K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-04-2010, 13:46   #1
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Skal kommuner ikke overholde loven?

Der er love og bekendtgørelser, der skal overholdes når kommunen foretager sagsbehandlinger.

Hvordan kan min kommune så påstå, at "her bruger vi ikke at opdatere RESSOURCEPROFILEN, før der er evt. nye afgørelser "?

Det er da ret uhensigtmæssigt (for mig), eftersom afgørelserne træffes på en ressourceprofil, der er 7 år gammel

Og HVAD gør man ved DET ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 14:03   #2
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Man klager til ens borgmester og vedlægger lovteksten :-)
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 14:58   #3
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jep, for arbejdsevnemetoden, herunder ressourceprofilen, er ment som et løbende redskab, så der skal helst ske en opdatering, hver gang der er noget nyt (den skal dog ikke til partshøring før der skal træffes en afgørelse).

Men altså, i praksis burde det ikke få nogen betydning, for de må IKKE træffe en afgørelse ud fra en gammel ressourceprofil, før den, i samarbejde med dig, er opdateret. Men man må så gerne bruge den som oplæg til den nye profil.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 17:18   #4
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
der er enda lavet en funny skabelon , som ligner puslespilsbrikker......

denne serverer du lige på behandlerens bord, og beder ham redegører hvordan sagerne efter hans mening skal vurderes.

borgmesteren ......... samme koncept.!!!!!!!

LOVEN ER LIGE FOR ALLE

mvh sheriffen eders ace dk.
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 19:19   #5
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Tak for svarene
Ja, jeg har jo set den bekendtgørelse, hvor det står, men hvad hjælper det,
når sagsbehandleren ikke vil følge den ?
Gjorde endda opmærksom på, at der på DUKH´s hjemmeside står :

"Arbejdsevnemetoden er en obligatorisk metode i sager om revalidering, fleksjob og førtidspension.
Derfor må der som hovedregel ikke træffes beslutning i disse sager – hverken om tilkendelse, frakendelse, ophør eller forlængelse,
uden at der foreligger en opdateret og brugbar ressourceprofil.
Hvis Jobcentret ikke har brugt Arbejdsevnemetoden eller metoden er brugt utilstrækkeligt
– betyder det som udgangspunkt, at Jobcentrets beslutninger om revalidering, fleksjob og førtidspension ikke er gyldige."

Men hvor meget værdi kan man tillægge det med rødt fremhævede ?

Spørger man min sagsbehandler, vil svaret være INGEN

Citat:
Jep, for arbejdsevnemetoden, herunder ressourceprofilen, er ment som et løbende redskab, så der skal helst ske en opdatering, hver gang der er noget nyt (den skal dog ikke til partshøring før der skal træffes en afgørelse).

Men altså, i praksis burde det ikke få nogen betydning, for de må IKKE træffe en afgørelse ud fra en gammel ressourceprofil, før den, i samarbejde med dig, er opdateret. Men man må så gerne bruge den som oplæg til den nye profil.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, arbejder med sygedagpenge, og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde
Citat:
der er enda lavet en funny skabelon , som ligner puslespilsbrikker......

denne serverer du lige på behandlerens bord, og beder ham redegører hvordan sagerne efter hans mening skal vurderes.

borgmesteren ......... samme koncept.!!!!!!!

LOVEN ER LIGE FOR ALLE

mvh sheriffen eders ace dk.
I har nok ret i, at det borgmesterbrev skal afsted, da det ikke er den eneste fejl, der er begået.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2010, 20:27   #6
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Tak for svarene
Ja, jeg har jo set den bekendtgørelse, hvor det står, men hvad hjælper det,
når sagsbehandleren ikke vil følge den ?
Gjorde endda opmærksom på, at der på DUKH´s hjemmeside står :

"Arbejdsevnemetoden er en obligatorisk metode i sager om revalidering, fleksjob og førtidspension.
Derfor må der som hovedregel ikke træffes beslutning i disse sager – hverken om tilkendelse, frakendelse, ophør eller forlængelse,
uden at der foreligger en opdateret og brugbar ressourceprofil.
Hvis Jobcentret ikke har brugt Arbejdsevnemetoden eller metoden er brugt utilstrækkeligt
– betyder det som udgangspunkt, at Jobcentrets beslutninger om revalidering, fleksjob og førtidspension ikke er gyldige."

Men hvor meget værdi kan man tillægge det med rødt fremhævede ?

Spørger man min sagsbehandler, vil svaret være INGEN

I har nok ret i, at det borgmesterbrev skal afsted, da det ikke er den eneste fejl, der er begået.
Husk lige at sende det samme brev til samtlige byrødder :-)

Så kan du bagefter more dig lidt over de vidt forskellige svar, du givet vil få.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2010, 10:38   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Der er love og bekendtgørelser, der skal overholdes når kommunen foretager sagsbehandlinger.

Hvordan kan min kommune så påstå, at "her bruger vi ikke at opdatere RESSOURCEPROFILEN, før der er evt. nye afgørelser "?
Som jeg forstår det med rødt vil din kommune opdatere rp'en når der skal træffes en ny afgørelse, sådan at afgørelsen vil blive truffet på grundlag af den nye rp.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2010, 20:14   #8
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Hejsa Vovse

Citat:
Som jeg forstår det med rødt vil din kommune opdatere rp'en når der skal træffes en ny afgørelse, sådan at afgørelsen vil blive truffet på grundlag af den nye rp.
Ville ønske du havde ret, men desværre er der truffet afgørelse
PÅ DEN GAMLE RESSOURCEPROFIL fra 2003
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2010, 05:15   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Hejsa Vovse

Ville ønske du havde ret, men desværre er der truffet afgørelse
PÅ DEN GAMLE RESSOURCEPROFIL fra 2003
Hvis det forholder sig sådan...og der er sket nye ting....feks ang helbred som ikke er kommet med....ja så skal der klages over den afgørelse de har truffet...

Så er det ikke nok med et brev til borgmesteren...

Hvis de ikke har fået opdateret ressourceprofilen og få de nye oplysninger med...og de er væsentlige for afgørelsen....ja så er afgørelsen højest tænkelig ugyldig...

Så KLAG over den afgørelse...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2010, 13:15   #10
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Arbejdsprøvning sidste sommer sagde:

Ingen mulighed for forbedring af arbejdsevnen, som vurderes til 6-8 timer pr. uge incl. helbredsbetingede pauser, som udgør ca. ½-delen af tiden.

I den tid, der så er tilbage, er arbejdsindsatsen under ½-delen af det normale.

D. v. s. at der er 1-2 timers EFFEKTIV arbejde i mig om ugen.

Det er en klar forringelse af arbejdsevnen i forhold til i 2003, hvor jeg blev tilkendt fleksjob på 12,5 timer ugentlig, da resterhvervsevnen blev vurderet til 1/3.

Ressourceprofilen er som nævnt IKKE opdateret.

Og eftersom der ikke er truffet EN NY afgørelse, er der heller ikke mulighed for at få det gjort.

Og med gamle lægepapirer og gammel ressourceprofil holder SB møde med LK, der vurderer at jeg skal fortsætte med fleksjob, og IKKE indstilles til FP.

Og ja, jeg kender reglerne og VED, at det er SB, der skal træffe afgørelse, selv om det ser ud til, at det er LK´s udtalelser, der er gældende.

Men når SB vælger at fremlægge forældede papirer, er det jo i virkeligheden SB, der bestemmer udfaldet af afgørelsen.

Er bare efterhånden nået dertil, at jeg ikke orker at gøre noget, når det er umuligt at få sine papirer opdateret.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
skal kommunerne ikke overholde loven-jo de skal østerbro Skal kommuner ikke overholde loven? 4 04-08-2020 23:17
skal staten ikke overholde loven? einstein Politik og Samfund 15 03-02-2013 20:34
Skal kommune slet ikke overholde deres egne aftaler. bachea Alt det andet 1 18-10-2011 18:35
vidste at de ikke ville overholde loven empowerment Alt det andet 16 04-11-2010 22:29
Jo kommuner skal overholde loven Susanne Skal kommuner ikke overholde loven? 9 09-03-2006 12:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension