K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2020, 22:11   #1
Bjerget
Fik bevilget FØP jun 2018
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2014
Lokation: Gladsaxe
Alder: 48
Indlæg: 18
Styrke: 11
Bjerget er ny på vejen
Gode råd om at søge om førtidspension

Hvis du går efter en førtidspension, så har jeg nogle gode råd:
Hvis du siger til en jobkonsulent: Jeg går efter en førtidspension, så vil den ansatte sige til dig: "Du kan altså ikke bare få en førtidspension. Så let er det ikke." Så sig: "Det står der ikke i loven. Der står at jeg har ret til ansøge om førtidspension." Bare for at sætte den rette tone.
Min erfaring er at kommunens ansatte vil gøre en ihærdig indsats for at forhindre dig i at få førtidspension.
Spørg om en aktindsigt med særligt henblik på hvordan dine arbejdsprøvninger er mislykkedes for dig. Lad os sige for eksempel at en arbejdsprøvning er planlagt til at vare i 8 uger. Det gøres en gang imellem. Og lad os sige at arbejdsprøvningen standser allerede efter 3 uger, fordi du varigt er ude af stand til at forsørge dig selv på arbejdsmarkedet i henhold til pensionslovens §16.
Kommunalt ansatte har en fordom der lyder sådan her: "3 uger siger ikke særligt meget, så den dokumenterer vi ikke." Det kan give et problem senere hen, fordi når du ansøger om førtidspension, så lægger rehabiliteringsteamet enormt megen vægt på hvordan dine arbejdsprøvninger er dokumenteret. Og når kommunens ansatte ikke gider at dokumentere dine arbejdsprøvninger om hvor svært du har haft det, så bliver det til et afslag på din ansøgning om førtidspension. Jobkonsulenter begår nemlig pligtforsømmelse i sager hvor arbejdsprøvningen bliver afsluttet før planlagt. Og det er et kæmpeproblem, for da har rehabiliteringsteamet ikke noget at arbejde ud fra. Bliv ved med at insistere på at dine mislykkede arbejdsprøvninger fejlede og bør dokumenteres. Det er du nødt til.
Bed også om en speciallægeundersøgelse fra Klinisk funktion i regionen. Jeg kan henvise til en bekendtgørelse fra Beskæftigelsesministeriet med titlen "Kommuners og regioners samarbejde om at levere sundhedsoplysninger i sager om flexjob, førtidspension og ressourceforløb." Der står mere end 40 gange "klinisk funktion i regionen".
Når regionen overtager vurderingen af borgeres arbejdsevne, så overtrumfer regionen alt hvad kommunen siger, og derfor stiger sandsynligheden for førtidspension. Det kan kommunalt ansatte personligt ikke lide, og derfor vil de forsinke den undersøgelse i 10 år eller 20 år bare for at forhindre at borgeren får førtidspension.
Venligst, lad være med at fortælle mig at en borger ikke kan få en speciallægeundersøgelse i Klinisk funktion i regionen. Der står i den bekendtgørelse mere end 40 gange Klinisk funktion i regionen. Den har kommunens ansatte pligt til at bestille og betale for, når der er mistanke om arbejdsinvaliderede sygdom.
Bjerget er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension