K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-01-2008, 02:11   #1
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post Mere fokus på behandling, inden kommunerne giver pension til psykisk syge

Her lidt jeg lige har faldet over. Til stadighed finder systemet måder at udføre kassetænkning og måder på hvordan der kan undgåes at tildele pension til syge borgere..


14-12-2007 Mere fokus på behandling, inden kommunerne giver pension til psykisk syge

Korrekt at give førtidspension til psykisk syge
I den netop offentliggjorte undersøgelse har Ankestyrelsen vurderet, om styrelsen er enig med kommunerne i at tilkende førtidspension i udvalgte sager, hvor ansøger havde en psykiatrisk diagnose.

"I 35 af de 50 sager er vi enige med kommunerne i, at personerne er så syge, at en førtidspension er korrekt", udtaler ankechef Karin Rasch. "I en del af de resterende 15 sager kan der være behandlingsmuligheder, som ikke blev afprøvet, inden de fik tildelt førtidspensionen, og vi har derfor ikke været enige i at tilkende førtidspension på det foreliggende grundlag", siger Karin Rasch.

Selvom Ankestyrelsen ikke er enig i tildelingen til de 15 personer, kan styrelsen ikke udelukke, at en del af de 15 ville være berettiget til førtidspension inden for kort tid, selv om de var forsat i behandling.

Personerne i undersøgelsen lider alle af psykiske sygdomme, som principielt kan behandles, og derfor har de på papiret en mulighed for at vende tilbage til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet i stedet for førtidspension.

Komplekse sager i Ankestyrelsens undersøgelse
Ankestyrelsens undersøgelse omhandler imidlertid særdeles komplekse sager. De fleste personer har flere forskellige psykiatriske diagnoser, har været gennem flere og længerevarende behandlingsforløb og er uden fast tilknytning til arbejdsmarkedet.

De 50 sager omhandler ansøgere, som er under 49 år, dansk statsborger og som har fået førtidspension i 2006 på baggrund af en psykisk lidelse, hvor der principielt kan være behandlingsmuligheder som f.eks. angst, stress og depressioner. Psykiatere, som er lægekonsulenter i Ankestyrelsen, har deltaget i vurderingen af sagerne.

Nødvendigt med øget fokus på behandlingsmuligheder
Ankestyrelsens undersøgelse viser, at kommunerne i højere grad bør overveje at fortsætte selv længerevarende behandling af f.eks. unge, inden de tildeler førtidspension.

Ankestyrelsen opfordrer også kommunerne til tidligere at inddrage psykiatrisk ekspertise i forløb med mennesker, som lider af alvorlig angst, stress eller depression.

Undersøgelsen kan læses i sin helhed HER.http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=765

Kilde: Nyhedsiden www.sind.dk

Sidst redigeret af @PerChr; 08-01-2008 kl. 02:12. Årsag: Opsætning
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 02:37   #2
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Jeg synes det er en god ide med fokus på behandling. Jeg har selv en depression og et af problemerne er at der er meget lang ventetid på behandling. (hvis man har brug for andet end medicin) Det er en fordel for både mig og kommunen hvis jeg hurtigt kommer over depressionen. Jeg tror de fleste hellere vil være raske end på førtidspension. Mit bud ville være flere ressourcer til kompetent psykologisk og psykiatrisk behandling. Det er dyrt selv at betale for en psykolog når man er på sygedagpenge. Jeg tror bedre behandling tidligere ville være en stor fordel for alle med psykiske problemer.
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 12:47   #3
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
depression

Depressionen bliver dersværre ikke bedre, når man skal hele dette senar igennem. Det giver en masse uro i sjælen, som ikke har det godt i forvejen
Jeg håber virkelig ikke, at de ved hvad de gør ved os!!!!
Jeg selv blev opsagt fra mit job, efter for mange sygedage. ( traumatisk stress og depression i svær grad) kom dog hurtig i behandling med medicin, men da medicinen ikke havde den store virkning blev jeg sendt vidre til psykriater som omlagde min medicin 3 gange. Sammen med psykolog samtaler. Jeg bruger stadig psykolog samtaler, nu på 4 år Det ville jeg nødig undværre, da hun hjælper mig utrolig meget. Jeg får stadig medicin og skal nok have den resten af mit liv men det giver et tålelig liv. Arbejdsevnen får jeg ikke igen.
Heldigvis, er der rigtig mange, som bliver raske igen og lever et ganske normalt liv.
Det et sørgeligt at det skal tage lannnggg tid at få behandling i dette systemt, det er måske derfor kommunerne har fået ansvar for depressions testen, da psykriaterne ikke kan følge med.

Jeg ønsker det bedste for jer der har gang i noget med kommunen
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Finansloven giver psykisk syge hjælp for 900 millioner andersmadsen Politik og Samfund 14 05-11-2011 11:53
Psykisk syge skal tvinges i behandling Gadefejer Politik og Samfund 5 14-06-2009 17:42
Regering og kommunerne gør borgere mere syge Webmaster K10 Nyheder 0 23-01-2009 07:42
Psykisk syge får ret til behandling Pyt Dit og Dat 6 15-10-2008 13:13
kommunerne gør syge mere syge !!! Stella Politik og Samfund 13 14-09-2008 22:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension