K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2017, 10:57   #1
pres129
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
pres129 er ny på vejen
Unhappy Seniorpension

Jeg er flexjob, men er blevet så dårlig, at min læge mener jeg skal stoppe med at arbejde. Der er 2 år til jeg skal på folkepension, men kommunen siger at så skal jeg i resouceforløb i ca. 1 1/2 år og derfor fraråder de at jeg søger pension.
Jeg kan ikke få lov til at gå længere ned i tid på min arbejdsplads (har 16 timer pr. uge).
Er det korrekt at man skal igennem det maskineri, hvis man søger førtids/eller
seniorpension ?
pres129 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2017, 11:58   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Problemet er at det er svært at sige noget om, alt i dag bygger på kommunens "vurderinger" og kommuner vælger ofte at "vurdere" efter egen pengepung frem for hvordan borgers situation er.

Vi almindelige mennesker vil jo mene at når der er 2 år til folkepension så kan det ikke svare sig at kaste dyre penge efter at få en borger aktiveret osv. men sådan ser kommunerne ofte ikke på det, de ser kun på at ledighedsydelse er billigere end pension, de kan derudover også få udligningspenge fra staten hvis de afholder en borger fra at få pension.

Jeg har læst om 2 debattører her på siden fra Københavns kommune hvor den ene hang på kontanthjælp indtil folkepensionen endelig var en mulighed, en anden sidder på ledighedsydelse og har også kun få år til pensionen men kommunen bliver ved med at afvise alle muligheder for førtidspension.

Igen seniorførtidspensionen skulle være en måde at søge førtidspension på hvor man ikke skal leve op til så mange dokumentationskrav med hensyn til arbejdsprøvninger osv. men mange kommuner, inkl. Københavns kommune anerkender tilsyneladende ikke seniorførtidspensionen og følger bare de normale regler selv om borgeren søger seniorførtidspension.

Når det er sagt, så kan man jo så undre sig over at de ligefrem fraråder dig at søge pension, for hvad kan der faktisk ske dig hvis du søger?
Du kan få din pension og så slipper du ud af deres aktiveringshelvede.
Du kan få afslag og så er du ikke dårligere stillet end i dag. Jeg har ganske vist læst at nogen kommuner prøver at bilde borgeren ind at de mister deres ledighedsydelse hvis de søger men det er ikke rigtigt, så længe du stadig søger job og lever op til de krav der er til dig, så kan de ikke tage din ydelse.

Men inden du går i gang med at søge om seniorførtidspension, så vær opmærksom på lige at sikre dig en fuld aktindsigt og læs igennem din sag og undersøg om de ting der står i sagen er korrekt og om alt dokumentation, eksempelvis lægeerklæringer, findes i sagen.
Mange fra k10 har i tidens løb oplevet at der manglede dokumenter eller der stod usandheder så sagen ikke blev belyst korrekt.

En anden ting er at du nok skal sørge for at få den udtalelse fra din læge på skrift inden ansøgningen. Få lægen til at skrive en læ 165 hvor det står at h*n mener at du skal have pension og hvorfor. Den kan du enten vedlægge sammen med ansøgningen eller sikre dig at den findes i sagen inden du afleverer ansøgningen, husk at modtage kvittering for modtagelse af ansøgningen.
Du kan læse mere om læ 165 i denne tråd https://www.k10.dk/showthread.php?t=31304

Jeg synes da bare at du skal søge om pension, hvis du altså har sikret dig at du gjort dit forarbejde.


Du kan også læse lidt om reglerne for seniorførtidspension for lige at sikre dig at du lever op til kravene.
https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...fortidspension

Tilføjelse:
Vær lige obs. på at hvis de sætter dig i ressourceforløb så har du så vidt jeg ved ret til at få ledighedsydelse under ressourceforløbet og da du formodentligt har arbejdet mere end 9 måneder i dit hidtidige job så er du berettiget til den høje ledighedsydelse.

Sidst redigeret af Nørd; 18-10-2017 kl. 12:02.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2017, 09:02   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
En anden ting er at du nok skal sørge for at få den udtalelse fra din læge på skrift inden ansøgningen. Få lægen til at skrive en læ 165 hvor det står at h*n mener at du skal have pension og hvorfor.
Jeg vil ikke anbefale, at få lægen til at skrive om førtidspension eller arbejdsevne.

Kommunerne holder meget stramt på, at de er de eneste der kan/må vurdere arbejdsevne og tage stilling til fp.

Bed derimod lægen om, at skrive om funktionsevnen. Funktionsevnen må lægen nemlig gerne udtale sig om, og funktionsevnen har jo en stor betydning for arbejdsevnen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2017, 10:58   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Som også skrevet ovenfor er førtidspension og seniorførtidspension det samme.
Man skal opfylde de samme krav til at kunne få selve pensionen.
Det er ansøgningsprocedurerne, der er forskellige.

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...fortidspension
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2017, 14:06   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg vil ikke anbefale, at få lægen til at skrive om førtidspension eller arbejdsevne.

Kommunerne holder meget stramt på, at de er de eneste der kan/må vurdere arbejdsevne og tage stilling til fp.

Bed derimod lægen om, at skrive om funktionsevnen. Funktionsevnen må lægen nemlig gerne udtale sig om, og funktionsevnen har jo en stor betydning for arbejdsevnen.
Det er muligt at du har ret, jeg har bare læst her på siden mange gange at lige netop den praktiserende læge som den eneste uopfordret må skrive til kommunen hvad vedkommende mener skal ske med borgeren.

Men derfor er det jo stadig kommunen der tager beslutningen í sidste ende.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2017, 15:33   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er også rigtigt, Nørd...lægen er den eneste som må nævne over for kommunen at en førtidspension vil være det rigtige for borgeren..

Det er dog stadig kommunen der har den endelige beslutning med hensyn til førtidspension..

Lægen kan gøre brug af denformular der hedder LÆ165...en formular alle læger burde have liggende...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2017, 08:38   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Det er muligt at du har ret, jeg har bare læst her på siden mange gange at lige netop den praktiserende læge som den eneste uopfordret må skrive til kommunen hvad vedkommende mener skal ske med borgeren.
Undskyld, du har helt ret.

Jeg har bare fået det andet banket ind i hovedet så mange gange, at jeg ikke kan slippe den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2017, 13:13   #8
pres129
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
pres129 er ny på vejen
Pension

Hej K10

Har været i banken for at få styr på mine pensioner. Jeg er i flexjob og det har nu vist sig , at min nuværende arbejdsgiver ikke sætter pension ind.
Har alle i flexjob ikke krav på en pensionsordning, eller hvordan er reglerne.
Jeg er butiksansat.

Med venlig hilsen
Preben Pedersen
pres129 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2017, 12:26   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Pensionsindbetaling fra arbejdsgiver afhænger af dit ansættelsesforhold.

Under overenskomst? Hvad siger den i givet fald?

Men tag fat i din fagforening.

Her link fra HK
https://www.hk.dk/raadogstoette/flek...omi-i-fleksjob
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension