K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2015, 08:52   #11
hjulben
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-07 2015
Indlæg: 59
Styrke: 9
hjulben er ny på vejen
Tak for de gode råd.
Hvis man har noget opsparing eller for erstatning vil det så få indflydelse på 1.sygedagpenge. 2 Flexjob. 3.Førtidspension.
Jeg har ikke kunnet afholde ferie, hvad sker der så med feriepengene.

Sidst redigeret af hjulben; 30-07-2015 kl. 10:55.
hjulben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2015, 15:43   #12
hjulben
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-07 2015
Indlæg: 59
Styrke: 9
hjulben er ny på vejen
Jeg vil få sygedagpenge efter lov om sygedagpenge § 12 stk 2.
Ved ikke om jeg så er dårligere stillet end § 27
hjulben er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2015, 19:38   #13
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hjulben Se meddelelser
Tak for de gode råd.
Hvis man har noget opsparing eller for erstatning vil det så få indflydelse på 1.sygedagpenge. 2 Flexjob. 3.Førtidspension.
Jeg har ikke kunnet afholde ferie, hvad sker der så med feriepengene.

Jeg vil få sygedagpenge efter lov om sygedagpenge § 12 stk 2.
Ved ikke om jeg så er dårligere stillet end § 27
Opsparing eller erstatning har ikke indflydelse på sygedagpenge eller fleksjob. Mht førtidspension ved jeg ikke, men det er der andre her der har, så mon ikke de kan svare.

Ferie kan du ikke afholde så længe du er på sygedagpenge. Du kan holde ferie og få udbetalt feriepenge hvis/når du engang får fleksjob (men det bliver sandsynligvis først aktuelt næste ferieår så vidt jeg forstår din situation).

For dette ferieår kan du så længe du er på sygedagpenge få udbetalt sygedagpenge pga feriehindring. Du kan få udbetalt for de 3 ugers hovedferie efter den 30. september. Til den tid tager du dit feriekort, udfylder at du ikke har holdt ferie i de 3 uger og går hen og får det underskrevet i jobcenteret ved skranken. Indsender det dertil hvor det skal sendes og får pengene ind på din Nemkonto. Hvis du ikke har et fysisk feriekort foregår det vist via feriekonto, men det har jeg ingen erfaring med. Du kan læse om det på https://www.borger.dk/Sider/Udbetali...9-e388af629fb6 . Men hvis du har et fysisk feriekort (det havde jeg) så gør du som jeg har skrevet. Du bliver ikke modregnet i sygedagpenge! Nyd det for det en af de økonomiske gevinster, der er ved ikke at holde ferie.

Hvis du stadig er på sygedagpenge til maj 2016 kan du få de resterende feriepenge udbetalt på samme måde.

Hvis du er i ressourceforløb på det tidspunkt feriepengene bliver udbetalt bliver de modregnet ydelsen krone for krone. Så derfor ville jeg ikke vente med udbetaling af de 3 ugers hovedferie til senere hvis jeg var dig. Men det er selvfølgeligt op til dig.

Du har vel fået udbetalt feriepenge for den ferie du ikke har afholdt i forrige ferieår?

Det med Sygedagpengelovens § 12 forstår jeg ikke hvad du mener med. Den har da ikke noget er gøre med forlængelse af sygedagpenge???
Citat:
§ 12. Kommunen visiterer på baggrund af oplysningsskemaet, jf. § 11, og andre oplysninger sagen til en af følgende kategorier:

1) Kategori 1: Sager, hvori en fuld raskmelding forventes inden for 8 uger regnet fra første fraværsdag.

2) Kategori 2: Sager, hvori en fuld raskmelding forventes senere end 8 uger regnet fra første fraværsdag.

3) Kategori 3: Sager, hvori en fuld raskmelding forventes senere end 8 uger regnet fra første fraværsdag, hvor der ud over de helbredsmæssige forhold er andre udfordringer i forhold til den sygemeldtes muligheder for at vende tilbage til arbejde, herunder sociale forhold, og hvor der vurderes at være behov for at iværksætte en tværfaglig indsats, jf. § 13 d.

Stk. 2. Kommunen skal visitere til kategori 1, når kommunen har modtaget den sygemeldtes oplysningsskema. I de sager, hvor kommunen ikke visiterer ved modtagelsen af oplysningsskemaet, sker visitation til kategori 2 og 3 i forbindelse med den første opfølgningssamtale, jf. § 13 b, stk. 1.

Stk. 3. Efterfølgende revisiterer kommunen ved hver opfølgning, jf. § 13 a, stk. 1, og § 13 b, stk. 1.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2015, 08:54   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"§ 12 : Kommunen visiterer på baggrund af oplysningsskemaet, jf. § 11, og andre oplysninger sagen til en af følgende kategorier:
2) Kategori 2: Sager, hvori en fuld raskmelding forventes senere end 8 uger regnet fra første fraværsdag." Citat fra sygedagpengeloven!

Det betyder, at kommunen forventer at du bliver fuld ud arbejdsdygtig igen.

Hvis du allerede ved at du ikke kan vende tilbage til arbejdsmarkedet i fuldt omfang, får du et problem, fordi kommunen jo IKKE har tænkt at afklare din restarbejdsevne!

Du bør dog afvendte at din tilstand bliver stationær og/eller er velbehandlet, før en arbejdsprøvning!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2015, 12:21   #15
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Til den tid tager du dit feriekort, udfylder at du ikke har holdt ferie i de 3 uger og går hen og får det underskrevet i jobcenteret ved skranken. Indsender det dertil hvor det skal sendes og får pengene ind på din Nemkonto. Hvis du ikke har et fysisk feriekort foregår det vist via feriekonto, men det har jeg ingen erfaring med. Du kan læse om det på https://www.borger.dk/Sider/Udbetali...9-e388af629fb6 . Men hvis du har et fysisk feriekort (det havde jeg) så gør du som jeg har skrevet.

Som mange andre store "firmaer" styrer det offentlige selv feriepengeudbetaling, så du skal formentlig blot orientere din HR-afdeling om, at du gerne vil have det relevante beløb udbetalt, når tiden er til det.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2015, 14:29   #16
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Region Hovedstaden, må da vist også siges at være en rimelig stor offentlig virksomhed. Og de udstedte altså feriekort på papir.

Sidst redigeret af Akvamarin; 01-08-2015 kl. 14:39.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2015, 15:25   #17
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Region Hovedstaden, må da vist også siges at være en rimelig stor offentlig virksomhed. Og de udstedte altså feriekort på papir.
Ja du har ret - de er ret så meget bagud - kan heller afregne feriepenge internt, hvis man skifter arbejdsplads inden for regionen.
Moderniseringsstyrelsen - Staten - er mere med på noderne
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension