K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2012, 20:13   #21
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
arbejdsprøvning - fortsat

Hej Igen

Tak for svar

"Har de aldrig overvejet revalidering? Hvis nej, ville det godt nok undre mig meget, for en afprøvning i en revalidering kan godt ske på egen arbejdsplads osv... afprøve mulighederne, de forskellige arbejdsfunktioner osv... Og se, hvor mange timer, man kan klare sig...

De har allerede for lang tid siden vurderet, at revalidering ikke er en mulighed, da deres lægekonsulent, fastholdelseskonsulent, deres neuro / psykolog, overlæge fra hovedpine klinikken allerede har skrevet, at erhvervsevnen er nedsat i forhold til et hvert erhverv, samt at de ikke kan pege på andre jobs, der kan tilgodese mine skånehensyn, end det som jeg allerede har været beskæftiget med. Dermed er det formålsløst, at igangsætte et revalideringsforløb.

sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 22:26   #22
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sopka Se meddelelser
Hej Igen

Tak for svar
....
De har allerede for lang tid siden vurderet, at revalidering ikke er en mulighed, da deres lægekonsulent, fastholdelseskonsulent, deres neuro / psykolog, overlæge fra hovedpine klinikken allerede har skrevet, at erhvervsevnen er nedsat i forhold til et hvert erhverv, samt at de ikke kan pege på andre jobs, der kan tilgodese mine skånehensyn, end det som jeg allerede har været beskæftiget med. Dermed er det formålsløst, at igangsætte et revalideringsforløb.

sopka
Så bør det være oplagt til, at fleksjob skal overvejes... Helt sikkert - efter min mening...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 00:08   #23
sfag
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2009
Indlæg: 21
Styrke: 16
sfag er ny på vejen
Har været i fleksjob i 3 1/2 år i samme firma som jeg før arbejdede fuld tid i,samme job som før bare 20 timer om ugen og uden nogen form for arbejdsprøvning,bevillig af fleksjob tog 4 mdr,super kommune jeg bor i
sfag er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 12:25   #24
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Sopka

Du skriver flg.:

Citat:
Det er kun et spørgsmål om, at de mener, jeg skal prøve at arbejde flere timer end 15/16 timer om ugen.

Et eller andet sted kan det vil vel være lidt ligegyldigt, da de anerkender, at jeg har nedsat arbejdsevne, så jeg kan vel godkendes til fleks uanset om jeg arbejder 15/16 om ugen og ikke 20 timer. Kan jeg ikke?
En del af en arbejdsprøvning er også at fastsætte, hvilket timeantal et evt. fleksbevis skal basres på, så derfor er timeantal ikke ligegyldigt. Men er der ikke forsøgt at sætte dit timeantal op på din tidl. el nuværende arbejdsplads?

Jeg kan ikke helt få hold på din status i forhold til tilknytning af denne arbejdsplads, da jeg ikke synes det fremgår klart af din tråd. Men kan af anden tråd se du har søgt § 17 g fleksjob for at få forlænget dine SDP, mens de behandlede disse sager.

Ligeledes har jeg også svært ved at få hold på om du har fået svar på fleksansøgning på det foreliggend grundlag el. afventer svar på dette, el.har påklaget denne i BAN? Umiddebart får jeg fornemmelse af du afventer afgørelse på fleksansøgning.

Du skriver også flg., hvilket jeg finder centralt også i forhold til maruus tidl. henvisning til principafgørelse:

Citat:
har skrevet, at erhvervsevnen er nedsat i forhold til et hvert erhverv, samt at de ikke kan pege på andre jobs, der kan tilgodese mine skånehensyn, end det som jeg allerede har været beskæftiget med.
Hvis der ikke kan peges på andre job, der kan tilgodese dine skånebehov finder jeg det mærkværdigt, at Jobcentre nu vil afprøve dig andet sted. Ligesom hvis det drejser sig om antal time afklaring, at dette kunne gøres på nuværende/tidl. arbejdsplads. Omdrejningspunktet lyder derfor ud fra dine informationer til at være netop antal timer, hvorfor jeg ville få en udtalelse fra arbejdsgiver ang. dette evt. er afprøvet ect. Maruus ehnvisning til principafgørelse har dette netop et vægtigt pkt.:

Citat:
Beskæftigelsesudvalget lagde endelig vægt på, arbejdsgiverens redegørelse for hendes arbejdsforhold de seneste år, herunder at det havde været forsøgt at tilpasse arbejdsforholdene til ansøgers helbredsmæssige begrænsninger.
Og flg. bemkr. fra samme principafgørelse vedr. eft. min mening også din sag:

Citat:
Beskæftigelsesudvalget vurderede, at det var lægeligt dokumenteret, at hendes lidelse medførte, at yderligere arbejdsprøvning måtte anses for åbenbart formålsløst, [U][B]idet hun ikke ville kunne fungere i et andet erhverv..
Min understregning, link: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/


Hvis Jobcenter fastholder endnu en ny arbejdsprøvning, mener jeg, du bør fastholde, at den skal foregå på et tidl. Revacenter, således at den bliver bred, m. skånebehov ect. og således sikre at det bliver din sidste arbejdsprøvning. Dette kan godt nås indenfor sept. - nov., dvs. 3 mdr. og derpå en afgørelse inden 31.12.12. Hvis du pisker Jobcentret på ryggen i hele forløbet. El. evt. hvis dette ikke lykkes, så rejser en fleksjobsag på det foranliggende eft. endt praktik.

Personligt mener jeg, du bør have kontakt til en læge/r, således at du har mulighed for at den/de kan komme med udtalelse om din status er forandret siden sidste el. ej. Altså en kontakt, hvor de husker dine helbredsproblemer og ikke forfalder til dårlig læsning af tidl. skrevne el. andet lægesjusk kombi fortravlet arbejdsdag.

Nej, jeg kan ikke give dig noget på skrift, idet som jeg skriver tidl. er almen retspraksis herhjemme, at sager afgøres efter den lovgivning, som er gældende på tidspkt. Men Ombudsmanden har måske været inde i sager omkr. dette spørgsmål for andre områder, hvor han så forholder sig til retspraksis. Søg evt. undr hans hjemmeside via find-funktion.

Du nævner advokatbistand:

Dvs. en jurist, hvis du søger hjælp fra én sådan ville jeg klart vælge én m. socialret, som speciale. Alternativt priv. socialrådgiver, men man skal være opmærksom på, at disse også kan komme til kort overfor jobcentrene, og at begge faggrupper ingen garanti kan give for udfaldet af din sag.

Men igen såvel selve din sags akter og din situation skal vurderes i sin helhed for du kan træffe et valg for, hvad du er bedst tjent med, og ikke mindst hvad du selv vil satse på.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 19:12   #25
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Smile arbejdsprøvning - fortsat

Hej Gunvor

Tak for svar.

Jeg er på nuværende tidspunkt stadig ansat i den virksomhed, jeg har været i de sidste 8 år. Min SB indstillende mig til fleksjob, hvorefter udvalget først forlangte, jeg skulle i afklaringsforløb i min nuværende virksomhed.

Her skulle jeg skrive dagbog i en periode på 4 uger, hvor jeg skulle skrive, hvad jeg lavede og hvordan det var gået. Jeg har desuden på skrift, at de for 3 måneder siden vurderede, det ikke var nødvendigt med afklaringsforløb andre steder end, hvor jeg er nu.

Efter de 4 uger (hvor der derefter blev spildt 2 måneder med ventid pga. omstruktureringer og ferie) blev sagen igen sendt til godkendelse i fleksudvalget, hvor de på baggrund af dagbogen, nu mener, at de ledelses og personale mæssige opgaver, giver mig mere hovedpine.

Men de ser fuldstændig bort fra, at de dage jeg har forsøgt at sætte time tallet op til 5/6 timer (som jeg fik besked på), der er det smerterne bliver værre og som følge deraf, har jeg flere hele sygedage i dagene efter, jeg har haft flere timer.

Derfor forlanger de nu en ny arbejdsprøvning, med de samme opgaver som nu, dog uden ledelse- og personale mæssige opgaver med en arbejdstid på 20 timer i 3 måneder. Jeg sagde på mødet, at det da i det mindste måtte være nok med 4 uger, når de nu mener, de kan finde ud af så meget på 4 uger.

Men næ nej, det skulle være 3 til 6 måneder. De er desuden slet ikke interesseret i en bredere afklaring på Reva center. Da de ikke finder dette relevant. Det skal være virksomhedspraktik med samme opgaver som nu.

Jeg har været så fornuftig, at jeg har fortsat med dagbogen frem til nu, for tænkte nok, de ville finde på noget nyt og det giver trods alt et bedre mønster med 12 uger frem for 4 uger. Men det ville de slet ikke se på.

Desuden har jeg som sagt været delvis sygemeldt siden januar 2010, og har dermed haft lang tid til at prøve, om det gør nogen forskel, hvilke opgaver jeg laver. Men for mit vedkommende er det, altså antallet af timer, der er afgørende og ikke opgaverne. Specielt fordi hovedpinen bliver værre og værre i løbet af dagen. Så når jeg kommer til lige over middag, så er jeg helt smadret.

Dermed har jeg fået besked fra fleksudvalg, at virksomhedsafprøvning nu skal gennemføres ellers bliver det afslag på ansøgning. Dermed har jeg ikke pt. fået afslag endnu.

Med hensyn til læge, så stiller de slet ikke spørgsmålstegn ved, at min erhvervsevne er varigt nedsat. Ikke engang deres egen lægekonsulent.

Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2012, 20:48   #26
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Hej sopka!

Desværre er det langt fra ligegyldigt, om du kan arbejde 15/16 timer eller 20 timer. I visse kommuner (deriblandt min egen) arbejder de ud fra, at hvis man kan arbejde 18-20 timer eller mere er man selvforsørgende!!!!

Det betyder, at hvis man kan arbejde 18-20 timer, forventes det at man økonomisk kan klare sig selv, ergo ryger man ud af systemtet og kan overhovedet ikke komme i betragtning til fleksjob.

Rystende - men desværre sandt! Min sagsbehandler har flere gange belært mig om, at sådan forholder det sig.

Knus fra Fib-Spurven
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2012, 08:36   #27
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Fib-Spurven

Tak for svar.

Hold da kæft. Så er det nok derfor, at min sagsbehandler hele tiden har sagt, at jeg skal op på 18 til 20 timer, for at kunne få fleksjob. Det er uhyggeligt, for når man kommer som klient, så regner man jo med at ens sagsbehandler, som er inde i reglerne, er på din side og dermed vejleder en ordentligt.

Det er groft, at man selv skal sætte sig ind i reglerne, det er jo ikke alle syge, der har ressourcerne til det, og man regner jo med, at det de siger er rigtigt.

Og helt til grin at der er så stor forskel på kommunerne, det er jo den sammen lov de operer under, så det burde jo være ens for alle. Overvejer at flytte kommue

sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2012, 09:42   #28
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Hej sopka!

Det uhyggelige er, at der jo INGEN skrevne regler er - hver kommune har åbenbart sine egne uskrevne regler for, hvornår der kan tales om fleksjob, og hvornår borgeren anses for at være selvforsørgende. Der er en del herinde, som kan fortælle om, at de er/har været godkendt til fleksjob på 20 timer, men jeg derimod kan fortælle om, at man i min kommune skal langt længere ned i timetal.

Men jeg må da sige, at min sagsbehandler på intet tidspunkt har bildt mig ind, at jeg kan blive godkendt til fleks, hun vil jo netop have mig tilbagge i ordinært arbejde, og for hende er det jo nok med 18-20 timer om ugen, da jeg så kan anses for at være selvforsørgende. Indtil videre har min sagsbehandler en meget optimistisk holdning til min arbejdsevne, og hun vil have mig revalideret. Lige nu afventer jeg CAB's udspil vedr. en for-revalidering, som skal afklare om jeg overhovedet kan revalideres.

Og ja, man kan jo overveje om et kommuneskift kan hjælpe på sagen - jeg skal faktisk flytte om 2-3 måneder, så jeg er meget spændt på, hvad det kan bringe med sig.

Knus fra Fib-Spurven
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2012, 17:22   #29
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sopka Se meddelelser
Tak for svar.

Hold da kæft. Så er det nok derfor, at min sagsbehandler hele tiden har sagt, at jeg skal op på 18 til 20 timer, for at kunne få fleksjob. Det er uhyggeligt, for når man kommer som klient, så regner man jo med at ens sagsbehandler, som er inde i reglerne, er på din side og dermed vejleder en ordentligt.


sopka
Det er netop det, de slet ikke må - at begynde og lave "egne" regler for, hvor mange timer, der skal være... Det er jo arbejdsevnen, det skal handle om - ikke timer. Er arbejdsevnen nedsat med mindst 50 %, så bør det hedde fleksjob. Det kan ikke være meningen, at folk skal proppes med en masse medicin, når de bliver presset op i timer under en arbejdsprøvning, det synes jeg, at jeg har set eksempler på herinde. Det kører folk ned, og de bør have ret til et liv, når man kommer hjem fra arbejde. Jeg kender en, som er i fleksjob på fuld tid. Det kan man altså godt, men det er også længe siden, han blev fleksjob med 37 timer om ugen med skånehensyn. I dag er kommunerne mere skrappe, og jeg tror også, at grunden til det, at der kom en principafgørelse på, at arbejdsevnen skal være mindst 50 % nedsat..... (en principafgørelse er en uskreven regel, som kommunerne skal følge).
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 09:19   #30
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
tak for svar

Jeg forstår bare ikke helt det med arbejdsevnen. For hvordan vurdere man den, hvis det ikke er ud fra timerne? For 20 timer er jo ikke 50%. Men jeg har en kollega, der er godkendt til fleks på 20 timer.
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Allerede dagen efter REFORMEN ... Helle Smith Fremtiden for fleksjob og førtidspension 27 26-01-2013 09:43
nye regler allerede i brug Sommerfugl77 Politik og Samfund 9 01-10-2012 14:25
Ung mand død efter lykkepiller. Virker de allerede efter 11 dage? Indiansummer Politik og Samfund 35 27-03-2012 20:33
Reform-ide fungerer allerede i praksis Webmaster K10 Nyheder 0 29-02-2012 09:00
Flex job helt nyt for mig. Men måske allerede arbejde thyson Spørgsmål ang fleksjob 5 09-02-2011 03:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension