K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-09-2017, 11:04   #1
curly
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2011
Lokation: bornholm
Indlæg: 13
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
curly er ny på vejen
§ 17til kontanthjælp

Min bror søger førtidspension på det foreliggende grundlag(de har alt på ham vedrørende hans leddegigt og diabetes 1)...hvis han ikke bliver bevilget dette...bliver han så smidt på kontanthjælp?...ellers skal han arbejdsprøves til evt fleksjob og da han har opbrugt sin ret til sygedagpenge...skal han så leve af ressourceydelse eller ?han får meget stærk smertestilede medicin på grund af leddegigt og er så hævet i fingre og håndled at han ikke kan holde på en kuglepen.ligeledeshar han mange fodsår( og kappet en tå) som ikke vil læges da han blandt andet får prednisolon..
curly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2017, 11:20   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curly Se meddelelser
Min bror søger førtidspension på det foreliggende grundlag(de har alt på ham vedrørende hans leddegigt og diabetes
Hvis han ikke har en vurdering af arbejdsevnen, får han ikke pension, uanset hvor detaljeret læger skriver og hvor syg man er.
Der skal ligge en eller anden form af dokumentation for hvad man kan/ikke kan.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2017, 11:27   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det er rigtigt svært at vide hvad der kommer til at ske, da alt beror på den enkelte kommunes måde at håndtere borgerne.

Hvis hans sygedagpenge udløber og der ingen forlængelsesmuligheder er og han stadigt er syg så er loven indrettet sådan at han overgår til jobafklaringsforløb som vil være samme beløb som kontanthjælp (nogle overgår til jobafklaringsforløb inden sygedagpengene udløber og her vil ydelsen kunne være på størrelse med sygedagpenge indtil retten til sygedagpenge udløber).

Desværre er der nogen kommuner som bruger alle mulige og umulige krumspring for at forhindre at borgeren kommer i jobafklaringsforløb.
Selv blev jeg raskmeldt med besked om at fordi jeg var stationær og fordi jeg kunne arbejde over 30 timer så var jeg hermed selvforsørgende. Problemet var bare at jeg ikke kan arbejde de antal timer da jeg lige var sygemeldt fra samme antal timer som kommunen besluttede jeg kunne arbejde og jeg var ifølge læger heller ikke stationær, men kommunen fastholdt sin beslutning og da jeg ikke kunne få kontanthjælp stod jeg uden indtægt men fik medhold i Ankestyrelsen og har nu fået sygedagpengene tilbage.

Der burde ikke være forskel på den behandling din bror får om han søger pension på det foreliggende og får afslag eller om han bare fortsætter i sit forløb, men med de sager vi hører for tiden kan man ikke være helt sikker.

Jeg læste en tråd her på K10 hvor der var søgt om fleks og var i rehabiliteringsteamet men fik afslag og senere var der afslag på jobafklaringsforløb uden at komme for rehabiliteringsteamet fordi det tidligere team ikke havde ment at pågældende var berettiget til fleks, pension, ressourceforløb osv. selv om arbejdsevnen var i det område hvor man normalt får fleks.
Personen er nu endt på kontanthjælp og det vides jo ikke hvordan sagen havde udviklet sig hvis der ikke på forhånd havde været søgt fleks.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2017, 11:40   #4
curly
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2011
Lokation: bornholm
Indlæg: 13
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
curly er ny på vejen
Min bror var for klinisk team hvor den læge han talte med ,var en meget ung kvinde som ikke engang så hans fodsår eller undersøgte hans fingre( leddegigt).Hendes konklusionn var bl.a. at " du kan jo sagtens arbejde på en god dag" Hendes attityde var så grotesk at min bror klagede til hendes chef som lovede at sende klagen med til ressourceførløbs teamet...det gjorde han så ikke...der manglede mange facts( bl.a. prednisolon)deres konklusion var at min bror skulle i resourceforløb...hvilket han har nægtet og derefter søgt pension på det foreliggende grundlag. jeg ved at generelt skal alle jobafklares men min bror sover meget og må så evt.hvile flere gange om dagen i jobforløbet hvis dette skal lade sig gøre...min spørgsmål er generelt om han kommer tilbage på resouceafklaringsforløb hvis han ikke tildeles førtidspension eller kontanthjælp?
curly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2017, 12:11   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis teamet har indstillet ham til et ressourceforløb og han nægter så kommer han nok på kontanthjælp, og hvis han har søgt på det foreliggende grundlag lige efter at have været i rehabiliteringsteamet får han nok afslag på pension uden at komme for rehabiliteringsteamet igen, men kan naturligvis klage, som så går videre til Ankestyrelsen hvis kommunen fastholder og i klagen skal der naturligvis stå at beslutningen blev taget på et forkert grundlag på grund af .....

Jeg ville personligt mene at ressourceforløb er at foretrække, både af økonomiske og mere praktiske årsager.

Ressourceforløbsydelse er på samme niveau som kontanthjælp men....
...er ikke omfattet af kontanthjælpsloftet.
...er ikke omfattet af 225 timers reglen.
...er ikke omfattet af formuebegrænsninger der gør at han først skal leve sin opsparing over 10.000 kr. og måske også sin pensionsopsparing op.
...er ikke omfattet af gensidig forsørgelse for ægtefælder.

De mere praktiske årsager til at vælge ressourceforløb er at han har en smule rettigheder der, når han bliver indstillet til ressourceforløbet skal der være en plan for hvad der skal foregå i forløbet og der skal også være en tidsbegrænsning på forløbet, hvis han kommer på kontanthjælp så har han ikke ret til en plan og efter hvad man hører så bliver kontanthjælps modtagerne syltet mener end andre i forløbene.

Har du ikke læst om funktionsbeskrivelser, dem er der blevet skrevet en del af her på siden, hvis man kan få kommunen med på vognen kan de sætte en ergoterapeut til at lave en funktionsbeskrivelse og denne kan gå i stedet for arbejdsprøvning.

Men selv hvis han skal arbejdsprøves, vil jeg da mene at det er vigtigere at få den overstået, han skal slæbe sig frem hver eneste dag, og ligge og sove hele arbejdsdagen væk hvis det er det han kan og så slæbe sig hjem igen og huske at skrive dagbog.

Undskyld mit udtryk, men skid hul i at han ikke laver noget, han skal "bare" fremvise al sin elendighed så de med egne øjne kan se at det ikke er noget han forsøger at bilde dem ind.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2017, 14:57   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså hvis han nægter jobafklaringsforløb og ressourceforløb, er alternativet kontanthjælp.

Og som Nørd skriver, hvis det er det der skal til, så må han hvile de gange han har behov for, i en evt arbejdsprøvning.
Så må de ud fra det konkludere, hvor meget arbejdsevne der er
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2017, 15:26   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Han kan søge en §34 til huslejehjælp, alle bække små..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension