K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-09-2011, 01:01   #1
Adi_k
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2011
Lokation: Ishøj
Indlæg: 9
Styrke: 0
Adi_k er ny på vejen
"Lovligt fravær kontanthjælp"

Kan dødsfald i nærmeste familie anses for lovligt fravær? Og fravær ifht. bisættelse?

På forhånd tak.
Adi_k er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2011, 03:42   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Nej

Jeg husker noget med en der bad om fri til bisættelse af en nær slægtning (mener det var mor eller mormor) i Tyskland.

Det var dobbelt nej, for det første for turen ud af landet, for det andet fordi bisættelse IKKE er beskrevet som en lovlig fraværsgrund fra aktivering.

Eller dvs man er naturligvis velkommen til at tage fri, men det koster.

Meeen mon ikke din SB´er vil give dig lov at tage fri, hvis du spørger pænt?? Du får i hvert fald ikke lov hvis du ikke prøver
Det kan jo også være dit aktiverings sted er meget venligt (min veninde har før sluppet for straf på den konto)

Jeg tager kun noget af det, for det er et temmelig langt stykke men der er tale om § 13 punkt 6 i Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik.

Citat:
Stk. 4. Ønsker ansøgeren eller ægtefællen at modtage eller modtager ansøgeren eller ægtefællen hjælp alene på grund af ledighed, har de dog ikke pligt til at udnytte deres arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om arbejde efter stk. 1 eller tilbud eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter stk. 3, hvis

1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold,

2) den pågældende ikke kan arbejde på grund af sygdom eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis det hidtidige arbejde fortsættes,

3) afstanden mellem bopæl og arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport,

4) den pågældende har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der under fravær efter bestemmelserne i barsellovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6 og 8, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption,

5) den pågældende er nødt til at passe sine børn og der ikke kan anvises anden pasningsmulighed,

6) den pågældende modtager støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn eller døende nærtstående eller efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn,

7) den pågældende er omfattet af en friperiode efter § 23 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

8) den pågældende aftjener værnepligt,

9) arbejdet er omfattet af en overenskomstmæssig konflikt eller

10) arbejdet omfatter udvikling og fremstilling af krigsmateriel.
Lægebesøg er heller ikke direkte beskrevet, men disse forventes det, for det meste at man sørger for at ligge uden for salve aktiveringens mødetid, der til er det beskrevet at kommunen skal vurdere om der foreligger andre grunde end de i punkt 4 beskrevne der giver lovlig ret til fravær, hvor ved der menes at operationer sygdom lægeundersøgelser som ikke bare lige kan ligges uden for normal arbejdstid ol bør (ikke skal, men BØR) være lovlig grund.

Så ærgeligt ærgeligt hvis din ægtefælde dør, du kan ikke bare ligge bisættelsen en mandag formiddag og så tro du slipper for aktivering, det må man placere i en weekend, sådan er det.

NEJ jeg personligt syntes ikke det er rimeligt, fordi man som pårørende ikke altid har medbestemmelse hvilken ugedag fx ens mormor skal bisættes.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2011, 03:58   #3
Buddha
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2011
Lokation: Jylland
Indlæg: 195
Styrke: 0
Buddha er ny på vejen
Ja i allerhøjeste grad..sorg og fred dertil er en menneskeret..gør dog folk opmærksomme på det på forhånd istedet for at påkalde dig retten bagefter.
Du har præcis de samme grundliggende rettigheder som alle andre selv om du ikke har et arbejde og lad dem ikke bilde dig andet ind.
Før i tiden havde man et helt sørgeår hvor man ikke forventede så meget af de efterladte,det kunne vi godt lære lidt af idag.
Kondolencer herfra

Sidst redigeret af Buddha; 30-09-2011 kl. 04:12.
Buddha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2011, 12:29   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Se at få ringet til din sagsbehandler.

Sig at der er det her dødsfald, og du ikke er i stand til at komme til aktivering.
Det tror jeg bestemt ikke er noget problem.
Om ikke andet kan det blive skrevet som sygefravær - med henvisning til din psyke nu hvor dødsfaldet lige er sket.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 13:06   #5
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Jeg kondolerer!

Jeg er usikker på hvad du mener med om dødsfald kan betragtes som lovligt fravær. Mener du fravær ifm. at du har været indkaldt på sygehuset mhp at "sige farvel"?

I min mange år som socialrådgiver har jeg altid givet aktiveringsfri den dag bisættelsen har skullet finde sted - for at give din sagsbehandler mulighed for at træffe en hurtig afgørelse vil jeg foreslå dig at indsende dokumentation for
bisættelsestidspunktet.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.

Sidst redigeret af FrkM; 28-05-2012 kl. 13:13.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 13:27   #6
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Det må absolut høre under lovligt fri, jeg fik da fri i flere uger da min søster kom på hospice, da hun døde, og blev begravet. som min SB sagde det er vigtigt at du får sagt ordentligt farvel til din søster, så jeg skulle bare bruge den tid det tog.

Jeg fik også fri da min datter blev opereret, og skulle være hjemme 8 - 10 dage efter.

Har haft fri når datteren eller mig har været ved speciallæge.

Fik også 1 ekstra uges ferie, da datterens SFO havde lukket.

Har aldrig haft problemer med at få fri under aktivering.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 14:04   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det skulle lyde underligt, at man ikke få fri fra aktivering pga man skal med til bisættelsen - selv fanger i fængslet kan komme med til den slags....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2012, 06:53   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Tråden er fra september 2011.

For mange år siden var jeg ansat som piccoline på kommunen, og dér så jeg et reglement om hvornår man havde ret til en fridag, og det havde man bl.a. i forb. med begravelse af nære slægtninge.

Så det burde være ligetil.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2012, 09:16   #9
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Da jeg måtte tage fri fra aktivering på grund af min fars sygdom og død i 2004, var der ingen problemer, men jeg var også et godt sted, hvor man uden tvivl har rapporteret på den helt rigtige måde. Det kan være, de er blevet skrappere, - men vi har jo muligheden for at bede, om de ikke nok vil kalde det feriedage, om galt skulle være. Vi har ferieret MED kontanthjælpen i behold.
Jeg mener, at dødsfald blandt nærtstående er grund nok.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2012, 10:13   #10
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Ej altså... det havde jeg slet ikke set....
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Virksomheder "overvejer" at ansætte flere, "hvis"... zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 06-03-2008 14:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension