K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-06-2011, 14:45   #1
Aorta
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-06 2011
Indlæg: 49
Styrke: 13
Aorta er ny på vejen
11 sygdomme fritager for ?

Da jeg som ledig hjertepatient er endt i det store "jobcirkus", og udløst af dette fået en psykisk stressreaktion fandt jeg dette forum, hvor jeg kan se at der bliver støttet, givet gode råd og en skulder at græde ud ved. Godt gået.
Og nu til spørgsmålet: ifølge de nye retningslinjer så vil nogle sygdomme kunne fritage syge for noget af virakken; gælder dette også således at man kan søge fleks ell. fp nemmere eller hva?
Jeg søgte nemlig i foraet, og fandt en tråd med overskriften "11 diagnoser der fritager for arb. prøvning".
Jeg har desværre 2 diagnoser: blodprop med efterfølgende nedsat hjertefunktion, og sværere hjertesvigt EF<25%

Mvh. Aorta
Aorta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 15:19   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Desværre er svaret nej, eller jo alt efter hvordan man ser på det, for det er vel et eller andet sted nemmere at slippe for arbejdsprøvning.

Problemet er så bare at man kan holdes fast i ordene, vi kan ikke vurdere din arbejdsevne, og der ved heller ikke tage stilling til fleks eller FP, for bare fordi man er hjertepatient udelukker det jo ikke at man ikke kan arbejde under normale vilkår evt med den § der giver arbejdsgiverne reffution fordi man har flere sygedage end andre.
(personligt kender jeg flere hjertepatienter som har et helt normalt arbejdsliv uden noget ekstra nogle steder fra, at man er hjertepatient udelukker altså ikke et normalt liv)

Samtidig må lægerne ikke udtale sig om din arbejdsevne, for det er altså kommunernes bord at vurdere hvad den er, og det skal de så gøre uden at foretage en arbejdsprøvning men udelukkende ud fra lægelige vurdering af din funktionsevne, som enlig ikke har en pind med din arbejdsevne at gøre.

På trods af den liste, så tror jeg alligevel det er vigtigt at lægerne tager stilling til om man kan arbejdsprøves eller ej, siger de god for det, så ER det altså det mest optimale for dig som borger at lade dig arbejdsprøve, evt ved selv at bede om at blive det.
Det er det optimale for dig fordi det giver kommunen et bedre vurderings grundlag, de får via arbejdsprøvningen lov at have noget at have en vurdering af din arbejdsevne i, opg vil der ved bedre kunne vurdere hvilken hylde du hører til på.

Faktisk tror jeg det er DET der menes med den liste... hvis lægerne siger nej til arbejdsprøvning, så er det et sten sikkert NEJ og det nytter ikke at kommunen beder en speciallæge sig ja, har en læge sagt nej så er det sådan det er... men det er efter min mening så også det mest rimelige, for mange af de sygdomme kan sagtens leve et helt normalt liv, det afhænger jo af i hvilken grad man er "angrebet"

Dog burde det gælle alle, har en læge sagt nej så er det nej, men sådan er systemet desværre ikke, siger en psykiater nej pga psyken og kommunen ikke liiige, jamen så beder de bare borgeren deltage i en speciallæge undersøgelse (en psykiater der betales af kommunen flot så) hvor de så kan få deres ja til arbejdsprøvning... jeg tror listen er lavet for at undgå det cirkus for de aller værst ramte, og for at undgå at meget meget syge bliver sendt i arbejdsprøvning (og aktivering) til skade for borgeren.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 21:26   #3
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Det man kan sige de 11 diagnoser er til gavn for, det er at komme i meningsløs aktivering, altså i den periode, hvor man stadig modtager behandling, og det kan gå den ene eller den anden vej med helbreddet.

Men ift. en endelig afklaring af evt. tiltag, så vil man næsten altid skulle afklares i en arbejdsprøvning, for een ting er hvad diagnosen siger, noget andet er, hvad man kan med den diagnose, og det kræver som regel en arbejdsprøvning at få det afklaret.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hjertekar sygdomme og skitzofreni hejhejhej Et godt link! 3 02-03-2013 12:48
§ der fritager arbejdsgiver for sygedagpengebetaling supersus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 19-11-2011 23:47
Sygdomme med varig nedsættelse TylerGirl Hjælpemidler til handicappede 7 06-03-2010 20:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension