 18:18.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 21:07   #5
Muttii
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2016
Lokation: greve
Indlæg: 2
Styrke: 0
Muttii er ny på vejen
Tak for jeres svar - ferie kontra syg/ ledig

Tak til jer alle for jeres svar - mine feriepenge vil heldigvis være større end ledighedsydelsen og jeg vil gerne afholde min ferie, men her bliver det SPEGET for jeg er jo sygemeldt !!! Jeg må jo ikke afholde ferie hvis jeg er syg og jeg vil faktisk gerne afholde min ferie. og så må jeg vel bare raskmelde mig i 9 dage og herefter genoptage sygemelding hvis jeg fortsat er syg. ??? bliver jeg mon straffet for dette?

Bange anelser fra
Muttii.
Muttii er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 21:32   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Næææ, det bør ikke være speget, for der ligger en principafgørelse om lige præcis dette hos ankestyrelsen.

AFGØRELSE

Der skulle ikke ske fradrag i ledighedsydelse for feriepenge.

Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.

Begrundelsen for afgørelsen var, at bestemmelserne om indtægter, der medfører fradrag i ledighedsydelsen, i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 522 af 7. juni 2001 om beregning af ledighedsydelse, fradrag i ledighedsydelse og varsling af ferie med ledighedsydelse, ikke omfatter indtægter i form af feriepenge.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at kvinden på grund af sygdom ikke havde haft mulighed for at holde sin ferie med feriepenge.

Ankestyrelsen lagde også vægt på, at feriepengene var optjent i forbindelse med et tidligere ansættelsesforhold før hun blev visiteret til et fleksjob.
Endelig lagde Ankestyrelsen vægt på, at feriepengene var udbetalt efter reglerne i § 26 i Direktoratet for arbejdsløshedsforsikringens bekendtgørelse nr. 1034 af 20. november 2000 om ferie. Efter denne bestemmelse har en lønmodtager, der på grund af egen sygdom er helt eller delvis afskåret fra at holde ferie umiddelbart op til ferieårets udløb, ret til at få udbetalt feriepenge for ikke afholdt ferie.

SM A-41-03. Udsendt 2-12-2003. Afgjort 12-11-2003. Den Sociale Ankestyrelse j.nr. 2000434-03.

https://scleroseforeningen.dk/netraa...-og-feriepenge
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2016, 05:03   #7
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Hvis du er sygemeldt kan du ikke holde ferie - og vil kunne få feriedagene udbetalt 1. maj
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension