K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2013, 16:28   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Førtidspensionssats og lockout

Er der nogle, der har styr på, om beregningen af førtidspensionssatsen er fra måned til måned eller på årsbasis?
Jeg spørger, fordi min ægtefælle er en af dem, der rammes af lockouten her til 1. april. Han får så længe lockouten varer konfliktstøtte, men i form af et lån. Hvor stor konfliktstøtten/lånet bliver vides endnu ikke. Under alle omstændigheder bliver det nok væsentligt mindre end lønnen.

Jeg får kun 8550 udbetalt i førtidspension om måneden, men da dette beløb jo er nedsat pga hans løn, burde jeg vel kunne få mere udbetalt så længe han er lockoutet eller hvad?

Det hele ser noget sort ud - jeg er først lige blevet førtidspensionist og vi har i forvejen måtte file utrolig meget for at få økonmien til at hænge sammen. Jeg aner ikke, hvordan vi skal få det til at løbe rundt nu, hvor han lige om lidt intet får udbetalt. Lånet som konfliktstøtten er, skal jo også tilbagebetales, og vi havde ingen planer om at optage lån i fremtiden, netop fordi vi lige netop havde fået enderne til at nå sammen
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2013, 16:58   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
et godt spørgsmål
bliver selv modregnet i min pension og har opgivet alle oplysninger
men noget af det bliver et skud
vil tro man kigger på det pr årsbasis, ellers bliver der en rigtig stor administration af det
samt det er nu udbetaling Danmark der har ovetaget udbetalingen
så har ikke nogen bud på hvordan de har tænkt sig og administrere det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2013, 17:28   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmm, jeg læste igår at de regner med at kunne aflønne omkring 50.000 lærere i omkring 2 mdr, for de midler de har i kassen - et evt lån, burde så komme på tale EFTER kassen er tom, eller? ( og så længe vare det nok heller ikke). Så vidt jeg kunne se, ville beløbet ca svare til højeste procent af dagpengetaksten...

Jeg har ingen computer pt, alle husstandens computere er til rep grundet virus. Så jeg skriver fra min iPhone, og kan derfor ikke finde ud af hvor det var jeg læste om det...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2013, 17:45   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hmmm, jeg læste igår at de regner med at kunne aflønne omkring 50.000 lærere i omkring 2 mdr, for de midler de har i kassen - et evt lån, burde så komme på tale EFTER kassen er tom, eller? ( og så længe vare det nok heller ikke). Så vidt jeg kunne se, ville beløbet ca svare til højeste procent af dagpengetaksten...

Jeg har ingen computer pt, alle husstandens computere er til rep grundet virus. Så jeg skriver fra min iPhone, og kan derfor ikke finde ud af hvor det var jeg læste om det...
Næh, sådan er det desværre ikke. En egentlig strejkekasse har ikke eksisteret siden 1984 (mener jeg det var), så konfliktstøtten er et lån - og det endda med renter...
I den periode, lockouten varer betales der heller ikke ind til pension og feriepenge - næppe tilfældigt - hvis man spørger mig - at KL vælger 1. april til start, da lærere normalt får deres ekstra feriegodgørelse udbetalt i april, så den slipper de også for at udbetale.
Lånet svarer for dem der er medlem af danmarks lærerforening vist nok ca til dagpengesatsen. For de lærere, der er med i uddannelsesforbundet er størrelsen på lånet endnu ikke fastsat, men mon ikke det bliver nogenlunde det samme.
Tror faktisk ikke så mange lærere er opmærksomme på, at der ikke findes en strejkekasse - det var jeg i hvert fald ikke, da jeg arbejdede, så en del bliver nok chokeret.
At de taler om to måneder, handler om at den mængde penge de har, kan række til det tidsrum
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2013, 18:09   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen det er da helt forfærdeligt så!

Så er der jo kun et håb om, at de kommer tilbage til forhandlingsbordet og finder en løsning alle kan leve med. Og gerne hurtigst muligt.

Personligt er jeg helt frustreret over den lockout - på mine børns skole kan de kun tage imod 5 og 6 årgang. Mine går i indskolingen, og jeg er rimelig harm ved tanken om, at de mister de timer ( ved godt de kan få dem senere), men alligevel.
Synes også det vi så igår var under al kritik - da de stod og diskuterede udenfor forhandlingsbordet, og direkte opførte sig som små trodsige børn foran kameraet. Dér mistede jeg sgu respekten!

Så med to børnehavebørn i spidsen for så vigtige forhandlinger, ser jeg næsten et politisk indgreb som værende den bedste løsning.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2013, 18:28   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Ja, du har ret helenekr. Havde også håbet, at de havde fundet en løsning. Ved godt at fagforeningen kæmper for deres medlemmers sag (i det her tilfælde arbejdstid) og jeg har stor respekt for den del. Men,men, men måske det er lidt vildt at stå så hårdt på sit, når medlemmerne kan få uoverskuelige problemer rent økonomisk fremadrettet - det er jo trods alt en pæn stor slat, dr bliver betalt hver måned i kontingent - og mange har jo betalt bl.a. i den tro, at skulle det nogensinde komme hertil, så ville et vist beløb være blevet sat til side netop til en strejkekasse.
Hmm...

Min yngstes skole har også allerede meldt ud, at der kun bliver undervisning i de klasser, der i forvejen har en tjenestemand, og alle lærer i hans klasse er overenskomstansatte, så al undervisning er aflyst for hans vedkommende
Vi har endnu ikke overblik over min mellemste barns skole i den forbindelse, men i midten af april skulle de til Berlin på lejrskole - har været ret dyrt for os forældre, og nu risikerer det at blive aflyst uden mulighed for at vi får pengene tilbage...

Dog tænker jeg også, at der relativt hurtigt vil komme et regeringsindgreb - selvom de nok får problemer (eller i hvert fald burde få) med sf i den forbindelse.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2013, 18:43   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Jo man har jo pligt til at melde ændringer i ens indtægtsforhold, så du burde kunne reguleres. Kommunen kan jo altid efterregulere, hvis man får for meget udbetalt. Men selvfølgelig svært, hvis der sker regeringsindgreb efter en uge. Overenskomstansattes lærerlønninger er vel bagudlønnede.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2013, 19:38   #8
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Jo man har jo pligt til at melde ændringer i ens indtægtsforhold, så du burde kunne reguleres. Kommunen kan jo altid efterregulere, hvis man får for meget udbetalt. Men selvfølgelig svært, hvis der sker regeringsindgreb efter en uge. Overenskomstansattes lærerlønninger er vel bagudlønnede.
Tak for svar!
Du har ret - deres lønninger er bagudlønnede og derved bliver min teori om udspekulerethed i forhold til feriegodtgørelse gjort til skamme!
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
KL og lærene - Lockout Abraxus Politik og Samfund 11 17-04-2013 17:02
Lockout og sygemeldt lærer FrkM Alt det andet 5 05-04-2013 08:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension