K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-05-2010, 15:23   #1
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Pension og sindslidelse?

Hej

Jeg har fået diagnosen skizotypisk sindslidelse. Jeg er lige nu på kontanthjælp. Hvordan er chancerne for at få førtidspension med den lidelse?
Kan det svare sig at begynde at søge pension?
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 15:29   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er ikke kun diagnosen, der tæller ved en pension, men arbejdsevnen.

Arbejdsevnen skal være VARIGT NEDSAT, så meget, at du ikke kan klare et fleksjob. OG så må der ikke være nogen udsigt til, at du får det bedre - altså behandlingsmuligheder.

Så det er meget individuelt, men skriv noget mere, så er det nemmere at give dig et svar.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 15:33   #3
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Så da jeg lige er startet i behandling, er mine behandlingsmuligheder ikke udtømt og dermed lang udsigt til pension?

Jeg har ikke været i nogle arbejdsprøvninger endnu heller.
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 15:45   #4
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Har du været indlagt? Hvor gammel er du?
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 16:03   #5
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
Her bl.a. paranoid skizo, angst, social fobi, OCD. lokal psyk siger, de gerne vil pege på pension, men det er op til mig. Jeg er vurderet (rigtigt) til ikke at kunne komme i jobprøvning de næste par år. Svært ved at komme ud af huset.

Skizotypisk - er det egentlig ikke en mild grad af skizofreni?

Tror det kommer an på, hvad din psykiater mener, du kan holde til, og hvor svært du har det i forvejen. Og hvordan du vil reagere på jobprøvning/ hvor meget små ting i hverdagen stresser dig.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 16:04   #6
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
hvorfor

Altså ikke for at klandre dig noget- men hvorfor vil du søge FP allerede? Jeg kan forstå du liger er komet på KHjælp din og fået din diagnose samt startet behandling??? Har du overvejet flex? Og kan man medicineres samt med terapi komme i bedring? Helt seriøst så synes jeg kommunen har for få tilbud til folk med psykiske lidelser og tit tvinger dem til FP. Men jeg har også en tro på, at med det rette tilbud kan man få en nogenlunde levestandart. Har du hørt din kommune og tilbud? Har du et frivilligtcenter som måske kan hjælpe (google) Men ja ummiddelbart så er der lange udsigter til at du kan komme på FP- og hvis du først starter vridemaskinen er det ikke sikkert du kommer helskinnet igennem. Det er et ******* med alle de udredninger, arbejdsprøvninger og mistillid du vil komme ud for, så start for guds skyld hellere hjælp til selvhjælp i form af nogle selhvjælpsgrupper i din kommune oa. Jeg kender ´flere med din diagnose som har fået ´hjælp i form af vejledning, selvhjælpsgrupper og medicin. Og de er enten i flex, igang m udd på reval. eller ordinær beskæftigelse.
så for gud skyld! Inden du begynder på FP i kommunen så bed dem om aktiveringsmuligheder ( der er nogle som faktisk har succes på at lave kreative ting/terapi som hjælper folk)

Jeg siger det fordi det psykis er et kæmpe præs at være i kommunens græb, og det kan skade mere end det gavner. For hvad hjælper det at du kommer på FP om X antal år, men har pådraget dig yderligere forbier, og andre sjove lidelser! De fleste syge som kommer i kommunen ender også ud med at have depression og forværring af helbredet inden deres sag bliver afsluttet....
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 18:48   #7
Stueplanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2009
Lokation: Dannevang
Indlæg: 258
Styrke: 15
Stueplanten er ny på vejen
Jeg er indlagt men udskrives til en usikker hverdag i næste uge. Jeg er 36 år.
Jeg undgår nok ikke arbejdsprøvninger. Men det kan da også godt være der findes noget for mig, selvom jeg ikke kan forestille mig det nu.

Skizotypi er skizofreni lite. Men jeg kan også have en begyndende skizofreno. Jeg ved ikke om jeg er enig i diagnosen. Men jeg har i hvert fald depression og angst og daglige selvmordstanker, hvorfor jeg også er indlagt. De fylder mig bare med medicin som ikke virker og så udskriver de mig bare. Thanx for nothing.
Stueplanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 18:52   #8
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Jamen så tror jeg godt du kan lufte tanken for din sagsbehandler. Men det bedste er hvis du kan få din sagsbehandler til at indstille dig til fp.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2010, 19:00   #9
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
ja!

Det er liige det der galt! du bliver indlagt fyldt med medicin og så farvel!!

Det er simpelthen ufatteligt system og utroligt ressursekrævende! Har du prøvet at søge selvhjælpsgrupper i din kommune? Det lyder måske vovet men der er råd for hjælp i disse. der ser kompetente faglige personer som kan vejlede dig efter du bliver udskrevet- så at sige holder dig i hånden, så du da ikke bare skal hjem og så starte forfra med din sygdom! prøv se her http://www.frise.dk/
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2010, 21:07   #10
Dakota
Elsker at være her på K10
 
Dakotas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Lokation: Nordsjælland
Alder: 53
Indlæg: 56
Styrke: 16
Dakota er ny på vejen
Nu ved jeg jo ikke hvordan dit sygdoms forløb ser ud.
Men jeg kan fortælle dig at jeg er på fp, har været det siden 1-1-09. Jeg lider af skizotypi, social angst og svær depression. Jeg har nok haft de 2 første dygdomme siden mine teenage år men altid undertrygt dem. Blev så for alvor syg for 10 år siden men kæmpede mig tilbage på arbejds markede. Blev så sygmeldt igen feb 06 og har været syg eller "deltids" syg indtil min fp gik igennem. Vi startede med at søge om fp sommeren 08 og jeg gik direkte fra sygemelding til fp - altså helt uden arbejds prøvning.
Idag kæmper jeg med min sygdom og kommer kun udenfor en dør når jeg går en tur ved stranden (måske 1-2 gange om ugen) eller hvis jeg er ude sammen med min bostøtte. En bostøtte er en person fra kommunen som kommer ud og hjælper folk med lidt af hvert - jeg bliver hjulpet med at komme ud og handle en gang om ugen. Hun gir mig så nogle redskaber der kan hjælpe mig med at overskue og klare den situation jeg nu er i. Jeg kan stærkt anbefale en bostøtte. Både min læge og min psykiatriker mener aldrig jeg bliver helt rask. Så derfor er jeg igang med at lære og leve med sygdommene.
Dakota er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Her er sindslidelse en kvalifikation zuza Politik og Samfund 2 07-07-2011 17:04
Pension eller ikke pension mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-02-2007 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension