K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2016, 17:58   #11
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Jeg brød mig absolut ikke om det smerte håndterings kursus
Var der kun 2 gange og så stoppede jeg - trods det varede 12 gange

Men sagde mig ikke noget at sidde og debattere ens privat liv foran 11-12 andre .men det er hvem man er. Så jeg ville hellere gi plads til andre

Jeg havde fra start gjort opmærksom på det ikke var mig , vi aftalte så jeg kom et par gange og kunne så stoppe hvis jeg stadig ik brød mig om det

Og hørte aldrig for det ..det bremsede ikke noget for mig

Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2016, 09:35   #12
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Smerteklinik er et tilbud. Ingen tvang.

Jeg kunne selv vælge, hvilke forløb der var noget for mig.

Jeg valgte som nævnt lægesamtaler og fysioterapi.

Lægen havde god tid og var på min side. Derudover fik jeg den nyeste viden indenfor medicin.


Det var mig selv som sagde til min læge, at jeg gerne ville til et smertecenter.

Jeg tror ikke, at jeg ville have været blevet godkendt til fleksjob uden et forløb ved et smertecenter.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2016, 16:55   #13
Gadbjerg
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2016
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 2
Styrke: 0
Gadbjerg er ny på vejen
Jeg er startet i Give og jeg skal da lige love for at de går ALL IN med alt muligt forskelligt medicin!
Jeg undre mig over at det virkeligt kan passe at men IKKE kan gøre andet end at give piller og i talesætte at man jo skal lære at leve med sine smerter.... Tænk sig hvis tandlæger og andre kiruger har den samme tilgang??
Vi kan sende folk langt ud i rummet og man kan give folk et nyt hjerte men at fjerne noget så invaliderende som smerter..... Nej det magter systemet ikke!!!
Gadbjerg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2016, 17:16   #14
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg gik i Horsens og der var tilgangen bestemt at der kun skal det allermest nødvendige medicin til. Ellers arbejdes der med andre former for smertelindring fx. Elektrostimulation, akupunktur, varmtvandsbassintræning, samtale, tilpasning at aktiviteter m.v

Men det betyder jo ikke at de kan fjerne smerterne og det er da ikke systemets skyld at kroppen er en kompleks ting.

Og er nervebanerne først vant til en smertepåvirkning kan fx en vellykket opeartion el.lign ikke altid hjælpe på smerterne da de stadig nogle gange kan være i nervebanerne lidt ala fantomsmerter hos folk der har fået foretaget en amputation.

Men selv om smertecenteret ikke kan fjerne mine smerter, har jeg været glad for forløbet. Jeg har lørt at leve med smerterne og tilpasse aktiviteterne til et niveau så smerterne ikke ruger helt op i det røde felt hver dag
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2016, 20:41   #15
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
Jeg vil ikke være en lyseslukker og det er formidable at mange er glæde for smerteklinikkernes metoder. Det er jeg ikke- en undtagelse fra regel, kan man sige.
Rehabiliteringsteam har anbefalet en tur på en smerteklinik. Er det et krav eller kun en anbefaling? Jeg er ikke klar over.

Når smerteklinikerne er optattet som vidunderbarnet som løser alt for alle, forståd jeg at besøget på smerteklinikken er et krav og et spørgsmål kan stilles til teamets medlemmer.
Jeg var glad for at starte på smerteklinikken. Jeg har kroniske forskellige smerter som er behandlet med fysio, daglig øvelser og kiropraktik, smertestillende samt sundt livsstil, over 10 år. Alle taler i byen om vidunderbarnet.
1 møde: jeg havde lige afleveret de skemaer med smerter og medicin forbrug og alt andet og forklaret lidt om smerterne ( smerterne har forskellige oprindelser og udløst af forskellige sygdomme). Om et par minutter fik jeg at vide at 50% af mine smerter vil forsvinde med smerteklinikkens behandling. Jeg var himmelhenrykt.

Men lægen ikke har haft mulighed og tid for at læse min sygejournal og vælge den rigtige behandling for mig- tænkte jeg. Hvordan kunne lægen afgøre på så kort tid, at mine smerter og 50% af dem ville forsvinde uden at få kendskab til min tilstand? Mødet indholdt sparsomme informationer. Anden møde har givet afklaring: det er ikke relevant for behandlingen sygejournalen.

Efter et par uger fik jeg møde skemaet: psykolog (6 møder) medicinsk (2 møder) fysioterapeut (1 møde). Kun 1 møde med fysioterapeuten? Jeg har ikke givet udtryk at jeg føler mig psykologisk ubalanceret. Så hvorfor antallet af psykologiske møder overstiger visibel fysioterapi møder?
Svaret kom på det andet møde.
Jeg erkende, at håb og tillid til smerteklinik var bygget på de oplysninger, sporadisk læst, på dette forum. Helt bestemt er der en gruppe af smertepatienter som får god hjælp hvis de er glæde for en bestemt form for behandling. Samtidig findes der en anden gruppe af smertepatienter som ikke vil sætte pris på den bestemte form for behandling af smerter.
Jeg tror, at mine forventninger var urealistiske. Jeg er ked af, at folk synes om smerteklinikker fordi de tror på dem, som bukker under smerter hvert eneste dag og/eller de føler at deres sag få støtte fra smerteklinikkerne.

Sidst redigeret af yoku; 15-02-2016 kl. 20:52.
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2016, 21:03   #16
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tror du skal regne med,at det er tvang,

tror folk syntes om smerteklinikken fordi,får hjælp dog kan de ikke trylle,min mand kunne de ikke hjælpe, fordi han ikke kan tåle medicin, men nu har han det på skrift og så må kommunen jo acsepterer det, hvilket jo også er en hjælp
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2016, 21:10   #17
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Hey Yoku

Er ked af det på dine vegne over den negative oplevelse du har med smerteklinik, men måske forventningerne har været for høje efter alle de positive historier bla herinde?

Mange af dem der er positive har igennem uger, md og år oplevet at blive misforstået, fejltolket, påduttet psykiatriske diagnoser, kaldt hypokondere og mange meget værre ting. Og oplever så endelig - på smerteklinikken - at blive taget alvorligt, seriøst og talt til og med som et voksent menneske. Alene dette er så overvældende positivt at det er det hele værd - for nogle.

Personligt havde jeg samme oplevelse første gang jeg var på smerteklinik, ½ år efter at jeg endelig fik en diagnose (efter mange års smerter og nedladenhed fra sundhedssystemet generelt), og for mig var de 12 samtaler med en psykolog guld værd, fordi vi var ligeværdige og fordi denne psykolog faktisk vidste noget om hvordan det er at blive "dømt" til at leve med smerter resten af livet. Sammen med hende fik jeg sat ord på nogle af mine følelser omkring dette, og på den måde blev min familie og omgangskreds "skånet" for en del.
Samtidig havde jeg 12 tider hos deres fysioterapeut, også her følte jeg mig forstået og accepteret og de øvelser hun viste mig var tilpasset helt ned i småbitte detaljer så de passede til mig. Det var befriende at opleve denne ligeværdighed og accept på mine præmisser.

Derfor anbefaler jeg også altid smerteklinik som en positiv ting.

Anden omgang med smerteklinik, var lige så givende - men egentlig mest af alt fordi lægen til den første samtale understregede at jeg ikke måtte forvente at blive smertefri, men at man ville gøre alt hvad man kunne for at mindske mine smerter.
I denne omgang med hovedfokus på medicin, for det var det jeg bad om. Første gang nægtede jeg at tage medicin overhovedet, netop for at undgå at fokus lå der.

Desværre tåler jeg så ikke medicin overhovedet, så det var håbløst - og jeg blev efter mange forskellige forsøg afsluttet med beklagelse, og med tilbud om et nyt forløb ved psykolog hvis jeg havde behov for at vende det med hende.

Den socialrådgiver der var tilknyttet på det tidspunkt, var så ikke lige den skarpeste kniv i skuffen og var ikke til megen hjælp (næsten tværtimod), men jeg ved at mange også har haft gavn af netop at tale med socialrådgiveren. Og ikke at forglemme har mange fået meget klare statuserklæringer fra netop smerteklinikken, til brug i deres "sag" ved kommunen.

Når nogen så skriver at det er et tilbud og er frivilligt, så ryster jeg lidt på hovedet, for kommunerne bruger i meget høj grad smerteklinikkerne som "udvej" når de ikke ved hvad de ellers skal stille op med deres smerteplagede borgere. Og siger man nej tak, risikerer man jo at ens "sag" går i stå i det kommunale system. Og ja der røg frivilligheden jo....i min optik

Undskyld det blev så langt - god aften
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2016, 05:30   #18
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Nej smerte klinik og deres tilbud er ingen tvang ,

Men men følger du ikke tilbudene eller har en grund til ikke at gøre det , kan man nærmest få skyld for ikke have lyst til at prøve alt .

Jeg var glad for min smerte klinik der var privat og lå i Haderslev og idag er lukket , fordi alle skal til GIve .der er offentligt

Gik der også 5-6 gange mindst . dOg ikke så længe ud over 1 gang .

Gruppe terapi er bare ikke mig . Men jeg gav det en chance på 2 gange ud af de 12 og det hAvde de respekt for . For så havde jeg prøvet .

Psykolog takkede jeg også nej til . Da jeg ikke kunne se noget formål .

Trods det hjalp de mig meget med smerter og hjalp mig indirekte til at få min ftp gennem div.læge status .

Det der var det gode for mig var de hjalp med at finde de piller der var gode for mig . Og senere hjalp mig til i Odense at få indopereret en smertepacemaker som jeg har idag og er glad for . Det var ikke lykkedes uden ham i Haderslev ,

Der er ligeså mange meninger som smerte klinikker , som der er personer , Nogle kan lide 1 sted , nogle kan lide alt , nogke kan kun lide noget osv ,

Jeg kom for at få hjælp af smertelægen . Ikke for alle de andre ting . Der er også forskel på hvad man fejler

Havde det været idag , var det blevet GIve som jeg stort set kun hørt godt om ,
I Haderslev var der dog kun 1 smertelæge , modsat GIve hvor der er flere og det hele er meget større .

Stribe Ftp .
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2016, 08:20   #19
VENDETTA
Hvor skulle jeg ellers være
 
VENDETTAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2016
Lokation: Fåborg Midtfyn
Alder: 56
Indlæg: 127
Styrke: 9
VENDETTA er ny på vejen
Jeg var igår på smerte klinik for første gang.
Gik derfra efter 30 min. Og tænkte øhhhh hmmm. Hvad skal der så ske. Blev temmelig forvirret skal ringe til egen læge her kl 8 for og hører hvad de kom frem til.

Men super flinke var de derude og dette er ingen kritik overhovedet


Mvh. Rep God dag herfra
VENDETTA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2016, 21:07   #20
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
Takker for jeres input.

Gana
Folk er så begejstret og taler om de rigtige "piller" eller "medicin" de har fået udleveret, og alt andet super godt: flinke, rare, søde, etc. Smerteklinikkerne beskrives kun med positive adjective. Og de har ret, stort set. Jeg forventede at møde søde og rare mennesker. Jeg blev ikke skuffet. Kun en undtagelse- sagsbehandleren på klinikken.
Men de "piller" eller "medicin" alle er så glæde for er ikke vitaminpiller eller aspirin vel?

Jeg havde fået den overbevisning, at smerteklinikkerne havde en hemmelig patenteret model, en mirakel kur, at frigøre patienterne af plagende, kroniske, fysiske smerter. Eller lidt vendt om, hvad gør den praktiserende læge, speciallæge, fysioterapeuten og psykologen forkert? De gør intet forkert. Derimod.

Den forkerte er den retning og den såkaldt "tværfaglig intervention integreret på smertecenter" af behandlingen af komplekse kroniske smertetilstande med "off-label" antipsykotika medicin, som ligger på det højeste niveau med svær antikolinerg effekt, bl.a. kognitiv, på raske, sunde hjerne som ligger i en krop der er i stykker. Jeg blev ikke tilbud vitaminpiller eller aspirin men antipsykotika medicin uden at få meget information eller hvad for en slags medicin blev ordineret. Jeg har ingen psykiske forstyrelser. Skuffelse- de har ikke en mirakel kur og enhver psychiatrist eller egen læge kan ordinere antipsykotika, hvis man har psykisk lidelser.

Den humoristiske side af situationen er, at de fleste opliver at de få anerkendelse på deres fysiske smerter alligevel, har jeg på fornemmelser, behandlingen består primært af tricykliske antipsykotika medicin. Derfor spurgte jeg hvis I har fået tilbud antipsykotika medicin uden at have en psykisk lidelse.

Jeg forsætter på klinikken og ser hvis noget godt kommer ud af det.

Sidst redigeret af yoku; 17-02-2016 kl. 21:14. Årsag: rettelse
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension