K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-01-2008, 20:59   #11
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Har læst lidt i praksisundersøgelsen fra ankestyrelsen. Det er interessant læsning... Jeg komme til at tænke på, hvor der står noget om, hvad præcist kommunen skal angive af begrundelser i et afslag på ansøgning om pension? Hvis det overhovedet findes nogen oplysninger om det...???
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2008, 15:03   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Risa... der står bl.a. i rapportens side 5, at

Citat:
I 2 af de 3 sager i undersøgelsen, hvor kommunerne har givet afslag, har
kommunen orienteret ansøgeren om, at der
Citat:
i stedet for pension er ret til anden
ydelse. Det følger af helhedsvurderingen, at der så vidt muligt skal tages
stilling til, om der eventuelt er ret til anden ydelse
.
Citat:
I 28 pct. af sagerne er det vurderet, at kommunerne ikke har opfyldt kravet
om, at
Citat:
ressourceprofilens elementer skal omsættes til konkrete jobfunktioner
eller give tilbud om forbedring ved revalidering eller fleksjob
, og i 22 pct. har
Ankestyrelsen været i tvivl om opfyldelse af kravet.

Citat:
SM N-2-04
Retningslinier for udarbejdelse af ressourceprofil i bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling
og vurdering af arbejdsevne skulle anvendes både ved afgørelse om visitation til
fleksjob og ved afgørelse om førtidspension.
Citat:
Ved vurderingen af borgerens arbejdsevne på grundlag af den samlede ressourceprofil,
skulle der ved angivelse af de konkrete arbejdsfunktioner, som borgeren måtte skønnes at
kunne varetage, forstås såvel egentlige stillingsbeskrivelser som angivelse af aktiviteter,
der kunne udføres i forskellige jobs
.
Citat:
Vurdering af arbejdsevnen m.v.
§ 8. Kommunen vurderer borgerens arbejdsevne på grundlag af den samlede beskrivelse
og vurdering af elementerne i ressourceprofilen, jf. §§ 6 - 7. Ved vurderingen af
arbejdsevnen skal ressourceprofilens elementer omsættes til konkrete jobfunktioner,
der skal findes i et rimeligt omfang på arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Ved bedømmelsen af arbejdsevnen må kommunen ikke tage hensyn til eventuelle
strukturproblemer på arbejdsmarkedet.
Du kan evt. se mere om arbejdsevne her på siden, hvis du søger på ordet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 05-01-2008 kl. 15:06. Årsag: tilføjelse
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2008, 15:20   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Pia...

Jeg har nu prøvet at lede lidt, men der er jo flere praksisundersøgelser.

Hvis du skriver her, hvilken praksisundersøgelse du mener, og skriver sidenummer på det sted, du skriver om varighed, så vil jeg gerne prøve at lægge det herind for dig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2008, 20:02   #14
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej zuza!
Tak for dit svar! Jeg har godt noteret mig de punkter, du fremhæver. Specielt den med de konkrete arbejdsfunktioner. Er "spændt" på, hvad de foreslår der... Men jeg tænkte nu på, om der et eller andet sted står noget mere samlet, hvad et pensionsafslag skal indeholde af informationer og begrundelser...?
Risa
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2008, 21:02   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Værsgo, Risa.

Her er, hvad loven siger:

Citat:
Gives der fx afslag på førtidspension, skal det således fremgå af begrundelsen, hvilke konkrete arbejdsfunktioner pågældende vurderes at kunne varetage, eller hvilken indsats i form af optræning, revalidering eller anden indsats, der er dokumenteret relevant.
Det er fundet her på siden under Nyttige links.

Men du får lige et link her, så kan du læse den laaaaange version.

Du skal ned til punkt 36 - Begrundelse. Der fandt jeg det.

http://www.socialjura.dk/index.php?id=1187

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 09:39   #16
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Endnu engang tusind tak, zuza! Supert, at du er så meget inde i det og kan hjælpe os andre!
Men nu må jeg jo så spørge, hvordan "...dokumenteret relevant." skal forstås...??? Er det speciallægeudtalelser mv., der danner grundlaget for det?
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 12:05   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Risa

Det kan jeg helt sikkert IKKE svare på, for kommunerne har jo netop besvær med at få det dokumenteret... derfor de laaaange sagsforløb.

Men hvis du gerne vil grave dybere i det, vil jeg foreslå, at du nærlæser Ankestyrelsens forskellige praksisundersøgelser, hvor sagerne gennemgås enkeltvis og med tilhørende kommentarer.

Når du har læst dem, må du meget gerne fortælle os andre her på siden, hvad du finder ud af.

Jeg vil da mene, at der bør være sammenhæng mellem helbred og en realistisk tilknytning til arbejdsmarkedet, som kan føre til selvforsørgelse i en eller anden grad.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Rigsrevisionen om lægekonsulenter OG midlertid førtidspension zuza Midlertidig Førtidspension 1 29-11-2008 11:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension