K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2010, 01:05   #1
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Flexjob - løn

Forstår ikke helt det med løn på flexjob ?

Hvordan regner man ud hvad man vil kunne få i løn ?

Hvorfor kan det både hedde deltid & fuldtid, får man ikke for 37 timer under alle omstændigheder, på et flexjob ?

Og hvordan vælger kommunen hvor meget løntilskud det skal være med, er det efter hvor mange timer man kan klare ?

Sidst redigeret af SoLost; 20-07-2010 kl. 01:33.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 07:00   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Det hedder som udgangspunkt fuld løn, medmindre man, inden man blev visiteret til fleksjob, var på deltid. Altså sådan forstået, at hvis man tidligere selv har valgt at være deltidsansat, så får man ikke pludselig fuld løn, fordi man kommer i fleksjob. Dog kan man stadig få fuld løn, hvis det kan dokumenteres, at deltidsansættelsen skyldtes helbredet.

Jeg har forstået det sådan, at lønnen skal fastsættes i samarbejde med de faglige organisationer. Man får tilskud til mindstelønnen indenfor det område man arbejder i. Man kan sagtens oppebære en højere løn, men får kun tilskud til mindstelønnen.

Med hensyn til tilskuddet, så handler det ikke kun om, hvor mange timer man kan klare. Der kan feks være nogle, der kan være ansat i feks 20 timer, men med mange skånehensyn, som så får 2/3-tilskud og så kan der være andre der er effektive i 20 timer, som så får ½-tilskud. Så det er meget individuelt, og der ses på den enkeltes arbejdsevne og ikke bare på timetallet.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 10:31   #3
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Det hedder som udgangspunkt fuld løn, medmindre man, inden man blev visiteret til fleksjob, var på deltid. Altså sådan forstået, at hvis man tidligere selv har valgt at være deltidsansat, så får man ikke pludselig fuld løn, fordi man kommer i fleksjob. Dog kan man stadig få fuld løn, hvis det kan dokumenteres, at deltidsansættelsen skyldtes helbredet.

Jeg har forstået det sådan, at lønnen skal fastsættes i samarbejde med de faglige organisationer. Man får tilskud til mindstelønnen indenfor det område man arbejder i. Man kan sagtens oppebære en højere løn, men får kun tilskud til mindstelønnen.

Med hensyn til tilskuddet, så handler det ikke kun om, hvor mange timer man kan klare. Der kan feks være nogle, der kan være ansat i feks 20 timer, men med mange skånehensyn, som så får 2/3-tilskud og så kan der være andre der er effektive i 20 timer, som så får ½-tilskud. Så det er meget individuelt, og der ses på den enkeltes arbejdsevne og ikke bare på timetallet.
Nårh okay, på den måde. Så det vil sige at hvis jeg går fra kontanthjælp til flexjob, så får jeg fuld løn ? (Har før kun haft fritidsjobs ved siden af studiet, på maks. 10t / ugen.)

Ja, det forstår jeg godt, det er efter overenskomsten man får, men hvad nu når jeg er ufaglært og gerne vil have et flexjob på et kontor, ved du så noget om hvad min løn ca. vil lægge på ?

Okay, jeg forstår stadig ikke helt det med tilskuddet, heh
Har tilskuddet en betydning for, hvad man får udbetalt ?
Eller er det bare noget jobcenter og arbejdsgiver i mellem, som er lige meget for mig ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 11:46   #4
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
HVis du bliver ansat på et kontor som ufaglært, så får du den mindste overenskomstmæssige løn som udgangspunkt - hvis du er interesseret i at vide hvad det er, kunne du evt. ringe til HK de kan nok svarer dig på det.

Du kan godt selv forhandle dig til en højere løn, men arbejdspladsen får kun enten ½ eller 2/3 refusion af mindstelønnen, alt efter hvad du kan yde, så evt. lønforhøjelser kommer af arbejdsgivers egen lomme.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 12:13   #5
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, prøv at ring til HK og hør, hvad lønnen cirka vil være.

Tilskuddet har ingen betydning for dig. Det handler bare om, hvor stor en del af lønnen, som arbejdsgiveren får refunderet.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 20:04   #6
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Det hedder som udgangspunkt fuld løn, medmindre man, inden man blev visiteret til fleksjob, var på deltid. Altså sådan forstået, at hvis man tidligere selv har valgt at være deltidsansat, så får man ikke pludselig fuld løn, fordi man kommer i fleksjob. Dog kan man stadig få fuld løn, hvis det kan dokumenteres, at deltidsansættelsen skyldtes helbredet.
Nårh okay, på den måde. Så det vil sige at hvis jeg går fra kontanthjælp til flexjob, så får jeg fuld løn ? (Har før kun haft fritidsjobs ved siden af studiet, på maks. 10t / ugen.)

Okay, tak. God idé, vil da lige prøve at kontakte HK så

Sidst redigeret af Stezu; 21-07-2010 kl. 16:45. Årsag: indlæg lagt sammen - skriv venligst til flere i samme indlæg og brug rediger-funktion ved tilføjelser
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 17:05   #7
sfag
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2009
Indlæg: 21
Styrke: 16
sfag er ny på vejen
Løntilskud
Kommunen betaler et løntilskud til arbejdsgiveren. Tilskuddet er 1/2 eller 2/3 af lønnen afhængig af graden af den nedsatte arbejdsevne hos den ansatte. Hvis den ansatte eksempelvis har en arbejdsevne på 1/3, vil arbejdsgiveren modtage et tilskud på 2/3 af lønnen. Tilskuddet kan dog maksimalt udgøre 1/2 eller 2/3 af den lokale mindste overenskomstmæssige timeløn på det aktuelle ansættelsesområde, eller af den løn der sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde. Mindstelønnen i landsoverenskomsten skal alene anvendes, hvis der ikke er en lokal aftale, der supplerer overenskomstens bestemmelser på dette punkt.
Desuden refunderes arbejdsgiverens bidrag til ATP samt eventuelle udgifter til andre arbejdsgiverbidrag med samme andel som lønudgiften.
Hvis der i overenskomsten indgår en aftale om en obligatorisk arbejdsmarkedspension, vil arbejdsgiverens bidrag også blive refunderet med samme andel som lønudgiften.
På Arbejdsmarkedsstyrelsens hjemmeside www.ams.dk, under Regler og satser, Regelarkiv, Skrivelser, findes skrivelse nr. 9036 af 31. januar 2008, der oplister eksempler på, hvilke ydelser der kan indgå ved beregningen af løntilskuddet.
18
For fleksjob oprettet efter 1. juli 2006 kan løntilskuddet højst beregnes ud fra en løn på 416.210 kr. (2008) på årsbasis eller 216,33 kr. (2008) på timebasis. Det betyder i praksis, at man som lønmodtager i fleksjob godt kan aftale sig frem til en løn, der ligger over 416,210 kr. på årsbasis, men virksomheden vil maksimalt få et løntilskud fra kommunen på 277.473 kr., hvis der gives et løntilskud på 2/3. Herudover gives tilskud til udgifter til ATP samt eventuelle udgifter til andre arbejdsgiverbidrag. Da loftet er beregnet ud fra en fuldtidsansættelse, er det timelønnen på 216,33 kr. (2008), der skal lægges til grund for beregningen af lønloftet for deltidsansatte.
Hvis der senest den 30. juni 2006 er indgået aftale om et fleksjob, eller personen allerede er i et fleksjob, får reglen om loft over løntilskuddet kun betydning, såfremt man mister det nuværende fleksjob og bliver ledig. Ved indgåelse af aftale om et nyt fleksjob, vil man blive omfattet af den nye regel om loft over løntilskuddet. En person, der overgår direkte fra et fleksjob til et andet uden ledighed, berøres ikke af loftet over løntilskuddet. Det samme gælder for selvstændige erhvervsdrivende, der overgår fra økonomisk tilskud til fleksjob uden forudgående ledighed.

Dvs at hvis der ligger en lokal lønaftale er det den der er gældene, dog inden for maksimums beløbet
sfag er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 22:22   #8
mold
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2010
Lokation: århus
Alder: 64
Indlæg: 2
Styrke: 0
mold er ny på vejen
det var skønt med alt den feedback..det kan jeg bruge til noget tak for det ...mold
mold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 22:29   #9
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 34
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Er der slet ikke nogen der kan hjælpe, med mit spørgsmål?

Om hvis jeg går fra kontanthjælp til flexjob, får jeg se fuldtids eller deltidsløn?

(Har før kun haft fritidsjobs ved siden af studiet, på maks. 10t / ugen.)
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2010, 22:33   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af SoLost Se meddelelser
Er der slet ikke nogen der kan hjælpe, med mit spørgsmål?

Om hvis jeg går fra kontanthjælp til flexjob, får jeg se fuldtids eller deltidsløn?

(Har før kun haft fritidsjobs ved siden af studiet, på maks. 10t / ugen.)
Som udgangspunkt fuldtid...... Deltid var vist kun hvis man har arbejdet deltid i et stykke tid lige forinden eller sådan noget... Når du er på kontanthjælp nu, så bevarer du kontanthjælpen, hvis du bliver visiteret som fleksjobber indtil, du finder et fleksjob og får der fuld løn...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension