K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-02-2010, 13:29   #1
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
-sygdagpenge

en bekendt af mig er kommet i den situation at vedkommende er kommet i en situation at han er blevet sygemeldt af sin egen læge for stress i svær grad.

Min bekendt er ikke i fagforening, eller har andre forsikringer.

Han havde et selvstændigt firma som han har måtte lukke og det sidste år hvor sygdommen er kommet snigende har firmaet ikke haft overskud.

Så han har fået afslag for sygdagpenge, da der ikke er noget at beregne ud fra.

Så har jeg undersøgt kontanthjælp, men heller ikke det kan han få fordi han bor i et andelsforeningshus og har en bil der koster over 10.000,-kr.

I guder hvad gør man så, han har i ofrvejen strakt den langt fordi han troede at han kunne redde sit firma, men det kunne han ikke og det er lukket.

Hvad pokker gør man, han kan jo ikke gå fra sit hus, som er meget billig, jeg vil tro at han ikke finder noget der er billigere. Men de siger at han må leve af friværdien og sælge sin bil.

Jeg ved ikke hvad jeg gør for at hjælpe ham, er der nogen der være behjælpelig endnu engang.

Skal jeg glemme alt om at forsøge at få kontanthjælp?
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2010, 13:47   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lille viden om dette...

Kære Rose.

Glemme...opgive på forhånd?.........ALDRIG.

VIGTIGT klag/ank sagen inde tidsfristens udløb!

Min viden er lille på dette område. Mon ikke andre melder sig.

Fandt disse modstridende link: http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=692 og http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-575.html som jeg googlede som "kontanthjælp selvstændig"

Men een ting har vi lært. Ikke alt, hvad der siges til os, er nødvendigvis det korrekte. Men lad os se hvad andre har at byde ind med. Så gør, som du har lært fra din anden sag: arbejdt professionelt som en ægte k10èr. Alt på skrift, ingen tlf samtaler, høflig og så stille og roligt sætte dig ind i lovgivningen med hjælp herfra. Nøjagtig som sidste gang.
Så kunne det være interessant om den sag ikke også endte med en god udgang for en borger der er nede at dykke. Og hvor de såkaldte professionelle endnu engang lige glemte deres vejledningspligt.

Mange hilsner Peter

PS. fandt lige dette: http://www.adir.dk/sw27397.asp hvor der bla stå at de kan vejlede, ikke gå end i en sag : hvor der står:

Formue
Du kan ikke få kontanthjælp eller starthjælp, hvis du eller din ægtefælle har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. per person.

Formue er for eksempel penge og værdier, som let kan omsættes til penge. Også biler og sommerhuse anses som formue.

Kommunen ser bort fra formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard.

Kommunen ser som hovedregel bort fra beløb, der udbetales som følge af personskade.

Hvis du vil vide mere om betydningen af formue i forhold til din hjælp, skal du kontakte din kommune. Kommunen skal vejlede dig om reglerne.
Kommunen afgør, om du har indtægter og formue, som skal trækkes fra i din hjælp.

Arbejdsdirektoratet vejleder generelt om reglerne, men kan ikke gå ind i den konkrete sag.

OBS! jeg ville omgående ringe til www.dukh.dk hvor du så får en tlf tid, hvor du kort kan drøfte problemet og afgøre om der findes muligheder. Eller skriv til dem på: https://www.dukh.dk/radgivning/radgivning

Sidst redigeret af phhmw; 12-02-2010 kl. 14:31.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2010, 14:24   #3
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
det kan godt være hans bolig er billig at bo i, men det er jo ikke det samme som at der er nogen friværdi. eller nogen friværdi som kreditforening vil låne ham, med det budget han kan opstille.
har han ikke haft en forsikring som selvstændig imod netop sygdom?
nu har jeg ikke læst de link som phhmw henviser til, men jeg får kontanthjælp som gift, jeg har hus og bil. men de har ingen friværdi. jeg er sygemeldt på kontanthjælp.
min mand har egen bil. og ejer selvfølgelig halvdelen af gælden i vores hus. :-).

jeg håber I finder ud af noget via de links du har fået.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2010, 15:46   #4
rose
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2008
Indlæg: 283
Styrke: 16
rose er ny på vejen
Hej Huldra
I den periode min bekendt havde sit værksted, tænkte han ikke lige på det, så det er nogle dyre lærepenge han betaler nu.
Som Peter siger må jeg tage det bid for bid, kontor for kontor.
puh-ha, men på med handsken, denne gang står der mere på spil.
rose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2010, 16:23   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
som selvstændig står man rigtig dårligt vedrørende sygedagpenge.
kender en i samme situation, men havde heldigvis tegnet en privat forsikring ved sygdom.
tror jeg desværre ikke mange selvstændig lige tænker over
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygdagpenge tulipana Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 09-10-2013 09:56
sygdagpenge tulipana Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 04-05-2013 20:16
Tilbage til Sygdagpenge? catercarlo Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 23-10-2012 18:51
sygdagpenge stoppet den trætte Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 22 05-03-2012 01:10
sygdagpenge tulipana Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 24-01-2012 16:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension