K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-10-2010, 21:43   #1
SåTræt
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
SåTræt er ny på vejen
Normal procedure?

Min 18-årige søn fik i juni måned 2010 tilkendt førtidspension med virkning fra den 1. august 2010.

Han har nu modtaget brev fra kommunen om, at sagsbehandleren / pensionsrådgiveren meget gerne vil møde ham, og pensionsrådgiveren foreslår i brevet en dato for hjemmebesøg.

Er det normal procedure, at sagsbehandleren / pensionsrådgiveren efter nogle måneder gerne vil mødes med de personer, der er blevet tilkendt førtidspension?

Det skal lige tilføjes, at min søn er fuldtidssengeliggende og derfor ikke er i stand til at deltage i møder på kommunen. Derudover er han aktuelt ikke interesseret i at afholde flere møder/hjemmebesøg med flere kommunalt ansatte personer – og da slet ikke uden noget egentligt formål.

Er der i øvrigt nogen der kan oplyse mig om forskellen på en sagsbehandler og en pensionsrådgiver?

Mvh
SåTræt
SåTræt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2010, 21:57   #2
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Er det her i landet din søn fik tildelt førtidspension ?

I en anden tråd har jeg nemlig læst en forvaltningschef citeret for at sige: "... ingen får fp i dag".

Men den chef opholder sig måske bare lidt langt fra virkeligheden, der omgiver ham ...


Nåh, men tilbage til dit spørgsmål ... det kan evt. være et besøg, der skal afdække, om der er andre ting forvaltningen kan være behjælpelig med - fx hjemmehjælp, hjemmesygepleje, bostøtte osv.

Omvendt, ønsker din søn ikke selv at tale med en forvaltningsrepræsentant, kan din søn blot lade en partsrepræsentant tage kontakten. Det vil i langt de fleste tilfælde være en mulighed.


Tilføjet: Jeg kommer til at tænke på min genbo, der modtager folkepension.

Genboen fik besøg af en person fra kommunen, der skulle undersøge om der var behov for hjemmehjælp. Vedkommende blev "smidt ud" af genboen ... ;-)

Sidst redigeret af TimeGuest; 01-10-2010 kl. 22:04.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2010, 09:18   #3
SåTræt
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
SåTræt er ny på vejen
Ja, det er underligt nok her i landet min søn er tildelt førtidspension – og endda uden de helt store problemer. MEN SÅ TALER VI IKKE OM DE FORUDGÅENDE ÅRS SLÅSKAMP MED KOMMUNEN…!!!

Min søn har fået ansat hjemmehjælp/privat hjælper – og det er ikke noget hverken handicap- eller pensionsafdelingen har været behjælpelig med. Vi fik tværtimod her oplyst, at han ingen hjælp kunne få, og som sædvanlig uden yderligere hjælp, vejledning eller rådgivning. Vi har hele vejen selv måttet finde ud alt – og der var slet ingen problemer gennem hjemmeplejen.

Mht. partsrepræsentant har jeg i denne uge afleveret en fuldmagt på kommunen, hvor min søn giver mig fuldmagt til at varetage al kontakt til kommunen i forbindelse med hans pensionssag. Kommunens brev om hjemmebesøg er dateret dagen efter afleveringen af fuldmagten – lidt tankevækkende…
SåTræt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2010, 09:45   #4
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SåTræt Se meddelelser
Ja, det er underligt nok her i landet min søn er tildelt førtidspension – og endda uden de helt store problemer. MEN SÅ TALER VI IKKE OM DE FORUDGÅENDE ÅRS SLÅSKAMP MED KOMMUNEN…!!!

Min søn har fået ansat hjemmehjælp/privat hjælper – og det er ikke noget hverken handicap- eller pensionsafdelingen har været behjælpelig med. Vi fik tværtimod her oplyst, at han ingen hjælp kunne få, og som sædvanlig uden yderligere hjælp, vejledning eller rådgivning. Vi har hele vejen selv måttet finde ud alt – og der var slet ingen problemer gennem hjemmeplejen.

Mht. partsrepræsentant har jeg i denne uge afleveret en fuldmagt på kommunen, hvor min søn giver mig fuldmagt til at varetage al kontakt til kommunen i forbindelse med hans pensionssag. Kommunens brev om hjemmebesøg er dateret dagen efter afleveringen af fuldmagten – lidt tankevækkende…
Indimellem skulle man d**** tro de får undervisning i hvordan man
nedgør og ydmyger folk.

Hvis han har fået sine takster for pension osv i orden - er der ingen grund til besøget - du kan så vidt jeg ved - bare sige nej tak - men gør det nu skriftligt ikk?
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2010, 10:13   #5
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg er ikke så kolg på §§§ men kunne det tænkes at din søn nu han får pension,havner i en anden afd.
måske er det derfor de gerne vil besøge ham.Det er nok også en anden der vil komme denne gang kunne jeg forstille mig..

jeg kender jer jo ikke men,tænker lidt om det er så godt at mor ordner det hele-når han har fårt pension,kan der vel ikke være noget de kræver af ham men om hvad han ville kunne kræve af komunen.

Håber i frem over får hvad i har brug for..
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2010, 12:08   #6
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
For det første kan jeg ikke forstå, hvorfor sagsbehandleren ikke skriver hvad formålet med besøget er...
Men for det andet kan jeg ikke forstå, hvorfor du ikke ringer og stiller spørgsmålet: Hvad er formålet med, at du vil på besøg?
Det KAN jo være, at det som det bliver nævnt drejer sig om, at han vil tale med jer om muligheden for yderligere hjælp...
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2010, 13:14   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Det er set før, at en sagsbehandler i den offentlige forvaltning gerne bruger X gange så lang tid på at tale/konflikte med borgeren om, hvorfor sagsbehandler ikke sammen med en mødeindkaldelsen medsender en struktureret agenda for mødet med borgeren, således at mødet kan afvilkes på 1/5 del tid og måske tilmed ende med bedre tilfredshed hos såvel sagsbehandler som borger.

Man kan derfor spekulere over om sådanne måder at sagsbehandle på, kan skyndes en generel faglig inkompetance, et mere eller mindre skjult behov for at "lade alle muligheder stå åbne" evt. i manipulationens tjeneste, en despekt for borgeren, en udtrykt magtfordrejning, ren dovenskab osv ... vi kan ikke vide det ... men vi kan formodentlig hurtig blive enig om, at det ikke er et udtryk for en almen dannelse og et manifesteret fagligt overskud.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2010, 14:15   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser

Man kan derfor spekulere over om sådanne måder at sagsbehandle på, kan skyndes en generel faglig inkompetance, et mere eller mindre skjult behov for at "lade alle muligheder stå åbne" evt. i manipulationens tjeneste, en despekt for borgeren, en udtrykt magtfordrejning, ren dovenskab osv ... vi kan ikke vide det ... men vi kan formodentlig hurtig blive enig om, at det ikke er et udtryk for en almen dannelse og et manifesteret fagligt overskud.
Og derfor er mit bedste råd, at HVER ENESTE GANG man modtager et brev ang. møde, uden at det indeholder en dagsorden, så skriver man til afsenderen, og beder om at få formålet med mødet oplyst.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2010, 12:51   #9
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Du skal ikke være nervøs.
Fra det brev din søn har fået, skal tydeligt fremgår hvad er formålet med det møde /besøget.

Står der intet om det i brevet, skal du blot ringe/helst skrive til kommunen og bede om en forklaring.
Kort og kontant.

Sidst redigeret af Karo; 03-10-2010 kl. 12:56.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2010, 14:37   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg kan godt forstå de andres skepsis ...

Kære SåTræt.

Som du hentyder har du/I snuset lidt til den virkelighed, som få kender til.

Men omvendt kan du muligvis se positivt på et evt møde i hjemmet. Fordi at nu overdrages ansvaret til kommunen som jo ifølge reglerne også har pligt til, på egen foranledning at tilbyde rådgivning og opfølgning på din søns situation.

Læs følgende:

"At overgangen fra ung til voksen kan involvere mange forskellige afdelinger i kommunen.
Det betyder, at der ofte vil være et særlig stort behov for at koordinere indsatsen omkring dig. Vi
ved erfaringsmæssigt i DUKH, at kommunerne kan have problemer med at koordinere i praksis.
Det kan derfor være en rigtig god ide, hvis du selv er meget opmærksom på, at der løbende
bliver fulgt op på din sag, og at sagen bliver koordineret. Flere gange i overgangsperioden (16
til 18 år) kan det være en god idé, at sagsbehandlere og andre involverede i din sag samles til
fælles møde, hvor sagsbehandlingen bliver afstemt og koordineret."

fra www.dukh.dk http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...barnvoksen.pdf

Jeg tænker at der findes mange punkter der skal diskuteres og fastsættes for fremtiden: Vedligeholdstræning i hjemmet http://www.dukh.dk/netradgivning/beh...g-genoptrening , handleplan, BPA http://www.dukh.dk/nyheder/dukhsen-p...searchterm=bpa , invalidebil? SUPP http://www.k10.dk/showthread.php?t=11545&highlight=supp , merudgifter iht §100 og mange andre ting. Fremtiden bringer jo også spørgsmålet om evt botilbud ......... hvor du/I skal sætte jer grundigt ind i tilbud, retssikkerhed og fremtid.


Handelplan: Overgang til voksenbestemmelser
Målsætning

Brugerne skal opleve sammenhæng i sagsgangen mellem Børne- og Unge forvaltningen og Voksenforvaltningen i forbindelse med, at unge med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne bliver 18 år.

Delmål

Alle unge med funktionsnedsættelser tilbydes, at der udarbejdes en handleplan inden det fyldte 18. år. Planen skal indeholde mål med og tidsrammer for eksempelvis uddannelse, bolig, handicapkompenserende ydelser m.m.

Kommunen sørger for at unge med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne og deres forældre får tilbudt et møde med deltagelse af den nuværende sagsbehandler samt de relevante sagsbehandlere fra voksenforvaltningen. Tilbudet skal komme senest et ½ år før den unge fylder 18, så de nødvendige bevillinger og aftaler er på plads, når den unge fylder 18.

Initiativ

Kommunen udarbejder en folder, der oplyser den unge og dennes forældre om, hvilken støtte der kan gives i forbindelse med, at denne bliver 18 år.

Kommunen etablerer som et forsøg et gruppeforløb til unge, hvor de unge selv kan tage emner op omkring det at blive 18 år...... som kan læses her: http://www.handicap.dk/dokumenter/pu...aetninger/unge


Jeg vil råde dig/jer til at modtage kommunens embedsmænd/kvinder med åben arme ....... bagværk og god kaffe ......og lyt nøje efter, hvad de vil. Og I skal selvfølgelig have alt på skrift.

Skab et godt møde, emner mangler der ikke: http://www.muskelsvindfonden.dk/sear...&s=All%20Sites dog uden at kende din søns formåen og diagnose.

Et er sikkert...... der dukker mange spørgsmål op i fremtiden, hvor svarene måske kunne afhjælpe din søns situation. Eller muligvis bekræfte de værste tanker om kassetænkning .......men så skal der jo kæmpes med loven i hånden ......og det er vi ret gode til her på k10. Lad os høre nærmere.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 03-10-2010 kl. 16:38.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Procedure - Pensionsnævn? Tassi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 109 27-02-2014 01:32
Er dette "normal" procedure hos Springbræt? Zastrow Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 28-03-2012 11:09
Procedure ved ophør af tidsbegrænset pension Pia Slot Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 11-01-2012 12:34
Procedure ved tildeling/søgning af FP? Bato Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 21 15-12-2010 16:43
Procedure vedr. fleks eller førtidspension Camilla23 Spørgsmål ang fleksjob 3 25-04-2010 08:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension