K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2012, 17:24   #1
solskin1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2012
Indlæg: 4
Styrke: 0
solskin1 er ny på vejen
Hjælp til evt. §17 ansøgning


Hej er første gang jeg skriver herinde.
Er efter at jeg kan mærke at min datters sagsbehandler trækker tiden, ved at tænke på om vi skal lave en § 17 ansøgning, for at hun når kommer ind under de "gamle" regler.
Sagsbehandler har nævnt at hun først skal gennemgå den dagbogs beskrivelse, jeg har lavet undervejs mens min datter har været i arbejdsprøvning på Reva.
Og skal derefter sammenholde det med hvad de skriver i vurderingen fra Reva, som kommer i næste uge.
Hun mener dog at udfra det der ligger nu er er spørgsmål, om enten fleksjob eller førtidspension, er bare om en evt. §18 når at blive inden 1.1.13, altså bevist trukket tiden ?
Hertil er mit spørgsmål, skal sagsbehandler bruge en funktionsevnebeskrivelse fra lægen for at kunne lave en pensions anmodning, og dermed også for os til en § 17 ?
Skal i så fald hurtigst muligt have lave en, da sagsbehandler indtil nu er gledet af på det spørgsmål når jeg har spurt ind til det ?
Lægen har udtalt, at kommunen selv plejer at indhente de papirer de skal bruge, men er efterhånden blevet klar over at det er bedre selv at indhente det der foreligger ?
Udfra tidligere spørgsmål herinde, lyder det som om at sagsbehandler godt kan lave ressouceprofilen færdig, efter at vi har bedt om en § 17.
Vil vi så også stadig blive partshørt i den, og kunne komme med tilføjelser, eller skal de ligge der inden ansøgningen ? [/B]

Sidst redigeret af solskin1; 01-12-2012 kl. 17:44.
solskin1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2012, 19:48   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ved en §17 ansøgning skal hendes sagsbehandler opdatere RP ressouceprofilen
så hun har ikke noget valg.

nu ved jeg ikke ved der ligger til grund for i vil søge, men meget få får medhold
samt i skal være sikker på alle lægepapir og rapporter fra arbejdsprøvninger ligger i sagen
men hvis sagsbehandleren mener det ligger mellem FP og fleks, så kan det tyde på sagen ikke ligger 100 procent til penison.
hvis hun er på kontanthjælp, mister i dog ikke noget ved at prøve
men husk og søge aktindsigt først, for ved en §17 på det foreliggende grundlag
så kommer der ikke flere oplysninger i den og et pensionsnævn skal træffe afgørelse udfra det som ligger i sagen.
i min kommunen har de rigtig travlt i øjeblikket med at få de sager som helt afgjort ligger til pension færdig før den nye reform. også min ligger til afgørelse på en §18
grunden er meget klar en kommune får mindre i refusion med den nye reform når der bliver tildelt en pension
det kan være rigtig mange penge, hvis man skal modtage en FP i mange år
men det er klart de sager som ikke er helt klar gjort til pension på en §18, de kommer ikke med på de gamle regler.

hvis hun skal have en chance på en §17, så skal der faktisk stå i den arbejdsprøving ingen arbejdsevne eller meget få timer
alså at disse timer ikke udmøntes over en en længere periode
alle lægepapir skal pege på en varig lidelse og uden nogen former for behandlingsmuligheder
samt ingen erhversevne og en meget lille funktionsevne.

fra jeg blev indstillet på en §18 tog det over 1.5 måned før sagen var klar og givet videre fra jobcentet
det synes jeg er en fair tid, lægekonsulenten var også inde over på den tid
og hvis i først får en beskrivelse i næste uge fra reva center
så kan jeg ikke se på nogen måde at sagsbehandleren trækker tiden

Sidst redigeret af MTVRV1; 01-12-2012 kl. 19:59.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2012, 20:29   #3
solskin1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2012
Indlæg: 4
Styrke: 0
solskin1 er ny på vejen
Min datter har været igennem en arb. prøvning. på reva, hvor den funktion hun kunne finde ud af, var pakkeri opgaverne.
Fik tennisalbue og en lillefinger der er ved at gå af led under forløbet. Lægen mener, udfra af tidligere sygdomsbillide at hun har hypermobile led.
Hun har brug for støtteordning for at klare et evt. arbejdsliv, har indlæringsvanskeligheder og forstår ikke altid de sociale spilleregler, dette gør, at hun har svært ved at tage en uddannelse.
Er afsluttet fra Reva med den begrundelse, at de ikke har andre arbejdsopgaver hun kan klare. Men havde i den tid hun var der 4 timer daglig + transporttid, effektivitet af de 4 timer ligger ikke på 100 %, mener reva har nævnt at ligger mellem 50-75%. Hvor hun var træt når hun kom hjem, da hun simpelthen ikke kunne rumme mere den dag.

Sidst redigeret af solskin1; 01-12-2012 kl. 20:53.
solskin1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2012, 23:42   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
egen læge kan ikke bruges i en pensionsag udover at skrive en status
men kun udfra hvad andre læger har skrevet og egen konklusion
formoder hun har været hos en speciallæge omkring hypermobile led
samt har været hos en neuropsykolog angående indlæringsvanskeligheder
kunne måske også være en dog idé med en psykolog omkring det sociale

men det kan være der allerede ligger en masse lægepapir omkring det
det kræver virkelig meget i dag for at overhovedet bare komme i nærheden af en pension
især lægedokumentation fra speciallæge og ikke ens egen læge
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 19:38   #5
ladytass
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 144
Styrke: 13
ladytass er ny på vejen
Hvis man søger på paragraf 17, så indstiller de bare ens sag som den ser ud?
Bliver ressource profil ikke opdateret?
Eller alle mine papir fra psykiatri forløb indhentet?
ladytass er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2012, 19:47   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ressourceprofil skal opdateres ved en paragraf 17 på det foreliggende grundlag....

Men der indhentes ikke nye papirer....den bliver afgjort ud fra det der ligger i sagen på det tidspunkt du søger...

Man kan dog selv vedlægge papirer til ens sag....dette kan man gøre helt frem til afslutningen af ressourceprofilen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2012, 11:21   #7
solskin1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2012
Indlæg: 4
Styrke: 0
solskin1 er ny på vejen
som skrevet i det oprindelige spørgsmål #1
Skal der være en funktionsevnebeskrivelse fra lægen, for §17 anmodning på foreliggende grundlag ?
Lægen henviser til at det er sagsbehandleren, altså kommunen, der skal indhente en sådan. Men sagsbehandler snakker udenom, eller glider af på spørgsmålet, når jeg retter henvendelse om dette.
Kort sagt det haster hvis der skal nå at laves en før jul ??
Eller kan den vedlægges ved papirene, hvis den laves efter jul ??
solskin1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2012, 12:26   #8
Buddha
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2011
Lokation: Jylland
Indlæg: 195
Styrke: 0
Buddha er ny på vejen
Der skal selvfølgelig ligge nogen beskrivelser af problemstillingerne før de overhovedet vil starte en sag..når i ansøger vil kommunen sende din datter til en kommunal lægekonsulent.
Disse konsulenter bruger de papirer der i sagen til at vurdere arbejdsevnen..konsulenterne må kun vurdere på de lægepapirer der allerede er i sagen og hverken ligge til eller trække fra m.h.t. diagnoser etc.
De siger kun : ja der er mulighed for forbedring eller nej arbejdsevnen kan ikke forbedres.
En §17 fryser sagen som den er idag og vurdere den..en §18 giver mulighed for i forløbet at indhente flere speciallæge vurderinger..så ved en §17 skal i være sikre på at hendes problemstillinger er komplet beskrevet.


Det gode ved at søge en §17 kan være at man får sparket gang i sagen og tvinger kommunen til at forholde sig til hendes situation og får man afslag har man stadig fået noget at arbejde videre med være sig behandling,skånebehov etc...samtidig skal kommunen så kunne argumentere for hvad der så skal ske istedet og så burde fleks ligge lige til højrebenet.

Kan godt forstå at du ønsker at din datter får lidt fred og lidt ekstra $$$ at leve for men en pension er ikke det forjættede land.
Buddha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2012, 13:46   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
tror ikke helt du har forstået hvordan systemet virker
du får først en beskrivelse fra den arbejdsprøvning i denne uge
så du skal i hvertfald ikke søge en §17, før den ligger i sagen
det kan du godt nå
jeg skal ikke blande mig hvad du vil skrive på dette forum
men hvis du kun har noget dokumentation fra egen læge
så bliver det helt sikkert et afslag
ens arbejdsevne skal være ubetydelig(ingen timer om ugen, eller ganske få) og alt skal være varigt og absolut ingen behandlingsmuligheder.
det skal stå med syv tømmer søm i en §17 ansøgning, ellers bliver det afsalg

en pensionsag tager mange år, selv en arbejdskade kan tage 3-4 år
de fleste mellem 4-6 år og andre meget meget længere
skriver det bare mere, så du ikke skal regne med der bliver givet en pension
om det så er på de gamle regler. For det er blevet rigtig svært og få.
samt ens chance er langt bedre når det er jobcenter som indstiller, fordi et jobcenter indstiller først til pension
når de mener ens sag er belyst nok til en pension. men det er ingen garanti, selvom ens sagsbehandler indstiller
kan man udmærket få afslag

men held og lykke med sagen

Sidst redigeret af MTVRV1; 03-12-2012 kl. 13:49.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2012, 13:58   #10
Buddha
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2011
Lokation: Jylland
Indlæg: 195
Styrke: 0
Buddha er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
tror ikke helt du har forstået hvordan systemet virker
du får først en beskrivelse fra den arbejdsprøvning i denne uge
så du skal i hvertfald ikke søge en §17, før den ligger i sagen
det kan du godt nå
jeg skal ikke blande mig hvad du vil skrive på dette forum
men hvis du kun har noget dokumentation fra egen læge
så bliver det helt sikkert et afslag
ens arbejdsevne skal være ubetydelig(ingen timer om ugen, eller ganske få) og alt skal være varigt og absolut ingen behandlingsmuligheder.
det skal stå med syv tømmer søm i en §17 ansøgning, ellers bliver det afsalg

en pensionsag tager mange år, selv en arbejdskade kan tage 3-4 år
de fleste mellem 4-6 år og andre meget meget længere
skriver det bare mere, så du ikke skal regne med der bliver givet en pension
om det så er på de gamle regler.

men held og lykke med sagen
Jojo kender systemet lidt for godt ovenikøbet..hendes spørgsmål gik på hvad hun kunne nå at foretage sig inden 1/1-2013 og som jeg skrev skal alt være dokumenteret før de søger.
Og ja hun får højst sandsynligt afslag på §17 men det kan også bringe noget positivt med sig.
Buddha er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Noget sted man kan få hjælp til ansøgning om førtidspension? Abraxus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 04-07-2012 20:06
§ 17 ansøgning Forvirret hjælp LUM Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 41 01-11-2011 22:33
Hjælp har fået svar på førtidspension ansøgning Frue.Hansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 42 14-12-2009 09:23
Ansøgning om hjælp til bil indstillet til afslag steine Spørgsmål ang fleksjob 23 08-11-2009 03:24
Hjælp til ansøgning om førtidspension Frue.Hansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 19-07-2009 22:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension