K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-06-2009, 16:20   #11
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Ingen af delene, jeg er førtidspensionist, men dengang jeg
modtog hjælp under paragraf 100, var jeg i fleksjob.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 16:55   #12
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Jeg er selv igang med at søge § 100. og de siger, at de bruger funktionsevnemetoden til at vurdere, om man kan være berettiget til at modtage hjælpen. Sagsbehandleren er efter min vurdering meget inde i de forskellige §§§, for hver gang man vil søge om hjælp til noget, så kan han finde ud af, hvilke §§ man kan søge dette igennem ved andre instanser, så det har faktisk været en stor hjælp.

Jeg fik endvidere at vide, at reglerne har ændret sig noget de sidste år, så sagsbehandlerne ikke længere er helt sikre på, hvordan personkredsen skal vurderes, idet det går efter funktionsevnemetoden og ikke ens kliniske diagnose, eller mangel på samme.

Dog gives der rigtigt mange afslag på bevilling af § 100, da sagerne på den måde skal ankes og behandles af en helt anden instans, og allerede ved samtalen fik jeg at vide, at med mindre at det er meget åbentlyst at man er omfattet af persongruppen, så gives der afslag til alle persongrupper der skal vurderes. Samtidig opfordrer sagsbehandleren en til at anke afgørelsen, således at det bliver den anden instans som skal lave den reelle vurdering. På denne måde overgives beslutning til en anden instans, samtidig med, at kommunen ved disse ankesager får mere indblik i, hvordan de skal forholde sig til hvilke persongrupper der kan få støtte iht § 100 eller ej.

Jeg venter selv i spænding, for hurtigt går det jo heller ikke.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 17:09   #13
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Der har været en masse problemer på området, bla.
skulle nogle have fået hjælp til støvsugning, gulvask
og anden rengøring, som egentlig skulle varetages af
hjemmeplejen, og desuden har nogle fået det til
fysioterapeut, det hedder sig også at man skal have
brug for betydelige foranstaltninger i hjemmet, men
jeg har fået at vide at det også er diagnoserne der tæller,
om man er indenfor personkredsen.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 17:22   #14
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Ingen af delene, jeg er førtidspensionist, men dengang jeg
modtog hjælp under paragraf 100, var jeg i fleksjob.

Hej Tanja. Hvis du har fået førtidspension efter år 2003, burde du kunne få merudgifter §100...
Ellers er der mulighed for at søge hjælp efter Aktivlovens §81/82 som enkeltydelser, hvis man er økonomisk vanskeligt stillet. Ansøgningsskema kan fåes hos kommunen.... Du kan søge om tilskud til medicin der.

Man kan søge om mange ting efter §81/82: http://www.vfm.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx og
http://www.vfm.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx


Citat:
Oprindeligt indsendt af tutti
....hver gang man vil søge om hjælp til noget, så kan han finde ud af, hvilke §§ man kan søge dette igennem ved andre instanser, så det har faktisk været en stor hjælp.
Det er nemlig sådan at § 100 merudgifter først skal bruges, når andre paragraffer ikke kan bruges....

Loven om merudgifter: http://www.vfm.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx

Til Despina... : Der har været flere tråd om Merudgifter § 100 her på K10. Flere har skrevet erfaringer, og hvad de har skrevet på ansøgningen. Brug evt. søgfunktionen og find dig frem... Held og lykke...

Sidst redigeret af curls; 15-06-2009 kl. 17:55. Årsag: Ekstra link sat in..........
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 18:30   #15
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg fik det i 3 år, og inden jeg blev førtidspensionist,
blev afvist, ankede sagen, man fandt ikke jeg tilhørte
personkredsen, læs evt. tidligere indlæg, men tak for dit svar.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 19:28   #16
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 58
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
ansøgninh

hejsa

skema til enkeltydelser ligger på borger.dk

hvis man har digital signatur kan man signere ansøgningen digitalt og sende den direkte til kommunen, ellers skal man udfylde skemaet på sin pc, gemme det på pc og printe det, samt lige underskrive inden man sender det med posten

det er et fælles skema, så i teksten skriver man om det er §81,82 eller hvad man søger efter for en §

her er linket, husk vælg din kommune i øverste rulle vindue og derefter tryk på det grønne felt "åbn print selv udgave"

værsgod: https://www.borger.dk/selvbetjening/...aspx?sbid=8683
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 19:52   #17
Despina
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2008
Lokation: 7000
Indlæg: 50
Styrke: 16
Despina er ny på vejen
Tak for jeres mange svar. Puha, sikke en jungle.

Så er det jo rart, hvis man kunne få en liste over de persongrupper der er omfattet af hvad, men så heldig er man aldrig

Da jeg søgte fleksjob, fik jeg at vide, at "iiiiiiiiiiiih, dét får du helt sikkert med det du fejler"... Hmmm,
Despina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 20:06   #18
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Shylock, du skriver at der kom en fra handicap afd ud til
dig, det er første gang jeg hører om de regler, men er det så
ikke fordi du har søgt om nogle ting i hjemmet, f.eks en lænestol
el. lign, eller måske kan du ikke forlade dit hjem?
Synes det er godt, at nogle kan hjælpe med at udfylde skemaet.
Mht. rengøring blev jeg kontaktet af en fra hjemmeplejen, men
blev afvist, da jeg har en rask ægtefælle og børn, de kunne bare
hjælpe mig.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 22:33   #19
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Despina Se meddelelser
Tak for jeres mange svar. Puha, sikke en jungle.

Så er det jo rart, hvis man kunne få en liste over de persongrupper der er omfattet af hvad, men så heldig er man aldrig

Da jeg søgte fleksjob, fik jeg at vide, at "iiiiiiiiiiiih, dét får du helt sikkert med det du fejler"... Hmmm,
http://www.dukh.dk/viden/voksenomrad...lse-sel-a7-100

Hvis du ser nederst ser du at det er for de NYE regler altså gældende fra 1. dec 08
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2009, 23:04   #20
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 58
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
link

hejsa

jeg fandt lige dette uddrag fra loven:

"78. Ved den samlede vurdering af funktionsevnenedsættelsen i forhold til den daglige tilværelse vil blandt andet indgå den pågældendes aktivitetsniveau, boligforhold, erhvervsforhold, personlige forhold, herunder om den pågældende er forælder, helbredsforhold etc."

læser man ovenstående uddrag, ja så skal de jo bl.a vurdere aktivitets niveau og boligforhold og personlige forhold, og det kan de jo kun gøre ved at besøge dig, ydermere står der:

"72. Metode for god sagsbehandling ved vurdering af nedsat funktionsevne »funktionsevnemetoden« skal anvendes ved behandling af ansøgninger om merudgiftsydelse. I sager, hvor borgerens funktionsevnenedsættelse er ubetydelig, kan kommunen dog beslutte ikke at anvende metoden, hvis borgeren er enig heri. Der henvises til vejledningens pkt. 150-151. Kommunen skal i den forbindelse være opmærksom på de særlige procedurer for borgerinddragelse, der er indarbejdet i metoden."

.....og det betyder jo at dig og sagsbehandleren sammen skal udfylde skemaet og derefter skal det skrives rent, og sendes til dig til partshøring, hvilket vil sige du har max 14 dage til at skrive dine kommentarer og ændringer i skemaet og underskrive og sende det til kommunen, husk lige at ta en kopi inden til dig selv

selve loven kan ses her:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=123377

men du kommer igang ved at indsende et ansøgningsskema, som findes på borger.dk, enten underskriv elektronisk med digital signatur og mail til kommunen eller udfyld skemaet på din pc, udskriv og underskriv.

link til borger.dk er her: https://www.borger.dk/Selvbetjening/...aspx?sbid=8686

selve skemaet er kun den indledende procedure, hvorefter du kontakter en sagsbehandler som har med §100 ansøgninger at gøre, og derefter aftaler et møde hjemme hos dig.


god fornøjelse.
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller hvad ? Mørkøv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 19-05-2012 08:40
Pension eller hvad?? oceania1020 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 19-05-2012 06:20
aktivering eller hvad? c.l.e.o. Spørgsmål ang fleksjob 31 10-04-2010 08:34
flex,ftp,eller hvad? gandi Spørgsmål ang fleksjob 0 17-07-2007 16:05
pension eller hvad ? sparkongefre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 15-03-2007 12:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension