K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-03-2007, 20:57   #11
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Er du "Compliant"???

- godt gået Trylledyr...du er helt på det rigtige spor...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2007, 23:50   #12
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
RE: Er du "Compliant"???

Flot og relevant tråd at tage op Metro! *SS*

Jeg vil have denne formidable gode tråd med i mit baghoved, når jeg nu er blevet tvangsindlagt til 2. psykologtest, pga. mit somatiske sygeforløb.

Mon han kan forklare mig hvor grænsen går mellem et somatisk sygeforløb og en psykosomatisk sagsbehandling?
Jeg håber det, for jeg har måttet konstatere at jeg er ved at blive alvorligt COMPLIANT.
Men griber i hold, da jeg netop genser styrken i trylledyrs inlæg og ikke vil være min egen psykolog utro, så hellere utro mod systemet, omend det skal koste endnu en opslidende forberedelse.
Tak trylledyr.

Jeg håber tråden må fortsætte, for vi er alle potentielle COMPLIANTer

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2007, 08:03   #13
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Er du "Compliant"???

Citat:
Trylledyr skrev:
Ha! Nu har jeg været rigtig non-compliant
Jeg skrev en mail i går til min sagsbehandler, fordi jeg vil ha' et opfølgningsmøde, så vi kan finde ud af, hvad der nu skal ske. Tog selv fat, fordi jeg ikke gider vente et lille halvt år på,
Citat:
majs skrev:
Men griber i hold, da jeg netop genser styrken i trylledyrs inlæg og ikke vil være min egen psykolog utro, så hellere utro mod systemet, omend det skal koste endnu en opslidende forberedelse.
Tak trylledyr.
Jamen tillykke, tillykke Trylle og Majs

Hvem mon bliver den næste.....

Hmm.... faktisk ville det være helt fedt, hvis vi kunne oprette en kategori for sig: "Compliance-afvænning" hvor alle, der vil kværke hver sin egen Indre Compliance-Orm kunne gøre rede for, hvordan de, hver især har båret sig an med at mobilisere beslutsomhed og energi.... eller spørge de kommende nybagte "non-compliante" om råd og vejledning
  Besvar med citat
Gammel 14-03-2007, 08:09   #14
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Er du "Compliant"???

Citat:
Hejdien skrev:
Og giver også trylledyr ret, det kunne bruges på ************* også og på LADK kunne de såmænd også trænge til at læse det
Jamen anyone

Så er det bare om at klikke på "Citèr" i det/de af mine indlæg I synes skal videre i verden , kopiere rub og stub og copypaste over hvor I synes det gør gavn... bare ingen glemmer at sætte linket til tråden her, da vi jo også skal reklamere for K10.dk hvor vi kan B)
  Besvar med citat
Gammel 14-03-2007, 10:26   #15
Trylledyr
Banned
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2007
Indlæg: 152
Styrke: 0
Trylledyr er ny på vejen
RE: Er du "Compliant"???

Hej Metro – og tak for rusketuren

Fin ide med en ”compliance-afvænning” – en rigtig selvhjælpsgruppe

Tror faktisk, at mange er gode til det der med ikke at finde sig i hvad som helst, det handler om at genfinde troen på, at man er ligeså meget værd som alle andre, og at hvis man ikke respekterer sig selv, hvordan skal andre så gøre det?

Jeg tror også (eller rettere: jeg ved), at man skal ikke have været i den bjørnesaks, der hedder det ”sociale sikkerhedsnet” ret længe, før man finder ud af, at hvis man bøjer nakken, går sagsbehandlingen måske lidt mindre smertefuldt. Det har noget at gøre med den skæve magtfordeling – ”ret ind til højre, eller vi lukker kassen, og det er en uvæsentlig detalje, at det vi finder på ofte er lovstridigt og endnu oftere er meget lidt gennemtænkt”

Al kamp er svær og smertefuld, men endnu mere smertefuldt er det at miste sin selvrespekt. Man er nødt til at spørge, om man vil være det bekendt over for sig selv. Man glemmer tit, at det eneste rigtige er at kæmpe for sine rettigheder, hvis man ikke skal tromles over ende. Det er derfor, det er så dejligt at have dig på banen, Metro. Du leverer med jævne mellemrum den rusketur, der skal til for at ihukomme, at vi alle er noget værd som menneske. Vi har alle sammen rettigheder, og de er værd at kæmpe for. Med andre ord ”spænd hjelmen” og kæmp. Det er da inspirerende

Heidien, vil du sakse til *************? Jeg er en dør til den der specielle menu, og der går fuldstændigt chokolade i det, hvis jeg gi’r mig til at forsøge

Knus
Trylle
Trylledyr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2007, 10:44   #16
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Er du "Compliant"???

Citat:
Trylledyr skrev:
Al kamp er svær og smertefuld, men endnu mere smertefuldt er det at miste sin selvrespekt. Man er nødt til at spørge, om man vil være det bekendt over for sig selv. Man glemmer tit, at det eneste rigtige er at kæmpe for sine rettigheder, hvis man ikke skal tromles over ende. (...) Vi har alle sammen rettigheder, og de er værd at kæmpe for. Med andre ord ”spænd hjelmen” og kæmp. Det er da inspirerende
Selvværd er ikke alt. Men intet er noget værd uden.
(Gloria Steinem)
  Besvar med citat
Gammel 15-03-2007, 17:20   #17
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Er du "Compliant"???

Citat:
Trylledyr skrev:

Fin ide med en ”compliance-afvænning” – en rigtig selvhjælpsgruppe

Tror faktisk, at mange er gode til det der med ikke at finde sig i hvad som helst, det handler om at genfinde troen på, at man er ligeså meget værd som alle andre, og at hvis man ikke respekterer sig selv, hvordan skal andre så gøre det?
Bare sig til, når I derude er blevet "modne" til at tage fat...... Så prøver vi at overtale "Ledelsen" til at oprette en selvhjælpsgruppe her på K10.dk
  Besvar med citat
Gammel 16-03-2007, 16:07   #18
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 56
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
RE: Er du "Compliant"???

Endelig har jeg lidt tid og overskud til at svare på disse glimrende indlæg.

I alle mine sagspapirer fra alle mulige offentlige instanser står jeg opført som ikke samarbejdsvillig. Problemet er at jeg ikke vil give diverse sagsbehandlere ret i alle deres påstande om mig. Jeg vil selv sætte dagsordenen for mit liv og beviser den ene gang efter den anden at de IKKE har ret.
Jeg nægter at indordne mig under diverse fordomme om kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister - og guderne skal vide at jeg sommetider må kæmpe store kampe.

Gad vide om ikke jeg skulle være non-compliantB)
Dog må jeg indrømme at de første par år i systemet var jeg meget compliant.

Mere vil jeg ikke kommentere da I andre har gjort det så glimrende som det kan gøres.

Knus til alle jer derude - Inger
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2007, 20:03   #19
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Er du "Compliant"???

Citat:
inger skrev:

Mere vil jeg ikke kommentere da I andre har gjort det så glimrende som det kan gøres.
Er lidt uenig - Inger

Et så vigtigt emne (og svøbe ) for mange - kan næsten ikke "overkommenteres".... Jo flere non-compliante giver deres "version" af hvordan og hvorfor de valgte at sige fra eller på anden måde havde frigjort dem fra "trykket" - jo bedre.

Det samme gælder de (endnu) "compliante". deres beretninger kan tjene som et lysendeklar advarsel om hvad der kan ske hvis man ikke er på vagt når man af en eller anden grund skal i forbindelse med systemet.

Problemet er, at man ikke behøver at være en bestemt mennesketype: en "født taber", en ellers "født vinder" eller bare et almindeligt menneske - når det kommer til stykket og en begivenhed, ulykke, sygdom eller andet - med èt ødelægger ens tilværelse og man pludselig står foran et andet menneske - damen ved skranken, sagsbehandleren, lægen, alskens konsulenter m.m. OG bliver forsøgt presset til føjelighed og ens respekt bliver søgt frataget èn - simpelt hen fordi når man får smadret sin egen selvpofattelse og selvværd - bliver man det nemmere at kontrollere, styre, ignorere eller sætte i bås....

Ingen går fri når uheldet er ude!

Derfor kan vi ikke kommentere nok på dette "compliance-uvæsenet" og jo flere forskellige af os - tager bladet fra munden og beretter om netop deres oplevelser med "compliance" - jo bedre!

Jo flere forskellige af os beretter om netop vore oplevelser med fenomænet "compliance" i de offentlige systemer - jo flere (andre) kan finde info og inspiration der passer til netop deres "type" og deres egne erfaringer med at blive bearbejdet til at give op og blive "compliante" - hvilket kan faktisk give dem mod på at bryde ud og blive non-compliante.

Derfor - uanset hvor meget vi skriver - kan der aldrig skrives nok om netop det.
  Besvar med citat
Gammel 21-03-2007, 08:47   #20
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 56
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
RE: Er du "Compliant"???

Okay så uddyber jeg da hvordan jeg blev omvendt fra compliant til non-compliant, for ja det var en omvendelsesproces.

Jeg startede min kamp gennem systemet ved at komme på sygedagpenge. Den gang var jeg så naiv at tro at systemet var til for at hjælpe mig. Jeg blev klogere men desværre gik der et par år inden jeg kom så langt.
Alt hvad sagsbehandlerne sagde slugte jeg råt uden at selv stille krav. Første gang min compliance spændte ben for mig var da sagsbehandleren forlangte mig raskmeldt før jeg var kommet til kræfter et langt sygdomsforløb. Hun mente at lige så snart der var kommet en diagnose på mig var jeg rask. Så kort tid efter min raskmelding var jeg syg igen. Da jeg ½ år senere røg på kontanthjælp troede jeg stadig på systemet var til for at hjælpe mennesker som mig og stillede stadig ingen krav. Jeg fandt mig alt fra sagsbehandlernes side. Hun ville jo bare gøre mig arbejdsmarkedsparat.
Jeg var jo opdraget til at være den høflige velopdragne pige!

Da sagsbehandleren forsøgte for tredje gang at sende mig på det samme daghøjskolekursus flyttede jeg til en anden kommune i ren og skær frustation. Nu var der ikke sket noget i 2½ år.
Efter flytningen til en anden kommune begyndte jeg så småt at argumentere for at min sag vist skulle gribes an på en lidt anden måde. Der blev lyttet til mig men der skete ikke noget i min sag. Da jeg havde været i 3 aktiveringsforløb i løbet af 1½ år, og jeg var begyndt at sige fra overfor arbejdsopgaver som jeg ikke kunne udføre opgav min sagsbehandler mig og sendte min sag på pensionskontoret.

Jeg fik et afslag på førtidspension i oktober 2005. Ved mit første møde efter afslaget med en sagsbehandler fra aktivafdelingen, ville hun sende mig i virksomhedspraktik men nu havde jeg fået nok.
I mit afslag stod der at jeg ikke var afprøvet med henblik på revalidering og ikke arbejdsprøvet nok.
Jeg konfronterede sagsbehandleren med mit afslag og bad om de muligheder skulle afprøves først. Efter en længere argumentation fra min side om at jeg ikke længere ville kastes rundt i systemet, så fik jeg hende overbevist.
Jeg forklarede hende at jeg ikke længere ville løbe ind i nederlag i forsøg på at komme ud på arbejdsmarkedet. Nederlag som knækkede mig psykisk og endnu mere fysisk. Jeg ville ikke længere diskutere med arbejdsgivere om mit mangelfulde helbred. Jeg ville ikke længere skulle være nødt til at sygemelde mig flere gange om ugen eller i lange perioder i træk.
Jeg forklarede hende at min situation ikke længere gik mig på men hele min omgangskreds og familie.
Hun gik med til at jeg skulle revalideres til et stillesiddende arbejde. Efter 3 måneder måtte jeg stoppe pga helbreddet.
Igen ville kommunen have mig i virksomhedspraktik. Denne gang henviste jeg igen til afslaget og forklarede sagsbehandleren at jeg ikke ville have flere nederlag, så inden jeg skulle i virksomhedspraktik skulle jeg afprøves indenfor flere forskellige områder, så kommunen kunne se hvad jeg kunne holde til. En tilfældig virksomhedspraktik ville hverken være til gavn for ejeren af virksomheden, kommunen eller mig, hvis jeg igen skulle stoppe pga helbredsmæssige problemer.
Min sagsbehandler sendte mig denne gang til genoptrænning på en revalideringsinstitution. Da jeg opdagede det så blev der skrevet et brev til socialudvalgsformanden og så kom jeg i arbejdsprøvning en arbejdsprøvning der endte i en førtidspension.

Kort fortalt så det jeg gjorde var at jeg i de første år troede fuldt og fast på at systemet var til for at hjælpe mig. Jeg fandt mig i alt fra kommunens side, uden selv at byde ind med forslag til hvordan min situation kunne løses. Jeg sagde aldrig systemet imod eller selv stillede krav. Jeg var så forstående overfor socialrådgivernes pressede situation. Jeg var så autoritetstro at jeg troede at de vidste var der var bedst for mig. Jeg ville ikke være besværlig. Jeg havde respekt for socialrådgivernes uddannelse og arbejde.

Nu stiller jeg krav til systemet, for det er mig min sag handler om. Det er mig der kan føle hvad der er bedst for mig - og lægerne selvfølgelig uden deres hjælp havde jeg aldrig fået min førtidspension.
Nu stiller jeg spørgsmål til hvorfor offentlige ansatte behandler mig som de gør. Nu kommer jeg selv med forslag til hvordan situationer kan løses. Nu har jeg erfaret at hvis ikke jeg selv stiller krav og kommer med forslag så sker der ikke noget.
Nu har jeg fået respekt for at jeg er et menneske med behov og følelser - Det er mit liv og mit ansvar.

Havde jeg ikke taget skeen i den anden hånd efter det første afslag på førtidspension, så havde jeg ikke været førtidspensionist idag.

Jeg er ikke så god til at formulere mig, men er der noget som I gerne vil have uddybet så spørg endelig.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension