K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-11-2016, 09:57   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Senfølge efter kræftbehandling. Del din historie

Hej med jer

Er der andre derude som har haft kræft og fået senfølger efter kemo/strålebehandling?
Hvad er din historie? Hvilke symptomer døjer du med? Hvordan har din kommune behandlet dig?

Min egen historie er at jeg blev behandlet for lymfekræft i 2000 og mine senfølger startede for 5-6 år siden, og er blevet kastet rundt i behandlersystemet og kommunen lige siden. Det er først nu at lægerne kan se hvor mange senfølger jeg har. Nervebetændelse i bla ryg og fødder, koncentrationsbesvær, kemohjerne og hedeture i ny og næ. Har fået vederlagsfrit fysioterapi, og har fået den bedste
fysioterapeut man kunne ønske sig. Hun har haft en del patienter med senfølge, og forstod fuldstændig mine symptomer. Beskeden fra hende er at det kommer til at tage lang tid med træning for at reducere symptomerne.

Jeg har prøvet mange gange at tage en uddannelse men er blevet ramt af angst hver gang.
Jeg starter angstforløb under psykiatrien snart. Håber på revalidering og ny uddannelse som jeg kan gennemføre når jeg engang om et års tid eller to, er velfungerende og angstfri.

Jeg glæder mig til at høre din historie og hvordan du er blevet behandlet i systemet.
Der bliver åbenbart ikke forsket i senfølge efter kræftbehandling herhjemme og derfor ved lægerne intet om det.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 12:50   #2
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Jeg har også senfølger efter lymfekræft, som jeg blev behandlet for for fire år siden. Jeg har omfattende kronisk træthed/fatigue, som betyder, at jeg kun lige med nød og næppe kan lave almindelige hverdagsaktiviteter som indkøb og madlavning, nogle dage må jeg bare ligge ned. Jeg har også hukommelses- og koncentrationsproblemer, som er en konsekvens af fatigue og kemo. Jeg har ligeledes nervebetændelse i hænder og fødder. Jeg har kæmpet som en gal for at bevare min tilknytning til arbejdsmarkedet, og har selv betalt for meget behandling.

Jeg fik førtidspension i begyndelsen af året pga kronisk træthed. Min sagsbehandler synes jeg skulle have pension (alle lægeudtalelser sagde ingen arbejdsevnerest overhovedet, kronisk, stationær etc, ingen behandlingsmuligheder, har prøvet alt), men rehabiliteringsteamet afviste det. Jeg fik ikke engang et ressourceforløb! Skulle bare tilbage til ordinær arbejdsmarked - fuldstændig absurd indstilling! Især sundhedskoordinatoren opførte sig meget kritisabelt, var helt uvidende om senfølger.

Jeg klagede over indstillingen og søgte derefter selv pension efter pgf 17.2 med vedlagte forskningsartikler og udtalelser fra førende eksperter. Var i foretræde hos pensionsnævnet, som sagde at min sag var meget velbelyst, og de gav mig pension.

Det tog mig 3-6 måneder bare at fatte, at jeg endelig var kommet ud af det kommunale helvede - jeg har læst mine papirer igen og igen - og jeg har først nu fået overskud til at glæde mig over, at jeg har overlevet og vil forsøge at opbygge en ny tilværelse. Jeg får aldrig mit gamle liv tilbage, men med fred og ro kan jeg nu få noget livskvalitet.
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 14-11-2016 kl. 12:54.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 15:56   #3
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Jeg har også senfølger efter lymfekræft, som jeg blev behandlet for for fire år siden. Jeg har omfattende kronisk træthed/fatigue, som betyder, at jeg kun lige med nød og næppe kan lave almindelige hverdagsaktiviteter som indkøb og madlavning, nogle dage må jeg bare ligge ned. Jeg har også hukommelses- og koncentrationsproblemer, som er en konsekvens af fatigue og kemo. Jeg har ligeledes nervebetændelse i hænder og fødder. Jeg har kæmpet som en gal for at bevare min tilknytning til arbejdsmarkedet, og har selv betalt for meget behandling.

Jeg fik førtidspension i begyndelsen af året pga kronisk træthed. Min sagsbehandler synes jeg skulle have pension (alle lægeudtalelser sagde ingen arbejdsevnerest overhovedet, kronisk, stationær etc, ingen behandlingsmuligheder, har prøvet alt), men rehabiliteringsteamet afviste det. Jeg fik ikke engang et ressourceforløb! Skulle bare tilbage til ordinær arbejdsmarked - fuldstændig absurd indstilling! Især sundhedskoordinatoren opførte sig meget kritisabelt, var helt uvidende om senfølger.

Jeg klagede over indstillingen og søgte derefter selv pension efter pgf 17.2 med vedlagte forskningsartikler og udtalelser fra førende eksperter. Var i foretræde hos pensionsnævnet, som sagde at min sag var meget velbelyst, og de gav mig pension.

Det tog mig 3-6 måneder bare at fatte, at jeg endelig var kommet ud af det kommunale helvede - jeg har læst mine papirer igen og igen - og jeg har først nu fået overskud til at glæde mig over, at jeg har overlevet og vil forsøge at opbygge en ny tilværelse. Jeg får aldrig mit gamle liv tilbage, men med fred og ro kan jeg nu få noget livskvalitet.
Gud, sikke en historie. Jeg kan slet ikke forestille mig at være så træt som du beskriver.
Jeg får dog kemohjerne i ny og næ, og følelsen er forfærdelig. Især hvis man feks er ude at handle eller midt i en samtale. Eller ude i trafikken. Man er jo nærmest til fare for sine omgivelser når man er så træt hovedet at man har svært ved at orientere sig. Kender du det?

Det lyder interessant med de der papirer du tog med til kommunen. Virkelig godt tænkt. Er det noget du evt. har links til?

Godt at du omsider blev taget seriøst! Det svære er så at acceptere det man ikke kan gøre .oget ved og prøve at ændre det vi trods alt kan gøre noget ved. Har du også problemer med stift bindevæv? Det har jeg fået efter strålebehandling. Hvad med iskolde hænder og fødder her om vinteren?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 16:21   #4
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Nej, træthed/fatigue er svær at forstå for andre, og selv læger er uvidende.

Jeg googlede min diagnose (der findes mange undertyper af den type kræft) + fatigue / late effects, og fandt dokumentation for at mine senfølger er meget almindeligt forekommende. Jeg mailede også til hæmatologer fra to hospitaler og andre eksperter og spurgte hvad der var af behandlingsmuligheder. De svarede at der ikke var andet, end det jeg allerede havde prøvet. Jeg printede det ud og vedlagde det min ansøgning. Jeg dokumenterede dermed at sundhedskoordinatoren var fagligt inkompetent i min sag, og han blev fjernet fra rehabiliteringsteamet. Jeg havde dog en sød og empatisk sagsbehandler med forstand på senfølger. Det var en stor hjælp, at jeg ikke også skulle bakse med hende. Men selve arbejdet med dokumentationsdelen af sagsbehandlingen har jeg selv stået for. Stor udfordring når man lider af fatigue!

Noget af det, du beskriver, lyder som fatigue. Hvis jeg ikke sørger for hvile men overskrider mine grænser, kan jeg få det på samme måde i trafikken / ude i samfundet. Hjernen kan ikke klare det. Jeg skal bare ned og ligge med det samme.

Jeg har endnu ikke problemer med stift bindevæv, men har også fået stråling, så det kommer på et tidspunkt, sandsynligvis ved hjertet, har jeg fået at vide. Jeg har ikke længere smerter i fødder, men hænder er følelses- og kraftesløse og jeg taber ting hele tiden. Jeg har vænnet mig til det. Det værste er trætheden.
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 14-11-2016 kl. 16:27.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 16:34   #5
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
O
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Nej, træthed/fatigue er svær at forstå for andre, og selv læger er uvidende.

Jeg googlede min diagnose (der findes mange undertyper af den type kræft) + fatigue / late effects, og fandt dokumentation for at mine senfølger er meget almindeligt forekommende. Jeg mailede også til hæmatologer fra to hospitaler og andre eksperter og spurgte hvad der var af behandlingsmuligheder. De svarede at der ikke var andet, end det jeg allerede havde prøvet. Jeg printede det ud og vedlagde det min ansøgning. Jeg dokumenterede dermed at sundhedskoordinatoren var fagligt inkompetent i min sag, og han blev fjernet fra rehabiliteringsteamet. Jeg havde dog en sød og empatisk sagsbehandler med forstand på senfølger. Det var en stor hjælp, at jeg ikke også skulle bakse med hende. Men selve arbejdet med dokumentationsdelen af sagsbehandlingen har jeg selv stået for. Stor udfordring når man lider af fatigue!
Jah for pokker. Det har ikke været nemt. Heldigvis kunne dit hårde arbejde betale sig og du havde som du nævner, en god sagsbehandler. Min erfaring at det har kæmpe betydning om du får den rette hjælp. Jah det er alfa omega. Og alt arbejdet skal man selv gøre. Jeg var ved at blive skør til sidst fordi lægerne fik mig overbevist om at alle mine fysiske symptomer startede i hovedet. Jeg flyttede til en ny kommune sidste år og nu bliver jeg taget seriøst. Kun fordi jeg var så heldig at få en læge der dog ikke kunne gennemskue hvad jeg fejlede, men tog mig seriøst.

Jeg vil da helt klart skrive til hæmatologisk afdeling på Rigshospitalet og få noget dokumentation på skrift. Har dog allerede søgt om førtids på det foreliggende og fik kun vedlagt papirer fra psykiater og en sygemelding fra egen læge, så jeg får jo nok afslag.
Tror dog godt jeg kan blive velfungerende og evt med revalidering, tage en uddannelse.

Hvis du nogensinde får problemer med bindevævet, så prøv en uforpligtende snak med Dorte fra Systemisk Fysioterapi på Østerbro. Du kan google hende. Hun har netop arbejdet med mit bindevæv og noget med klemte blodkar omkring hjertet.

Sidst redigeret af Desmond007; 14-11-2016 kl. 16:38.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 16:47   #6
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Når det er så længe siden du havde kræft, går jeg ud fra, at du ikke længere går til kontrol? Jeg anbefaler alle kræftpatienter at huske at nævne deres bivirkninger / senfølger, når de er til kontrol på hospitalet, så det bliver skrevet i journalen. Og løbende bede om journalindsigt, så man kan checke om de har gjort det.

Håber du får noget brugbart fra hospitalet. Hvis du har chance for at kunne arbejde og uddanne dig, er det fint at gå efter det. Jeg måtte indse at jeg ikke engang kunne holde til et mikro glexj

Når det er så længe siden du havde kræft, går jeg ud fra, at du ikke længere går til kontrol? Jeg anbefaler alle kræftpatienter at huske at nævne deres bivirkninger / senfølger, når de er til kontrol på hospitalet, så det bliver skrevet i journalen. Og løbende bede om journalindsigt, så man kan checke om de har gjort det.

Håber du får noget brugbart fra hospitalet. Hvis du har chance for at kunne arbejde og uddanne dig, er det fint at gå efter det. Jeg måtte indse at jeg ikke engang kunne holde til et mikro flexjob.
Tak for tip med fys. Jeg vil gemme navnet.

Okay, jeg har lidt problemer med mine fingre og smartphone ;-/
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 16:53   #7
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Når det er så længe siden du havde kræft, går jeg ud fra, at du ikke længere går til kontrol? Jeg anbefaler alle kræftpatienter at huske at nævne deres bivirkninger / senfølger, når de er til kontrol på hospitalet, så det bliver skrevet i journalen. Og løbende bede om journalindsigt, så man kan checke om de har gjort det.

Håber du får noget brugbart fra hospitalet. Hvis du har chance for at kunne arbejde og uddanne dig, er det fint at gå efter det. Jeg måtte indse at jeg ikke engang kunne holde til et mikro flexjob.
Tak for tip med fys. Jeg vil gemme navnet.
Jeg er rigtigt nok færdig med kontrol. Det var vist i 2005.
Jeg ønsker dig alt held og lykke fremover. Tak for de gode råd.

Jah, de satans smartphones ��
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 17:11   #8
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Jeg fik brystkræft i 2013 og fik en brystbevarende operation. Der var spredning til den første lynfekirtel, så de fjernede alle i højre arm. Fik 6 gange kemo og 25 gange stråler.

I dag er de største udfordringer smerter i højre arm (bliver hurtigt værre når jeg bruger den), koncentrationsbesvær, træthed (sover/hviler1-2 timer hver dag) og glemmer.

Min læge sendte mig på smerteklinik og det er det bedste der er sket under mit forløb. Min onkolog blev ved at fastholde at jeg ville kunne vende tilbage til ordinært arbejdsmarked - på trods af at jeg efter en jobpraktik på næsten 6 måneder stadig kun kunne arbejde 2x3 timer uge..

Nu er jeg blevet visiteret til fleksjob 5 timer om ugen fordelt over 2 dage og min effektivitet er omkring 50% og så er der en masse skånebehov.

Jeg har meldt mig ind i senfølgerforeningen og det er fantastisk at snakke med nogen som ved hvad man taler om fordi de selv har været gennem et lignende forløb. https://www.cancer.dk/senfoelger
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 17:43   #9
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jetted Se meddelelser
Jeg fik brystkræft i 2013 og fik en brystbevarende operation. Der var spredning til den første lynfekirtel, så de fjernede alle i højre arm. Fik 6 gange kemo og 25 gange stråler.

I dag er de største udfordringer smerter i højre arm (bliver hurtigt værre når jeg bruger den), koncentrationsbesvær, træthed (sover/hviler1-2 timer hver dag) og glemmer.

Min læge sendte mig på smerteklinik og det er det bedste der er sket under mit forløb. Min onkolog blev ved at fastholde at jeg ville kunne vende tilbage til ordinært arbejdsmarked - på trods af at jeg efter en jobpraktik på næsten 6 måneder stadig kun kunne arbejde 2x3 timer uge..

Nu er jeg blevet visiteret til fleksjob 5 timer om ugen fordelt over 2 dage og min effektivitet er omkring 50% og så er der en masse skånebehov.

Jeg har meldt mig ind i senfølgerforeningen og det er fantastisk at snakke med nogen som ved hvad man taler om fordi de selv har været gennem et lignende forløb. https://www.cancer.dk/senfoelger
Vildt at der stadig er kræftlæger, som ikke tager senfølger alvorligt. Nogle læger synes man er utaknemmelig, hvis man nævner senfølger. Jeg er dybt taknemmelig over at have overlevet men jeg er bare ikke rask og normalt fungerende. Der er efterhånden meget forskning på området.
Jeg er også medlem af Senfølgerforeningen :-)
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2016, 10:20   #10
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Når jeg har deltaget i netværksmøder i senfølgerforeningen er onkologen blevet nævnt og alle - uden undtagelse - der hører hendes navn har dårlige erfaringer med hende og vil ikke til konsultation/kontrol hos hende.

En ting er at vi er blevet skadet som følge af behandlingen, men at de (nogle) ikke vil erkende det, virker så uforståeligt. Vi skal kæmpe med de begrænsninger vi nu har samtidig med at vi skal overbevise kommunen om, at det er så slemt som vi siger - på trods af onkologernes udtalelser.
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension