K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2017, 23:56   #11
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
og mht. ansøgning om hjælpemidler i hjemmet, bil mv, så se her hvad dukh skriver om dette .......

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...-forbrugsgoder
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2017, 00:38   #12
Liquid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2017
Indlæg: 6
Styrke: 0
Liquid er ny på vejen
Tak Misty og sorte, i sætter tanker igang..
Liquid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2017, 10:11   #13
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Liquid

Ang. diskrimination: allerførst der er ingen "hjemmel" til diskrimination i DK. Men man kan ikke bruge udtrykket "den danske stat", da det jo er for vidt et begreb at anvende. Du vil risikere, at møde modstand ved sådanne brug af ord, hvorfor det bliver endnu "mere op ad bakke". Ja, måske at nogle har lukket for at høre dig inden du har fået formidlet dit budskab/din sag.

På trods af dette, tror jeg, mange med et handicap må sande, at der ikke er lige forhold for handicappede, el. for den sags skyld for andre grupper, der bliver diskrimineret. Trods DK er er rigt land og efter min mening burde være kommet længere med indretning af samfundet i forhold til dette.

Hvis du vil dykke ned i og har overskud til det, så her et godt link omkr. diskriminationssager, som har været for domstolene:

http://www.alsresearch.dk/uploads/Do...rimination.pdf

Når det er sagt, tror jeg også diskriminationssager er "op ad bakke", hvis man har en diagnose uden klar relevans til ICD-10 og som der endnu mangler en del afklaring omkr. årsagssammenhæng i forhold til symptomerne rent lægevidenskabeligt.

Samtidig er det, som om kommunerne og deres beskæftigelsesforvaltning lever i dere egen boble set i forhold til diagnoser og hjælp til sygdom. På den ene side kan vi ofte læse, at diagnose i sig selv ikke giver en konklusion til at der hjælpes og på den anden side kan de samtidig netop bruge en diagnose til at fastholde, at en afgørelse. Det man på am. ville kalde en "catch-22", altså netop et udtryk for det paradoksale i dette.

Ligeledes er det en kendt sag, at også Jobafkalringsenhederne bruger den energi, som en syg borger bruger på sin sag til evt. at vende mod den syge selv. Virker som de tænker: når man kan bruge så meget energi på dette, så burde man bruge den energi til, at blive rask og få sig et job.

Og desværre understøttes beskæftigelsesområde, jo, af flertallet af politikere, der står i kø ved håndvasken med forskellige udsagn a la: "arbeit mach frei" (omsat i min samlebetegnelse) til !"alle må yde", det handler om at "tage sig sammen" og "skabe mening med livet via arbejde". Det er en politisk strømning, som har været der i mange år, hvorfor det jo også breder sig ud i samfundet. Helt glemt er: man skal yde efter evne.

I forhold til Jobcentret, tror jeg, vil du opleve, at de lægger vægt på din anerkendte diagnose, hvorfor du derfor bør afveje pro og contra i forhold til at kæmpe både med anerkendelse af EHS i ICD-10 (som efter mit kendskab ikke lægger lige ude i fremtiden) og få en hurtigst mulige afklaring i systemet med de kompromis, det kan komme til at koste dig.

Ang. behandling i udlandet, el. udredning i udland vil du også der støde på problemet omkr. du søger hjælp til en diagnose, som ikke er anerkendt. Hvorfor du ikke vil kunne få dækket det. Som Sortepigen skriver, er det selv svært for danske borgere m. borreliose (som er en anerkendt sygdom), at få anerkendelse i deres brug af tyske lab. Efter min mening berettiget pga. der i for mange tilfælde har været sjusk med deres undersøgelser. Ville dog ønske de var lige så striks på egen grund!

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2017, 12:17   #14
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Liquid

Ang. diskrimination: allerførst der er ingen "hjemmel" til diskrimination i DK. Men man kan ikke bruge udtrykket "den danske stat", da det jo er for vidt et begreb at anvende. Du vil risikere, at møde modstand ved sådanne brug af ord, hvorfor det bliver endnu "mere op ad bakke". Ja, måske at nogle har lukket for at høre dig inden du har fået formidlet dit budskab/din sag.

På trods af dette, tror jeg, mange med et handicap må sande, at der ikke er lige forhold for handicappede, el. for den sags skyld for andre grupper, der bliver diskrimineret. Trods DK er er rigt land og efter min mening burde være kommet længere med indretning af samfundet i forhold til dette.

Hvis du vil dykke ned i og har overskud til det, så her et godt link omkr. diskriminationssager, som har været for domstolene:

http://www.alsresearch.dk/uploads/Do...rimination.pdf

Når det er sagt, tror jeg også diskriminationssager er "op ad bakke", hvis man har en diagnose uden klar relevans til ICD-10 og som der endnu mangler en del afklaring omkr. årsagssammenhæng i forhold til symptomerne rent lægevidenskabeligt.

Samtidig er det, som om kommunerne og deres beskæftigelsesforvaltning lever i dere egen boble set i forhold til diagnoser og hjælp til sygdom. På den ene side kan vi ofte læse, at diagnose i sig selv ikke giver en konklusion til at der hjælpes og på den anden side kan de samtidig netop bruge en diagnose til at fastholde, at en afgørelse. Det man på am. ville kalde en "catch-22", altså netop et udtryk for det paradoksale i dette.

Ligeledes er det en kendt sag, at også Jobafkalringsenhederne bruger den energi, som en syg borger bruger på sin sag til evt. at vende mod den syge selv. Virker som de tænker: når man kan bruge så meget energi på dette, så burde man bruge den energi til, at blive rask og få sig et job.

Og desværre understøttes beskæftigelsesområde, jo, af flertallet af politikere, der står i kø ved håndvasken med forskellige udsagn a la: "arbeit mach frei" (omsat i min samlebetegnelse) til !"alle må yde", det handler om at "tage sig sammen" og "skabe mening med livet via arbejde". Det er en politisk strømning, som har været der i mange år, hvorfor det jo også breder sig ud i samfundet. Helt glemt er: man skal yde efter evne.

I forhold til Jobcentret, tror jeg, vil du opleve, at de lægger vægt på din anerkendte diagnose, hvorfor du derfor bør afveje pro og contra i forhold til at kæmpe både med anerkendelse af EHS i ICD-10 (som efter mit kendskab ikke lægger lige ude i fremtiden) og få en hurtigst mulige afklaring i systemet med de kompromis, det kan komme til at koste dig.

Ang. behandling i udlandet, el. udredning i udland vil du også der støde på problemet omkr. du søger hjælp til en diagnose, som ikke er anerkendt. Hvorfor du ikke vil kunne få dækket det. Som Sortepigen skriver, er det selv svært for danske borgere m. borreliose (som er en anerkendt sygdom), at få anerkendelse i deres brug af tyske lab. Efter min mening berettiget pga. der i for mange tilfælde har været sjusk med deres undersøgelser. Ville dog ønske de var lige så striks på egen grund!

Mange hilsner

Gunvor
Godt beskrevet-
Så for et ½ - 1 års tid siden en udsendelse om el overfølsomhed i DR.

Det må kunne lade sig gøre at finde den, men hvis du ikke kan se tv heller kan jeg jo ikke henvise dig til at se den.
Men, hvis du kan vil du se, at der er en kvinde her i landet som er meget aktiv i forhold til at få anerkendt lidelsen.

Hun er gymnasielærer, og har rendt politikerne på dørene, og jeg mener at hun har oprettet en forening.
Hvis du ikke allerede kender til foreningen kan du forsøge, at få støtte der!
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2017, 17:28   #15
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Vasen og tak.

Er så men, lige stødt på DR-artikel via en rettelse ang. selve udsendelsens fraktionsform, hvor 2 genre blandes uden at dette oplyses til seerne, hvorfor nogle måske kunne udlægge forkerte info om videnskabelighed ect. Bringer der lidt citat fra denne artikel samt link:

Citat:
Jeppesen-program om stråling strakte konklusionen for langt
DR2-udsendelse om stråling var ikke helt skarp i skelnen mellem livsstils-TV og faktaprogram
Citat:
navnlig de sidste fem minutter af programmet rummer nogle udtalelser, som kan give indtryk af, at forsøget har videnskabelig karakter, hvilket ikke er tilfældet. Det opstillede forsøg er en fortælleteknisk gimmick, og DR burde have bedt Michael Jeppesen om at nedtone den videnskabelige værdi i speak og klipning, for at undgå misforståelser hos seerne, påpeger lytternes og seernes redaktør.
Citat:
journalisterne bag programmet ikke inddrager velkendte facts omkring stråling, der ikke underbygger den vinkling, som klager mener, at DR har taget. Jesper Termansen vurderer ikke, at det kan kræves, at et underholdende livsstilsprogram skal forholde sig til videnskabelig dokumentation.
http://www.dr.dk/etik-og-rettelser/b...sen-program-om

Man skal altså ikke gå og se programmet pga. af dets videnskabelige dokumentation, som DR nu har måtte indrømme ikke var i orden. Og ej heller oplyst godt nok i programmet.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 12-01-2017 kl. 17:30. Årsag: Glemte at skrive udenr
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2017, 20:21   #16
Liquid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2017
Indlæg: 6
Styrke: 0
Liquid er ny på vejen
Til Gunvor og Vasen.

Jeg er medlem af foreningen og har været det i flere år. Jeg har selvfølgelig set udsendelsen. I udsendelsen er der mange fejl. Hele fremlæggelsen af problemstillingen EHS er twistet til det jeg kalder for "statens" fordel, nemlig fordi at der ikke lægges vægt på anerkendte biologiske undersøgelser. Der foreligger omkring 25.000 forskellige biologiske undersøgelser som konkluderer de alvorlige farer ved brug af mikrobølger. Vi ser en mand efter et par omgange af 15 minutters udsætning for stråling bliver rød ned af halsen! Senere, efter at have sundet sig i et stykke tid, er han helt groggy. Er vi så enige om at det er livsfarligt? Såvidt jeg ved fra anonyme kilder, er staten løbende blevet advaret i skrivelser som er sendt rundt til alle europæiske lande, om at lave løbende tilpasninger i forhold til problemstillinger der måtte fremkomme ved opføring af master, og wi-fi, men dette er blevet ignoreret i de fleste europæiske lande. I Sverige har man anerkendt lidelsen, og estimerer at omkring 8 % af befolkningen lider af EHS. Der svarer altså til omkring 300.000 mennesker! Hvis de havde nævnt det faktum i udsenndelsen, var der jo ikke meget at rafle om. I Danmark undlader sundhedsstyrelsen bare at kigge på de biologiske undersøgelser, så slipper de udenom problemet med anerkendelsen. Kan i nævne mig et tilfælde hvor der er så mange undersøgelser på et emne, som bliver overset? Og hvad med forsigtighedsprincipper, som sundhedsstyrelsen skal overholde?

Det må tydeligt for enhver hvad det er der foregår. Hvordan kan så mange forskere i Sverige blive enige om farene ved mikrobølger, når ingen danske åbenbart er det? Fordi en af de førende forskere i farene kommer fra Sverige, og hedder Olle Johansson. Udover dette, er mikrobølger DNA nedbrydende, hvilket er forbudt ifølge menneskerettighederne, da man ikke må forurene miljøet med biologisk/DNA nedbrydende våben. Så når jeg skriver staten, er det fordi at staten åbenbart overser de retningslinjer de burde følge. I det her tilfælde at inkluderer EHS i ICD-10, når de vælger at opføre så mange master. Det kan vel ikke komme som nogen overraskelse at dette foregår, når vi ser hvad der ellers foregår, og hvordan pengene fosser ud af statskassen gang på gang.

Jeg er bange for at det eneste der er at gøre er at lægge sag an, i første omgang.
Jeg fortæller alle de her ting til kommunen, men lige lidt hjælper det. At få stjålet sit sociale liv fordi at man ikke kan/vil udsætte sig selv for denne belastning, og ikke at blive hørt eller taget seriøst, er bare langt over grænsen.

Det der undrer mig ift afklaring i min situation hos kommunen, er at ikke mindst symptomerne, men også den belastning som EHS lidelsen medfører psykisk og fysisk, samt det ikke at kunne færdes nogle steder, ikke bliver hørt, da lidelsen ikke anerkendes. Men må kommunen gerne overse disse faktorer som smadrer ens liv, selvom lidelsen ikke er anerkendt? Det er da groft at man er nødt til at forlade landet, fordi at man er på kontanthjælp og ikke kan gøre en skid for imødekomme problemerne.. Jeg har ikke ord for den frustration jeg oplever.

Iøvrigt henviser jeg igen til handikapkonventionen hvor det fremgår at alle har ret til at deltage i samfundet på lige fod med alle andre. Så i kan nok se at hvis staten anerkender EHS som en funktionsnedsættelse, er der stor chance for at den får alvorlige problemer med at opretholde den nuværende situation. Der er mange penge på spil.
Liquid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2017, 20:55   #17
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Nu er det så ikke den danske stat der laver diagnose listen ICD-10, men WHO

Uanset hvad du fejler, fysisk såvel som psykisk giver disse alene ikke rettigheder ifht betalt kørekort, betalt bil, betalt sanering af bolig. Her er ens regler for alle ifht til at søge støtte til hjælpemidler, handicapbil mm med den evt egenbetalingsdel som der er på bilen (ingen får den jo foræret, men kan få bla et rentefrit lån, ombygninger mm)

Ingen er pensionsberettiget ifth en diagnose, det er ens manglende arbejdsevne som afgør det og så længe din manglende arbejdsevne ikke er veldokumenteret i hoved og røv, for at sige det lige ud, ja så må rehabiliternede team sende dig i et ressourceforløb.
Du har ret til,at sige nej tak, men risikerer at din sag går i står og du forbliver på kontanthjælp med evig tjekken op af sagsbehandler. Loven beskriver ikke hvad der skal ske hvis man takker nej.


Ved godt at du absolut ikke ønsker at læse det jeg skriver, men det er sådan virkeligheden er. Du kommer ikke ud af kontanthjælpen/ressourceforløbet og evt får pension, før din arbejdsevne er fuldstændig afprøvet.

Du kan være nød til at deltage i en arbejdsprøvning med dokumentation på hvorfor det ikke går, men vigtigt at møde op hverdag og forsøge. Hvis jobcenteret skønner at en arbejdsprøvning ikke er mulig, kan de vælge at lave en funktionsevnetest i dit hjem af en ergoterapeut eller sende dig til klinisk funktion.


Håber du kommer nærmere på en afklaring af din sag
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2017, 21:20   #18
Liquid
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2017
Indlæg: 6
Styrke: 0
Liquid er ny på vejen
Gisne - Okay, det kan jeg godt se, men hvad skal der så til for at lidelsen bliver anerkendt som en funktionsnedsættelese, for det er det jo i Sverige? Det må være om sundhedstyrelssen vurderer det at det er nødvendigt? Det er WHO der har sendt varslingerne til staten.

Jeg er med på at man ikke får noget foræret, og det forlanger jeg heller ikke, selvom jeg har forlangt det og råbt og skreget. Du må tænke på at når man laver tiltag fra statens side om at alle skal have ret til at benytte offentlige transportmidler, og anvende menneskerettigheder som sikrer at man skal have lov til at befinde sig i sit eget hjem, uden at blive bestrålet, har man krav på kompensering, enten via kommunen eller via retssag. Jeg synes selv det er til groteskt, at man skal bede om sådanne simple ting.

I forhold til ressourceforløb Er der efter min mening overhovedet ingen argumenter fra kommunen side for at sende mig i sådan et, sålænge at man er diskrimineret på så mange områder, men som du skriver skal arbejdsprøvning vel være foretgate først. Jeg finder det komisk på min goe dage. Jeg er i den forbindelse iøvrigt opmærksom på at et ressourceforløb IKKE må forværre min tilstand, så lad os nu se hvad det ender med. Problemet som jeg oplever det, er at efter din nye regler, kan ingen under 40 år, uanset hvad man så måtte fejle, bevilliges en førtidspension, i første omgang ihvertfald?

Tak for svar
Liquid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2017, 21:50   #19
Krylle
På vej til at lære K10
 
Krylles avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2016
Indlæg: 11
Styrke: 8
Krylle er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Liquid Se meddelelser
Gisne - Okay, det kan jeg godt se, men hvad skal der så til for at lidelsen bliver anerkendt som en funktionsnedsættelese, for det er det jo i Sverige? Det må være om sundhedstyrelssen vurderer det at det er nødvendigt? Det er WHO der har sendt varslingerne til staten.

Jeg er med på at man ikke får noget foræret, og det forlanger jeg heller ikke, selvom jeg har forlangt det og råbt og skreget. Du må tænke på at når man laver tiltag fra statens side om at alle skal have ret til at benytte offentlige transportmidler, og anvende menneskerettigheder som sikrer at man skal have lov til at befinde sig i sit eget hjem, uden at blive bestrålet, har man krav på kompensering, enten via kommunen eller via retssag. Jeg synes selv det er til groteskt, at man skal bede om sådanne simple ting.

I forhold til ressourceforløb Er der efter min mening overhovedet ingen argumenter fra kommunen side for at sende mig i sådan et, sålænge at man er diskrimineret på så mange områder, men som du skriver skal arbejdsprøvning vel være foretgate først. Jeg finder det komisk på min goe dage. Jeg er i den forbindelse iøvrigt opmærksom på at et ressourceforløb IKKE må forværre min tilstand, så lad os nu se hvad det ender med. Problemet som jeg oplever det, er at efter din nye regler, kan ingen under 40 år, uanset hvad man så måtte fejle, bevilliges en førtidspension, i første omgang ihvertfald?

Tak for svar
Hej Liquid.

Om ftp til personer under 40, se her:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...er-under-40-ar
Krylle er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension